Szeretnéd, ha tízezrek olvasnának?

Érdekel a média vagy a kommunikáció világa, és szeretsz írni? Fejlődni szeretnél? Profi csapatunkban megteheted. Ha írnál ide, írjál ide!

Rólunk

A nyomtatott sajtó haldoklik, de már a podcastnak is leáldozott. A tévé felköltözött az internetre, az internet meg bele a tévébe. Mi jön még? Keressük a válaszokat.

Impresszum

Partnerünk

bme_kommedia_logo_sz_h.jpg

Meetupunk helyszíne

kuplung.png

 

A Média 2.0 Meetup rendszeres előadássorozat kommunikációs, illetve médiás témákban. A korábbi és a friss meetupokat itt találja.

 

Szponzorálná az eseményeket? Ide kattintson!

Közösség

Friss topikok

CC

Creative Commons Licenc

Az Instagram fedi fel a kijevi forradalom igazi arcát

Bolcsó Dániel | 2014.10.24. 11:26 |

Sok szó esett már az utóbbi években a közösségi média szerepéről a tömegmegmozdulásokon, legyen szó akár az arab tavaszról, a törökországi tiltakozásokról, a budapesti diáktüntetésekről, vagy éppen az Iszlám Állam propagandájáról. De abból is érdekes dolgokat tudhatunk meg, ha nem konkrétan azt vizsgáljuk, hogy egy specifikus célra hogyan használtak a résztvevők egy eszközt, hanem éppen a másik végéről közelítünk, és azt nézzük meg a közösségi média elemzésével, hogyan változtatta meg egy ilyen kivételes esemény a hétköznapokat. Például hogy milyen kilengést eredményezett egy forradalom abban, ahogy a helyiek a mindennapjaikat élik.

Erre keresi a választ a „The Exceptional & The Everyday: 144 Hours in Kiev” (A rendkívüli és a mindennapi: 144 óra Kijevben) című projekt, amely az ukrán forradalom instagramos reprezentációját vizualizálja. A kutatók 6165 felhasználó több mint 13 ezer Instagram fotóját használták fel hozzá, amelyek a forradalom 144 órájában (február 17. és 22. között) készültek a Függetlenség terén, vagyis a Majdanon.

Lényegében fogták az összes képet és időrendbe állították őket, így kaptak egy gigantikus tablót, a kritikus 144 óra képét, a maga ellentmondásos sokszínűségében, ahogy a helyiek elmesélték. Teljesen más kérdésekre kaphatunk így választ, a felhasználók saját képeinek ilyen nagy volumenű vizsgálatával, mintha hírügynökségek vagy a mainstream média képeit használnánk, amelyeket már egy meghatározott narratíva szerint előválogattak, és csak a legmeghatározóbb vagy legikonikusabb pillanatokra – és jóval kisebb mintára – korlátozódnak.

Egy forradalom története(i) 

 

Ukrán zászlók és plüssállatok

Persze az ukrán forradalom Instagram-képeinek is van egy jellegzetes ikonográfiája. De a résztvevők számára mások a hangsúlyok, mást tartanak fontosnak elmondani vagy egyszerűen megörökíteni, például a kevésbé látványos várakozásokat az erőszak helyett. És mivel a projekt nem a felkelés résztvevőire korlátozódik, hanem meghatározott térre és időre, egyáltalán nem csak forradalmi felvételek kerültek be. Jól látszik belőle az a kontraszt, amiről már a helyszíni tudósításokban is lehetett olvasni: a város a legnagyobb harcok alatt is, néhány száz méterrel odébb, élte a szokásos életét, folytak a dolgos hétköznapok, a Majdantól egy sarokra működtek az éttermek, nyitva voltak a boltok.

Így fér meg a képek között, egymás mellett a lángoló barikád és a gőzölgő kávé, az elkendőzött arcú forradalmár és a tükörből fényképezett frizura, ukrán zászlók és plüssállatok, vagy a tüntető tömeg és a mosolygós szelfik. Látszik a két állapot dinamikája is, ahogy a 18-i este nagy összecsapásai háttérbe szorítják a mindennapit, hogy aztán másnap reggel újra elvesszenek a hétköznapi élet pillanatképei között. Érdemes barangolni a Guardian által online is bejárhatóvá tett, nagyítható és mozgatható idő-képen:

 

Több más vizualizációt is készített a kutatócsapat, például arról, hogyan oszlanak el a képek térben, időben, vagy hogy milyen tagekkel látták el őket.

Mindent látunk, semmit se tudunk

big data, azaz a mindent elöntő adattenger korában már nem az a probléma, hogy valamiről adatot szerezzünk, hanem hogy minél hatékonyabban tudjuk rendszerezni és válogatni azt. Egyre gyakrabban és egyre több területen merül fel az igény, hogy valamilyen értelmet adjunk a minket körülvevő, irdatlan mennyiségű adatnak. Ez a célja például az adatújságírásnak, de erre törekszik a kijevi Instagram-projekt és általánosabban a kulturális analitika is.

Ez utóbbi azt mondja, hogy a kultúra, a kulturális termékek igenis vizsgálhatók kvantitatív módszerekkel, legalábbis bizonyos kérdéseket feltehetünk így nekik, amelyekre pontosabb választ kaphatunk, mintha kizárólag hagyományos bölcsészettudományi elemzésre támaszkodnánk. Természetesen nem helyettesíti egyik a másikat, de az új technológiai lehetőségekkel kiegészíthető a humán tudományok eszköztára is. A szövegek szoros olvasását (close reading) egy lépéssel hátrébbról segítheti a szövegek adatbázisának vizsgálata (distant reading).

A digitális bölcsészet a kultúra és a számítógép találkozása a boncasztalon. Olyan problémákat lehet így vizsgálni, amelyek egy óriási adathalmaz elemzését igénylik, ezért más módon kezelhetetlenek lennének. A számítógépes, statisztikai vizsgálatok ugyanakkor felfedezhetnek bizonyos mintázatokat, kimutathatóvá válnak szabad szemmel kevésbé látható trendek.

A kultúra minden területén népszerűek az ilyen irányú kutatások az utóbbi években. A Cinemetrics például a filmek szerkezetének és ritmusának vizsgálatából épített fel hatalmas adatbázist, amelyből a vágási stílusok változó trendjei olvashatók ki. (És itthon is folyik hasonló kutatás.) Az irodalomban pedig a viktoriánus kor több mint másfél millió szövegében előforduló szavak gyakoriságát mérik például, ez alapján árnyalják a kor értékrendjéről ma alkotott képünket.

Így szelfiztek ti

A mostani, kijevi kutatást a Software Studies Initiative nevű médialabor végezte, amelyet Lev Manovich, a New York-i Városi Egyetem (CUNY) doktori iskolájának professzora vezet. Az orosz származású Manovich az újmédia és digitális kultúra egyik úttörője, aki az elméleti alapozás mellett médiaművészként is gyakran kísérletezett az új technológiák gyakorlati lehetőségeivel. A kutatócsoporttal már 2007 óta foglalkoznak azzal, hogy nagy képhalmazokat elemezzenek szoftveresen, és vizualizálják az eredményeiket.

New York szelfikből kirakott vizuális kézjegye

 

Számos vizuális analitikai projektjük volt már eddig is, Van Gogh stílusának változásaitól videojátékok elemzésén át Obama-videók összehasonlításig. Az első kifejezetten közösségi médiás kutatásuk, a Phototrails nevű projekt a világ 13 városának 2,3 millió Instagram-képe alapján kereste e városok sajátos vizuális kézjegyét, szociokulturális különbségeiket. Ezt vitte tovább a Selfiecity, amelyben 6 város több mint 3 ezer szelfijét hasonlították össze. Olyan kérdésekre kaptak így választ, mint hogy melyik városban milyen nemű és életkorú emberek mennyit mosolyognak, milyen pózban fényképezik magukat, vagy éppen milyen filtereket használnak. Az eredmények szerint jóval kevesebb szelfi készül egyébként a világon, mint gondolnánk, és nem csak akkor, hogy a szomszéd téren éppen forradalom zajlik.

___

Képek: 12, 3

A bejegyzés trackback címe:

http://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr1006828479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Szúnyog 2014.10.25. 13:52:27

Kijevben nem volt forradalom. Puccs volt, a legkoszosabb fajtából.
Akkor is van, ha az instagramon nem szerepel fénykép a hol rendőröket, hol a tüntetőket lövő bérgyilkosokról és titkos ügynökökről. Azaz, csak a lényeg marad le, de az ún. közösségi média világa már csak ilyen.

mikka 2014.10.25. 13:59:37

Ukrajnában puccs volt nem forradalom.Beszéljünk az amerikai - izraeli propagandáról is..
Ezen a videón újságírók mondják el hogy mi van ha nem azt írják amit kell..

www.youtube.com/watch?v=h3ETBtR6HeE

Kedves szerző, ha megnézted a filmet gyere vissza és beszélj róla :)

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.25. 14:29:48

Miféle kijevi FORRADALOM, Danika?

A profilképed alapján kifejlett, ivarérett hímnek látszol.

Mi lenne, ha ennek megfelelő érettséggel, önállóan, többféle forrásból tájékozódva gondolkodnál?

vuvuzela importőr 2014.10.25. 15:11:48

Hát belenéztem abba a videóba, ez valami orosz propagandaanyag? Mert kicsit erőltetettnek tűnik...

♔bаtyu♔ 2014.10.25. 15:24:34

A CIA aktái tudnának igazán mesélni, ugyanis Kievben nem forradalom volt, hanem az USA által szervezett puccs.

Ja, a "közösségi média". Olyan ez mint nálunk a Soros által tuningolt magukat civileknek nevező liberálisok. El tudom képzelni, hogy az ő közösségi médiájuk mennyire iszonyúan hiteles.

♔bаtyu♔ 2014.10.25. 15:29:03

Az, hogy nem történt idáig az ami Kievben csak annak köszönhető, hogy hogy a libsiket hiába tömi az USA pénzzel, itt annyira undorodnak tőlük, hogy totálisan esélytelenek.

Az LMP képmutatását jól jelzi, hogy Orbánékat basztatják amiatt, hogy az USA nevek nélkül kitiltott hat embert.

Ha Putyin csinálná ugyanezt és Orbánék vennék komolyan, azaz bírósági tárgyalás nélkül kapnának el Putyin bemondása alapján pár LMP-st vajon mit mondanának?

Gringo 2014.10.25. 19:28:01

Az első 6 hozzászóló szomorú képet fest a mai magyar gondolkodásról! :(

megkeseredett 2014.10.26. 01:25:37

PVC barátom ezt nem érdemes erőltetni, mert még a végén tényleg mindenki elmegy akinek ez nem tetszik és akkor Fényességes Vezírednek már nem áll érdekében, hogy majmokat bértrollnak alkalmazzon. Akkor majd mész te is a tárnába szenet fejteni a többi "munkaalapú társadalom" szerelmessel együtt.

régebb óta vagyok Subban mint te 2014.10.26. 03:43:05

Ezek szerint mégiscsak igaz az az állítás, hogy orosz ügynökök elárasztják az Ukrajnával kapcsolatos blogokat.
Itt is nyomják az orosz propagandát.

Szélmalomharcos 2014.10.26. 10:53:57

Jól átverték az ukrán embereket, és most kiértékelik a hatást. Ezt - ha még nem tudná valaki - minden üzleti befektetés előtt és után kötelező elvégezni. Mennyi lesz a várható költség és mennyi a haszon, megtérül-e a befektetésem? Sikerül-e találnom hasznos idiótákat, akik az én javamra ténykednek majd ingyért?

Soros bácsi náhány millió dolcsit fektetett be Ukrajnában a "civilek" támogatására, a CIA már 200 milliós nagyságrendben, és most jönne az EU - mint hasznos idióta jelölt - 20 milliárddal. Így aztán már tényleg megéri üzletelni

Szegény ukránokra vár még néhány kijózanító felismerés

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.26. 11:24:55

@megkeseredett:

"mert még a végén tényleg mindenki elmegy akinek ez nem tetszik"

Úgy beszélsz, Kicsim, mintha tömegek állnának mögöttetek :)

Tessék tudomásul venni, hogy ebben az országban nem lehet a libsi-balos kétbites, uszító, manipulatív propagandát olyan könnyedén eladni, mint az innen nyugatabbra lévő konzumidióta övezetben :)

Up! 2014.10.26. 12:25:09

Ilyen ez, ha az amerikaiakon már megint nincs sapka...

Ha nem jönnek az a baj, ha jönnek meg az.