Zsiráfgyár a Facebookon

2013. október 30. 14:49 - Pintér Dániel Gergő

Egy vicces kép, egy véletlen nyelvbotlás, egy emblematikus mozdulat, egy emlékezetes produkció, egy kreatív ötlet vagy akár egy groteszk szituáció is világhírnévre tehet szert az internetnek köszönhetően. A közösségi média ontja magából a felhasználók által generált tartalmakat, így gyakorlatilag bármi, bármikor mémmé válhat, ha kollektíven érdekesnek találják a koncepciót. Ironikus önreflexió is ez egyben: az internet tulajdonképpen nem más, mint egy néhol fárasztó, de leginkább informatív és szórakoztató szemétdomb.

Hall of Meme

A napokban egyre több ismerősöm cserélte le a profilképét zsiráfra. Az új őrület alapját még egy 2010-es felhívás adta, amelynek hatására százezrek cserélték le avatárjukat kedvenc mesehősük képére. A most beindított, mémként terjedő üzenet kicsit más, ugyanis feladványt is tartalmaz: aki jól válaszol egy adott kérdésre – a szöveget kiírónak, privát üzenetben –, az megtarthatja profilképét, míg aki rosszul, annak egy zsiráfos képre kell cserélnie három napra.

935993_10151947580337278_1302337559_n.jpg

Virtuális lavina

Az embertől emberig divatszerűen terjedő kontent Richard Dawkins 1976-ban publikált, Önző gén című könyvéig vezethető vissza, és eredetileg utánzást jelentett. Az ismert evolúciókutató miközben kiterjesztette a törzsfejlődés tudományos leírását az emberi gondolkodásra, megteremtette a memetika napjainkban is alakuló tudományágát. Dawkins elmélete szerint a tudat az agyban található, folyamatosan cserélődő mémek sokasága, melyek kulturális információs egységekként értelmezhetőek, amik folyamatosan igyekeznek reprodukálni és továbbörökíteni magukat a gének mintájára. Bár az elméletet azóta is rengetegen vitatják, hatása a kommunikációs technológiák fejlődésével virtuális lavinát indított el.

richarddawkins.jpeg

Facebookon az ismertségbe

Ha végigtekintünk a mémek evolúcióján, jól látszik, hogy a vírusszerű terjedés nem feltétlen tesz jót a műfaj kreativitáson, és humoron nyugvó alapjainak. Egyre nő az amatőr próbálkozások száma: míg a 2000-es évek elején aránylag kevés hiperhivatkozás vagy digitális fájl működött mémként, ma már a Flickrnek, YouTube-nak vagy Facebooknak köszönhetően futószalagon gyártják az unatkozó geekek a fárasztóbbnál fárasztóbb tartalmakat.

Kezdetben a társadalmi problémákra adott karikaturista válaszreakciók, intelligens üzeneteket jellemezték a netes mémeket, napjainkban azonban sok az ötlettelen, redundáns tartalom. Bár a kivitelezés minősége határozottan javul, sok videónak az égvilágon semmi értelme nincs, és pont ennek köszönheti a sikerét: remek mulatság az ismerőseinkkel megosztani, és figyelni, ahogy nem értik, mi a pláne egy-egy tartalomban.

letöltés.jpg

Véletlen hírnév

A netes mém lényege a kapcsolatépítés és véleményütköztetés.  A felhasználási lehetőségek köre gyakorlatilag végtelen: éppen úgy állhat egy vicces szólásból, mint egy módosított képből, egy videoklipből vagy animációból, de akár egy meglepő hírből is. Legfőbb tulajdonsága, hogy folyamatosan változik: a rá irányuló kommentár rendre aktualizálja a tartalmat és újraírja az üzenetet. A legsikeresebb mémek a városi legendák, az alaptalan önpromóciók, multinacionális marketing-kampányok, emlékezetes hoaxok és perszonalizált cselekvések sorából kerülnek ki, hogy bizonyítsák: az online underground mára a népművészet új műfajává nőtte ki magát! A Grumpy cat, a Balatonba borult Hummer, Tibi Atya, Gordon Ramsay, a Harlem Shake, Szalacsi Sándor, a Hitler életét feldolgozó Bukás és még számos példa mutatja: az önmagunk szórakoztatására gyártott ingyenes tartalom hihetetlenül addiktív, s népszerűségét íratlan szabályok határozzák meg.

kim-kardashian-reminding-us-of-how-she-got-famous-meme.jpg

Kreativitás mindenek felett

Egy-egy lélegzetelállító vagy éppen kínos produkció, a hollywoodi celebek bugyuta húzásai, néhány fülbemászó dallam, de a politika is villámgyors eszközzé válhat a világ történéseire reagálni vágyó fotelforradalmár kezében. Az online mém az új pesti vicc: az eredeti forrás ritkán érdekel bárkit is, ha a kreativitás kellő mennyiségű szabadidővel és inspiráló környezettel találkozik egy adott szubkultúrában. Tizenöt éve még a Rádiókabaréban, Hofi Géza jelenetein vagy az Uborkán röhögtünk, ma pedig elég csak felugrani valamelyik memegeneratorra, és megszerkeszteni egy vicces variációt a napi aktuális témára.

32_1360272445.jpg

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr895606233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirx 2013.11.01. 15:35:37

Szerintem a legjobb magyar mém eddig a Tótisz félrefordításaiból gúnyt úző fuckyeahtoteas.tumblr.com/ volt. Némelyiken sírva röhögtem. A lavina a könyvesblogon indult el, és látszik is, mennyivel jobb egy spontán alakuló poén, mint a keresett, szerkesztett kontentek.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2013.11.01. 16:00:28

Az összes kibaszottul idegesítő és prosztó ismerős viccesnek gondolt zsiráf képeket cserélget pár napja, amit persze azonnal körbehugy... lájkolnak és vaskos hahotázással jutalmaznak.
Most már legalább tudom, hogy miért.
És nem csodálkozom.

$pi$ 2013.11.01. 23:43:02

"Egyre nő az amatőr próbálkozások száma: míg a 2000-es évek elején aránylag kevés hiperhivatkozás vagy digitális fájl működött mémként"

A hiperhivatkozás és a digitális fájl soha nem volt mém. Aki ezeket mémnek nevezi, meg memetikáról beszél, annak nyilvánvalóan fogalma sincs arról mi a memetika és mit nevez Dawkins mémnek. Hogy mást ne moindjunk mutáció nélkül nincs evolúció, a digitális tartalomnál pedig nincs mutáció. Az evolúcióban nincs teremtő, a digitális tartalmat meg emberek teremtik és módosítják.

Egyszerűen arról van szó, hogy a köznyelv felhasznált egy szót, ami mást jelent. Ez nem is lenne baj, csakhát emiatt tömegek hiszik azt, hogy értik miről van szó, hogy tudják mi az evolúció, hogy a mém valójában egyszerűen egy vicces kép egy kiscicáról vagy kutyusról, hogy Dawkins egy falusi villanyszerelő (vagy ilyesmi), akinek volt egy vicces ötlete.