Karácsonykor már semmi se szent?

2013. december 20. 10:23 - Pintér Dániel Gergő

Azt ismeritek, amikor Jézus, Gandhi és Teréz Anya vacsoráznak?...” Ha nem, akkor nézzétek meg a svéd UNICEF legújabb karácsonyi reklámfilmjét, mely korántsem vicc, bár ízlésessége erősen vitatható.

A Jean-Claude Van Damme-féle Volvo-reklámot is jegyző Forsman & Bodenfors reklámügynökség bátor eszközökhöz nyúlt, hogy megmutassa milyen könnyen és gyorsan segíthetünk a rászorulókon. Nemcsak feltámasztotta és egy asztalhoz ültette a világ három legnagyobb vallási vezetőjét egy átlagos tinédzserrel, de egy internetes banner segítségével görbe tükröt tart a harmadik világ iránt elérzéketlenedő jóléti társadalomnak.

A The Good Guys elnevezésű kampány alapvetően a nemzetközi segélyszervezet webshopjából elérhető életmentő termékeket promótálja miközben megbotránkoztat, elgondolkodtat és megnevettet. Üzenete egyértelmű, csomagolása azonban kontraproduktív: karaktereinek reklámcélú ábrázolása alapjaiban rengetheti meg az adakozás eszményét és az UNICEF hitelességét.

A kampányhoz tartozó három bibliai tematikájú kisfilm különböző hétköznapi szituációkba helyezi az illusztris társaságot, miközben a forgatókönyv végig az ízlésesség határán egyensúlyoz. A "The Dinner Party", "The Greatest Story" és a "Jesus Goes Online" címeket viselő spotok témaválasztása szakmai szempontból zseniális, hisz a provokatív dramaturgia garantáltan felháborodást kelt majd az indiai spirituális vezető tisztelői és a keresztény hívek körében, ami tovább növeli a reklámok nézettségét is.

Egyes jelenetek azonban akár nyílt szentségtörésnek is felfoghatók, mint például amikor Jézus vizet tölt a poharába, majd a vágás után már bort kortyolgatva teszi fel a lábát az asztalra; az átlagos srác drámai zenével aláfestett élettörténete, ami a három sokat szenvedett tanító mellett nem igazán tűnik drámainak; vagy amikor a digitális analfabéta Krisztus az UNICEF bannere helyett véletlenül hasizom-erősítőt reklámozó linkre kattint, amiből végül megtudjuk a szlogent is: "Not all banners save lives" (Nem minden banner ment életeket.)

Talán nem véletlen, hogy az UNICEF Magyarország Facebook-oldalán már ki is robbant egy vita a reklám etikusságáról, aminek kapcsán a szervezet már előre magyarázkodni kezdett.

Nektek mi a véleményetek: a cél valóban szentesíti az eszközt?

/Forrás: Adweek/

17 komment
Címkék: reklám

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr865699898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2013.12.20. 15:20:27

Teréz anya, Jézus, Gandhi?
Ez aztán jótékony randi!
Unicef médiahekk, lám
Lehet tök hatékony reklám!
:)
egyéb mélylírák:
fradyendre.blogspot.hu/

Rémbódess 2013.12.20. 15:22:44

Ötletes, nincs ebben semmi szentségtörő...

♔bаtyu♔ 2013.12.20. 15:58:42

Liberális kamu ez az Unicef.

Sárga Király 2013.12.20. 16:48:53

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: mert a hívő keresztény erénye, hogy gyorsan ítéletet mond mindenről, ami neki nem tetszik.

Sárga Király 2013.12.20. 16:52:07

Mondjuk jellemző, hogy öt kommentből kettő arról szól, hogy keresztényellenes és liberális ökörség. "Ez az én országom, melyben igen gyönyörködöm" - mondá Kövér László, s megpödré bajszát.

Dekatlon 2013.12.20. 19:44:14

Háde ez nem "a világ három legnagyobb vallási vezetője", hanem egy darab vallási vezető, neki egy híres követője, meg egy szintén híres (ő valóban más vallású) politikus.

Merugye lehetett volna Krisna vagy Siva ott Jézus melett, vagy esetleg Butha, bár ha igazán zökösek, akkor Allah is. Mondjuk AAAAZ provokált volna rendesen... :)

Dekatlon 2013.12.20. 19:47:05

Mondjuk Jézus, Mohamed meg Butha + a banneres gyerek. Na az csobbanna.

besztercei 2013.12.20. 23:53:02

Neccesek a reklámok, de tüntetni nem mennék miattuk. ;)
Ha választanom kellene, inkább az a tavalyi XXI. századi közegbe helyezett szentcsaládos, református kötődésű kisfilm (afiu.hu). A készítő kapott érte rendesen, pedig szerintem több mondanivalója volt, mint ennek. Igaz, ezek reklámok, amiknek nem feltétlenül a mondanivaló, hanem a hatékony pénzszerzés a céljuk.

Flúgatlan 2013.12.21. 00:01:17

Hagyjuk a "kit mi háborít fel" témát.

A reklámokban nekem az nem tetszik, hogy egy szinten kezelik a valódi önfeláldozást, a tényleges segítséget a távolról való adakozással, klikkelgetéssel.

Mert lehet kételkedni abban, mit is tett Jézus pontosan (ha valaki nem keresztény), de pl. Teréz anya önfeláldozása igen jól dokumentált. Tényleg a legszegényebbeknek szentelte életét, gusztustalan betegségekkel sújtottakkal is foglalkozott, a leg kitaszítottabbakat ápolta, ... tényleg erre szánta az életét. Ezzel összevetni a klikkentgetéses segítségadást igen rossz üzenet. A hallgató/néző vallásától függetlenül.

Szerintem korunk egyik baja, hogy nem segítünk a mellettünk élőn, hanem szervezetekre bízzuk a segítséget, mi meg csak távolból klikkelünk, pénzt utalunk, stb. És ez a reklám ezt erősíti meg.

(Igen: én megpróbálok szervezetek megkerülésével is segíteni, de legalább olyan módon segítek, ahol tényleg látom, hogy nem egy alapítványban tűnik el a pénz. Ez persze nem Teréz anya szintje, de nem is a klikkentgetésé.)

senkiember 2013.12.21. 00:15:47

Tulajdonképpen minden mindegy - az ilyesmi különösen.

Karnamantra 2013.12.21. 00:18:22

"átlagos tinédzser"? ez a fiú 30 felé jár.

És ha már Jézus, akkor "a világ három legnagyobb vallási vezetője" nem helyénvaló, Buddha és Mohamed ugyanúgy vallásalapító volt, mint ő, de Gandhi és Teréz anya...

Bosszantó a szöveged súlyozása. Nem kell ennyire kapkodni, gondold át, mit akarsz leírni.

rooklin 2013.12.21. 00:54:47

@Flúgatlan: Tehát neked tényleg ez jött le a reklámból, hogy az unicef egy szinten kezeli a klikkelgetést Jézus Krisztus és Teréz anya munkásságával. Gondolkodtál rajta kicsit, de sikerült megfejtened. Ügyes gyerek vagy.

Anselmo 2013.12.21. 01:04:55

Az internetanalfabétás gyenge, na de a másik kettő, az király! Pláne Jézus azzal a pohár borral, az mindent visz!

Flúgatlan 2013.12.21. 07:36:37

@rooklin: "Tehát neked tényleg ez jött le a reklámból, hogy az unicef egy szinten kezeli a klikkelgetést Jézus Krisztus és Teréz anya munkásságával."

Hiába gúnyolódsz, te nem értetted meg az én szövegemet. Nem az UNICEf-ről állítottam, hogy egy szinten kezelik ezeket, hanem azt írtam, hogy a nézőben alakít ki olyan asszciációt, miszerint azzal, ha ő klikkelget a megfelelő bannerre, Jézus és a többiek társaságába kerül. Hamis megelégedettséget ad nézőjének. Legyen csak nyugodt a lelkiismereted, ha klikkelgetéssel letudhatod a másoknak való segítést.

Ritchard Börtön 2013.12.21. 08:40:56

Ennek a reklámnak a legnagyobb bűne az, hogy keveri az adakozást az önfeláldozással. Mindegy, hát így járt az unicef. Sokkal több stabil keresztény támogatót veszít ezzel, mint ahány újat szerez, úgyhogy a rászorulókkal cseszett ki, de az legyen az ő baja. Én sem adok ezek után az UNICEFnek, sokkal inkább keresztény segélyszervezetnek. Teréz Anya nővérei Budapesten is vannak, rászorulókon segítenek. Az ráadásul nem webshop, ahol van ellenszolgáltatás, keres a gyártó, a forgalmazó...