Így iratkozhat le nyuszika a mobilszolgáltatók halállistájáról

2015. július 14. 09:58 - Bödör András

Nem mindegy, hogyan kommunikálja egy mobilszolgáltató az áremelést. Egy rossz érveléssel nem csak a hatóságok figyelmét vonhatja magára, de a márkájának is árthat. Ha viszont a népharag már a céltáblájára tűzött, nincs helye a trükközésnek, az előállt válsághelyzetet gyors, nyílt és őszinte kommunikációval, átlátható és korrekt magatartással kezelhetjük.

Nyilván mindenki ismeri a régi viccet a nyuszikáról és az oroszlán halállistájáról. A vicc szerint, amikor elterjed az erdőben, hogy az oroszlánnál van egy halállista, a medve és a farkas is öngyilkosságot követ el, miután meggyőződnek róla, hogy rajta vannak a listán. A nyuszika viszont egyszerűen csak kihúzatja magát a listáról az oroszlánnal. Nem csoda, hogy ez a vicc jutott eszembe, amikor a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) izmozása nyomán a Telenor és a Telekom úgy volt kénytelen megvalósítani július 1-jei árváltoztatását, hogy az áremelés tulajdonképpen nem is történik meg, ha a fogyasztó úgy akarja. Az ügyfelek ugyanis a tarifaváltozásról szóló Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) változtatást visszautasíthatják, így a mobilhasználatuk költségei nem változnak. Ennél már tényleg csak az lett volna bénább, ha azt kérnék a szolgáltatók: Tegye fel a kezét, aki áremelést szeretne!

Rossz zsaru, jó zsaru

A két szolgáltató közül egyértelműen a Telenor viszi el Top Balfék díjat. A mobilszolgáltató már tavaly júliusban megvalósított egy, az egyéni ügyfeleket érintő árváltoztatást, amit az NMHH egy rekordösszegű 250 millió forintos büntetéssel honorált idén májusban, sőt a cég egyik vezető tisztségviselőjét is megbüntették 500.000 Ft-ra. Nem mulasztották el a hivatal kiemelni azt sem, hogy a Telenor egyoldalú szerződésmódosítását 2010 óta több alkalommal is jogsértőnek találta, és emiatt számos alkalommal meg is bírságolta a céget, amivel a cégről egy notórius szabályszegő, és állandóan az ügyfelek átverésén ügyködő vállalkozás képét sikerült kialakítania. A mobilcég már akkor is meglehetősen szerencsétlen kommunikációs érvrendszerrel próbálta megtámogatni a megvalósított árnövelést, hiszen a különadókkal és a távközlési hálózatait érintő beruházások költségigényével magyarázta azt. A közhangulat egyáltalán nem rezonált ezekre az érvekre, hiszen általános közvélekedés, hogy az adóterhek ellenére a távközlési szolgáltatók így is zsírosra keresik magukat rajtunk, a beruházásokat pedig nem szívjóságból, hanem a jövőbeli bevételek reményében valósítják meg.

telenor_2.jpg

Ahol az okosságokat kitalálják, Telenor székház (forrás)

Érdekes, hogy nagyjából ugyanebben az időszakban a Magyar Telekom is végrehajtott egy áremelést, ami viszont szinte visszhang nélkül maradt, és a hatóságtól sem kapott büntetést a szolgáltató. A Telekom ugyanis sokkal ügyesebben kommunikálta az árainak növelését, hiszen az árváltozással együtt bejelentette azt is, hogy az e-Pack kedvezménnyel egyúttal csökkenti is az áremelés hatását: aki a postai befizetés helyett online számlán és elektronikus befizetésen keresztül rendezi számláját, az megúszhatja az áremelést. Ezzel a szolgáltató ráadásul az innovatív fizetési módozatokat támogató modern cégként is feltüntethette magát.

Van, aki semmiből sem tanul

A Telenor azonban nem tanult a tockosokból, mert idén februárban megint egy amatőr módon kommunikált tarifaemelésre szánta el magát, ezúttal a 30.000 vállalati ügyfelét gondolta megörvendeztetni egy áremeléssel, ami egyes számítások szerint egy közepes vállalatnál havonta 80-100.000 forintos költségnövekedést eredményez. A többséget az sem vigasztalta, hogy a cég ezzel együtt bejelentette, hogy üzleti ügyfelei számára díjmentesen biztosítja a One Drive vállalati tárhely-szolgáltatást és megemeli az adatforgalmi keretüket is. A cég ismét szerencsétlen kommunikációs érvelést választott, amikor arra hivatkozott, hogy mivel itthon akkora presztízsértéke van egy flottás ügyfélnek, és a szolgáltatók akár ráfizetésesen is leszerződnek a céges ügyféllel, így ők tulajdonképpen csak megszüntetik azt az igazságtalan állapotot, hogy a lakossági ügyfelek finanszírozzák a céges ügyfelek kedvezményeit. Az ellenségképzés általában be szokott jönni a politikában, de úgy tűnik, hogy az üzleti életben nem feltétlenül, mert az emberek ahelyett, hogy egyöntetűen igazságos Mátyás-Telenor-Király mellé álltak volna helyeselve a cégek mobilköltségeinek emelését, inkább azon háborogtak, hogy a Telenor (meg persze a többi szolgáltató) gyakorlatának köszönhetően akkor ezek szerint éveken át rajtuk élősködtek a mobilszolgáltatók céges ügyfelei.

telekom_1.jpg

A Telekom áremelésről meg itt döntöttek, Magyar Telekom székház (forrás)

Május 1-jétől a Magyar Telekom is végrehajtott egy üzleti előfizetőket érintő áremelést, ami azonban megint nem ütötte át a hír gyárosok ingerküszöbét, amiben szerepet játszhatott az is, hogy a szolgáltató ismét ügyesen, a kommunikációs vonatkozásokra is gondolva határozott az áremeléssel érintett tarifaelemről. A cég a publikus üzleti előfizetésekhez tartozó mobilnet opciók árát emelte, ami látszatra kis jelentőségű változásnak tűnik, pedig valójában jelentős számú előfizetőt érint, hiszen számos díjcsomag mellé kötelező ilyen opciót választani.

Védhetetlen

A július 1-jei áremeléssel aztán a két szolgáltató már egyöntetűen tolatott bele annak a bizonyos patás állatnak a méretes nemzőszervébe. Mentségükre szolgáljon, hogy ilyen áremelést egyszerűen nem lehet úgy kommunikálni, hogy abból ne jöjjön ki rosszul a szolgáltató. Szerencsétlenségükre ráadásul mindketten július 1-jére jelentették be az áremelést, ami erősítette azt az egyébként is meglévő közvélekedést, hogy a szolgáltatók egymással egyeztetve, összebeszélve változtatják az áraikat, azaz kartelleznek. Ennek ellenére sokáig úgy tűnt, hogy a szolgáltatóknak nem kell tartaniuk a népharagtól, simán átmegy az újabb emelés. Egészen addig, amíg az egyre szimpatikusabbá váló NMHH egy szabad szemmel is jól látható méretű franciakulcsot nem hajított a fogaskerekek közé, amikor bejelentett, hogy vizsgálja mindkét szolgáltató aktuális áremelése kapcsán, hogy a törvényeknek megfelelő módon hajtják-e végre az áremelést, és korrekten tájékoztatják-e az ügyfeleiket a lehetőségeikről.

Éljen az NMHH?

A különböző hivatalok és hatóságok haszontalanságáról kialakult kép további fakulásnak indult, amikor június 11-én az NMHH, a magyar hírközlés-szabályozás történetében példátlan módon ideiglenes intézkedésként megtiltotta a két szolgáltatónak, hogy július 1-jétől végrehajtsák a tervezett áremeléseket. Amikor július vége előtt néhány nappal a szolgáltatók és a hatóság megegyezett egymással, az NMHH elérte népszerűsége csúcspontját. A megállapodás szerint a szolgáltatók végrehajthatják ugyan az áremelést, de az ügyfél dönthet úgy, hogy nem fogadja el a változtatást, és ebben az esetben tarifája változatlan marad, ugyanannyit fizet, mint eddig. Erről a lehetőségről pedig a mobilcégeknek tájékoztatniuk kell az ügyfeleket.

telekom-telenor-aremeles-kiskapu.jpg

(kép forrása)

Kisstílűek és nagypályások

Még mielőtt az NMHH-t mennybe menesztenénk, érdemes felhívni a figyelmet arra a kommunikációs szempontból sem elhanyagolható körülményre, hogy az áremelés visszautasításának lehetőségét nem az NMHH „harcolta ki” nekünk. Ez a lehetőség egyébként is minden ilyen kétoldalú szerződésmódosítás esetén az ügyfelek rendelkezésére áll, csak ezt a szolgáltatók eddig elsunnyogták. A hatóság „csak” azt érte el, hogy most a mobilcégeknek külön fel kell hívniuk erre az ügyfelek figyelmét. Nyilván nem véletlen, hogy szolgáltatók figyeltek arra, kommunikációjukban ne legyen hangsúlyos, hogy ez nem egy új lehetőség, hiszen így jogosan merülne fel a kérdés: Erre a korábbi áremeléssel járó kétoldalú szerződésmódosításoknál is lehetősége lett volna az ügyfeleknek?

A bohózat valójában itt teljesedett ki, a szolgáltatók lényegében azt mondták: Akarsz többet fizetni? Szólj, ha nem. A pánik rögtön beindult, hiszen az ügyfelek nem akartak akkora lúzerek lenni, hogy kényelmességből vagy lustaságból végül ráutaló magatartásukkal, a tiltakozás elmulasztásával elfogadják az ÁSZF változást. A Telenor nem tudott elegánsan veszíteni, igyekezett még további trükkel megnehezíteni, hogy az ügyfelek megúszhassák az áremelést, hiszen összesen négy napot (amiből csupán kettő volt munkanap) adott arra, hogy mindenki jelezhesse, nem fogadja el az áremelést. Pillanatok alatt elégedetlen, dühös ügyfelekkel lett tele valamennyi Telenor üzlet, majd a telefonos és online ügyfélszolgálat elérhetetlensége miatt az internet is. A szolgáltató végül a népharag elől menekülve kénytelen volt meghosszabbítani a négynapos határidőt július 15-ig.

telenor_1.jpg

Hosszú sorok a Telenor üzletekben (forrás)

Elegánsan veszíteni

A Telekom egyértelműen jobban kezelte a felismerést, hogy csúnyán belefutott egy kínos sallerbe és ezt a játszmát bukta, hiszen nem csak valamennyi ügyfélszolgálati felületükön, sőt a weboldalukon külön erre a célra kialakított űrlapon, hanem még Facebook-posztban és privát üzenetben is be lehet jelenteni az árváltozás elutasítását, de a Telenorral szemben nem csak SMS-ben, hanem az előfizetőknek küldött levélben is tájékoztatta ügyfeleit a lehetőségekről, amelyben kapásból a július 15-i határidőt jelölte meg. A Telekom üzletekben ugyan szintén megnövekedett a forgalom és a várakozási idő, de a hírek itt nem lettek tele dühöngő ügyfelekről szóló tudósításokkal, ami persze lehet, hogy csak egy profi PR-es válságkezelésnek köszönhető.

A megadott határidő hamarosan lejár, és a szolgáltatók igyekeznek mindenkit megnyugtatni, hogy akárhogy is jelezzük egyet nem értésünket az áremeléssel kapcsolatosan, biztosak lehetünk benne, hogy változatlanok maradnak mobilos költségeink, a kezdeti kapkodás és előkészítetlenség után elkezdtek profi szolgáltatóként működni. Remélhetőleg azt is megtanulták, hogy az üzleti döntések meghozatalakor muszáj azok kommunikációs vetületére is gondolni.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr287611654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A gördeszkás huligán 2015.07.14. 13:47:23

az összes szemét közül a telenor a legnagyobb szemét ez kétségtelen.

azért nem mind1, hogy azt kommunikálod, hogy idén nyártól ingyen roamingolhatsz, vagy azt, hogy árat emelünk köcsög, és ha ez nem tetszik, akkor beszoptad.

ettől függetlenül a mind3 szolgáltató bekaphatja tövig a hallgatólagos összejátásuk miatt.

C4rt3r 2015.07.14. 18:31:49

szinte vízhang nélkül maradt az áremelés :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

vackor1 2015.07.14. 18:38:10

@C4rt3r:

Vajon csöpp-csöpp vagy blugy-blugy nem volt..? Felkészül kluty-kluty.. :))

Exploiter 2015.07.14. 19:00:51

Nem lenne baj, hogy árat emel, az a baj, hogy most is kurva drágán adja a szart és még ezt akarja emelni.

Inkább ne tegye, kösz.

lilly.alien 2015.07.14. 20:51:45

Lényegében ezt lehetett levenni az egészből: "Tegye fel a kezét, aki áremelést szeretne!"

De az ügyfeleket sem szabad ám félvállról venni, amit én tapasztaltam:

1. delikvens: Előttem kérdezi a szerencsétlen ügyfélszolgálatostól, hogy "akkor mit is írtam alá?".

2. delikvens: Állok a sorban, kérdezi tőlem, hogy mi ez a sor. Most vagy vodás volt, vagy nem nézte a híreket, vagy nem egyáltalán nem volt telefonja.

3. delikvens: Hosszasan egyeztet az ügyfélszolgálatossal, hogy az Angliában élő fiának és a Németországban élő lányának is elintézheti-e, meghatalmazás nélkül.

Egy kérdés mégis maradt: a Telekomnál miért nem ment ekkora fesztivál?

Amúgy én is rákérdeztem, hogy lesz-e valami kibaszás azzal, ha nem írod alá (persze, hogy lesz). Vadul csóválta a fejét, most meg már azt szellőztették meg, hogy mindenből visszavágnak (percdíj, mobilnet).

Én nem írtam alá. Leszarom. 300 Ft-tal többet fizetek. Nekem most emeltek először. Lejár a szerződés, soha többet nem fogom senkihez leláncolni magamat.

Souky Sanjay 2015.07.14. 21:13:16

@A gördeszkás huligán: Nem teljesen.A Vodafon még náluk is aljasabb.Csak ők most kussolnak,mert eddig is fizettek a genyóságaik miatt rendesen.

Souky Sanjay 2015.07.14. 21:23:45

Az nem teljesen igaz,hogy az egyoldalú szerződésmódosításnál nem lehetett változtatni.Nagyon sumák módon,azért valahogy belevarázsolták,hogy,ha nem tetszik a dolog,el lehet menni a halál farkára.Az is biztos,hogy kartelleznek,különben nagyon eltolódna az egyensúly.A Vodások azért csak kicsit tudnak beleszólni itthon ezekbe a kérdésekbe,mert mindig küretmaradékokat neveznek ki nagyfőnöknek,azokat meg lenyomja a két gátlástalan.Már ez a kezdeteknél is így volt,amikor a főnöküket úgy hívták,hogy Emry Gussi és olyan volt,mint a tüdőbajos Nemecsek Ernő.A Westeles-T-Mobilos régi vezér,Sugár András mindig barackot nyomott a fejélre.Most is valami ilyen kinézetű a főnökük.Ez a három szépreményű társulat,majd akkor fog egy kicsit visszavenni az arcából,ha tényleg eltörlik a roamingot.

zila5 2015.07.14. 21:58:13

Nemtom... én már valamikor a múlt században is biztosan éreztem, hogy nem a pirosfehérzöldre színezett túlsúlyos zöldségeskinézetű pasival reklámozott Pannont kell választani, hanem azt a szép kékes plakátos Westelt.
Tegnap aszittem egy másik bolygón vagyok egy másik országban mikor két kattintással és négy sor kitöltésével elintéztem, hogy nemkérekszépen áremelést.

Az igazi Trebics 2015.07.14. 21:59:24

Na most a poszt címéhez képest (Így iratkozhat le nyuszika a mobilszolgáltatók halállistájáról) mindent megtudtunk, csak ezt nem. Bárhogy nézegettem a Telekom honlapját, én nem találtam nemhogy űrlapot, de egyetlen betűt sem erről az egészről. Ha valaki dobna egy linket, azért nagyon hálás lennék, ha már a posztoló épp ezt felejtette el.

cardiobascuralis 2015.07.14. 23:07:54

Aki ennyire hülye, hogy a visszhang szót sem tudja helyesen leírni, mi a lófaszért akar mindenáron írni mégis?

cardiobascuralis 2015.07.14. 23:10:59

@zila5:
A hülye vodások meg ettől is megkímélték az ügyfeleiket, mert nem is próbáltak árat emelni.
De hülyék, nem?

agyamputáltak 2015.07.15. 01:44:10

@cardiobascuralis: a mocskos Voda már két éve eljátszotta ezt a kétoldalú módosításos faszságot

poggY 2015.07.15. 04:25:51

Itt Amerikában 25 dollárt fizetek 1 giga netert és korlátlan sms és hívás minden hálózatba
ez csak egy feltöltős sim kártya semmi hűségido meg faszom tudja
Itt ahol nem 150 ezer az atlagfizu

zila5 2015.07.15. 08:58:57

@cardiobascuralis:
Azt nemtom. Valahol a tudatom perifériáján létezik valami ovodafon, de odáig szinte sose jutok el.

Oliver Garcha 2015.07.15. 10:39:18

Vagy a poszter, vagy a telefonos ügyfélszolgálat a hülye, mert a pann/telenornál július 8 volt a határidő.

Parajpuding 2015.07.15. 10:56:57

Nos hát másfél évtizednyi hűséges előfizetés után ezért hagytam ott végleg a Telenort. És így fog tenni minden családtagom a hűségidő lejártának másnapján.

Parajpuding 2015.07.15. 11:01:11

@Az igazi Trebics: Sőt töltsék is ki helyetted az úrlapot is nem?

Kergelepke 2015.07.15. 14:12:10

Telenornál nekem is baromi nehéz volt megtalálnom, hogy mégis hol jelezhetném, hogy nem akarok áremelést (alig több, mint egy év telt le a két év hűségből, és már a második emelés), csak annyit írtak sms-ben, hogy nyilatkozzak, ha nem akarom az emelést - hogy hol lehet, arról semmit se írtak. Rohadt nehezen (nagyon nehézkes az online ügyfélszolgálat) valami üzenetet hagytam nekik (nyilván nem a megfelelő ügy-kategóriában, mert ilyen ügy egyszerűen nem volt). Szerencsére így is kaptam pár nap múlva visszajelzést, hogy vették az adást, és nem emelnek nekem. De valóban nem könnyítették meg a dolgot. Ha lejár a hűség, én is váltok (2002 óta vagyok ott), bár igazából nem vagyok meggyőződve arról, hogy a többi itthoni szolgáltató jobb. Azt tudom, hogy a Telenort már nagyon unom. És soha többé hűségnyilatkozat.

Csokáv 2015.07.15. 14:57:51

@poggY: Angliában 10 font 500 perc hívás, 1giga net, végtelen sms, saját hálózatba végtelen hívás, szintén kártyás cucc.

Mo-on sokszorosan drágább a mobilozás. Mondjuk nem látom, hogy hogy lehetne hatásosan elküldeni őket az anyjukba.

Az igazi Trebics 2015.07.15. 16:48:27

@Souky Sanjay: Ja, hogy ez. Én valami speciálisan ezzel a szerződésmódosítással kapcsolatos űrlapot kerestem. Köszönöm!

Az igazi Trebics 2015.07.15. 16:50:51

@Parajpuding: Ha megtennéd, de miattam ne fáradj, az asszonynak kell.
süti beállítások módosítása