Átverés a bolti sör

2015. december 03. 14:53 - Bödör András

Hová "fajulhat" egy gasztroblog? Mi kell egy sikeres bloghoz, egyáltalán miben mérhető egy szakblogger sikere? Honnan indult a magyar sörforradalom? Milyen az a Jézus ízü sör? Mennyiben igényel speciális szakértelmet az ételek vagy italok kommunikációja, mint más termékeké? Ezekről is hallhattak az érdeklődők kilencedik alkalommal megrendezett meetupunkon december 2-án a Kuplungban.

A Média 2. 0 "A gasztronómia és a kommunikáció találkozik" címmel meghirdetett eseményen először Jancsa János, a Burger Blog alapítója és szerzője, a Street Kitchen gasztromagazin videobloggere tartott előadást "Burgerkommunikáció nullától külföldig" címmel. János 2005-ben indította az első blogját, amikor ez még korántsem volt olyan egyszerű, hiszen nem voltak blogszolgáltatók, így normál weboldalként rajtolt el a mostanra már az internet bugyraiba süllyedt ego-blog. 2008 tájékán ugyanis a szerző rájött, hogy hosszú távon unalmassá válik, ha egy blog csak arról szól, hogy valaki bemutatja, mivel is telik egy-egy napja. Ekkor elkezdett tematikus blogokkal próbálkozni, de csak 2011 táján talált rá a burgeres vonalra. Önszorgalomból, saját pénzét és rengeteg idejét rááldozva elkezdte végigjárni a budapesti burgeres helyeket. Kóstolt, majd megírta a véleményét. Mindez persze nem esett nehezére, hiszen már akkor is rajongott a burgerekért, és azt is tudta, hogy hosszú távon nem az eredeti szakmájában - pénzügyi vonalon - szeretne érvényesülni, hanem a gasztronómia és a gasztrokommunikáció világában.

Tanulságként ki is emelte, hogy csak olyan tematikájú bloggal érdemes foglalkozni, ami valóban szenvedélyesen érdekel bennünket, mert egyrészt ez "átjön" a blogon, másrészt mivel áldozatokat kell hozni a blog fenntartásárt, igazi elhivatottság nélkül a blog gyorsan elhal.Szerencsére elkezdtek jönni az első sikerek, amik először az egyre sűrűbb index.hu címoldali megjelenésben nyilvánultak meg, amit nagyban segített az is, hogy az első 1-2 évben a szerző szó szerint ontotta magából a posztokat. János tanácsként meg is fogalmazta, hogy induló blog esetében az a szerencsés stratégia, ha posztcunamival árasztjuk el a felületünket. Ez meg is hozta az eredményt, mert a blog egyre olvasottabb lett, de így is két évbe telt, mire először pénzt is hozott a házhoz: a Dining Guide kereste meg a szerzőt, hogy írjon nekik egy burgerező helyekről szóló útmutatót.

_mg_0528.jpg

Jancsa János (fotó: Deák Vera)

Hogyan neveld a trollodat?

A nagyra duzzadt olvasótábor persze elhozta minden blogger körömtüskéjét, a trollok megjelenését. Természetesen a szerző is átment az összes fázison, ami a negatív kommentek kezelésére vonatkozott. Először nagyon bántotta, hogy ismeretlenek fikázzák a blogját, a posztjait, a véleményét és őt magát is, így különböző stratégiákat próbált ki a trollokkal való kommunikációban. Egy időszakban még a véleménynyilvánítási lehetőséget is kikapcsolta, de aztán rájött, hogy nem érdemes foglalkozni a valódi hozzászólást nem tartalmazó, személyeskedő karakterbetyárokkal. Jancsa szerint a 6-8 hangoskodó hülye mögött több ezer csendes, de értékes olvasó van, akiknek a megtartása sokkal fontosabbak. Más bloggerekkel is beszélgetve ma már inkább megpróbál közösséget építeni a brandje köré, mert egyrészt a közösség helyette is helyre teszi a trollokat, másrészt a bevonással könnyebb megbékíteni ezeket a zsigerből utálkozókat.

Mindig vannak zsákutcák

Mivel alkalmanként már ő is csinált egyre jobb videós posztokat, 2013-ban megkereste Fördős Zé, az akkor még teljesen ismeretlen gasztroszakember, hogy Street Kitchen néven csináljanak közösen egy videoblogot, hiszen már akkor látszott, hogy mind a videoblog kategória, mind a gasztronómiás tematika óriási felfutás előtt áll Európa-szerte. Ez aztán olyan sikeressé vált, hogy hamarosan tévéműsor született belőle, meglovagolva azt a trendet, hogy főzni egyre menőbb dolog lett. Jancsa próbálkozott podcasttal is Háj Fájv néven, amit ugyan nagyon szeretett csinálni, de mivel nem lehetett monetizálni, kénytelen volt elengedni ezt az ötletet, annál is inkább, mivel egy új kihívás tűnt fel a láthatáron.

A TV Paprika felkérésére idén csapatával elkészítette a Pasta Mánia sorozatot, ami a várakozásaik ellenére csak 20 részt ért meg, majd teljes ismeretlenség mellett kimúlt. A kudarc okaként a szerző a műsor kommunikációját nevezte meg, amely sem elég erős, sem elég jól targetált nem volt. Minden rosszban van valami jó is: a műsor készítése kapcsán olyan tapasztalatokra tett szert, amelyeket remekül be tudott építeni következő projektjébe.

_mg_0579.jpg

(fotó: Deák Vera)

Akasztják a hóhért

Amikor valaki kritizál valamit, mindig megkapja válaszul: ha te tudsz jobbat, akkor csinálj! Jancsa Janinak is sokszor mondták ezt, de kérdésként is megfogalmazódott, hogy miért nem nyit egy burgerező helyet, ha annyira jól tudja, milyen a tökéletes burger. Mivel azonban nem szerette volna az életét a sülő húspogácsák mellett tölteni, ezeket a felvetéseket mindig elutasította. Egyszer azonban olyan ajánlattal találták meg, amire nem lehetett nemet mondani. Egy megnyitás előtt álló burgerező bevette társnak, hogy az étterem étlapjáért és kommunikációjárt felelve segítsen fellendíteni a helyet. Most már négy hónapja működik a Bamba Marha nevű burgeres az Oktogonon, úgyhogy ha valaki burgerkritikus blogot szeretne indítani, akkor oda mindenképpen menjen el tesztelni!

A kínai kaja a piaci rés

A szerző szerint burger blogot indítani már nem nagyon éri meg, mert egyszerűn nincs kifutási tere. Szerinte például a gyros és a kínai kaja azok a vonalak, amik például piaci résként még betölthetők a gasztroblog világában, noha sok sikerrel nem kecsegtetnek. Kérdés persze, hogy mi tekinthető sikernek egy blognál. Jancsa például hatalmas sikernek élte meg azt is, amikor egy posztja először került ki az Index címoldalára, és aztán a fejlődés minden további lépcsőfokát is. Szerinte fontos, hogy amikor valaki elkezd bloggolni, akkor határozza meg, hogy mit szeretne vele elérni, mi az, amit sikernek tekint, amik arra ösztönzik, hogy tovább csinálja, különben célok nélkül nem lesz sikerélménye és a blog előbb-utóbb elhal, rossz emléket hagyva maga után.

Receptblog vagy videóblog?

Mindenesetre, ha valaki gasztroblogot szeretne csinálni, akkor jelenleg három út közül választhat: receptblogot, tesztblogot vagy videoblogot indíthat. Ezekből egyértelműen a videoblogok állnak a legnagyobb robbanás előtt. Egyrészt mert egyre kevésbe szeretünk olvasni, jobban szeretjük a vizuálisan érdekes tartalmakat, másrészt pedig a hagyományos főzőműsorok túlságosan hosszúak és modorosak. Akármelyik utat választjuk is azonban, készüljünk fel arra, hogy rengeteg időnket fogja elvinni a tartalom elkészítése. Szöveges posztjaival legalább 2-3 órát kell foglalkoznia naponta, de egy 3-5 perces videós poszt elkészítése akár 4-5 órát is elvihet.

A blog monetizálása kapcsán nem hisz az automatizált hirdetési rendszerekben, mert egyszerűen nem hoznak annyi pénzt, ami a fáradtságot megérné. Sokkal fontosabbnak tartja, hogy együttműködő partnereket találjon, akik a kölcsönös haszon reményében besegítenek a blog finanszírozásába. Ahhoz persze, hogy ilyen partnerek jöjjenek, el kell érni bizonyos eredményeket, fel kell építenia magát a bloggernek, hogy hiteles szakemberként tudjon feltűnni a megszólítani kívánt közönség szemében.

_mg_0649.jpg

Bart Dániel (fotó: Deák Vera)

Könnyű elfelejteni, hogy milyen az igazi sör

A meetup második előadója Bart Dániel, az Élesztő tulajdonosa, a Főzdefeszt egyik főszerezője, a Folyékony kenyér blog szerzője volt. "Kézművessörmarketing és sörforradalom" címmel arról beszélt, hogy mi kell ahhoz, hogy egy kézműves sör sikeres legyen. Elöljáróban annyit, hogy nem csak a jó íz. Először egy kis sörtörténeti áttekintést hallhattunk arról, hogy az amerikai szesztilalom 13 éve, majd annak feloldása, hogyan vezetett a ma látható bődületes mértékű söripari koncentrációhoz, amelyben az óriási sörmamutok, irtózatos mennyiségben gyártják a nagyüzemi kommersz sört. A 13 év ugyanis pont elég volt ahhoz, hogy az emberek elfelejtsék, milyen is a valódi sör, így amikor újból engedélyezett lett az alkohol-, így a sörfogyasztás is, a vizes, gyenge ízhatású, de könnyű és frissítő sörök terjedtek el, az erős, karakteres sört előállító sörfőzdéket pedig felvásárolták az új hullámra jobban felülő versenytársak.

Rossz sör százmillióknak

A felvásárlásokkal és a nagyüzemi sörök elterjedésével ráadásul egybeesett az USA-ban a nagy nemzeti médiacégek kialakulása, amiknek a segítségével ezek a nagy sörcégek már országos kampányokat tudtak csinálni a frissen alakuló tömegmédiumokon, mint az óriásplakát, rádió, majd a tévé. Ezek a cégek mindezt finanszírozni is tudták, míg a megmaradt kisebb, életben maradásért küzdő főzdéknek erre nem volt lehetőségük. Így alakult ki az a modell, amelyben irtózatos mennyiségű, gyenge minőségű sört, hatalmas médiaerő segítségével adnak el százmillióknak, és amelyben a kicsi sörfőzdék, és az általuk gyártott jó minőségű sörök nem is tudnak megjelenni a fogyasztók előtt. Ez a modell aztán az egész világon elterjedt, a söripari koncentráció nem állt le, ezekben a hónapokban is a szemünk előtt zajlik egy gigantikus méretű sörbirodalom kialakulása a világ két legnagyobb sörgyártójának összeolvadásával.

_mg_0586.jpg

(fotó: Deák Vera)

A kockás ing elengedhetetlen

Az amcsi mélylélekben azonban ott van a kézműves sör, ami az amerikai hagyományokban gyökerezik. Ezek a kézműves sörök testesítik meg a tipikus, hagyományos amerikai telepes férfit, aki erejével, talpraesettségével minden problémát megold. Aki individualista, kicsit lázadó, kísérletező és bármiből tud sört főzni. Mellesleg kockás inget hord és szakállas. De miért fontos ez, amikor mi itt egy sörről beszélünk? Azért, mert miközben ezt a személyiséget leírjuk, pontosan azt tesszük, amit a nagy márkák márkaszakemberei. Pozicionáljuk a sörmárkát, meghatározzuk a márkajegyeit, karaktert adunk neki. Az előadó szerint pedig pont ez lehet a siker kulcsa egy kézműves sörnek.

Egy kézműves sörfőzde - már csak méretéből, és a méretgazdaságosságból következő magasabb árakból fakadóan is - nem akar sok hülyének sört eladni, csak a kevés, "vájt" ízlelőbimbójú fogyasztónak, akik egy hullámhosszon vannak a sörfőzővel. Amikor az előadó arról beszélt, hogy egy kézműves sör esetében ugyanannak az izomnak kell kezelni a sörgyártót, gurítani a hordót, vezetni a teherautót, intézni a marketinget, a beszerzést vagy a számlázást, akkor nem azt értette ez alatt, hogy mindent a tulajdonosnak kell csinálnia, hanem azt, hogy egységes és karakteres márkaélményt kell nyújtania a fogyasztójának. Az az alap, hogy a sör jó legyen, de akkor sikeres egy kézműves sör, ha együtt dobban a sörfőző és a sörfogyasztó szíve, hiszen a kézműves söröknél a sörfőző személyisége határozza meg, hogy milyen lesz a sör.

A sörgyártás porlevese

Honnan ered Bart Dániel - láthatóan - szenvedélyes kézművessör-szeretete? Az egész a Folyékony kenyér című bloggal indult, ami eredetileg a Gösser felkérésére elindított szponzorblog volt, mint a tartalommarketing úttörője. Ahogy a Burger blog szerzője, Bart is posztdömpinggel indított, és hozott össze hatalmas olvasótábort, meg az ehhez szükséges Index-címlapos megjelenéseket. Viszonylag hamar jelentkeztek azonban a témaínség tünetei, mígnem egy kommentelő azt javasolta a szerzőnek, hogy a nagyüzemi sörgyárak látogatása és termékeik kóstolgatása helyett, menjen inkább el egy házi sörfőzdébe, és kóstolja meg az ott készült italokat.

Az előadó azóta is hálás ezért a kommentért, mert ez mindent megváltoztatott, gyakorlatilag annak a kommentnek köszönheti, hogy megismerhette az igazi sörök világát. Az első ilyen kóstolásnál ugyanis "lerobbant a feje" attól az ízorgiától, amit a nagyüzemi sörök semleges, vizes ízéhez szokott ízlelőbimbóit érte, és ekkor jött rá arra, hogy mekkora átverés az, amit a nagy sörgyárak sör néven a nagyközönség elé tolnak. Ahogy ő fogalmazott a nagyüzemi sörök az ételkészítés porlevesei, és ugye mindenki szívesebben eszi a nagymama húslevesét. A hasonlat szerinte csak ott sántít, hogy míg a porlevesről bevallják, hogy az butított leves, a nagyüzemi sört viszont igazi sörként adják el nekünk.

_mg_0576.jpg

(fotó: Deák Vera)

Facebook nélkül nincs magyar sörforradalom

Ez az élmény és felismerés olyan haragot okozott aztán nála, hogy onnantól azt tekintette missziójának, hogy erre az átverésre rávilágítson. Járta a sörfőzdéket, kóstolta a söröket, és a közösségi média - gyakorlatilag a Facebook - segítségével igazi evangelista módjára terjesztette az igét. Bár a "hívők" tábora szépen gyarapodott, látszott az is, hogy egy fecske nem csinál nyarat, kellett valami nagy durranás, de visszajelzésre is szükség lett volna, hogy hol tart most a hazai sörkultúra. Ez inspirálta az első Főzdefeszt megrendezését, ami minden képzeletet felülmúló siker lett, és megmutatta, hogy igenis van igény minőségi sörökre. Az előadó szerint a sikerben, a latogatók nagy számában kulcsszerepe volt annak, hogy mi módon pozicionálták a Főzdefesztet, karaktert adtak neki, érthetően megfogalmazták, hogy mi a célja a rendezvénynek, azaz márkát csináltak belőle, és mindezt olcsón, de nagy tömegeket elérve el is tudták mondani a Facebook segítségével.

A Főzdefeszt sikere után logikus lépés, szinte kötelező gyakorlat volt, hogy nyitnak egy saját vendéglátó egységet, ahol kézműves söröket lehet kapni. Az Élesztő azonban nem csak egy kocsma vagy egy sörbár lett, hanem egy gasztropláza, ahol a sör mellett más gasztronómiai élvezeteknek is hódolhatunk, sikerének kulcsa tehát megint az volt, hogy egy egyedi és karakteres ízt vittek a vendéglátó helyek világába, megalkotva az Élesztő márkát. Szó volt még a minden porcikájában saját fejlesztésű Black Mamma elnevezésű sörről, amely már profi, de organikusan épülő és fejlődő marketingtevékenység eredményeként született sörmárkája az Élesztőnek.

Kérdésekre válaszolva azt is elárulta az előadó, hogy ha egy olyan boltban kellene vásárolnia, ahol nem lehet kézműves sört kapni, akkor a Pilsner Urquell a legjobb választás, mert az még nagyüzemi szinten is jó minőségben előállított sör. A szezonális sörök közül a nyári, friss, gyümölcsös ízű kézműves sörök között vannak kedvencei, de a téli, fahéjas, szegfüszeges, "Jézus ízű" sörök nem az ő világa.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr508134550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.12.04. 08:19:23

"ha valaki gasztroblogot szeretne csinálni, akkor jelenleg három út közül választhat: receptblogot, tesztblogot vagy videoblogot indíthat"

Ezen azert elmosolyodtam. Ez a harom ut es semmi mas nincs ezen kivul... Hogyne! Lofutyit!
Mondjuk nezze meg mi van nyugatabbra meg keletebbre (EU, USA, Ausztralia, Azsia stb., ahol van etel- es etteremkultura, meg ezekre telepult media) es latni fogja, hogy nehany honapon es even belul mi lesz Magyarorszagon. Mert az vilagos, hogy minden manirt, trendet, hype-ot mashonnan vesznek at a magyarok, vannak bloggerek, akik teljesen fapofaval utankozolnek recepteket, forditanak irasokat angolbol. Ket kattintassal megtalalhato, honnan banyasztak.
Nem errol a burgeres meg kezmuvessoros bloggerrol beszelek, de a magyar net tele van ilyenekkel.
Szoval hogy mi a jovo? Az, amit at fognak venni Londonbol, New Yorkbol, Barcelonabol. A magyar jovo az a nyugatrol levetett hasznalt, kifakult, kicsit elkoptatott, majd bazari gagyival felturbozott jelen. Zeneben, divatban, blogtematikaban is. Minden, ami ma hipszter, klassz, meno es felkapott Budapesten az 3-5 eve indult kulfoldon.
En eppen ezert nem videoblog/receptblog/tesztblog formatumok es a kinai/gyros/kezmuveskenyer/sor/lekvar vonalon mozognek, mert ezek semennyire se innovativak, csak a mai trendek extrapolalasai. Ez nem tanacs, ez nem tipp, ez fantaziatlansag. Persze lehet 3 ev mulva azzal nyomulni, ami tegnap volt trendi nyugatabbra... Csak ez se nem onallo otlet, se nem eloremutato. Ez hatramutato. Biztonsagi jatek, uncsi, bar a magyarnak jo volt a reg lejart macaron meg pho orulet is.
Ebben nincs kockazat, az igaz. Atlaghulyepestinek jo lesz az!

Miben merheto a siker? Az anyagiakban, ha dol a penz, hogyha betolti a blog a marketing szerepet, hiszen ezek joreszt reklamfeluletek. Vagy sajat magukat (atnyergelni TV-be vagy nyitni egy helyet) vagy reklamot akaro gasztronomiai vallalkozasokat futtatnak.

"a gyros és a kínai kaja azok a vonalak, amik például piaci résként még betölthetők a gasztroblog világában" - LOL, girosz meg kinai kaja, igy-e...
Ezt felirom! Ja, Magyarorszagon kinaibol egy-ket het alatt ki tudod furkeszni a piacot. Marmint ha olyan kinairol beszelumk, ahol nem magyaroknak keszult trutyit arulnak.
Girosz meg kebab... Ha valaki ennyit tud a levantei es kozel-keleti gasztronomiarol, az szerintem ne blogoljon. Bar lattam en mar olyan indexponthus blogot, ahol a kommersz KFC es McDonald's szarjait elemezgettek. Legaljaponthu.
Mi jon meg? Zacskosleves blog?
Ennel meg egy menzakajablog is jobb otlet, legalabb lehetne rajta rohogni.

"a hagyományos főzőműsorok túlságosan hosszúak és modorosak." - LOL! Azert magyar blogszferaban is vannak idegesito bohocok, akik meg komolyan is veszik magukat. Varosban, vilagevo, streetkitchen. Modor es manir minden mennyisegben. Streetkitchenen azert fozni is probalnak, az becsulendo.

Ilyeneket kell irni minden posztba: "hihetetlenul elkotelezett kezmuves vakolokomuvesbol lett maximalista megkezmuvesebb, kompromisszumot es sutoipari technologiat nem ismero pek altal keszitett oruletesen eszbonto ciabatta, ami omlik szet a szadba es a texturaja robban fel az agyadig. Kommersz, pekiskolat vegzett, es ott egy eletre elrontott pekek ilyet nem tudnak, csak ezek az ontorvenyu kezmuvesek az alapanyag iranti alazatukkal... stb. 1800 forint egy 300 grammos vekni, de ezert a minosegert ez bagatell osszeg. Blablabla..."
Ez a tuti, gasztroblogban igy kell.

"Egy időszakban még a véleménynyilvánítási lehetőséget is kikapcsolta..." - ez am a megoldas! Ne fejlodj, ne valtoztass, te tevedhetetlen vagy, tilts le minden ellenvelemenyt, nyomd el a parbeszedet.

"a 6-8 hangoskodó hülye mögött több ezer csendes, de értékes olvasó van" - a 6-8 kellemetlen arc pont az lehet, aki vegignezte, vegigolvasta a blogposztot es ezert van alapja kritizalni, szepen raszant 10 percet az eletebol, veszi a faradtsagot, hogy irjon, lehet, hogy van is ertelme annak, amit kommentezik. Lehulyezni oket egyenlo a kozonseg szembekopesevel. Ok is a kozonseg, sot, ok azok, akik erto olvasara, kritikara, osszehasonlitasra is kepesek. De egyeseknek az a jo, aki klikkel, majd szepen becsukja az oldalt egy szo nelkul. Ja, ha klikk utan fizet a szponzor...
A magyar blogszfera sertett hercegkisasszonyok es sajat tevedhetetlenseguk tudataban szovegeket onanizalo manirbajnokok gyulekezete. Kinyilatkoztatnak egy nyilvanos feluleten es meglepodnek az ellenvelemenyek megjelenesekor.
Nem konkretan errol a ket bloggerrol irom, de ez a jellemzo sajnos.

2015.12.04. 08:21:13

Hubazz, ezt mind en irtam? Gecc, kevesebb pszeudoefedrint kellene tolnom a kezmuvessorom melle.

Pierr Kardán 2015.12.04. 08:50:45

Belgiumban, Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában igenis nagyon jó söröket lehet kapni a boltokban!

Attól, hogy Magyarországon minden sört 3-4 sörgyárban gyártanak, ezért 3-4 féle ízű sör van csak nálunk, az nem azt jelenti, hogy a világ boldogabbik részén is csak rossz sör lenne a boltokban.

Roan 2015.12.04. 09:59:28

A sörtémához: úgy emlékszem (nem néztem utána), hogy az alkoholtilalom ideje alatt a gyenge sörök nem voltak betiltva, és ezért terjedtek el, nem pedig azért, mert az emberek elfelejtették, milyen volt előtte a sör.
Magyarországon pedig a széles rétegek az olcsó, és nem a minőségi sörök iránt mutattak (mutatnak) igényt, ezért érthető, ha nem a testes, agyonkomlózott irányba ment el a sörkultúra. Természetesen megvan a létjogosultsága mind a kézműves, mind a gyári söröknek.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2015.12.04. 10:15:22

@tiller foch: sajnos nem teljesen jol sikerult az eloadasom atirata, par pontra reagalnek:

1) nyilvan van más ut is, de mondjuk te sem irtal semmi konkretat, pedig kivancsi lettem volna mire gondolsz. Nezzuk meg Jamiet, Sorted Foodot, vagy a Masterchef idei évadanak leendo uj sorozatat (Breaking Bread) - jé, ők is ezt csinaljak
2)gyros, kinai kaja - ironikus pelda volt, amihez hozzátettem, h a szponzor a Bilagit lehet
3) a street kitchen hol hosszu? 3-5 perc egy video, és nem fel oraig vagunk egy fej hagymat. A stilus megoszto lehet, tény, de az tuti, hogy ilyen porgosre vagott cuccot ilyen mennyisegben nagyon mas nem csinal
4-5) véleménynyilvánitás =/= trollkodás, zsidozás, személyeskedés. Nekem ezzel volt a bajom, de ez szintén kimaradt az irasbol. Ez amugy index-cimlap feature, marmint, hogy a fotelharcosok telebasszák szarral a kommenteket (kurva anyád, hogy mertél ennyit fizetni egy kajáért, mi öt hétig ebből a pénzből eszünk 12-en, stb). Ez nem ellenvélemény.

jet set 2015.12.04. 11:47:10

Nem a bolti sör az átverés, hanem a kézművesnek nevezett agyonkomlózott és drágán árult vackok.

baliquez 2015.12.04. 13:41:30

@jet set: az agyonkomlózás még önmagában nem lenne baj, a karakternélküliség viszont az - pörög az IPA, hát főzzünk olyat mint az epe és hadd vakuljon a paraszt, érezze hogy kap valamit a pénzéért. Vagy: főzzünk barna búzasört semleges ízű amerikai élesztővel, majd megmagyarázzuk miért jó az (nem jó). Vagy: főzzünk középszerű lager sört, baszkodjuk bele a hűtőpultban lelhető összes gyümölcsöt, kész a gyümölcssör! Vagy színezzük zöldre a bármit és adjuk el Fukushimával, mert az olyan marha jó vicc (nem az).

A kézművessör tragikus helyzetét mi sem bizonyítja jobban mint a fokhagymássörös médiahack, jóhogynemmár hungarikummá szentelik miközben egy sok évvel ezelőtti sörfőzőkönyvben említik mint (nem feltétlenül követendő) extremitást.

Ami az árképzést illeti, jó lenne ha minőség csak fele olyan jó lenne mint amennyit el mernek érte kérni: nagyságrendekkel jobb sörök kerülnek a világ boldogabbik felén ugyanennyibe.

2015.12.04. 14:19:37

@Jancsa Jani: a streetkitchennel nem emlitettem, hogy hosszu lenne es pozitivumkent hoztam fel, hogy ott meg tenylegesen foznek is. A modor, manir az foleg akkor baj szerintem, ha emelle semmi teljesitmeny nem tarsul.
Ismetlem, a streetkitchen nem hosszu, csak neha idegesito. Tudom, egyedinek kell lenni.
Mas blogokon viszont az van, hogy a pacalarcu megkostol egy szuvidalt tehentogyrt, majd ir ket sort rola, az is modorblogra valo. Ilyen esetben nyilvan egy reklamposztrol van szo.
Streetkitchen nem ilyen, ezt nem is irtam.

Zsidozasra meg szerintem lehet frappans valaszokat adni, tematikus poszttal: flodni, maceszgombocleves, solet. Jo, burger blogon ez nem stilusidegen lenne.
Sok blogger azt is letrollizza, aki kijavit, kritizal, megjegyez. A helyesirason vekergo kozbiztonsagszilardok se mindig mondanak hulyeseget. Csak ugye ma elozetesen senki se olvassa a netes kiadvanyokat, egy ember megirja, elesiti, aztan utana az ozonviz, korrektura nincs, igy a komment szekcioban tombolnak az onjelolt korrektorok es kritikusok.
Ez persze nem gasztroblog specifikus jelenseg.

Szerintem a magyar bloggereknek egy kis humort es onkritikat kellene tanulniuk (ha ezt egyaltalan lehet), mert sok blogger olyan szajzaras, befeszult, olyan komolyan veszi magat, hogy rossz nezni. A lazasag meg sokszor kincstari es ha jon egy kritika, akkor besertodes van. Nem rolad irom ezt, es nem is csak gasztroblogokon van ilyen.

Guille 2015.12.04. 15:04:33

@baliquez: Na halljuk mit veszel nagyságrendekkel olcsóbban és hol? Egyedül a cseheknél lehet olcsón viszonylag jó sört kapni, de nekik főleg csak kis alkoholos ivósörük van, persze, hogy olcsóbb, mint egy komlós IPA.

Lehúzod a Monyo kb. egyetlen nem jól sikerült értelmetlen sörét a 15 féle jó közül...

Valóban nem attól lesz valami jó, hogy "kézműves", de szerencsére már bőven van a piacon igen sok jóféle sör, amit 500-900 HUF közötti korsó áron simán be tudsz szerezni, ez teljesen normális átlag. Az alapanyagok itthon sem olcsóbbak.

GentleSpecter 2015.12.07. 11:07:11

@Feiertag Erik: Erre kíváncsi lennék bővebben, mert az indulástól követtem és bár nem látok mögé, de érdekelne ez a "blogkisajátítás".
süti beállítások módosítása