Szeretnéd, ha tízezrek olvasnának?

Érdekel a média vagy a kommunikáció világa, és szeretsz írni? Fejlődni szeretnél? Profi csapatunkban megteheted. Ha írnál ide, írjál ide!

Rólunk

A nyomtatott sajtó haldoklik, de már a podcastnak is leáldozott. A tévé felköltözött az internetre, az internet meg bele a tévébe. Mi jön még? Keressük a válaszokat.

Impresszum

Partnerünk

bme_kommedia_logo_sz_h.jpg

Meetupunk helyszíne

kuplung.png

 

A Média 2.0 Meetup rendszeres előadássorozat kommunikációs, illetve médiás témákban. A korábbi és a friss meetupokat itt találja.

 

Szponzorálná az eseményeket? Ide kattintson!

Közösség

Friss topikok

CC

Creative Commons Licenc

A feliratkozók fogékonyak a youtuberek politizálására is

Lívia Bartaová | 2018.04.06. 23:43 |

Van keresnivalója a politikai állásfoglalásnak egy divatcsatornán vagy egy stílustanácsadó Youtube-felületén? Hogyan reagál a politikamentes youtuber közönsége, ha kedvencük politizálni kezd? Posztunkban azt vizsgáltuk, elutasítják-e a nézők az eredeti témába nem illő állásfoglalásokat.

ezgif_com-webp-to-jpg.jpg

A politkával nem foglalkozó youtuberek esetében a politikai állásfoglalás idehaza még gyerekcipőben jár, Nyugaton azonban nem idegen a jelenség. Jó példa erre az egyik legnépszerűbb vlogger, a több, mint 9 millió feliratkozóval rendelkező Casey Neistat, aki a saját erkölcsi felelősség kérdéséről beszélt Hillary Clinton és Donald elnökjelölti vitájáról szóló videójában.

A hazai politikai youtuberpaletta szegényes, nem igazán akadt riválisa Puzsér Róbert (63 ezer feliratkozó) csatornájára feltöltött, közéleti témákkal foglalkozó Sznobjektív és egyéb podcast adásoknak. Most viszont a választások aktualitása miatt egyre több hazai influencer érezte fontosnak, hogy a témát beemelje és a diskurzus részévé tegye. Az egyik első fecskének Szabó Hédi (81 ezer feliratkozó) és a Hédinke néven futó, divat és lifestyle tematikájú csatornájára készített videói számítanak.

A két, politikával foglalkozó videóját, átlagosan nagyjából 52 ezren nézték meg. Csakhogy érzékeljük a különbséget: a csatorna többi videójának átlag nézettsége 66 ezerre tehető. Összesen 890 hozzászóló érezte úgy, hogy írásos formában is hangot szeretne adni véleményének. A hozzászólások közül legtöbben az objektivitást hiányolták a készítőtől. Az egyikük kendőzetlenül oda is szegezi a kérdést, miszerint: „Miért vágtál be bizonyos politikusokról kifejezetten rosszul sikerült már-már komikusan rossz képet, míg másokról bőven a valóságnál előnyösebbet?” A kommentek közt akadt, aki a képeken túlmenően sérelmezte, hogy „...csak negatív gondolatokat (tényeket vagy akár pletykákat és fun fackt-eket) fűzött minden emberhez...” vagy „...azon nézőidet használod ki és vered át az állítólagos pártatlan videóval, akik hisznek neked...”- írja kiegészítésként az előző kérdésre reagáló hozzászóló. Nyilván súlyosbító körülmény az is, hogy a készítő nem kívánt reagálni az első ízben feltett kérdésre.

Ennél kicsit távolabbi vizekre evez a következő hazai példánk Baumgartner Kata (4,3 feliratkozó). Baumgartner is a divat-lifestyle vonalon mozog, ám videója esetében már jóval direktebb állásfoglalásról beszélhetünk, mindjárt a címben egy kérdést szegez nézőihez: „Miért menj el szavazni április 8-án?” Így nem is csoda, hogy 16 ezres nézettséget generálva magának, elérte, hogy több, mint 250-en kommenteljenek a videóhoz.

Sokakban már a téma is ellenérzést váltott ki, ezzel együtt számos kommentelő vélte úgy, hogy a youtuber ellenzéki nézeteinek adott hangot a videóban. Hangsúlyos azonban az a hozzászólás, amelyben az egyik néző kifejti, hogy a videó megnézésének hatására kapott kellő ösztönzést a szavazáshoz, mint fogalmazott: „...ebben a témában pedig a fiatalokhoz igazán ti tudtok szólni...”

A lifestyle kategóriákon túl az ismeretterjesztő témák körében is akadt pár vállalkozó szellemű vlogger, aki úgy érezte, hangot kell adnia politikai nézeteinek. Ilyen az Info Bubble (2,3 ezer feliratkozó) neveű csatorna tulajdonosa is, aki négy videóban fejti ki véleményét a választásokról. A sorozat első videója magasan a csatorna legnézettebb anyagává nőtte ki magát.

Ennek érdekessége, hogy konkrét médiumokkal szemben vagy éppen mellett foglal állást, aminek keretében gyakran a médiumokat mint pártok szócsövét minősíti. A kommentelők amellett, hogy igazat adnak a videó készítőjének, bővebben a politika létjogosultáságról és korrupció gyanújáról fejtik ki véleményüket úgy, mint - “Teljesen egyetértek: Nincs itt semmiféle érdemi népi döntés...” és a “Képesek eladni a lelküket a szavazatokért”

Ha azon gondolkodunk, hogy a beauty és ismeretterjesztő videókon kívül hova nem ékelhető be a politika, az a stílustanácsadás. Szokatlan vagy sem, a Confidentia (1,5 ezer feliratkozó) nézőinek egyike sem furcsálta az eddigiektől eltérő téma felütését. Ami azt aktivitást illeti, itt is megfigyelhetőek a helyeslő, a videó tartalmát pozitívnak ítélő hozzászólok: „...ez a videó részrehajlás-mentesen hívta fel a figyelmet a magyarok politika iránt tanusított passzív viselkedésmódjára.”

Nem beszélhetünk azonban passzivitásról Radics Peti (507 ezer feliratkozó) témába vágó videóját illetően. Az általa készített tartalom ugyan műfajilag kilóg a sorból, mivel – a csatorna többi videójához hasonlóan – ez egy paródia. Radics videóját több, mint 380 ezren nézték meg, 25 ezren kedvelték és 910-en pedig a dislike-gombra kattintottak. A videó alatt 1830 hozzászóló adott hangot véleményének. Ezek között bár elenyésző, ám de akad olyan, aki nem a paródiavonatra kívánt felszállni.

A hozzászólok elsősorban érzékelni vélték a részrehajlást egy konkrét párt mellett, egyik hozzászóló szerint, konkrét kampányvideót sikerült Radicsnak legyártania. Ugyanakkor volt olyan hozzászóló is, aki szerint a politikamentes zóna politizálása nem volt a legjobb ötlet. Ezzel pedig teljesen ellentmondásban, egy néző azt állítja „...ez az első releváns megközelítés a politika témájában.”

Releváns vagy sem, a nézőszámok és a közönség aktivitása elég beszédesnek bizonyult mind az öt esetben. A vizsgált tartalmak megtekintésszámát tekintve, összevetve a csatornák további tartalmaival, nem mutattak kiugró eltéréseket. Mindez azt mutatja, hogy a nézők nyitottak az általuk követett youtuber politikával kapcsolatos nézeteire. Ahogy a fenti példák is tükrözik, sokkal nagyobb hajlandóságot is mutatnak arra, hogy az általuk olyannyira kedvelt személyektől informálódjanak a témában, még akkor is, ha az a csatorna addig előállított tartalmaitől eltérő, új témák bevonását jelenti.

Érdekesség, hogy a divat és lifestyle kategória tartalomgyártók körében, a nézők jellemzően némi szkepticizmussal viseltettek a közéleti témájú videók iránt, míg ez a probléma a többi kategória videói körében egyáltalán nem jelent meg. Ugyancsak az előbbi kategória esetében volt a legjelentősebb az objektivitás hiányát kritizáló hozzászólásokat száma is. Ezzel együtt meglepő, hogy az egyes videók mennyi nézőből váltott ki konkrét politikai állásfoglalást.

30127752_1860364320663504_3653724495409053696_o.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr9613815494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2018.04.07. 15:49:30

Ma a Youtube az utolsó még szabad média.
De sajnos most foglalja el az alja politika és a kollaboráns kiszolgálói, most trollkodják szép az 1 bites barmok.
És várhatóan eléri
1) a Facebook-nál már látható értelmetlen, tolakodó senkiháziak kéretlen "kiabálása"
2) a beetetés után a Goggle vélhetően majd anyagilag is részesedni akar a hatalmas kínálatból.
Pedig a Youtube lehetett volna az új szabad stream alapú, jóminőségű média...

szepipiktor 2018.04.07. 15:52:36

Az érintett generáció sajnos nem érti:
A Youtube a független vagy CÉGES információs platform lehetne, és ide bepofátlankodni a politikai propagandával, rosszabb, mint a sok idióta sokmilliós nézettségű nyávogása.
Jó lenne, ha az okostévékkel is kényelmesen használható platformról eltakarodna a politikai és kiszolgálói.
A tévék indítsanak saját csatornákat, hogy ne kelljen a reklámokat kerülgetni vagy ne kelljen 4-5 barom interjúját kivárni egy értelmes anyagért. Este, ágymól! És ÉN VÁLASZTOK!