Lesifotók a Google szemüvegével

2013. április 07. 22:10 - Háhner Petra

Nyolcezer szerencsés kiválasztott kezdhette meg néhány napja a Google új fejlesztésének tesztelését. A Glass Explorer-projekt célja a felhasználók bevonása az új technológia jövőjének a formálásába. Bár még nem tudni, hogy számíthatunk-e az eszköz széleskörű elterjedésére, hatásairól egyre több vita folyik. De mit várhat a kommunkációs szakma a Google Glasstól? Csak a lesifotósok profitálnak belőle, vagy az egész szakmát forradalmasíthatja?

A Google Glass fejlesztői és támogatói szerint a jelenleg használt eszközeink hatalmas hátránya, hogy mindig elő kell őket venni, feléjük kell fordulni, teljesen kizárva a külvilágot. Mi lenne alkalmasabb a probléma megoldására, mint egy szemüvegbe épített kijelzővel ellátott készülék, ami bír az androidos telefon minden képességével? A speciális szemüveg viselésével kamerázhatunk akár ejtőernyőzés közben, hullámvasúton vagy saját táncelőadásunk alatt is – derül ki a hivatalos promóvideóból. A kommunikációs szakemberek természetesen máshogy is kihasználhatják a Glasst.

Az elmúlt évek technológiai forradalma az újságírásra is hatással volt: megváltoztatta az újságírók adatgyűjtési lehetőségeit, a létrehozott tartalmakat, és a sajtóipari szereplők közti viszonyokat. A 2001. szeptember 11-ei terrortámadásról még kizárólag a hivatalos médiumok tudósítottak, mivel az egész világ érdeklődésére számot tartó eseményről volt szó, hatalmas teher hárult rájuk. Ekkor még kevés amatőr felvétel készült, ezek közül pedig csak néhány került fel az internetre, azok is jóval a történtek után.

Majdnem nyolc évvel később, az Ausztráliában pusztító bozóttűz idején már egészen más volt a helyzet. A bozóttűz híre több médiumon keresztül terjedt: a közösségi oldalakon a tűz kiütése után néhány perccel megjelentek az erről szóló bejegyzések, így a nyomtatott médiumok munkáját is több információforrás segítette – írta az Australian néhány évvel ezelőtt. A civil újságírás a közhiedelemmel ellentétben nem esküdt ellensége a hivatásos újságírásnak, hanem kiegészítő szerepet tölt be mellette.

A jegyzetfüzet már a múlté

A tollal, jegyzetfüzettel és diktafonnal mászkáló újságíró már a múlté. Olyannyira, hogy többek szerint manapság az okostelefon az újságírók legfontosabb eszköze:  amellett, hogy egyszerre tölti be a fényképezőgép, a kamera, a mikrofon, az írógép funkcióját, dokumentumok létrehozása mellett ezek rendszerezésére, szerkesztésére és közzétételére is alkalmas. Ennél többre valóban nincs szüksége egy újságírónak. Hozhat-e ehhez képest bármi újat a Google Glass?

smartphones_news512x323.jpg

A Glasst eddig a személyiségi jogok veszélyeztetése miatt érte a legtöbb kritika. A tény, hogy a szemüveget viselve bárkiről észrevétlenül rögzíthetünk adatokat ez esetben kifejezetten előnyös. A paparazzi fotók készítése például könnyebb lesz, mint eddig bármikor. A diszkrét kamerázás lehetősége pedig az oknyomozó újságírók számára jelent majd előnyt. A hangvezérelt szemüveggel olyan szituációkban is lehet adatokat rögzíteni, amikor ez kézi vezérléssel nem lenne lehetséges. A Google Glass használatával a videós újságírás elterjedtebbé válna és tovább fokozódna a civil újságírás térnyerése.

Reklámok, szem előtt

A marketingszakértők is nagy reményeket fűznek a Google Glasshoz, bár a cég többször is kijelentette, hogy nem lesznek reklámok a szemüvegen. Pedig a kiterjesztett hirdetőtáblákkal (augmented billboards) egészen elképesztő hirdetésekkel találkozhatnánk a Google Glasson keresztül. Képzeljük csak el, hogy az utcán sétálgatva a hirdetésmegjelenítési mód bekapcsolása után beúsznak a szemünk elé az éttermek napi ajánlatai vagy az üzletek akciós termékei. Ráadásul a szemüvegben tárolt adatok – például a böngészésről és egyéb tevékenységekről – célzott marketinget is lehetővé tennének.

A Google Glass előreláthatóan az okostelefonok által megindított tendenciákat erősíti, ezenfelül a videóbejegyzésekben és a kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségek alaposabb kiaknázása várható. Persze ehhez a Glassnak meg kell birkóznia a személyiségi jogokat, valamint a szemre és az agyra gyakorolt káros hatásokat érintő kritikákkal is.

Fotó: BBC Academy

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr135206195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mik74 2013.04.08. 07:46:03

oke, van ez a problem, engem jobban erdekelne milyen lesz az emberi agyra valo hatasa ugy 2 ev hasznalat utan?

xterm 2013.04.08. 08:07:51

@mik74: szerintem túl nagy problémákkal nem kell számolni, az okostelefonokba sem őrült bele senki. a szem már érdekesebb kérdés, viccelődnek is vele: img9.joyreactor.com/pics/post/google-glass-geek-614509.jpeg

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2013.04.08. 09:28:27

Ha jól tudom, akkor az itthoni szabályozás tilt mindenféle ilyen mini "kémeszközt", legálisan nem is lehet kapni.
Szegény google nem is tudja, hogy nem érdemes fejlesztenie, mert ilyen nagy piacon nem vezetheti be a terméket :)

dRiver 2013.04.08. 10:55:14

Az senkit nem zavar hogy jelen állás szerint a Google-glass az nem a teljes látóteret fogja betölteni hanem annak csak egy nagyon kis részét, tehát eleve az ilyen ránézek valamire és megmondja hogy mi/merre/hányóra alkalmazásoknak nincs létalapja?

komplikato 2013.04.08. 10:56:47

@Kőmíves Kelemen: Ja, de nem legálisan egy halom magyar nyelvű webshopban kapni ilyeneket. A Google Glass-ról legalább tudható, hogy tud képet csinálni. De egy kicsi "sport" kamerát magára ggat valaki, azzal is tud olyasmiket, mint a szemüveggel, max. állandóan vesz, nem csak szóbeli utasításra.

Amúgy egy okostelefon is elég rafinált dolog, nem véletlenül tilos sok helyre telefont bevinni. Simán időzítő programmal vagy SMS-ben bekapcsolható üzemmódba ki/be kapcsolható a kép és hangrögzítés rajtuk.

mrZ (törölt) 2013.04.08. 11:52:17

Nagyon jó fej- és gallér kamerák vannak rögzítésre. Céleszközök, ezzel nem tud a szemüveg versenyre kellni.

A kérdésem hogy ki tud egyszerre két dologra koncentrálni? Különösen hogy vizuálisan kell érzékelni, így a legfontosabb észlelés elterelésére alkalmas.

Miért van olyan érzésem hogy nem használatra tervezték, hanem csak "igeek" kiegészítőnek?

Csakjoaruk Webáruház · http://csakjoaruk.hu 2013.04.08. 12:02:06

Van napszemüvegbe épített kamera akár HD felbontásban is. Az nem takarja ki a látóteret sem.
Persze csak kb. 1.5 órát tudnak.

Amúgy teljesen legálisan árulható itthon a kémkameráknak nevezett kis kütyük ha legálisan lettek behozva...

Nálam is van jópár fajta.

Don Quixote de la Ferko 2013.04.08. 13:09:44

Ez van. Fejlődik a világ.

Régen volt az "ócsójáték hülyegyerekeknek", most lesz helyette drágajáték hülyegyerekeknek.

Don ZOZI 2013.04.08. 13:26:50

Abba senki nem gondol bele, hogy mi történik a látással, ha olyan közelre kell fókuszálni. Hirtelen minden kiesik a fúkuszból. Ez pedig igen remek dolog futás, biciklizés de leginkább vezetés közben.

Fotósképző · https://www.fotoskepzo.hu 2013.04.08. 14:19:03

Hogy a kérdés jogi oldalát nézzük (amiről a poszt valójában is szól): bármilyen fotót, vagy videót a mai törvények szerint csak a rajtuk szereplő személyek _hozzájárulásával_ közölhetünk nyilvánosan. Tehát pl az interneten is. Függetlenül attól, hogy a képanyagot mivel készítettük. Tehát a Google önreklámja egy nagy csúsztatás (és hazugság). A paparazzok munkája pedig nem fog megváltozni, a szemüveg max. a reklámokat ész nélkül befogadóknak lesz valamennyire hasznos. Komolyan: végigmegyek egy utcán, és közben azoknak az üzletek reklámjait _kell_ bámulnom, amik előtt elmegyek, de egyáltalán nem érdekelnek engem? Ja, persze! ;)

Monorau Bukurea 2013.04.08. 14:50:06

A posztban említett szept.11. nem a legjobb példa, mert ott éppen hogy óráról-órára kerültek elő a netről az utca emberének képei, videói; lényegében onnan eredeztethető, hogy a mainstream média beemeli a web 2.0 tartalmakat.

Don Quixote de la Ferko 2013.04.08. 15:01:56

@Don ZOZI:

Nem úgy működik. Az agy a rendes fókuszba hozza, a többi látvánnyal együtt látod élesen. Pont úgy, ahogy ezt cirka 10-15 évvel ezelőtt kitalálták egy magyar garázsban. Csak akkoriban még drága volt, repülőgép-szereléshez, orvosi műtéthez használták. Most ért oda a technológia, hogy "ócsón" lehessen árulni.

Don ZOZI 2013.04.08. 15:14:59

@Don Quixote de la Ferko: Akármilyen head up display technológiát használ, oda kell rá nézni. Az emberi szem nem képes két dolgot nézni egyszerre. Amenyiben beépül a látványba, akkor pedig kitakarja azt.
Ígyis-úgyis eltereli a figyelmet.

Valahogy úgy gondolom a technológiának elő kellene segíteni a fejlődést. Ebben az esetben még nem látom, hogy mi az a plusz amit ez nyújt.
Figyelmeztet, ha hívásom érkezik? Kösz, azt amúgy is tudom, mert rezeg, jelez, stb... Képet lehet vele készíteni? Akár egy fényképeőgéppel vagy mobillal, ami már most is mindenkinél van.
Csak azért mert valami integrált még nem lesz jobb szerintem.

Don ZOZI 2013.04.08. 15:21:24

Valahogy úgy érzem, hogy a google glass olyan problémára akar megoldást adni, ami nem létezik.

Pont úgy, mint a Segway. Az sem azért nem terjedt el, mert túl drága, hanem mert kiderült, hogy az emberek mégsem olyan lusták, hogy sétatempóban inkább guruljanak. És ezzel egy leginkább nevetséges jövőképet festett, ami lássuk be nem túl inspiráló.

Don Quixote de la Ferko 2013.04.08. 15:23:17

@Don ZOZI:

"Amenyiben beépül a látványba,..."

Pontosan erre tértem ki. Örülök, hogy megfogalmaztad a saját szavaiddal is. Lényeges volt.

A többi stimm.

Csiken Disztroly · http://youtu.be/ipFHAAR8H-A 2013.04.08. 15:34:43

Tökéletesen beleillik a termék a gugli üzleti modelljébe, ahol is a userek nagylelkesen a barátaik és kollégáik után kémkednek némi ingyérkontentért cserébe. A még élő stasi-ügynököket és III/III-as öreg harcikat megeszi a sárga irigység, amikor látják ezeket a fejleményeket.

Háhner Petra 2013.04.08. 19:27:19

Egyetértek azzal, hogy a Google Glass nem rendelkezik túl sok előnnyel az okostelefonokhoz képest. Sőt, már jó néhány hátrányát felsoroltátok. Egy másik dolog: akinek van szemüveges rokona, ismerőse (gondolom mindenkinek van :)) jól tudja, milyen nehéz megszokni, hogy valami állandóan az arcodon van. Valószínűleg a Glass viselése is hasonló kellemetlenséggel jár.

Tény, hogy már most is elérhetőek ehhez hasonló speciális eszközök, a Google viszont a mindennapi életünk részévé szeretné tenni ezt a technológiát. Érdekes elfoglaltság elgondolkozni azon, hogy milyen lehetőségeket rejt magában a Google Glass, persze a legfontosabb kérdés mindenképp az, hogy milyen igényt fog kiszolgálni. Ha sikeres is lesz, szinte biztos, hogy nem az okostelefonjainkat fogja leváltani, maximum kiegészíteni bizonyos helyzetekben. Az is benne van a pakilban, hogy csak az új kütyük szerelmesei fognak rákattani, majd eltűnik az éterben mielőtt még kinőhetné a luxuscikk státuszt. A Glass Explorer-projekt egyik célja is az, hogy kiderüljön mire lehet számítani.

A Glass kognitív hatásairól még jó darabig nem fugunk tudni, legalábbis a hosszú távúakról biztosan nem. Viszont a megosztott figyelem problémája jogos felvetés. Multitaskingra valójában nem sokunk képes. Nem véletlen, hogy Nyugat-Virginiában (és lehet, hogy idővel máshol is) törvénybe iktatják, hogy vezetés közben tilos a használata.
techland.time.com/2013/03/26/should-we-really-ban-google-glass-while-driving/

Arról nem is beszélve, hogy a szemre és az agyra is káros lehet a Google Glass gyakori viselése.

A személyiségi jogokat kérdéskörét nem tárgyalnám részletesen, mert ez már lerágott csont, de az a lényeg, hogy nagyon sok itt a kérdés. Én nagyon kíváncsian várom a 8000 vállalkozó szellemű "glass explorer" beszámolóját!