10 legfurább karácsonyi reklám

2013. december 13. 10:20 - Pintér Dániel Gergő

A december a reklámfilmesek mekkája: a multinacionális vállalatok őrültebbnél őrültebb ötletekkel próbálják ajándékozásra ösztönözni a lila karácsonyfaégőktől, Macauly Culkintől és tavalyi szaloncukroktól megcsömörlött vásárlókat. A fogyasztói életformát eszményként feltüntető imázsvideók között kevés az igazán kreatív, legtöbbször hohohózó vénemberek, giccsesen ömlengő mintacsaládok és cuki szőrgolyók kacsintanak ránk az áruházak kivetítőiről. Idén rendhagyó összeállítással kedveskedünk azoknak, akik konfettit hánynak az elcsépelt és sablonos karácsonyi történetektől. Itt az elmúlt évek formabontó karácsonyi kisfilmjeinek top10-es listája.

Szerkesztőségünkben vannak ugyan vérbeli Grincsek, de előre leszögezem: alapvetően nem vagyunk Karácsony-ellenesek. Nem akarjuk felhúzni az ősz, öreg Télapót az első villanypóznára a szakállánál fogva, nem hirdetünk mozgalmat a habcsókgyárak ellen, és még az O Tannenbaum című német folkdalban is korrektül ejtjük a szóvégi mássalhangzókat. Azt azonban, hogy a marketingesek az életminőség és boldogság fokmérőjeként a „több, jobb, drágább” megvalósíthatatlan értékrendszerét még a szeretet ünnepén is az arcunkba tolják, valóban nehezen viseljük. Hiszen miről szól valójában a Karácsony? Családról, bensőségességről, hitről, csendes örömről. Ha mindezt nem kapjuk meg, legalább röhögjünk egy jót!

10. Jingle Balls (bocs!)

Elsőként a Kmart hererázós reklámján, amit a vásárlók többsége egyáltalán nem talált viccesnek, ennek ellenére eddig több mint 16 millióan látták a videómegosztókon. A szokatlan spot az üzletlánc ünnepekre bevezetett alsónadrág-kollekcióját reklámozta némi altesti mozgással és zenei aláfestéssel. A karácsonyi mintájú boxerekben csípőt rázó úriembereket sokan sértőnek és a vallásos ünnep lealacsonyításának találták, miközben a film körüli botrány szépen tette a dolgát és megugrasztotta az eladási listákat. Egy biztos: Jingle Bellsre ritkán lát az ember ilyen emlékezetes koreográfiát, úgyhogy mi is tanultunk gyorsan belőle pár mozdulatot.

Ehhez hasonló az NBA (National Basketball Association) novemberi reklámszpotja, melyben öt kiemelkedő képességű játékos (Kevin Durant, Derrick Rose, Steve Nash, James Harden és az elmaradhatatlan Lebron James) adja elő a népszerű karácsonyi dalt az észak-amerikai profi kosárlabdaliga hivatalos boltjának felkérése. A Jingle Hoops, azaz Csilingelő Gyűrűk névre keresztelt videó szinte egyenes folytatása a tavalyi BIG: Color spotnak: mindkettő burkolt Adidas-kampány, mely a karácsonyi mezek terjesztésére szolgál. Bár a videó végén még finoman kacarászni is lehet, azért a fiúk ritmusérzékére ráuszítanánk egy közepes tehetségű, de kellően elhívatott szolfézstanárt!

9. A Lego esete Stephen Kinggel

Nincs Karácsony Lego nélkül, mely ezúttal kerüli a szirupos kliséket és az elcsépelt ünnepi sztorikat. „Let’s bulid!” elnevezésű videója csapatszellemről és arról az élményről mesél, amikor apa és fia együtt épít valamit. A mókás reklámot nézve már csak azt kell eldöntenünk, ki élvezi jobban a játékot: az újra gyerekké váló apukák vagy a boldog gyerekek? (Attól most nagyvonalúan eltekintünk, hogy a főszereplő kisfiú hangja kísértetiesen hasonlít Danny Torrance-éra, az 1980-ban bemutatott Ragyogás című Stephen King horrorból. REDRUM.)

8. Az enyveskezű Jhon Lewis

A brit Jhon Lewis reklámjai évek óta a legjobbak között vannak: a néhol irritálóan hatásvadász és szentimentális hirdetések nemcsak megadják az ünnepek alaphangulatát, de megosztásra is ösztönöznek. 2011-ben egy hétköznapi, de megható karácsonyi történetet kevertek Amelia Warner csodálatos muzsikájával, ami eddig hatmillió kattintást hozott a YouTube-on. Bár a film végi csattanó kisebbet üt, mint a tíz éve visszavonult Kokó bal keze, a reklámot mégis az évtized megoldásai között emlegetik a kritikusok. 

 

Idén sem maradtunk Jhon Lewis-videó nélkül: a Mackó és Nyúl karácsonyi kettőse kedves történet, még úgy is, ha a forgatókönyv tagadhatatlanul összecseng a Maci Laci első karácsonya című, 1980-as Hanna-Barbera rajzfilmben történtekkel. A brand szóvivője természetesen cáfolta, hogy a film bármilyen hatással lett volna a reklámra, amit egyébként az Adam & Eve DDB nevű kommunikációs ügynökség készített. Az alig két perces spot 7 millió fontba került, de bőven megérte az árát, hiszen alig egy hónap alatt 10 millióan látták, ráadásul az áruházlánc bevételei 10 százalékot emelkedtek a tavalyi kimutatásokhoz képest. (Na jó, elismerem: lehet hogy Lily Allen aláfestő zenéje és szép barna szemei miatt ez a videó kicsit előrébb kúszott a listán a megérdemeltnél:)

7. Jé, egy bringa!

A sztereotípia szerinti germán precizitás messzi földön legendás, a versenyszférában igen pozitív a német menedzserek megítélése. Van azonban néhány olyan alkalom az életben, amikor a pedantériába átcsapó pontosság illúziórombolóvá válhat. Ezt karikírozza a Bank Forum 2011-es hirdetése, mely fanyar humorral épít a németséggel kapcsolatos általánosításokra, hogy a karácsonyi ajándékozás izgalmát az üzleti megbízhatósággal és kiszámíthatósággal állítsa kontrasztba.

6. Anya vs karácsonyi pulykázás (nem, nem úgy!)

2012-ben nemcsak az Olimpia kapcsán taroltak a szuperanya-tematikák, Karácsonyra is érkezett egy, a hős mater familiast felmagasztaló eposz. A brit szupermarketlánc, az ASDA kisfilmjének főszereplője egyedül végzi az ünnepi előkészületeket, miközben a képernyő túloldalán már-már minket is elkap a pánik, hogy beszerezzük a legújabb világító orrú plüssrénszarvast. Az alig kétszázezres nézettségű klip sikertelenségének oka, hogy férfiak és a nők egyaránt sértőnek és megalázónak tartják a bemutatott nemi szerepeket. Az mindenesetre vitathatatlan, hogy a kampány sikeresen demisztfifikálja a Karácsonyt, s görbe tükröt tart a valóság elé, amit mindenképpen értékelünk!

A Morrisons szupermarket reklámja hasonlóan szexista és kiábrándító, megtekintése után garantáltan elmegy egy időre az ember kedve a családalapítástól. 

5. A légitársaság manói

Ötletes meglepetést talált ki utasainak a kanadai WestJet légitársaság: egy repülés leforgása alatt megszerezte nekik azt az ajándékot, amire az utazás előtt vágytak. A Spanair korábbi ötletén felbuzdulva a WestJet munkatársai egy óriási "dobozt" helyeztek el a repülőtéren, ahol a beszállókártya bescannelése után maga a Mikulás üdvözli az utasokat és teszi fel a kötelező kérdést: „Ki mit szeretne karácsonyra?” Az utasok válaszai alapján a légitársaság manói még a gép landolása előtt beszerzik a hőn áhított ajándékokat. A videót négy nap alatt csaknem tizenhárom millióan látták, így gyaníthatóan visszahozza a néhány pár zokni, tucatnyi hajvasaló és tablet árát. Az álmok valóra válnak, s akárhonnan nézzük: a Karácsony bizony az ajándékokról szól.

4. A Baileys modern Diótörője

Az alkoholforgalmazók idén is elhelyezték ünnepi szpotjukat a karácsonyfa alá, melyek közül a Baileys ír krémlikőr Egyesült Királyságbeli debütálása fogott meg minket a legjobban. A reklámban a BBH London által megálmodott modern feldolgozását láthatjuk Csajkovszkij klasszikus művének, a Diótörőnek. A történet szerint egy bálon járunk, ahol egy hosszasan és remekül megkoreografált tánccsatának vagyunk tanúi az egérkirály és a diótörő között, ami véget ér, amikor Clara csatlakozik és eldönti annak kimenetelét a herceg javára. A rövidfilm azzal zárul, hogy hősnőnk visszatér két barátnőjéhez további szórakozás céljából és megjelenik a szlogen: „Idén karácsonykor tölts időt a lányokkal!” – írja az AdWeek. Kortárs megoldásokkal, sztárfellépőkkel, lenyűgöző koreográfiával, valamint emlékezetes díszlettel és ruhákkal üzeni a rövidfilm: Karácsonykor is egészségtelen egyedül piálni.

3. Majd ha piros hó esik, kisfiam!

Az argentín Direc TV, szokatlan tartalommal és morbid humorral töltötte meg 2006-os videóját, melyben a különböző horrorfilmek emblematikus főgonoszai ellágyulnak, s segítőkésszé és nagylelkűvé válnak a szeretet ünnepén. Mi speciel megnéztük volna Joker karakterét is talpig karácsonyfaégőbe erőltetve, de tény, hogy a kisfilm nagyon ötletesre és mulatságosra sikerült.

Na, a következő hirdetés az, amiben senkinek nincs okostelefonja, senki nem üldögél a kandalló előtt gőzölgő forralt bort szürcsölve, s még egyetlen zavarbaejtő Colgate-mosolyt sem látunk. A Cake Film 2010-es reklámjának főszereplője egy vadász, aki a téli erdőben lesi potenciális zsákmányát. Mikor rátalál az első szarvasra, már sejtjük a poént, mely kellően beteges ahhoz, hogy hősünket a dobogóra röpítse.

2. Az ezüstérmes póni

Viszonylag új az eBay pónis reklámja, mi akárhányszor meglátjuk, röhögünk rajta talán mert még nincs gyerekünk, akinek nemet kell mondani, ha olyan dolgokra akarja elkölteni bölcsészfizetésünket, aminek semmi értelme. Gratulálunk a készítőknek, szerintünk így kell eladni valamit!

1. Győztes szókimondás

A filmek keresése közben rábukkantunk egy kendőzetlen őszinteséggel megfogalmazott UNICEF-reklámra is, amit mindenképpen szerettünk volna kiemelni a sorból. A tavaly Svédországban bemutatott film az első, ami negatív színben tünteti fel a Télapót, aki a maga nyers stílusában hívja fel a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás fontosságára és a jóléti államok és rászorulók közti szakadékra. Top10-es listánkon az első e valóban elgondolkodtató és az ünnep szellemiségét maximálisan közvetítő kampány.

Aki mindezek után azon kapja magát, hogy kapáit, kaszáit kiegyenesítve hóembereket terrorizálna, annak Alain Sailer nyugtató hatású karácsonyellenes fotóit ajánljuk!

 Ha ez sem segít, kommentben várjuk a kimaradt kedvenceket!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr395688010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.