- Emma Watsont megfenyegették, hogy kiszivárogtatják meztelen képeit
- Amiket sosem fogsz látni, mert nem léteznek
- Mert egy kommunikációs vállalat találta ki az egészet
- Amit hírességek béreltek fel, hogy indítson egy kampányt
- Aminek a célja, hogy betiltassák a 4chan-t
- De igazából az a cég sem létezik
Te következel, Emma
Semmi sem az, aminek látszik, pont, mint egy Scooby-Doo epizódban! A brit színésznőből lett ENSZ-nagykövet nemi egyenjogúságot sürgető beszédében kampányt indított azért, hogy a férfiak is álljanak ki a nők egyenlőségéért. A beszéd nagy sikert aratott, jóformán minden médium foglalkozott vele, nagyot ment a közösségi oldalakon, több híresség is beállt a kampány mögé. Mindez történt szeptember 20-án, az ENSZ New York-i székházában, majd másnap hozta le a FoxWeekly a hírt, miszerint megfenyegették Emma Watsont, hogy meztelen képeket fognak róla kiszivárogtatni, mint ahogy történt az elmúlt hetekben sok más hírességgel is.
A bejegyzésben linkelték a www.emmayouarenext.com oldalt, ahol egy síró Emma-fej mellett visszaszámláló futott nagyjából öt naptól indulva, a képek várható megjelenéséig. A weblap mögött a 4chan hekkereit gyanították (lásd a képen alul a logot), de semmilyen bizonyítékkal nem támasztották alá a feltételezést. A hír gyorsan elterjedt a mainstream médiában, átvette többek között a Guardian, a Business Insider és az Independent, továbbra is azt emlegetve, hogy talán 4chan-hekkerek a felelősek.
Az első csavar
Viszont a készítők elfelejtették (vagy szándékos volt? erről majd később) kikapcsolni a szerverinformációk elérhetőségét, amiből az derült ki, hogy a Rantic Marketing tulajdonában áll. Honlapjuk szerint a vállalat szakterülete a közösségi médiás marketing, és olyanokkal dolgoztak már együtt, mint a NASA, a McDonalds és az Electronic Arts. Ezt erősítette meg, hogy Twitteren perceken belül tucatnyian osztották meg az EmmaYouAreNext oldalra mutató linket, szóról szóra ugyanazzal a kísérőszöveggel, tehát valószínűleg kamuprofilokkal próbálták virálissá tenni a hírt és látogatottságot generálni. Sőt, egy reddit-felhasználó is lenyomozta, hogy a hír terjedésének három főszereplője - FoxWeekly, EmmaYouAreNext és Rantic - kapcsolatban áll egymással.
Miután lepörgött a visszaszámláló, nem Watson kisasszony jelent meg évakosztümben, hanem a látogatót automatikusan átirányították a Rantic kezdőlapjára, melyen egy nyílt levél állt Obamának címezve. A magyarázat szerint a marketingvállalatot hírességek és celebek bérelték fel, hogy indítson kampányt a 4chan betiltásáért és az internet cenzúrázásáért a Fappening néven elhíresült, két hullámban kiszivárogtatott meztelen képek miatt, aminek az áldozatai között volt Jennifer Lawrence, Kim Kardashian és még vagy tucatnyi ismert nő.
Tehát a helyzet úgy nézett ki, hogy a celebek által felbérelt Rantic Marketing mozgatja a szálakat, akik kamu Twitter-profilokkal terjesztették petíciójukat a 4chan bezárásáért. De mint azokban a Scooby-Doo részekben, amikben lerántják a leplet a szörnyről, de Vilma rájön, hogy csak a valódi tettes akarja elhitetni, hogy ő másvalaki, és leránt még egy álarcot róla, nekünk is van itt még egy kis lerántanivaló.
A duplacsavar
Ugyanis olyan, hogy Rantic Marketing, nem létezik. Legalábbis a közösségi médiás kampányokra specializálódott, NASA-val dolgozó formájában biztos nem, mint ahogy a vállalat CEO-ja, Brad Cockingham is minden bizonnyal kitalált személy. A Rantic Twitter-profilját csak szeptember közepén hozták létre, első bejegyzésük az volt, hogy "egyesek szerint a virális nem kiszámítható nekünk megvan a recept". Ahogy a Business Insider írja, a Rantic és a FoxWeekly mögött ugyanazok állnak, akik nevéhez több internetes hoax is köthető. Korábban SocialVevo néven is trollkodtak, például Brian, a Family Guy beszélő kutyájának halála után is egy hasonló visszaszámláló oldalt készítettek, de csináltak már Youtube-nézettséget generáló botokat is videóikhoz.
Trollokkal trollkodnak
Tulajdonképpen a hoaxot sikerült végigvinniük, 48 millió látogatója volt az EmmaYouAreNext-nek, miután rakás nagyobb amerikai internetes hírportál foglalkozott velük a Buzzfeedtől a Mashable-ig, direkt linkkel az oldalra. De ha most rákattintasz a Rantic kezdőlapjára, a fentiekből már semminek sincs nyoma, ugyanis meghekkelte a Le 9GAG Army - hiába valószínűbb a petíció ellenére, hogy az elkövetők inkább a 4chan rajongói, mint ellenzői. De már azt sem tartom kizártnak, hogy maguk a készítők tettek úgy, mintha feltörték volna a kamuoldalt - így a végére már kicsit belezavarodtam, bármit el tudok képzelni.
Jön az októberi Média 2.0 Meetup!
A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.
Meghívott előadók:
B. Csejtei Ildikó, médiakommunikációs szakember, a Sanoma és a TV2 Csoport volt marketingigazgatója
A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia szimbiózisaAczél Petra, egyetemi docens, BCE kommunikáció
Médiaműveltség mint kulcskompetenciaIdőpont: 2014. október 14.
A helyszín: Hamarosan!
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.