Középsuli és Holnap tali!: megérthetjük ezekből a tizenéveseket?

2017. február 28. 16:05 - Kemény Gabriella

Ha megkérdezünk egy tizenévest, hogy milyen sorozatokat vagy rajzfilmeket szokott nézni, nagy eséllyel azt válaszolja, hogy csak Youtube-ot. Valójában nincs ebben semmi meglepő: a Z generáció médiafogyasztását minden eddigi generációnál jobban meghatározza az internet; a tartalomkibocsátó és fogyasztó közötti interaktív kapcsolat. Éppen ezt a speciális szükségletet igyekeznek kielégíteni a jelenleg is futó két online sorozat, a Középsuli és a Holnap tali! készítői. 

Hammer Ferenc szociológus szerint „A generációk nem úgy jönnek egymás után, mint a buszok; a határaik összemosódnak”, derül ki a HVG cikkéből. Ez az Y és Z generáció esetében is igaz, hiszen felosztás tekintetében a szakirodalom nem egységes. A legszélesebb intervallum, amelybe tartozókat az Y generációhoz sorolják, 1970-től 1999-ig tart, a 2000 után születettek pedig a Z generáció tagjai. Ők azok, akiket digitális bennszülötteknek neveznek, mivel születésük óta hozzáférnek a digitális eszközökhöz, online játékokhoz,  és ők azok, akiknek az élete már nem függetleníthető el az internettől.

Egyes osztályozás szerint, mivel én 1996-ban születtem, már a Z generáció tagjának számítok, mégis ipszilonként definiálom magam. Nekem, és a kortársaimnak a szórakoztató médiafogyasztást a Nickelodeon és a Disney Channel sitcomjai, a Comedy Central (Így jártam anyátokkal és Agymenők) valamint az ABC family amerikai csatorna sorozatai jelentették: Gossip Girl, Glee, Vampire Diaries, Teen Wolf, Pretty Little Liars, Switched at Birth.

A mai tinédzserek azonban valami egészen másra vágynak: ők nem érik be azzal, hogy csupán befogadóként vehetnek részt egy folyamatban. Értékelni akarnak, elmondani a véleményüket, és ezzel folyamatosan formálni az adott tartalmat. Az „always on”, vagyis az állandóan bekapcsolt állapot miatt, interaktív közösség, platform részesei akarnak lenni. Erre az igényre tapintott rá két új, magyar sorozat: a Középsuli és a Holnap tali!.


Középsuli (2015)

kozepsuli_delhusa_gjon2.jpg

 

A középsuli.hu („Középiskolások magazinja”) kezdetben csupán egy fiatalokat célzó portál volt, ahol cikkeket és rövid videókat találhattunk, 2015 óta azonban a honlap a valódi projekt, a Középsuli sorozat kiegészítéséül szolgál. Rendszeresen frissül, és olyan írásokkal, mint a „3 tipp, hogy te legyél a tökéletes pasi”, illetve „Így tanulj, ha fáradt vagy”. 

A Középsuli a Nemzeti Kulturális Alapból finanszírozott, Youtube-on futó sorozat, „aminek bizonyos epizódjai ma már másfél milliós nézettségnél tartanak, de nem igazán találni olyan részt, amit 400 ezernél kevesebben néztek volna meg, ami tiszteletet parancsoló teljesítmény” – írja a comment.blog.hu. Pedig nem talált ki semmi forradalmit: gimisek mindennapjait mutatja be, egyetlen kamerával, amatőr színészekkel eljátszatott egydimenziós szereplőkön keresztül. És tényleg, vállaltan mindenkinek egy tulajdonsága van: ez már a beköszönőből is kiderül. Ott van például Bende, a macsó, Olivér, a rosszfiú és Zsanett, a plázacica. 

A sorozat cselekménye száz százalékban az iskola falai között és az osztálykirándulásokon zajlik, a tanárok iskolán kívül is csak a tanításról és a diákjaik életéről beszélgetnek. A Középsuli világa egy önmagába záródó, szürreális mikrovilág, ami nem mutat semmilyen kiutat a saját valóságából. Mindig egyféle értelmezés létezik, a reklámozott termékek igazsága: a Topjoyt minden gimis szereti, a Kodolányi János főiskola minden gimisnek megfelelő képzést kínál, az osztályfőnöki órákon fellépő énekesek és együttesek minden esetben rajongást kell, hogy kiváltsanak. Az emberi kapcsolatokkal járó konfliktusaik is csak a saját rendszerükben értelmezhetőek, ha lecsukjuk a laptopot, a mátrixszal együtt lezárulnak.  A sorozat egyébként a termékelhelyezésen túl is igyekszik egyfajta ismeretterjesztő jelleget magára húzni: a földrajz-órákon levetített oktatófilmeket a szereplőkkel együtt nézzük, a szexuális felvilágosító-órákon velük együtt veszünk részt. 

Ha csupán szórakoztató sorozatként tekintünk rá, akkor semmi gond vele, hiszen, bár nem korszakalkotóan zseniális, de nem is kártékony. Azonban éppen a tanító jellege miatt akadnak problémák a Középsulival: nem biztos, hogy feltétlenül azokat a válaszokat hordozza magában, amire például egy tizenöt éves gyereknek szüksége lehet. Főleg, hogy körülbelül egy hónapja kezdte meg működését a „Youtube-híradó”, amelyben a sorozat szereplői a hírolvasók és Középsulira jellemző szűrővel tálalják a híreket: alapvetően youtube-os videókról, mémekről esik szó bennük. Ebből is látszik, hogy a sorozat készítői arra törekednek, hogy folyamatosan fenntartsák a közönségük érdeklődését, nem csak a közönségtalálkozókon és az Instagram-oldalon, hanem a személyre szabott híradón, framingen keresztül is.


Holnap tali! (2016)

 

3412ec57e021b67237039a0cf0c1ebab.png

 

Az MTVA online sorozata, amely a Petőfi Gimi középiskolásainak mindennapját mutatja be, a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány forrásaiból tartja fenn magát, és a Középsulinál jóval komplexebb élményt jelent. Hiszen, a norvég Skam-hez (2015) hasonlóan ez egy profi stábbal felvett, csupán félig amatőr színészeket foglalkoztató produkció. A cselekménynek legalább a fele az iskolán kívül játszódik: konditeremben, kávézóban, az utcán és a szobákban, körülbelül úgy, ahogy az az életben is lenni szokott. A beköszönőben a szereplők karakterét hashtagek segítségével vázolják fel, például #Gergő: #lazaság #prince #emperoroflife #alwayshandsome. Ez legalább három tulajdonság: a sorozatból pedig még annál is többre derül fény. 

A Holnap tali! szereplői úgy használják az új médiát, ahogy azt a Z-generációtól megszokhattuk: folyamatosan chatelnek és skype-olnak egymással, megvitatják, hogy mit láttak a Facebook kezdőlapján, és ezekből a beszélgetésekből bontakozik ki a motivációk és a konfliktusok jelentős része, reális módon. Szabadidejükben Youtube-kihívásokat csinálnak, zenélnek, főznek és filmeznek, az életüket pedig folyamatosan dokumentálják, Instagramra feltöltött selfie-ken keresztül. Az ő életükön is filter van: senki sem iszik, cigizik vagy él szexuális életet, de a Holnap tali! még így is sokkal valódibb generációs élményt nyújt a Középsulinál (kevesebb termékelhelyezéssel). A rajongók pedig örülhetnek: készül második évad is.
-

Aki szeretné megérteni a mai tizenévesek létérzését, és ahelyett, hogy beszélget velük (vagy egy generációkutatótól érdeklődik), szívesebben találkozna velük websorozatokon keresztül, az mindenképpen nézzen bele az említett két termék egy-egy részébe, de azért vigyázzon: a tájékoztatás természetesen ezekben az alkotásokban sem teljes körű.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr8812285919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csakegyszóra 2017.03.01. 15:55:42

Kisebb hibák:

"nem függetleníthető el"

"Egyes osztályozás szerint"

Ezen kívül néha az "ami"-ket pótolhatnád "amely"-ekkel.

A témára reagálva: aki azt hiszi, hogy a mai fiatalok azért skype-olnak és facebookoznak folyamatosan, mert ők már ebbe születtek és az annyira modern, elég nagyot tévednek.

A tizenévesekre jellemző félszegség, önbizalomhiány, szégyenlősség az oka annak, hogy igyekeznek minél személytelenebb eszközökön keresztül kommunikálni, mivel élőben még nem megy nekik.

Sokkal jobbnak találják elbújni egy mesterségesen kialakított álszemélyiség álarca mögé, és onnan, mondhatni fedezékből kommunikálnak.

Ennek a modernséghez semmi köze, sokkal inkább a személyiségfejlődéshez.

Ha ugyanezek az eszközök adottak lettek volna 1910-ben, vagy 1810-ben, vagy 1234-ben, akkor is az akkori fiatalok használták volna őket először, a már leírt okok miatt.

Void Bunkoid 2017.03.01. 18:15:26

Az első hozzászólónak igaza van, ám kiegészíteném:

A szégyellősség, önbizalomhiány megvolt mindig bennük, és valamilyen szinten örülnek is a személytelen jellegű dolgoknak, DE...

...furcsa kettősségként, egyúttal kismillió csatornán "önkifejezik" magukat, és mindenki "celebnek" érezheti magát, amikor háromszázan lájkolják a kutyafüles filteres szelfijét például.

A személytelen és elsősorban nem aszinkron jellegű kommunikáció (csetüzenetek, posztok, satöbbi) nemcsak fedezék, de remek konfliktuskerülő eszköz is. Ha valaki nem tetszik, egyszerűen nem ír vissza, letiltja, blokkolja, ha valakinek nem tetszik a véleménye, egyszerűen törli a kommentek közül, satöbbi, valamint a saját kútfőből eredő gondolatait is gondosan "lektorálhatja" vagy "cenzúrázhatja", és csak olyat jelentet meg magából, ami alapján úgy tűnik, neki tökéletes és boldog az élete, és mindenki imádja.

Na ez a fura, hogy mindannyian szeretnének megnyilvánulni, meg a hangjukat hallatni, de booorzalmasan fosnak bármilyen konfliktustól, ellenvéleménytől, mert az átlag mai tizenévesnek iszonyú kínos/kényelmetlen/depresszív élmény, hogy nem ő a világ közepe. Persze tisztelet a kivételnek.

Ez köszönhető a modern nevelési mintáknak is, de a fennálló lehetőségeknek is.

Többek között ezért rettegnek a mai tizenévesek a telefonálástól is -
azonnal kell válaszolni, dönteni, valamint a hang érzelmeket árul el, sokkal nehezebb hazudni :P) illetve azért is, mert ilyenkor úgy érzik, hogy az "udvariatlanul", előzetes egyeztetés nélkül rátelefonáló valaki fontosabbnak tartja a saját életét a felhívotténál, így azt aláhelyezve MERI ZAVARNI...

Kíváncsi vagyok mi lesz ezzel a generációval, amikor dolgozni kell, valamit elcsesz, és a főnök esetleg meg akarja vele beszélni a dolgot személyesen és azonnal (értelemszerűen nem kirúgni, de egy kis fejmosást tartani). Hazamenekül, ignorálja a vezetője levelét/hívását, hirtelen felmond, vagy belefojtja magát a budiba? :)
süti beállítások módosítása