Szeretnéd, ha tízezrek olvasnának?

Érdekel a média vagy a kommunikáció világa, és szeretsz írni? Fejlődni szeretnél? Profi csapatunkban megteheted. Ha írnál ide, írjál ide!

Rólunk

A nyomtatott sajtó haldoklik, de már a podcastnak is leáldozott. A tévé felköltözött az internetre, az internet meg bele a tévébe. Mi jön még? Keressük a válaszokat.

Impresszum

Partnerünk

bme_kommedia_logo_sz_h.jpg

Meetupunk helyszíne

kuplung.png

 

A Média 2.0 Meetup rendszeres előadássorozat kommunikációs, illetve médiás témákban. A korábbi és a friss meetupokat itt találja.

 

Szponzorálná az eseményeket? Ide kattintson!

Közösség

Friss topikok

CC

Creative Commons Licenc

A Z-generáció jobban szereti a tévét, mint a Facebookot

Árki Noémi | 2015.11.12. 14:07 |

A 8 és 18 év közötti korosztállyal készítettek felmérést Amerikában a médiahasználati szokásaikról. Így néz ki a Z-generáció Amerikában: napi 6-9 órát töltenek szórakoztató médiával, a hagyományos formák még mindig vezetnek, a tévét és a zenehallgatást egyelőre nem taszította le a trónról a közösségi média, de a 8-12 évesek több mint felének már saját tablete van.

A Z-generáció médiahasználati szokásairól készített kutatást Amerikában a Common Sense nevű szervezet, amely kimondottan azzal foglalkozik, hogy segítse a gyerekek boldogulását a média és a technológia világában. A felmérésnek több mint 2600 résztvevője volt és két fő csoportot vizsgált: a 8-12 éves és a 13-18 éves korosztályt. Figyelembe vették mind a digitális, mind a hagyományos médiaformákat.

Napi 9 óra médiahasználat

Egy átlagos napon az amerikai tinédzser körülbelül 9 órát tölt szórakoztató médiával, a fiatalabb 8-12 éves korosztálynál pedig ugyanez közel 6 óra (egyik eredménynél sem vették figyelembe az iskolában és a házi feladattal töltött időt). Ezt az időt a tévé, filmek, online videók, mobilos és videojátékok, a közösségi média, az olvasás és a zenehallgatás tölti ki. A tinik nagy részénél ebből több mint 4 órát a digitális médiaformák tesznek ki.

Az átlagok persze elfednek például olyan nem kevésbé jelentős tényeket is, mint hogy mind a fiatalabbak, mind a tinik 6 százaléka egyáltalán nem is fogyaszt médiát egy átlagos napon.

Különböző fogyasztási szokások – különböző típusok

A domináns tevékenység nagyon változó az egyes csoportokban: eszerint a tinédzserek esetében hat, a 8-12 éves korosztály esetében pedig öt fő típust állapítottak meg:

  • A tinédzserek között a legnagyobb arányban – 27 százalékban – az úgynevezett „könnyű felhasználók” vannak jelen, náluk a fő tevékenységek a tévénézés és a zenehallgatás.
  • 23 százalék a videojátékos kategóriába tartozik, ők átlagosan napi két és fél órát töltenek játékkal, míg a közösségi médiával csak 53 percet.
  • 15 százalék közösségimédia-felhasználó, ők átlagban napi három órát töltenek ezzel.
  • 14 százalék a mobiltelefonos játékos,
  • 11 százalék az olvasó, és végül
  • 10 százalék a videó- és tévénéző típushoz tartozik.

 

A fiatalabbaknál kicsit máshogy alakul a helyzet:

  • szintén a könnyű felhasználók vannak a legnagyobb arányban (32 százalék),
  • ezt követik a videó és tévénézők (26 százalék),
  • majd 20 százalékkal a játékosok és
  • 13 százalékkal az olvasók.
  • Érdekes, hogy ebben a korban a közösségi média felhasználók a lista legvégén kullognak – mindössze 10 százalék tartozik közéjük.

20141103175200-how-market-generation-z-kids-who-already-have-44-million-dollars-spend_1.jpeg

Forrás: Enterpreneur

Aktív-passzív használat

A médiafogyasztás több komponensből tevődik össze: a passzív befogadástól az interaktív felhasználáson és a kommunikáción keresztül egészen az alkotásig. A passzív befogadás főként a zenehallgatást, videónézést jelenti, az interaktív használat pedig például a játékok használatát és a böngészést. Mindkét korcsoportban a passzív befogadás dominál, de míg a fiatalabbaknál ezt az interaktív felhasználás követi, addig a tiniknél ezt már megelőzi a kommunikáció. Az alkotás, valaminek a létrehozása azonban mindegyik esetben messze az utolsó helyre kerül.

Még mindig a tévé meg a zenehallgatás vezet

Meglepő, de a 8-18 évesek körében még mindig az olyan hagyományosabb formák szerepelnek az első helyen, mint a tévénézés és a zenehallgatás. Hiába jelentős a közösségi média használata, a 8-12 év közötti megkérdezettek mindössze 10 százaléka választotta azt kedvenc médiahasználati formájának. A tinédzsereknél ez a szám ugyan 45 százalékra emelkedik, de az élen továbbra is a tévé és a zene szerepel.

A multitasking általános

A tinédzserek 76 százaléka zenét hallgat, 60 százaléka csetel, fele pedig tévét néz és közösségi oldalakon lóg tanulás közben. Többségük pedig úgy gondolja, hogy ez semmilyen irányba nem befolyásolja a tanulás vagy házifeladat-írás hatékonyságát és eredményességét. Körülbelül 50 százalék gondolja úgy, hogy a zenehallgatás segíti a tanulásban, és csupán 6 százalék jelenti ki, hogy hátráltatja.

Xbox vs. Instagram

A nemi különbségek mindkét csoportban látványosak: a fiúk mind a 8-12, mind a 13-18 évesek körében a videojátékokat preferálják, míg a lányok a közösségi médiával töltenek több időt. A 8-12 éves fiúk átlagosan napi 43 percet töltenek játékokkal és mindössze 6 percet a közösségi médiával, a lányok viszont 26 percet a közösségi oldalakon és csak 12 percet játékkal. A tinédzser fiúknál már valamivel kiegyenlítettebb a helyzet: a fiúk 56 percet töltenek játékkal és 52 percet közösségi médiával, a lányoknál azonban még drasztikusabb a különbség: átlagosan másfél óra közösségi média használat áll szemben 7 perc videojátékkal.

Már észre se vesszük

Az eszközök és a különböző tartalomszolgáltatók száma olyan mértékben megugrott, hogy a fiatalok médiahasználattal töltött idejének mérése gyakorlatilag lehetetlenné válik. Az okostelefonok és tabletek használata olyannyira folyamatossá vált, hogy már nem is feltétlenül jut eszünkbe számításba venni őket, ha médiahasználatról kérdeznek. Azt pedig, hogy mennyi időt töltünk velük, pláne nehéz megválaszolni, hiszen például a csetelés más tevékenységek végzésével egy időben is általánossá vált.

A kutatás amerikai gyerekekkel készült – kérdés, hogy mennyiben lennének mások az eredmények hazánkban. Megelőzné-e például a tévénézés a Facebookot? Vagy van-e nálunk is olyan kultúrája a videojátékoknak, hogy azok dominálják a fiatal fiúk médiahasználatát? A kutatásban rávilágítottak a különböző anyagi háttérrel rendelkezők eltérő médiahasználatára is, ami valószínűleg a magyar-amerikai viszonylatban is megmutatkozna. A multitasking nálunk is megy, az eredmények jó részét azonban más irányba tolhatnák ezek a különbségek.

A bejegyzés trackback címe:

http://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr738063162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.