Adományozási kultúra nincs, félelem viszont van Magyarországon

2017. február 15. 16:52 - srd

Miből finanszírozza működését az Átlátszó és a Direkt36, és hogyan tud fennmaradni Vas megye legolvasottabb, ám nem kormánybarát projektje, a Nyugat.hu? Egyáltalán mi az, amit jó, ha tudunk, amikor egy kis- vagy nagyszabású médiaprojektbe belekezdünk? Miért félnek pénzt adni a magyar emberek? Ezekre a kérdésekre kaptunk választ a Független Médiaközpont (CIJ) keddi, nyilvános kerekasztal-beszélgetésén, amelyen a médiafinanszírozás lehetőségeiről volt szó.

A körülmények tudatában nyugodtan kimondhatjuk, nagyszerű hangulatban folyt a beszélgetés a Sajtóház első  emeletén. Körülmények alatt azt értjük, hogy a kerekasztal olyan  független médiaszakemberekből állt, akik a kormány szerint Soros-bérencek vagy egyéb nemzetközi, már-már háttérhatalmi ügynökök, ezért az államtól – természetesen – egy forintot sem remélhetnek. Lapjaik, projektjeik, egzisztenciájuk fenn- és megmaradásához kreativitásra, szorgalomra, elszántságra van szükség.

A beszélgetésen részt vett:

  • Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója, a Budapesti Corvinus Egyetem docense
  • Bodoki Tamás, az Átlátszó főszerkesztője és ügyvezető igazgatója
  • Roznár Gyöngyi, a Nyugat.hu főszerkesztője
  • Csák Gyula, újságíró, blogger
  • Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője
  • Pethő András, a Direkt36 alapítója és szerkesztője

A kerekasztal moderátora Dr. Bodrogi Bea, jogász volt.

midnenki.jpg

Forrás: Kiss Eszter, Független Médiaközpont

Közönségből közösséget

Az eseményt Urbán Ágnes nyitotta, aki előadásában elmondta, egy induló projekt esetében a legfőbb kérdés az, hogy hogyan tudjuk a média és a közönség kapcsolatát szorosabbá fűzni. Az utóbbi évek, évtizedek technológiai fejlődésének (okostelefonok, számítógépek) megértése, hasznosítása az egyik kulcs. De legalább ennyire fontos a már belénk nevelt üzleti modellek újra gondolása, az új bevételi források megtalálása, bevonzása.

Támogatói bázist szerinte csak úgy lehet kiépíteni, hogy felhasználjuk személyes kapcsolatainkat, meghatározzuk pontosan kihez szeretnénk szólni, hirdessünk és tudatosan építsük a közösség élményét előadásokkal, programokkal, akár bulikkal.

Urbán előadása ettől a ponttól kezdve azokra a dilemmákra összpontosított, amelyek megnehezíthetnek vagy ellehetetleníthetnek egy projektet. Ilyen például az erőforrás dilemmája: a kapcsolatépítés és -tartás időigényes és fárasztó, nem egyszemélyes feladatkör. Igaz, hogy ennek költsége elenyésző, de a hasznot sem könnyű realizálni.

A bevonódás dilemmáját a hallgatóság is tökéletesen átérezte a teremben. A Facebookon (is) meghirdetett eseményre több mint 100 érdeklődő figyelt fel, de eljönni már csak a kattintók töredékének sikerült. Urbán elmondta, nehéz megállapítani, hogy mi a valódi érdeklődés és mi csak egy gondosan elhelyezett lájk, vagy egyéb, nem komoly szándék. A beszélgetés későbbi központi témája, a crowdfunding (közösségi finanszírozás) is hasonló nehézségekkel küzd itthon: Urbán szerint könnyű azt mondani, hogy el kell űzni a kormányt, de amikor pénzzel kellene segíteni az Átlátszó és a Direkt-féle tényfeltáró munkákat, valamiért a cselekvés az esetek nagy többségében elmarad.

Állami segítség, hirdetés? Nulla

Urbán előadása precíz, kimért és nagyon pontos volt, mintegy feldobva a labdát a többi résztvevő számára. Bodrogi Bea első sorban arra volt kíváncsi, hogy a jelenlévő médiaszakemberek, újságírók saját projektjeik milyen pénzügyi lehetőséggel bírnak, ha egyáltalán.

A sort Bodoky Tamás kezdte, aki elmondta, az Átlátszó bevételeik több mint 50%-a közösségi finanszírozóktól származik. Bevételt még az 1%-os felajánlásokból, a kis- vagy mikróadományokból és nemzetközi szervezetektől remélhetnek. Körülbelül évi 100 millió forintból működik a projekt, teszik ezt úgy, hogy hirdetési felületeiket - kis túlzással - senki nem meri megvásárolni, ezért azokat saját közösségük számára használják. Bodoky elmondta, azokra az emberekre építenek, akik havi 1000 forinttal támogatják a munkájukat.

Roznár Gyöngyinek és az éppen idén 18 éves Nyugat.hu-nak sem könnyű a helyzete. A kis szerkesztőséggel bíró (kb. 12 fő) portál Vas megye legolvasottabb médiuma, amely függetlensége miatt folyamatos támadások alatt áll. Mivel Roznárék közhasznú alapítványként működnek, ezért ők kaphatnak adományokat. Bevételeik jelentős hányada az 1%-os felajánlásokból származnak.

Galambos Márton van talán a legjobb helyzetben, hiszen úgy fogalmazott, a Forbes úgy működik, ahogy mindennek működnie kellene egy ideális világban. Meseszerűen. Vannak hirdetők, vásárlók, bevételek. Ilyen egyszerű. Kiemelte, hogy a Forbes-események nagyon nagy bevételt hoznak szponzori oldalról és az online felület is nemrég indult el.

Pethő András, a Direkt36 alapítója elmondta, hasonló modellben dolgoznak, mint az Átlátszó. Mivel a Direkt eggyel fiatalabb projekt, jelenleg nincsenek még az Átlátszó szintjén, de folyamatosan próbálnak növekedni. Évi 50 millió forintból dolgoznak.

Félnek az emberek a kormánytól és a NAV-tól

Az első kör után a közösségi finanszírozásról szólt a beszélgetés. Mindenkinek volt valamilyen tapasztalata már arról, miért nem működik ez annyira itthon. Egyszerűen félnek az emberek. Nemcsak magánszemélyként, vállalkozóként is. Attól félnek – és ebben mindenki egyetértett -, ha kiderül, hogy az oknyomozást finanszírozzák, ellenőrzésre számíthatnak.

Pethő viccesen elmondta, a szemei mellett látható ráncok csak kis százaléka eredeztethető attól, mert öregszik, a crowdfunding-kampányok rengeteget kivettek és kivesznek belőle. Azt tanácsolta, hogy aki stresszes típus, ne kezdjen bele!

Bodoky szerint az emberek nagyon félnek, és erről volt is egy-két sztorija: az Átlátszó-olvasók addig nyaggatták, amíg be nem vezették, hogy sárga csekkel is lehessen adományozni, mivel az 200 ezer forintig anonim. Azt gondolják, hogy az utalás akkor sem biztonságos, ha még az anonim határ alatt maradnak. Bodoky azt mondta, fel kellett tolniuk ezt a határt 50 ezer forintról 500 ezer forintra, mert előbb mindenki 49 ezer forintot utalt, így meg utalnak 400 ezret is.

Roznár végig helyeselt. Elmondta, Vas megyében is ez a hangulat uralkodik. Félnek a cégvezetők, nehogy "véletlenül" pont náluk ellenőrizzen a NAV. Volt, hogy egy helyi politikus kért számon egy helyi vállalkozót, aki a portálon hirdetett. Azzal lehet ilyenkor védekezni, hogy nagyon olvasott a portál a vas megyeiek körében, muszáj hirdetnie.

Bodoky erre reflektálva elmondta, előfordult, hogy egy olyan cégvezetőről hoztak le anyagot, aki rengeteg pénzzel támogatta a projektet. Másnap hívta is, hogy „de hát az egész család küldi a havi ezer forintot”. Mindenki fél, vonta le a végén a konzekvenciát Galambos Márton. Szerinte itthon éppen a félelem miatt nincs adományozási kultúra. Amíg vegzálják azokat, akik függetlenek, akik az átláthatóságért küzdenek, nem is lesz ez máshogy.

Pethő András pedig azzal zárt, hogy ismer egy svéd újságírót, aki hasonló projektben érdekelt, mint a Direkt. Ez a projekt rengeteg pénzt kapott egy svéd üzletembertől, aki csak annyit mondott: azért adom, hogy olyanok után nyomozzatok, amilyen én is vagyok. Magyarországon ez teljesen elképzelhetetlen.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr6212263774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skankhunt42 2017.02.15. 21:21:40

teljesen jó adományozási kultúra van Mo-n. azért, mert az emberek nem kíváncsiak a ballibsi szarokra, még nem jelenti azt, h más célra ne adakoznának

koala kóla 2017.02.17. 08:40:31

milyen adakozásról beszélsz a kommer köcsögök 100 forintot nem adtak a népszabóért, viszont eladták a picsába

Netuddki. 2017.02.17. 08:45:44

@Skankhunt42: Egy South Park nicktolvaj véleményére se kíváncsiak a zemberek.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.17. 09:03:36

A rohadék ellen nem hajlandó pénzelni azokat, akik ellene dolgoznak??? Atya Isten, ez diktatúra!

Skankhunt42 2017.02.17. 09:05:46

@Tibi !: dehogynem, te iszod szavaimat

fidesz maszop dk egykutya 2017.02.17. 09:15:23

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: dehogynem, sajnos évtizedek óta pénzeljük a komcsikat akik elllenünk dolgoznak, mert birkák vagyunk. Bár van aki kevésbé.

Ballib cenzúrázók réme 24 2017.02.17. 09:33:22

Az itt felsoroltak max 30%-a független valójában.

Egész egyszerű megnézni hogy melyek.

Akik a szoci elkúrók alatt is többet basztatták a Fideszt, mint az MSZP-t azok nem függetlenek. Pl ilyen a nyugat.hu.

Akik meg nem, azok függetlenek. Ilyen az atlatszo.hu.

A Soros bérencek pedig azéert Soros bérencek, mert az a Soros Gyuri finanszírozza őket, aki
- EU-s politikusokról tart nyilvántartást hogy kik számára a megbízhatóak,
- Clinton levelezésből kiderült, hogy az általa támogatott politikusok úgy ugrálnak ahogy ő fütyül
- azt kutatja hogy lehet közösségi médiában az embereket befolyásolni, ami a pártpreferenciákat illeti
- és ezeket cenzúrázza is álcivil szervezetei segedelmével.

Nincs ember, aki aktívabban és hatékonyabban politizál mint Soros, az USA elnökét is beleértve.

Duplaxiii 2017.02.17. 09:45:09

Ne gyerekeskedjen már itt pár troll!
Ez nem libsi meg más kérdés. Nem "magyarság" meg hasonló, ezeket itt is csak kisajátítják a kommentelők.
Az adományozás nem is a NAV vagy TEK miatt problémás.
Mondok két példát és lehet gondolkodni:
- Vörösiszap katasztrófa. Az emberek azonnal öösszedobtak egy nagyobb összeget. És jött a bresznyev-klón bakondi és azonnal saját hatáskörbe vonta az emberek pénézt. A kártérítések csak később és ma is sok esetben még futó perek után érnek el az áldozatokhoz. Ellopták az emnerek pénzét és saját erkölcsi célra használták azt.
- A rendszerváltás környékén sok helyen az emberek álltak össze, adták össze a pénzüket a kábelhálózatok kiépítésére. Angyalföldön is így volt, ebből a magándologból lett egy Satimex nevű cég, aki valóban prófi módon dolgozott. Cég volt, de az emberek adták a tőkét és fizettek a szolgáltatás után. Aztán megjelent az UPC és az emberek megkérdezése nélkül megvásárolta a céget. Majd már saját tulajdonaként évekig zsarolta az embereket. Akkorban sok komplett ház nem áll be és alakított saját kisközösséget! Egész 10 emeletes házak tettek így.
Tehát, ha ma adokozunk egy ujságnak, netes médiának és azt életben tartjuk, mi a garancia, hogy nem hön a mészáros és vásárolja meg izomból azt??? És azzal nemcsak elviszi a kritikus lapot, hanem lenyúlja az adakozók pénzét is.
Ma az adakozás pillanatok alatt alakulhat át szocialista jellegű akcíóvá és máris ellenőrizhetetlen a pénzünk sorsa.
Nyugdíjpénztár. Megvan?
süti beállítások módosítása