A Netflix eltemeti a tévét

2013. október 01. 19:05 - David_Kiraly

Múlt héten rendezték meg 65. alkalommal az amerikai televíziózás legfontosabb eseményét az Emmy-gálát. A tévésorozatok piacának évek óta tartó felívelése töretlen, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a jelöltek és a díjazottak között olyan rendezők és színészek szerepelnek, akikkel máskor leginkább az Oscar-díjátadókon találkozhattunk. Az idei Emmy legizgalmasabb kérdése azonban az volt, hogy bevési-e a nevét a Netflix a médiatörténelembe azzal, hogy a világon elsőként kap elismerést egy olyan sorozatért, amelyet nem egy hagyományos broadcast vagy kábeltévé társaság készített.

Ahogyan arról a múltkor írtunk, a Netflix jelentősége a tévés piacon, a nézőkért folytatott harcban megkérdőjelezhetetlen. A streamingszolgáltató az Egyesült Államokban a maga 30 milló előfizetőjével közvetlen konkurenciájává vált a hagyományos tévétársaságoknak. A szolgáltatás, amit a Netflix nyújt, megfelel a 21. századi nézők igényeinek, aminek megértéséhez egyébként nem kell rakétamérnöknek lenni. Kedvező előfizetési díjért cserébe azt, és akkor szeretnék nézni, amikor kedvük tartja, ráadásul amelyik eszközökün csak szeretnék. (A Netflix saját készítésű sorozataiból egyszerre az összes részt elérhetővé teszi az előfizetőinek.) Ezt a fajta szabadságot persze az olyan hagyományos tévétársaságok nehezen tudják és akarják biztosítani, amelyek leginkább a reklámbevételekből keresik magukat degeszre.

Netflix-Reed.jpg

Leegyszerűsítve kicsit a problémát, a Netflixre leselkedő legfőbb veszélyforrás, hogy nem jutnak elegendő olyan tartalomhoz, amely az előfizetőik számára igazán érdekes. Neki ugyanis licencelnie kell a sorozatokat, filmeket azok gyártóitól, akik -  mint ahogy azt említettük - gyakran már a Netflix közvetlen konkureciájának számítanak. Így ha elég magas díjat kérnek az egyes jogokért, vagy egyáltalán nem is hajlandóak eladni a Netflixnek, az könnyedén keresztbe tehet a vállalat üzleti modelljének.

Újabb sorozatok jönnek a Netflixtől

Azzal tehát, hogy a Netflix saját gyártású műsorokat kezdett készíteni és sugározni, többek között e veszélyforrás mértékén próbálnak enyhíteni. Nekik így különös jelentőséggel bírt az idei verseny az Emmy-díjakért, hiszen itt dőlt el az, hogy a közönség tetszését már elnyerő sorozataik vajon a szakma elismerését is kivívják-e. Persze az ilyen díjak szakmaiságát mindig érdemes helyén kezelni, a hatása viszont vitathatatlan.

A jelölésekért folytatott harcban nagyon jól szerepelt a Netflix egyik első saját gyártású sorozata a House of Cards, hiszen összesen 9 darabot szerzett, ráadásul a legfontosabb kategóriákban is. A többek között Kevin Spacey-vel és David Fincherrel harcba induló politikai drámát bevallottan a nézői szokások és igények patikamérlegen kimért elegyéből igyekeztek összeállítani, úgy tűnik sikerrel. Az idei tévés évad nagyon erős mezőnyt hozott össze, hiszen a drámák között ott volt például a napokban befejeződő, óriási népszerűségnek örvendő Breaking Bad, a tavalyelőtt berobbant Homeland és az internet kedvence a Game of Thrones is, amely 2012-ben az év legtöbbet letöltött sorozata volt.

house-of-cards.jpg

Végül a legfontosabb díjakról ugyan lecsúszott a House of Cards, ám az első két részt rendező (és a sorozatban executive producerként is  közreműködő) David Fincher hazavihetett egy szobrot. Ezenkívül két technikai díjat is bezsebeltek, így valóban a Netflix lett az első, aki kizárólag streamingszolgáltatóként díjat nyert. Ted Sarandos, a Netflix tartalomért felelős igazgatója találóan kommentálta az eseményt: “a televíziózás és az internet közötti határ elmosódása azt mutatja, hogy a tartalom a fontos ami a képernyőkre kerül, és nem az, hogy milyen képernyőre és hogyan.” A paradigmaváltó esemény egyébként éppen 15 évvel azután következett be, hogy a The Sopranos elsőként kapott Emmy-jelölést kizárólag kábelcsatornán futó sorozatként. Borítékolhatjuk, hogy a Netflixnek nem ez volt az utolsó dobása. Bejelentették, hogy 2014-ben már legalább öt saját gyártású sorozattal jelentkeznek, és erre a célra 300 millió dollárt fordítanak. Ez sorozatokhoz képest óriási összegnek tűnik, akár 5-6 közepes büdzséjű hollywood-i egészestés film is kijönne belőle.

Európa következik?

A következő időszak egyik izgalmas kérdése, hogy a Netfilxnek vajon Európában is sikerül-e hasonló népszerűségre szert tennie. Angliában az augusztusi adatok szerint eddig 1,5 millió előfizetőt sikerült gyűjtenie, legutóbb pedig Hollandiában indult be a szolgáltatás. Ez utóbbi eseményen egy heves vitákat kiváltó kijelentést is tett Reed Hastings a társaság CEO-ja. Azt állította, hogy a Netflixnek köszönhetően csökkent a felére Kanadában három év alatt a BitTorrent forgalma. Ez az állítás egyelőre maximum közvetett bizonyítékokkal támasztható alá, de tény, hogy a Netflixben megvan a potenciál, hogy a kalózoldalak legális alternatívája legyen. Ez egyébként kimondott célja is a vállalatnak, hiszen a korábban idézett Ted Sarandos elmondta azt is, hogy a torrentezők körében népszerű tartalmak előkelő helyen szerepelnek a bevásárlási listájukon.

cordcutt.jpg

Nem irigyeljük a tévétársaságokat. Ők elhitték, hogy az internetes televíziózás azt fogja jelenteni, hogy majd nézzük az RTL Klub (tetszőlegesen helyettesíthető bármelyik magyar vagy külföldi adóval) aktuális adását a tabletünkön út közben. A Netflixnek hála viszont hamarosan mindenütt eljön az a kor, hogy legális úton nézzük azt, amit akarunk, hiába akarnak minden más szemetet az arcunkba tolni. Persze néhány évig még megvívják a maguk haláltusáit a mai tévétársaságok, ám elkerülhetetlen a vereség. Nem amiatt fognak elbukni, hogy az emberek egycsapásra lemondják a tévé előfizetésüket, hanem azért, mert a fiataloknak már eszük ágában sincs előfizetni.

 

25 komment
Címkék: tévé netflix

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr695541488

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Európát is bekebelezi a Netflix? 2013.10.03. 13:13:01

Néhány évig még megvívják a maguk haláltusáit a mai tévétársaságok, ám elkerülhetetlen a vereség.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cs0pi · http://androidnews.blog.hu/ 2013.10.02. 10:55:57

Nem csak a netflixes sorozatokat adagolják évadoként hanem az összeset. Ezért le is vannak maradva olyan másfél évet minden sorozattal. Szóval a sorozatjunkiekat nem feltétlenül elégíti ki.
Family Guyból pl multhéten került fel a 10. évad.
Az androidos appjuk sem nevezhető túl jónak, de így is mindenképp megéri a havi díjat.

Ami talán még meglepő, hogy nincs mindenből HD pedig már a tv-ben is úgy ment.

Nyolc dollárért még így is ajándék.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.02. 11:33:18

Én csak így leszek hajlandó tévét nézni. Akkor és azt amihez kedvem tartja. Nagymamasót nézzenek a nagymamák, minden tiszteletem az övék de én nem akarok többé szocreál arcokat látni valami idétlen retró válogatásban.

odamondó 2013.10.02. 12:05:28

Csak már látnám, hogy tarolják. Nem épp sok országban elérhető a szolgáltatás.

jet set 2013.10.02. 12:06:21

@Cs0pi: Itthon valószínűleg magasabb ára lenne, de még így is megérné. És valóban alternatívája a letöltésnek.

koncerttahó 2013.10.02. 12:21:49

Jelenleg elég szegényes a kínálatuk, azért se lehet rákeresni. Rejtik, mintha szégyellnék. Csak tagoknak lehet.

Csigataposó 2013.10.02. 13:06:40

Angliaban kb hasznalhatatlan. Az alap havidjbol csak nezhetetlen vagy regi nezhetetlen filmek lathatoak. Pl.: Esoembert akartam megnezni vmikor arra siman kozoltek hogy fizessek meg mert havi elofizetes azt nem tartalmazza. :(

Szakura 2013.10.02. 13:25:11

@Csigataposó: Én is Angliában nézem, és az Esőember rajta van.

[HPhD]Blokkolnam 2013.10.02. 13:26:59

@Csigataposó: Németországból nézem fizetős VPN szerveren át, virtuálisan Angliai IP cím alól. Tényleg kisebb az angliai adatbázisa mint az USA, de sajnos még a fizetős VPN szerver is lassú USA-n át, tehát maradt UK. De szerintem elég jó így is, sok film és sorozat van fent...és mindig jönnek újabb release-ek...
Az ára így nekem havi 8 EUR (VPN előfizu) + 6 EUR (Netflix előfizu) = 14 EUR-ból megvan.
Kényelmes, a smartTV-n (Google Chromecast), mobilomon, PC-n stb. tudom nézni (két wifi router-t használok otthon, az egyik a VPN-re van belőve).

Darth Revan 2013.10.02. 13:30:05

Kiprobaltam a Netflixet amikor eloszor elerheto volt Irorszagban, de egyaltalan nem voltam elegedett a filmkinalattal. Aztan fel ev mulva adtam nekik meg egy eselyt, hatha sikerult feltolteniuk a videotarukat, de tovabbra sem voltam megelegedve veluk. Olcsonak olcso, de keves az elerheto film

paveway 2013.10.02. 13:44:01

Most akkor letarol mindent, korszakalkotó és űberkirály vagy le van maradva, szegényes, félmegoldás?

David_Kiraly 2013.10.02. 13:50:30

@paveway: nyilván megvannak a gyermekbetegségei, de a koncepció nagyon jó, és nem félmegoldás. Ahogyan arra a cikk is reflektál, a legnagyobb probléma a kontent beszerzése. Mivel a sorozatok, filmek gyártói általában a nagy médiakonglomerátumok, akik azoknak a csatornáknak a tulajdonosai is, akik viszont a Netflix közvetlen konkurenciájává váltak. Magyarul jobban félnek attól a veszteségtől, amit a Netflix térnyerése okoz számukra, mint mondjuk a kalózkodásból származó bevételkieséstől. Hát küzdjenek csak, sok sikert :P

paveway 2013.10.02. 13:51:52

@David_Kiraly: ők is terjeszthetnek ilyen módszerrel. Amúgy a hagyományos szolgáltatóknak már rég vége kéne lenniük. Miért ők mondják meg, hogy melyik csatornákat kapom, ha akarom, ha nem?

David_Kiraly 2013.10.02. 13:56:14

@paveway: terjeszthetnek persze, a Warner próbálkozik is saját szolgáltatással, de a kutya sem kíváncsi rá, mert drága, rugalmatlan (nem minden eszközt támogatja) és még kevesebb kontent van. A fogyasztóknak kényelem kell, hogy egyhelyen megkapjanak mindent és ne 20 különböző helyre kelljen előfizetni.

jooasszony 2013.10.02. 14:02:59

Sajnos a netflix eléggé távolinak tűnik, mi még itthon a névleges sávszélesség töredékével,a UPC ügyfélszolgálattal és a lineáris műsorszolgáltatás címén nyújtott sekélyességgel és színvonaltalansággal hadakozunk.

Ami vadiúj és érdekes, az sajnos még mindig Torrent oldalakon érhető el. A youtube monitorozása is sokkal szigorúbb már, a felkerült friss tartalmakat - bár nagy sajnálatunkra, de nagyon helyesen - rögtön lekapják a jogtulajdonosok. Ez az új helyzet az egyébként nagyon érett magyar tartalomelőállító és szolgáltató ipar különböző résztvevőinek is eladja a leckét.

Egy biztos - a jövőben nemcsak a széles közönséget érdeklő tartalom előállítása a cél, hanem az olyan üzleti modellek és platformok hozzákeresése, amely nyereséget biztosít.

ekat 2013.10.02. 14:25:15

@Wind Callman tér: Én most is azt és akkor nézek, amikor kedvem tartja, a UPC DVR-e és a műholdvevő PVR-funkciója segítségével. :) Annál többet meg, mint ami ezen a 72 magyar + párszáz német/angol adón megy, nem igazán igénylek, na jó, néha egy-egy látványos/hangványos filmért moziba is elmegyek.

David_Kiraly 2013.10.02. 14:34:31

@Cs0pi: nyilvánvalóan mást is egész évadonként tesznek fel, de egy nem saját gyártasú sorozatból, csak akkor tudják feltenni az egészet, ha már lement egyszer máshol. (Mivel egy hagyományos sorozatnál általában az évad elején még nincs is leforgatva a vége.)

Neoprimitív 2013.10.02. 16:32:16

Egy magát szakmai(bb)nak tartó blogon azért ennél kevésbé bulváros megközelítés jó lett volna. A Netflix egyértelműen követ dobott egy lassan kiszáradó tóba, de a szerző is beleesik ugyan abba a hibába, amibe a hasonlóan szenzációhajhász amerikai blogok. Úgy vetít ki jelenlegi eseményeket, hogy elfeledkezik arról, ami kicsiben működik, azt nem lehet szimplán lineárisan felszorozni.

"erre a célra 300 millió dollárt fordítanak. Ez sorozatokhoz képest óriási összegnek tűnik, akár 5-6 közepes büdzséjű hollywood-i egészestés film is kijönne belőle." Más szóval 10 esetleg 12 óra műsor? Összesen, egy évre. Az öt nagy országos csatorna kint NAPI 13 órányi főműsoridős programot ad.

Ráadásul a pénz nem is sok. Ez sorozatonként 60 milliót jelent, ami a kábeles sorozatok rövid évadjaival számolva kb. 4,5-5 millió dollár részenként - magasabb a szokásosnál, de már távolról sem a House of Cards pénz nem számít szintje. A tévéműsorok darabonként messze elmaradnak a hollywoodi nagyfilmek költségeitől, de ha 12-24-gyel felszorozzuk a költségüket, akkor már egy átlagos sorozat is bőven a filmes sávban mozog.

Ráadásul hatalmas a selejt aránya és költsége. A Netflix eddig csak biztos befutókra tett és sok pénzt tett rájuk, mert ez kellett ahhoz, hogy letegye a névjegyét. De már a következő öt új sorozatból is jó eséllyel legalább egy bukta lesz, amit a kutya sem akar majd nézni, nem fog új előfizetőket hozni. (És akkor még szerencsések, az ABC-n pl. tavaly egyetlen új dráma maradt meg.) A Netflix modell addig működik, amíg a csatorna készpénzes zsákja tele van, márpedig az százmilliós bukók esetén gyorsan ürül.

A cég bevételi struktúrája egyszerűen nem arra van kitalálva, hogy folyamatosan százmilliókat öljön bele műsorokba, amelyek csak hosszú évek múlva hozzák vissza a pénzt. A tévék sem lustaságból építenek a hirdetőkre, hanem mert a hirdetési bevételek a költségekkel közel azonos időintervallumban jelennek meg, így cash-flow szempontjából fenntarthatóvá teszik a gyártást.

A Netflix vitathatatlanul újat hozott és én is remélem, hogy az általuk kínált nézz amit akarsz, amikor akarod modell felé mozdul majd el az iparág. De ez egy elég hosszú folyamat lesz, a néhány év helyett én inkább évtizedet mondanék és akkor a jogi gubancokat még nem is vettem figyelembe.

David_Kiraly 2013.10.02. 16:41:43

@Neoprimitív: a sorozatok jellemzően _sokkal_ olcsóbbak, mint a hollywoodi filmek, ezért írtam, hogy 300 millióból még akár 5-6 ilyen film is kijönne. Tehát sorozatból még sokkal több. Tehát a 4-5 milliós részenkénti ár amit leosztottál, tökéletesen irreális.

Neoprimitív 2013.10.02. 17:21:24

@David_Kiraly: Ennek inkább nézz utána, azt javaslom. A Netflix saját műsorai 3,8-4,5 millió dollárba kerültek epizódonként (www.deadline.com/2013/03/netflix-tv-episodes-cost-3-8m-4-5m-caa/). A Game of Thrones első évada 60 millió volt a 10 részre. Az Under the Dome több, mint 3 millió volt részenként - ez közel 40 millió az első évadra. A House utolsó évadában már 5 millió körül járt egy rész költsége, 115 milliós éves összeggel. (screenrant.com/house-season-8-nbc-fox-dispute-aco-97970/)

Összehasonlításul: a Riddick legújabb eresztése vagy a héten bemutatott Rush 38 millióba került. A tévé egy baromi drága műfaj.

David_Kiraly 2013.10.02. 17:26:51

@Neoprimitív: igen, de azért ezek nem az átlag, hanem az abszolut top, legdrágább sorozatok. Nem valószínű, hogy a 300 milliós büdzséből csak ilyent gyártanak. De persze lehet, ezt nem tudhatjuk.

Neoprimitív 2013.10.02. 17:48:29

@David_Kiraly: A Netflix-nél ez az átlag a cikk szerint. Nem mellesleg: azért lett a House of Cards "A" House of Cards, mert annyit költöttek rá. 12 egy tucat rendezőkkel, írókkal és színészekkel tized ekkora figyelmet nem kapott volna és esélyes, hogy a minősége sem lett volna olyan, amire utána egy brand-et lehet építeni.

A 3 millió dollár egyébként ma már teljesen átlagos bármilyen egy órás (40 perces) sorozatnál. Ez száz epizódot jelentene - az ABC-CBS-NBC bármelyike 18 órányi főműsoridőt sugároz egyetlen héten, vagyis ezzel nagyjából november közepéig húznák ki, aztán fekete képernyő.

Ráadásul ezt évente meg kell ismételni és egyáltalán nem biztos, hogy mondjuk a House of Cards második évada ugyan akkora megugrást hoz az előfizetőknél, mint az első, akkor pedig még nagyobbat bukik a kassza.

David Bowman 2013.10.30. 11:51:34

Én olyan sorozatokat szeretnék, ami nem amerikai, de amerikai minőségben. Nagyon tetszettek pl a becsuánföldi nyomozónő történetei.