A National Geographicból nem lesz női magazin

2015. november 12. 09:23 - Bödör András

Megmarad a National Geographic a tudományos újságírás példaképének vagy belesodródik a tudományos bulvár mocsarába? A 127 éves médiabirodalom sorsfordulóhoz érkezett: a tartalmi elposványosodás és az üzleti sikertelenség réme is fenyegeti, de akár jól is kijöhet abból, hogy a Fox News gonosz hadurának tartott Rupert Murdoch médiamogul kezébe került. A kezdés mindenesetre elég keményre sikeredett: 180 embert küldtek el egyszerre a médiavállalat dolgozói közül.

Szeptemberben jelentették be, hogy a National Geographic (NG) teljes média portfóliója felett a Rupert Murdoch birtokolta Fox birodalom veszi át a hatalmat. A portfóliót eddig birtokló National Geographic Society (NGS) és a Murdoch tulajdonában lévő 21st Century Fox által közösen létrehozott National Geographic Partners (NGP) nevű formációhoz került a nagy hírű National Geographic magazin, annak online verziója, az üzletileg leginkább sikeres National Geographic Channel nevű kábeltévé csatorna, illetve a különböző könyvek, térképek és egyéb digitális tartalmak is. A Fox 725 millió dollárt fizetett mindezekért, így az új cégben neki 73, míg az NGS-nek 27%-os tulajdonrésze lett. Az NGS így megmaradt tisztán non-profit szervezetnek, hogy kutatással, tudománnyal, oktatással foglalkozhasson, de természetesen továbbra is ők a National Geographic média portfólió legnagyobb tartalomforrása.

A rettegés foka

A tudományos újságírás legismertebb művelőjeként számon tartott National Geographic rajongótáborán egy komoly sokkhullám futott végig. Mindenki a NG hitelességének erodálódását vizionálta egy olyan ember kezében, aki megkérdőjelezi a globális felmelegedést, de legalább is a tárgyilagosságáról és tényszerűségéről ismert lap bulvárosodására számítottak. Az NGS persze igyekezett rögtön leszögezni, hogy a szerkesztőség függetlensége megmarad és a Fox birodalom nem érdekelt a tartalmi beavatkozásban. Rupert Murdoch kisebbik fia, a 21st Century Fox CEO-ja, James Murdoch nem győzte hangsúlyozni a NG dolgozói előtt tartott beszédében, hogy mennyire elkötelezettek az NG szerkesztőségi integritásának és autonómiájának megtartása mellett. Mind az NGS, mind a Fox vezetői azt emelték ki, hogy a közös vállalkozás célja, hogy a NG válaszolni tudjon a nyomtatott médiát érő kihívásokra, és növelni tudja közönségét, megfordítva az évek óta tartó, az olvasótábor olvadásával járó trendet. Mindezek nem nyugtatták meg a dolgozókat, az egyik újságíró azt mondta, hogy ha egy szóval kellene jellemeznie a benti hangulatot, akkor a rettegés szó jutna eszébe.

ng_fake_cover.jpg

Fiktív címlap Murdoch hatalomátvétele után (kép forrása)

Az egyesülés első jele: 180 ember kirúgva

November 3-án aztán kiderült, hogyan képzeli az új menedzsment a National Geographic átalakítását. A hónap első napjaiban egy szigorú, és eléggé baljós hangulatú levélben kérte a dolgozókat Gary Knell, a NGS CEO-ja, hogy november 3-án minden dolgozó legyen bent az irodában a telefon mellett, készen arra, hogy a HR-re kell mennie. Kellemes nap lehetett ez mindenki számára, ahogy feszülten várakoztak arra, hogy megcsörrenjen a telefonjuk. Végül a kétezer dolgozóból 180-al, a dolgozói állomány 9 százalékával közölték azt a rossz hírt, hogy a továbbiakban nem számítanak a munkájukra. A hírek szerint a legtapasztaltabb szerkesztőket, képszerkesztőket és designereket küldték el, bár ennek ellentmondva a NGP CEO-ja, Declan Moore egy interjúban azt mondta, hogy a magazin szerkesztőségétől csak négy embert küldtek el, a többi elbocsátott olyan támogató pozíciókat töltött be, amelyeket ezentúl a 21st Century Fox fog nyújtani a társulásnak, mint a jogi, számlázási, IT és adminisztrációs területek. Az egyik képszerkesztő, Sherry L. Brukbacher Twitter-üzenetben jelentette be, hogy bekerült az elbocsátottak közé.

ng_tweet.jpg

(kép forrása)

Megelőző csapás

Gary Knell másnap úgy nyilatkozott, hogy az elbocsátásokra és más költségcsökkentő intézkedésekre azért volt szükség, hogy korrigálják a médiabirodalom pénzügyi kisiklását. Szerinte mindez az ő döntésük volt, hogy a problémákat ők oldják meg, mielőtt a Fox november 16-án átveszi az irányítást. Márpedig a pénzügyi bajoknak elég egyértelmű jelei mutatkoztak. 2013-ban a bevételük 5 százalékkal csökkent, és a működési eredményük az előző évi 25,5 milliós többletből 20 milliós veszteségbe fordult. A jövőre vonatkozó kilátások pedig még sötétebbek voltak, ha nem terelik új vágányra a NG Expresszt. Knell egy 2013-as interjújában már utalt a változásokra, amikor arról beszélt, hogy a médiaüzlet az eddigi úton már nem fenntartható.

Más Murdoch-szerzemény sem úszta meg

Minden fogadkozás ellenére jó esély van arra, hogy mégis csak bekövetkeznek tartalmi változások a National Geographicnál. A PewResearchCenter által publikált elemzés, amely a Wall Street Journal címlapjain megjelenő tartalmakat vizsgálta 2007 és 2011 között, bemutatta, hogy miután a Fox 2007-ben megvette a Wall Street Journalt, milyen tartalmi változások következtek be a Murdoch érában a lapnál. Azt találták, hogy az oktatás és a média, mint téma teljesen eltűntek a lapból. Az üzleti hírek, az egészségügy/gyógyítás és a környezetvédelem megjelenése jelentősen csökkent, miközben a bűnügyek, az életmód tartalmak, a kormányzati hírek, illetve a külföldi és külpolitikai hírek aránya növekedett. Összefoglalva: a bulvártémák erősödése mellett kevesebbet foglalkoznak a társadalom komolyabb problémáival, mint az egészségügy, oktatás, környezetvédelem.

Vállalhatatlan műsorok

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a Fox már 1997 óta jelen van a NG életében, hiszen a NatGeo tévécsatornát már közösen indították. A fanyalgók szerint viszont a tévécsatorna műsorain meg is látszik a Fox keze nyoma, hiszen számos olyan program megjelent a műsorstruktúrában (mint a Bekasztlizva külföldön vagy a Rocket City Rednecks), amelyek távol állnak a NG hagyományaitól és tudományos igényességétől. Knell és a nyomtatott magazin főszerkesztője, Susan Goldberg ezekre a műsorokra is utalva elismerte, hogy voltak, illetve vannak olyan műsoraik, amelyek nem reprezentálják a National Geographic márkát, de úgy gondolják, hogy az új partnerségi forma, és nem mellesleg a tőkeinjekció pont arra ad lehetőséget, hogy a csatorna a magazin hagyományaihoz méltó műsorokat tudjon készíteni. A vezetők tervei szerint a non-profit és a for-profit szemlélet különválasztása, a tartalomgyártásra való koncentrálás, a tartalom médiaspecifikus megjelenítése pedig versenyképesebbé teszi az egész médiavállalkozást.

ng_rcr_iron-man-suit.jpg

A Rocket City Rednecks című műsorban Vasember ruháját építik. (kép forrása)

Bizonyítani fognak

Mindezzel együtt valószínűleg elkerülhetetlen, hogy az új tulajdonos szemlélete nyomot hagyjon a tartalmon. Itthon is számtalan példát láthattunk arra, hogy egy-egy napilap politikai irányultsága mennyire megváltozott, amikor új tulajdonoshoz került, elég csak a Magyar Hírlapra vagy a Népszavára gondolni. A NGS és NGP vezetői egyelőre türelmet és időt kértek annak bizonyításához, hogy nincs igazuk a kétkedőknek, és a tulajdonosuk szemléletéhez igazodva nem fognak a National Geographicból egy bulvármagazint csinálni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr678057326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reszelő Aladár 2015.11.12. 15:11:00

A pénz dönt. Tulajváltásnál nincs probléma a sajtószabadsággal. Amúgy a mostani realyitik eléggé messze állnak a tudománytól.
süti beállítások módosítása