A marketingesek akciója az a nyamvadt ruha?

2015. március 03. 09:42 - David_Kiraly

Kék-fekete, vagy arany-fehér? Kis túlzással a harmadik világháború is kitörhetett volna, az emberek többsége akkor is a mára világszerte ismertté vált ruha színén vitatkozott volna körmeszakadtáig. Hogyan lehetséges, hogy egy ilyen semmitmondó kérdés uralja az emberek figyelmét és a legnagyobb online médiumokat Ausztráliától Kanadáig? Lehet, hogy ez a történelem egyik legjobban sikerült marketingakciója?

Azt már évek óta tudjuk, hogy az aranyos gifes cicák, a négy heréjű koalák és hasonló cikkek vonzzák a látogatókat és a megosztásokat, de általában itt meg is áll az egész. Ha ugyanis egyszeri kommentelőnk előtt már harminckilencezren leírták, hogy “de cuki”, akkor már nem érez akkora késztetést, hogy megossza a világgal, ő is hasonló véleményen van. Szóval megnézi, tetszik neki, talán megmutatja barátainak is, de néhány perc múlva már nem is emlékszik rá. Emlékszik bárki a legutóbbi macskás .gifre amit látott? Na ugye, csak arra, hogy vicces volt. A kattintás viszont megvolt, örül a médium.

what-color-dress-gold-white-blue-black-color-blind-why-do-i-see-twitter-tumblr.jpg

Elismerésre vágyva

Vannak aztán “a 10 legjobb film amit láttunk idén” című cikkek, amelyek szintén egy egész széles közönséget céloznak, és itt már fel van dobva a labda az önjelölt esztétáknak és kritikusoknak, hogy lehülyézze a cikk szerzőjét a kommentelőit, vagy egyszerűen csak megmutassák a maguk sokkalta szofisztikáltabb ízlését a nagyvilágnak. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy kisebb-nagyobb mértékben erre mindenki vágyik. Pontosabban arra a fajta elismerése, amelyet a kommentek lájkolása, pluszolása satöbbizése révén szerezhet a felhasználó.

Nem akarok nagyon elkanyarodni a történettől, de az internetes fórumokon, és főleg a különböző zárt(abb) online közösségekben ezen rating rendszerek alapján alapozhatja meg és gyarapíthatja a felhasználó a szimbolikus tőkéjét, határozhatja meg rangját, tekintélyét az adott közösségben. Viszont az ilyen diskurzusokban való részvételhez mindig tartozik egyfajta belépési korlát. Leegyszerűsítve, aki életében nem látott még filmet, nagy valószínűséggel nem fog kommentelni az “év 10 legjobb filmje” cikkhez és persze meg sem fogja osztani. (Igen-igen, de ott vannak a trollok, akik pedig de, de ettől most tekintsünk el.)

11033194_10206109195787534_4844949659724852076_n.jpg

Ehhez mindenki ért

Ennek a kék-fekete vagy fehér-arany ruhának viszont sikerült a lehető legközelebb vinnie a belépési korlátot a zéróhoz. Ugyanis ehhez a vitához a világon minden ember, akinek megadatott a látás fantasztikus képessége, hozzá tud szólni. Ehhez persze kellett az a szerencsés véletlen(?), hogy az emberek agya nagyjából fele-fele arányban látja ilyennek vagy olyannak a ruhát (pontosabban a képet). Amellett pedig, hogy nincs belépési korlát nincsen rizikó sem, hiszen viszonylag hamar kiderült, hogy nem feltétlenül hibbant az az kommentelő, aki nem ugyanolyannak látja mint mi magunk. Innentől kezdve pedig nem csak az önjelölt “spektrográfusok”, hanem azok is bátran kommenteltek, akik általában inkább introvertált viselkedésmintát követnek a kibertérben.

Megszületett tehát a tökéletes recept, csak egy kis optikai csalódás és egy eldöntendő kérdés kell és máris legalább 300 százalékkal fognak emelkedni a termékünk eladásai.

Persze az is jót tett a népszerűségnek, hogy előbb a celebek, majd külön a brandek is ráugrottak: volt aki szellemesen, volt aki kissé bugyután de mindenképpen nagyon gyorsan. Nem lennék meglepve, ha a vállalatok alkalmaznának úgynevezett gyorsreagálású kontent menedzsereket, akik a közösségi médiában éppen szárnyra kapó hot topikokhoz gyártják külön a tartalmat.

Az eset utolsó tanulsága pedig, hogy az internet kezdőlapja valójában a Tumblr!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr347235453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása