"Ti dolgoztok. Ők lopnak." - a dolgos állampolgárok vs. bűnöző oligarchák tipikus esete. Egyértelmű az üzenet, hiszen olyan világrendet mutat be, amiben mindenki másodpercek alatt el tudja helyezni magát. A Jobbik rágalmazással vádolt plakátkampánya jól ki van találva, még akkor is, ha egy hiba azért lehet, hogy becsúszott. A Fidesz először perrel fenyegetőzött, de ehelyett valószínűleg ellenplakátokkal reagál. Nehéz lesz hasonlóan ütős kampánnyal előállni, elmondjuk, hogy miért.
Korábban írtunk arról, hogy milyen esélyekkel indíthat pert a Fidesz a Jobbik új, tolvajozós plakátkampánya miatt. Bár nyilvánosan lopással vádolni valakit lehet rágalmazás, de nem egy közszereplő, főleg nem egy politikus esetében, mert ilyenkor közérdeket szolgál annak kiderítése, hogy az illető korrupt-e vagy sem. Az ügy jogi vonatkozásaitól függetlenül is érdemes azonban megvizsgálni ezeket a plakátokat, kommunikációs szempontból ugyanis kiválóan sikerültek.
Ti dolgoztok. Ők lopnak. Ezért rossz nektek.
A plakáton majd kiszúrja az ember szemét a nagybetűs írás: „Ti dolgoztok. Ők lopnak." Utóbbi üzenetnél pedig az Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc, illetve a Habony Árpád és Rogán Antal párosok láthatók, rajzszerűen ábrázolva. Az összhatást fokozza a két oldal színe, a világos és a sötét háttér közötti kontraszt. Csak pillanatok kérdése összerakni a fő üzenetet: amiért az állampolgárok keményen megdolgoznak, annak egy részét a képen látható kormánybarát oligarchák ellopkodják. A következmények közül is megjelenik néhány, nehogy valaki azt gondolja, hogy őt nem érinti a probléma: "Ezért nincs pénz az oktatásra" és "Ezért alacsonyak a bérek" - olvasható a jobb alsó sarokban. A plakátokon feltűnő néhány szó és kép tehát komplex üzenetet fogalmaz meg, amit pofonegyszerű befogadni.
Óriásplakátokra ütős tartalmat tervezni különösen nehéz, mert bár nagy a kihasználható felület, ahogy az emberek elsétálnak ezek mellett, a legjobb esetben is csak néhány másodpercnyi figyelmet szentelnek nekik. Tehát a két kulcs a hatékonysághoz:
- minimális szöveggel szólni a befogadókhoz;
- mindenkinek azonnal és könnyen értelmezhető üzenetre van szükség.
A Jobbik plakátjaira mindkettő abszolút igaz.
Negatív és személyeskedő, de...
Bár a kampány kétségtelenül negatív hangvételű és személyeskedő, mégis különbözik a korábbi hasonló példáktól, mint például a Civil Összefogás Fórum (CÖF) híres bohócos plakátja "Nem érdemelnek több esélyt" címmel, amely Mesterházy Attila, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon baloldali politikusok ellen irányult. A magyar politikai kommunikációt az utóbbi években érvelés helyett a lejáratás (gecizés, buzizás és csicskázás) uralja, ez az üzenet azonban bizonyított információkat tesz láthatóvá.
A Fidesz közeli milliárdosok korrupciós ügyeiről (Habony Árpád luxuséletviteléről, Rogán Antal helikopterezéséről és kétes belvárosi ingatlanügyeiről, valamint Mészáros Lőrinc médiamogullá válásáról és sorozatos szállodafelvásárlásairól) rengeteg cikket olvashatunk a magyar sajtóban napi szinten. A plakátok mindezt tömörítve fogalmazzák meg, és azt is, hogy a korrupció hogyan függ össze az ország és a kisemberek problémáival. Ez üzenet illeszkedik a Jobbik beharangozott programjába is: Vona Gábor ígérete szerint 2018-as győzelmük esetén elsősorban a korrupció ellen vennék fel a harcot.
Én, te, ő, mi, ti, ők
A kampány központi és erős eleme a ti és az ők szembeállítása, de ez az egyik gyengesége is lehet. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy a plakátokat jegyző Jobbik hová sorolja magát ebben a felosztásban. Síklaki István szociálpszichológus az ATV Híradójának azt nyilatkozta, hogy bár a kampány alapvetően jól ki lett találva, ez súlyos hiba, mert ezzel a párt kívülre helyezi magát, és nem meri felvállalni a közösséget azokkal, akiket megszólít. Gyanítható azonban, hogy nem hibáról van szó, hanem tudatos döntésről: a Jobbik sem a kizsákmányoltak, sem a kizsákmányolók közé nem sorolja magát, mert inkább a megmentő szerepébe bújna. Erre utal a bal alsó sarokban a "Jobbik. A nép pártján" szlogen is.
Mit üzen a médium?
A kampánnyal kapcsolatban a fentieken és a lehetséges jogi következményeken kívül két kérdést feszeget a közvélemény: mennyibe került a Jobbiknak a kampány, és milyen feltételekkel használhatják a Simicska Lajoshoz kötődő Mahir Cityposter Kft. felületeit? Ez nyilván olaj a tűzre azoknál, akik egy ideje Simicskát sejtik a Jobbik hátterében. Bár azt se felejtsük el, hogy a kormány korábbi, a hazai plakátpiac ellen indított hadjáratának köszönhetően - amit vélhetően pont a Mahir Cityposter Kft. ellehetetlenítésére szabtak - durván leszűkült a piac, tehát nem sok lehetőség maradt kormánykritikus üzenetek elhelyezésére óriásplakátokon. Mégis van annak egy ironikus bája, hogy a korábbi Fidesz-barát oligarcha biztosít felületet az új oligarchák letolvajozásához.