Hogyan add el magad egy percben? Itt a válasz

2017. május 12. 09:27 - Média 2.0

Bárki bármikor nekünk szegezheti a kérdést, hogy “Na, és te mivel foglalkozol?” Erre sokan csak makogni tudnak, többen kliséket puffogtatnak, néhányan pedig igen velős, világos és figyelemfelkeltő, pár mondatos bemutatkozást adnak elő. Mindannyian szeretnénk a harmadik csoportba tartozni, és a legváratlanabb pillanatban is készen állni egy ilyen szituációra. Nézzük, hogyan lehetséges ez.

Az angol szakirodalom elevator pitchnek (máskor elevator speechnek vagy elevator statementnek), azaz egy liftút alatt történő bemutatkozásnak hívja azt a rövid 30 másodperces - 1 perces beszédet, amiben az ember összegzi legfontosabb, legjobb, és jó esetben legfigyelemfelkeltőbb tulajdonságaidat. Az elevator pitchnek egyfajta különös ismertető jelet is tartalmaznia kell, vagyis mutassa be, hogy mi az úgynevezett Uniqe Selling Pointod, egy egyedi tulajdonság, amiért csak te vagy a jó megoldás egy adott problémára.

 

lift1.jpg

 

Légy valamiben más/jobb, mint mások

Fontos, hogy valamiben eltérj az átlagtól. Érdemes mondanod valami olyat, ami érdekes, meglepő. Fogalmazd meg a saját válaszaidat az alábbi kérdésekre. Ízelítőnek itt van néhány példa:

• Milyen problémát oldasz meg?
"Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon."
"Lecsökkentem az energiafelhasználását az egész háztartásnak."

• Mennyit spórolsz a vevőidnek? (számszerűsítve)
"Ha leülsz velem egy elemzésre, jövő hónaptól biztosan 10.000 Ft-tal több marad a családi kasszában."
"Ezzel a termékkel 10 év alatt 600.000 Ft-tal kevesebbet kell majd kiadni fűtésre.

• Miben különbözöl a piac többi szereplőjétől?
"Rám mindig lehet számítani."
"Sosem fogyok ki a kreatív ötletekből."
"Mindenkinél motiváltabb vagyok."

Használhatsz képzettársításokat is

A legegyszerűbben úgy lehet egy szolgáltatást, terméket vagy akár önmagunkat eladni, hogy valamihez hasonlítjuk. Az agy sokkal könnyebben fogadja be az ismeretlen információkat, ha azokat valamihez tudja kötni.
Ilyen esetekben érdemes mindenki által ismert fogalmakat, mondásokat, jelenségeket használni.

"Olyan ez, mint a világ összes nője közül az ön felesége.........a legjobb önnek."
"Olyan ez mint a fél viagra. Akciózni még nem lehet vele, de a strandon már jól mutat."

"Olyan vagyok mint a herceg a fehér lovon. Csak egyszer jön el, de ha igent mondasz rá, egy egész életen át boldoggá tesz." /Személyes kedvencem/

 

roland1.jpg

Segítenek a metaforák

Az emberi elme elsőrendű érzékelési módja a vizualitás. Agyunk kiértékelési és feldolgozási sebessége a szemünkből érkező adatok esetében 100- szor nagyobb a fülünkből érkezőknél. Ezt a fajta értelmezési metódust segítik elő a metaforák, amiknek a segítségével létre tudunk hozni egy könnyen megjegyezhető, izgalmas képet a másik fél szürkeállományában.

Egy hibátlan eszköze a figyelemfelkeltésnek, és emlékezetessé tételnek tehát, ha létrehozunk egy képet a másik fél agyában, ami segít annak megértésében, és felelevenítésében, hogy mivel is foglalkozunk, miben tudunk segíteni. (Létrehozunk az agyban egy vizuális emlékezet morzsát, amire utána tud támaszkodni a hosszú távú memória.)

Na, de hogyan is néz ki egy ilyen metafora megszerkesztve? Vess egy pillantást erre a pár példára:

Nyugdíj biztosításokat értékesítek: "Hasonlít a munkám az optikuséhoz, segítségemmel az ember tisztábban látja a jövőt."
Anti allergén ágyneműt árulok: "Olyan vagyok, mint az álommanó, édes álmot varázsolok az emberek szemébe."
Feltörekvő Start-up cégem van: "Mark Zuckerberg (bármelyik sikeres Startup cég vezető) magyar megfelelője vagyok, aki mer itthon nagyot álmodni."

Mire ügyelj a megírásakor?

Amerikában van egy módszer, ami alapján egy igazán ütős elevator pitchet lehet írni: ez a kilenc C-s szabály.

A minibemutatkozásod tehát legyen:
1. Tömör (Concise)
2. Tiszta, és érthető (Clear)
3. Lenyűgöző (Compelling)
4. Hiteles (Credible)
5. Fogalmi/Képszerű (Conceptual)
6. Konkrét, kézzelfogható (Concrete)
7. Testre szabott, egyedi (Customized)
8. Következetes, ellentmondásmentes (Consistent)
9. Beszédes (Conversational)

 

roland2.jpg

Összegezzünk

Hogyan szerkeszd meg a saját profi elevator speeched? Elsőként írd le magadnak néhány mondatban, hogy pontosan mivel is foglalkozol, vagy mivel foglalkozik a céged. Milyen problémára kínálsz megoldást? Mitől különleges, miben más az amit te csinálsz, aki te vagy? Mások mit mondanak rólad, a munkádról, hogyan fogalmazzák meg, amit csinálsz?

Majd találd ki mihez hasonlít az, amivel foglalkozol, aki vagy, vagy amit a céged csinál? Készíts hozzá képzettársítást, és/vagy metaforát. Keress analógiákat, párhuzamokat más élethelyzetekből, mint például az időjárás, a szerelem, sport, szólások, mondások, ismert személyek és így tovább.

Témakörök amiket kerülj: Vallás, agresszió, vulgaritás.

Találd ki hogyan tudhat meg rólad, vagy arról többet, amivel most felkeltetted az érdeklődését?
Miként folytatódjon a kapcsolat? (Következő találkozó, kontakt csere)
Próbáld el, hogy mindez bele fér-e fél, vagy maximum egy percbe.

Gyakorold el párszor, hogy ne egy memoriternek tűnjön, hanem gördülékenyen és természetesen hangozzon. Ismételd el minden állásinterjú előtt!

Vendégszerző: Ferenci Roland

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr5112495733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.05.13. 12:41:23

Mar megint leforditottal valami vackot. Mikor fogjatok fel, hogy Europa nem Amerika? Ott lehet jopofizni Viagrarol meg alommanorol, itt ezzel hulyenek neznek es a cegvezeto, akinek ezt mondod pazarlasnak fogja tartani az eletebol elpocsekolt egy percet. Ne forditgass, irj ujat, ami Europaban es foleg Magyarorszagon is mukodik, hagyd az amcsi bullshitet.

Libidó 2017.05.13. 13:24:48

Te jo eg.... ezt a baromsagot

nem várt fordulat 2017.05.13. 13:27:01

Problémákat oldok meg. Kész.

Felnovo 2017.05.13. 14:22:10

"Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon."

Hát ez aztán qrva ütős. Ha van szubsztancia, akkor el tudod adni egy percben. Ha nincs, akkor nincs az az elevator pitch, ami eltakarná. A 9C meg egyszerűen szánalmas, ilyen 90-es évek marketing faszság. 4P, meg 8Y, az b-meg. Az ilyen üres, önsegítő, látszatbölcsességektől és baromságoktól kellene már megszabadulnia a nyugati világnak, ha vissza akar kapaszkodni, ez a minden a külcsínen múlik, sokáig nem tartható. Lehet, hogy a saját nyugati társadalmainkban látszólag működőkőpes, mert mindenki beszopja, meg nem meri nem beszopni és alkalmazni, de tényleg valódi teljesítményt és értéket is kellene a duma mögé tenni, különben összedől az egész kóceráj.

LúzerMan 2017.05.13. 14:23:51

@Eltévelyedés:
Akkor Te nagyon veszélyes vagy. :-)
Ld itt:
napirajz.hu/?p=958

Sia 2017.05.13. 15:55:05

Lehet nem szeretni, de a külföldi tulajdonú multik elég gyakran azt várják el, hogy tudd kreatívan eladni magad. Én tudom, hogy Magyarországon a legtöbben ilyen begyöpösödöttek, mint az itt kommentelők egy része, de aki rendes melót szeretne, jól fizető külföldi cégnél, az jobb, ha felkészül rá, hogy a magyar "szarok bele, majd beküldök valami gányolt cv-t meg húzogatom a vállamat interjún" mentalitással nem fog melót kapni. Ügyfelet meg pláne nem fog szerezni ezzel a hozzáállással.

Marmegin 2017.05.13. 18:04:18

Es mi lenne ha csak siman igazat mondanal? Sokkal tobbre mesz vele, hidd el, mint ezt a sok faszsagot szajkozni. Szanalmas...

padlogaz 2017.05.13. 18:07:06

ha már leírta a szerző a 9c szabályt, akkor kár, hogy a példák többségét nem annak rendelte alá :-))

a számszerűsített példákon kívül (amelyek szvsz jók) a többi olyan általános kliségyűjtemény, amely kétlem, hogy eladná a beszélőt.

azért komolyan kiváncsi vagyok, hogy ha a posztolóhoz csöngetne be egy biztosítási ügynök azzal, hogy "Hasonlít a munkám az optikuséhoz, segítségemmel az ember tisztábban látja a jövőt", akkor biztos, hogy azzal az alakkal akarna-e üzletet kötni? én biztos nem...

AnnieC 2017.05.13. 18:25:11

@Sia: Mivel szépen lassan csak visszakerültem a multik világába, teljesen egyet tudok érteni. Legalább annyira számít sok helyen, hogy az ember el tudja adni magát, mint az, hogy tényleg értsen is hozzá.

Egyik kollégám pont azért nem kapott meg egy munkát egy ügyfélnél, mert egyszerűen nem tudta magát úgy kifejezni, hogy az meggyőző legyen, pedig szakmailag nem nagyon lehet kifogni rajta.

A bejegyzésben lévő metaforák nem annyira jönnek be, de a 9C-ben leírt pontok szerintem akármilyen kommunikációnál hasznosnak lehetnek.

A kifejezetten marketing rizsa jellegű dolgoktól kiráz a hideg, de szerintem ilyenek nélkül is lehet meggyőző és tömör összefoglalót adni valakinek, ha tényleg van mögötte valós teljesítmény.

esőutánköpönyeg2 2017.05.13. 20:15:46

Képtelenség ezt a faxságot végigolvasni. Olyan ember vagyok aki egészséget tisztaságot hoz a világba. (Sz@rpucoló)

Punxsutawney Mormota 2017.05.13. 21:28:59

Ha 91-95 között kérdezték, hogy mivel foglalkozom, akkor azt mondtam, hogy képesítés nélküli benzintolvaj vagyok.

Autókölcsönzős voltam.

Pamacs1 2017.05.13. 23:28:47

Ezek jótanácsok azon szánalmas pozícióban lévő embertársaink számára, akik valami nagyfőnöknél akarnak véletlenül bevágódni a rájuk szánt 10 másodperc alatt. Az esélyt lehet hogy növeli. De szerintem jobban járna ha olyan élethelyetet alakítana ki ahol mondjuk nyílt tekintetel válaszolhatja hogy mérnök, pék, vagy mittomén micsoda, és közben nem kell agódnia, hogy: úristen ebsztam a naaagy lehetőséget mert nemvoltam elég frappáns.

Anna King 2017.05.13. 23:38:48

Ekkora f.sagot... ki vesz be egy ilyen 'sosem fogyok ki a kreativ otletekbol'-t? Es egyebkent is kinek kell jatszani az agyadat?

Anna King 2017.05.13. 23:40:56

@Sia: eleg jelentos kulonbseg van a 'szarok bele' es a 'hazudok valami ordas kliset' kozott,... mielott kiosztanal, svajcban dolgozom, multinal es nem kellett hazudom hogy felvegyenek...

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.05.14. 00:27:41

A szerző reszeli a fingot az elején a sok lózunggal, így legyél egyedi, úgy legyél egyedi, aztán jönnek a konkrét példák.
"Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon." Rögtön elsőnek..csodás.Eddig olvastam:D micsoda sziporkázó egyediség, de tényleg. Soha senki nem mondott még ilyet.

2017.05.14. 00:39:32

@Sia: Ja. Tényleg. ha elcsépelt klisékkel operálok, biztos felvesznek...
Tudod, mi a tuti?
Trump vagyok!
Törtetek
Tetszem magamnak
TTanult vagyok
Tiporok el mindenkit
Téged fúrlak ki először
Térdelhetsz, ha úgy akarom

Na, meggyőztelek?

2017.05.14. 00:46:32

@Sia: Látom, nem érted. Csupa pozitív dolgot soroltam fel pedig.
Irányító manager típus
Karriert akarok építeni a cég javára
Kedvező fizikai és mentális képességekkel rendelkezem, hogy másokat meggyőzzek
Megfelelő a végzettségem
Csak a cég érdekel, megadom neki , ami a legjobb, saját magam
Nem kötök érzelmes kompromisszumokat
KOOPERATÍV VAGYOK.

Na?

kiskutyauto 2017.05.14. 01:32:57

Mág ennél is jobb módszer, hogy FELSZABADÍTOD MAGAD!!! Kilépsz a mókuskerékből, a kiszolgáltatott bérrabszolgaságból és többé nem leszel senki cselédje, nem alkalmazkodsz, nem hajbókolsz, nem kell semmit bizonygatnod sem CV-kkel, sem szánalmas motivációs idiótaságokkal, meg ilyen nyomorúságos csicska elevátor szarral... MERT VAN ERRE MINDENKINEK LEHETŐSÉGE... méghozzá több is... Csak kreativitás, bátorság, vállalkozó szellem kell hozzá... nem kell sem diploma, sem zsenialitás, csak elszántság, kitartás, szorgalom és hit... Meg lehet csinálni, hogy szerzel kis startup tőkét, másféle kölcsönt (vagy épp eladsz valamit ha van vagyonod) és nyitsz valamit, BÁRMIT, csak igyekezz jól csinálni...!!! Legyen az egy fagylaltozó, újságos stand, trafik, kisbolt, kiskocsma, pizzéria, fornettis, büfé, webshop, taxizás stb stb stb, bármi akármi, csak igyekezz jól csinálni, ügyesen, szorgalmasan, kitartóan, kreatívan és legfőképp KORREKTEN!!! És hidd el, hogy menni fog, megélsz belőle, főnök nélkül, CV és motivációs levél nélkül... magad ura, magad főnöke leszel és lehetőséget adhatsz magadnak GYARAPODNI, fejlődni, kitörni és akár meg is gazdagodni... Nem isteni csoda... sokan megvalósították már ezt előtted... Szabadítsd fel magad, fel a nagy kalandra! És felejtsd el egy életre ezt a szánalmas megalázkodást, becsicskulást ilyen nyomorúságos, hazug, képmutató és teljesen értelmetlen ostoba szánalmas idióta munkahelyi alkalmazotti kényszer rizsázásokkal... Röhögj a karót nyelt arrogáns zsarnok főnökök pofájába... a szabadság tudata megadja ezt a lehetőséget neked... (és most jöhetne, hogy itt egy link lépj be a jó nagy kamu fals lehúzós mittudoménmibe, refszám X Y DE NEM JÖN!!! Mert én nem ügynök vagyok, nem promóter hiéna, nem ajánlgatok semmit, nem tukmálok, nem sózok rád semmit, csak őszinte tiszta jótanácsot adok kötetlenül, bármi elvárás nélkül, pusztán jószívvel és őszinte, önzetlen szeretettel, csak segíteni akarok Neked, hogy végre FELÉBREDJ ÉS LÉGY SZABAD ÉS BOLDOG!!!! Kezdj el végre élni! Vágj bele! Mert neked is van rá esélyed és jogod, MINDEN EMBERNEK VAN EGYFORMÁN!!!

wrstjnethn 2017.05.14. 01:56:19

Az ilyen üres, semmitmondó és frázispuffogtató dumákra azoknak a semmirekellőknek van szüksége, akiknek nincs szakmája meg végzettsége. "Lehetővé teszem az ügyfeleim számára, hogy a számukra legjobb megoldást kapják meg a piacon." Ez konkrétan nulla információt tartalmazó mondat, elvesztegetett tíz másodperc. "Sosem fogyok ki a kreatív ötletekből." Tehát egy idegesítő mitugrász vagy akit nem lehet levakarni.
"Mindenkinél motiváltabb vagyok." Ezt miből gondolod? Nem tudod, csak hazudozol gondolkodás nélkül. Hát ennyi, vég nélkül lehetne folytatni.

2017.05.14. 07:37:38

Ha elég jó nő vagy, állj ki miniben a sarokra!

2017.05.14. 07:40:52

Beleolvastam a posztba: Shitting Bull nagyfőnök írását láthattuk. :(

Évek óta nincs normális poszt ezen a kib....tt blog.hu-n.

dhrbikes 2017.05.14. 09:18:32

@kiskutyauto: kicsit cukormázas volt, de így van. El kell kezdeni saját vállalkozást és ezt a smúzolós faszságot meghagyni a karrierista gyökereknek, akiknek az az élmény, hogy 10 év seggnyalás után kinevezik osztályvezetőnek.

FAQlyás Menyét 2017.05.14. 10:47:24

Arra a kérdésre hogy mivel foglalkozol, nem csak a munkánkról beszélhetünk hanem a kedvteléseinkről is. Nem csak a munkával foglalkozik az ember - jó esetben.

Orbán Hazaáruló Viktor 2017.05.14. 12:23:20

Lehet egy porszívó árusnál ez fontos, de az esetek többségében nem. Sajnos sok HR-es és manager ilyenekkel operál, mert olvasta az interneten és ettől okosabbnak hiszi magát.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.14. 13:11:07

Kelet-Európában ez az amerikai stílus nem működik.

Ha ilyen szöveget mond valaki nekem, amásodik mondat végén már nem figyelek rá, s csak arra várok, hogy mikor küldhetem el finoman a fenébe.

2017.05.14. 15:37:10

@MaxVal BircaMan HJCD: aki veled szóbaál, az vagy idióta vagy csak le akar kőpji.

2017.05.14. 15:37:57

@hullajelölt88: szóba áll, köpni a többi talán stimmel.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.05.14. 17:09:36

@LúzerMan: Igen, klasszikus. Jó korán kelek, de ezen nincs mit eladni:)
süti beállítások módosítása