Ezért kell diploma a szexhez

2014. január 17. 10:36 - Laza Bálint

Pár hete a Szexről Szabadon blogon Miért kell a szexhez diploma? címmel jelent meg bejegyzés, ami azt a kérdést feszegette, miért indul előnnyel egy diplomás férfi a társkereső oldalakon, akár alkalmi, akár hosszú távú kapcsolatot keres. Ott csak találgattak, pedig a kérdésre van tudományos magyarázat: a nők olyan szexuális partnert választanak, aki az utódgondozásból is minél jobban ki tudja venni a részét. A témakörnek izgalmas kommunikációs vetületei is vannak: marketingkutatók 2013-as vizsgálata szerint a szexis reklámokkal a férfiakat meg lehet fogni, a nőket viszont már csak akkor, ha drága a termék. A társkeresés furcsaságira és a reklámbefogadásra ugyanaz a magyarázat: bár ebből nem kell nyakló nélkül levonni a társadalom és az emberek cselekvéseire vonatkozó következtetéseket, viselkedésünk mélyét bizony a természet alapozza.

A férfiak szeretik, a nők elítélik a szexis reklámokat

A reklámok és a szex kapcsolatával foglalkozó korai kutatások azt mutatták, hogy mindkét nem elítéli, etikátlannak és manipulatívnak tartja a szexuális tartalmak indokolatlan felhasználását a reklámokban. Dahl, Sengupta és Vohs marketingkutatók 2009-ben a két nem spontán reakcióit vizsgálták: a kísérlet résztvevőit kognitív terhelésnek vetették alá szexuális és semleges képeket tartalmazó reklámok levetítése közben. Így nem voltak képesek morális szempontból értékelni a látottakat, hanem azt mondták, amit zsigerből gondoltak a kérdésről.

kate-upton-3.jpg

Te megvennéd a hamburgert a reklám hatására?

Ilyen körülmények között már jelentős különbség volt a két nem reakciója között: a férfiak a szexuális reklámokat részesítették előnyben a semlegessel szemben, míg a nőknél ennek ellenkezőjét figyelték meg. Kathleen D. Vohs marketingkutató és munkatársai 2013-as kutatása érdekes eredménnyel egészíti ki a korábbiakat: a nők spontán reakciói nem negatívak, ha a reklámokban hirdetett termék drága.

Drágaságom!

Vohs és kollégáinak hipotézise az volt, hogy a nők elfogadóbbak a szexuális tartalmakkal szemben, ha a szexet mint értéket, különleges, megbecsült dolgot ábrázolják, például olyan árucikkekhez kapcsolják, amelyek exkluzivitást és magas értéket hordoznak. A hipotézis tesztelésére női órákat hirdető videókat nézettek meg férfiakkal és nőkkel. Néhány reklámban szexuális töltetű, másokban semlegesek képek voltak.

290709114954_sexist_advertising_Detail.jpg

A nők, akik szexuális képeket tartalmazó, olcsó óráról szóló reklámot láttak, a szokásos reakciót produkálták: negatív érzelmeket, mint az idegesség, az undor és a düh. Azok, akik drága órát szexképekkel hirdető videót néztek, máshogy viselkedtek: a negatív érzelmeket enyhítette, hogy a hirdetett termék drága volt. A semleges képekkel hirdetett órák értékelései között nem volt különbség: az olcsó és a drága ugyanannyira nyerte el a nők tetszését.

A nők tehát akkor találják ízléstelennek a szexuális képek felhasználását, ha az olcsó termékekhez kapcsolódik. Megfordítva: a nők akkor értékelik a szexualitást a reklámokban, ha az magas árú termékről van szó. A férfiak mindkét esetben ugyanúgy reagáltak a reklámokra, a termékek árától függetlenül. Ezt az eredményt férfi órával kapcsolatban végzett tesztek is megerősítették. 

Az evolúció és a pornó

Az eredmények az evolúciós pszichológia szülőiráfordítás-elméletével magyarázhatók, pontosabban az abból következő eltérő szexuális stratégiákkal. A nők arra szelektálódtak, hogy megtalálják azokat a szexuális partnereket, akiktől hosszú távú részvétel várható az utódgondozásban. A nőknél ez azért fontos, mert egész életük során kisszámú petesejtet termelnek, ráadásul a szülői ráfordítás költségei mindenképpen magasabbak (már csak a terhesség miatt is).

sexist-ads-30.jpg

Mivel a férfiak rengeteg spermiumot termelnek, náluk az a legjobb szaporodási stratégia, ha minél több aktust létesítenek. A férfiaknál azért nem számít a reklámozott termék értéke, és azért játszik fontos szerepet minden esetben a szexuális tartalom, mert könnyebben és gyakrabban érik el a nemi izgalom állapotát bizonyos vizuális ingerek hatására, mint a nők. Ennek érdekes példája a reklámok mellett, hogy a pornó szinte kizárólagosan a férfiak szórakozása: a Playboy mintájára létrehozott, férfiak fotóit tartalmazó Playgirl olvasótáborát például kilencven százalékban nem az eredeti célközönség, vagyis a nők, hanem homoszexuális férfiak alkotják.

A nők esetében a szexuális kapcsolatokban való részvétel tehát függ a férfi előzetes befektetéseitől és elkötelezettségétől: egyértelműen ezt jelzi a diploma (a férfi, aki több energiát fektet saját magába, az várhatóan családjába is), de ilyen például az udvarlás vagy az ajándék is, amely jelen esetben megfeleltethető a reklámban bemutatott órának.

A cikk az egyik egyetemi beadandóm szerkesztett változata.

Fotók: 1 2 3

14 komment
Címkék: reklám szex

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr535760162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csakférfi 2014.01.17. 19:26:28

Van némi ferdítés, de nézzük egyszerübben.
Az eddigi kutatásokból kiderül: a nők döntenek kivel szeretnének gyereket nevelni és boldogok lenni.
A férfiak meg "minden csinos" nőre ráhajtanak.
Ezért a nők minden csinos nőben vetélytársat sejtenek ez alaposan megtépázza az önbecsülésüket.
A férfiak mivel ha nem válik be családanyának és szeretőnek a nő,tovább állhatnak.Ez ismét csak a nőben kelt bŰntudatot.
Mi a megoldás arra ha egyedül kell egy nőnek a mai "gonosz" világban nevelnie a gyerekeit.Olyan partnert keres aki a vagyonával garantálja a jólétét a nőnek.
A férfinak meg a szabadság illúzióját nyújtja ezen okból kifolyólag a vagyon.
Elferdült egy anyagias világ lettünk,ezek szerint.
Vagy túl sok ember gondolja úgy hogy a vagyon boldogít.
Ekkora ökörséget!
Ehhez kellenek a kutatások az adónkból és az okos tudósok?

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.01.18. 07:31:52

Szép kis kutatás, aminek a végső következtetése tehát a jól ismert hímsoviniszta kitétel: minden nő kurva... :))

Mr. Waszabi 2014.01.18. 09:12:02

Kicsit érdemes utánajárni, mielőtt ilyen témában ír az ember. Ugyanis az iskolázottak körében már egy-két évtizede magasabb a válási arány, mint a kevéssé iskolázottak körében.
(www.demografia.hu/letoltes/kiadvanyok/Demografia/2008_1/Foldhazi.pdf)
Mondhatnám, hogy a cikk írójában is a régmúlt képe él erről, amit a valóság már évtizedek óta meghaladt. Nem pejoratíve mondom, hisz ez a közös, tömeges tévedés azt mutatja, hogy az emberek ideái nem változtak, azaz van még bennük a jónak gyökere. De ez sok msá emberben is megvan, akik tömegesen nem képesek jó életet teremteni maguknak. Az azonosság pedig csak a sikerben jó, a kudarcban nem annyira.

Nyilván, különböző társadalmakban eltérő e devalválódási tendencia megvalósulása. Ami nálunk a 80-as években kezdődött el, az az USA-ban már a 60-as évek végén.
Az iskolázottság átlagos emelkedésével a diplomához egyre kevesebb erkölcsi kötelezettség társul. Ennek oka, hogy a többség nem önmagával szembeni igényességből, kulturális értékrend miatt lesz diplomássá, hanem mert a vágyott megélhetési színvonalát így közelítheti meg jobban. Anyagi kényszerré lett csupán a többség számára. Régen az érettségire mondták, hogy ha nincs, akkor nagyon hiányzik, ha van, akkor meg semmit sem ér. Mostanra a diploma vette át az érettségi helyét.
Természetesen emberi vonatkozásban értem, nem szakmailag.
Emberi vonatkozásban a diplomásság a fentiek miatt nem jelent ma semmilyen garanciát. A társkeresők szintén a cikkíróéhoz hasonló ideák mentén remélik a diplomához valaha jogosan társított emberi igényességet, értékrendet a diplomásoktól - de ők a bőrükön tapasztalják, hogy elvárásaik nem igazolódnak be. Erről nyugodtan tessék meginterjúvolni a társkeresőket, érdekes balesetekről adhatnak tájékoztatást.

Valójában számos nem diplomás ember sikeresebb, boldogabb (vállalkozók, művészek, tán még életművészek is), és ekként a párkapcsolatban is boldogabb, pusztán, mert önmaga életét, adottságait éli meg valósan, nem pedig egy személyiségétől idegen, belé nevelt elvárás rendszert próbál megvalósítani a sajátja helyett.

Ma a diplomát érdemes kizárólag szakmailag kezelni, annak is, aki most kezdi pályáját és annak is, aki azért szenved, mert olyasmit is várt tőle, amit önmagától kellett volna várnia mindenkor.

Suettyoe 2014.01.18. 11:05:53

A következtetésed hibás, hímsoviniszta és szexista.
"A nők tehát akkor találják ízléstelennek a szexuális képek felhasználását, ha az olcsó termékekhez kacsolódik. Megfordítva: a nők akkor értékelik a szexualitást a reklámokban, ha az magas árú termékről van szó."
A megfordított megállapításra nem találom az alapot. A kevésbé undorodik nem egyenlő azzal, hogy értékeli. Egyes, leülhetsz.

csakférfi 2014.01.18. 13:25:51

@Mr. Waszabi: Tévedés.Mindenki dönthet arról hogy milyen sorsot akar élni.Ehhez nem kell diploma,siker,luxus,csillogás és pompa.Illúzióit mindenkinek egyedi akaratból (nem a belénevelt)illik eldobni.Nem kötelező reklámot nézni,nem kötelező diplomát szerezni,nem kötelező...stb.
Netezni és kommentelni sem :))

Laza Bálint · http://media20.blog.hu 2014.01.18. 13:39:07

@Suettyoe: Ez nem az én következtetésem, hanem a témával foglalkozó kutatók. Ajánlom a bejegyzésben elhelyezett linkeket, az eredeti tanulmányok is ott vannak közöttük.

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2014.01.18. 22:01:12

Nekem csak azzal az örök érveléssel van gondom, hogy mi nők folyton gyereket akarunk, és ilyen szempontból keresünk pasikat. Tudom, hogy a kőkorszak meg minden, de ez nem állja meg a helyét. Legtöbb esetben nem akarunk gyereket, és olyan pasikhoz is vonzódunk, akiktől eszünk ágában se lenne teherbe esni.

Ha nem lenne a patriarchális rendszer és nem kéne mindig attól tartanunk, h leribancoznak, ha könnyen adjuk magunkat vagy kezdeményezünk (ráadásul a pasiknak kell az érzés, h mekkora vadászok), sokkal szabadabbak lennénk a választásainkban.

Ez persze nem jelenti, h igénytelenekké válnánk. :)

A reklámokat illetően: nincs semmi gond a szex felhasználásával, ha az ízléses, minőségi és oda való. Az a tippem, h az olcsó cuccok reklámja is olcsó és ízléstelen volt, míg a drágáké profi. Hát a nőknek jobb az ízlése. :P Sorry az általánosításért. :)

csakférfi 2014.01.19. 08:43:09

@skarlát betű: A gondolkodásod ismét zsákutcába visz.Még mindig ki vagyok tiltva a blogodból?

csakférfi 2014.01.20. 20:02:39

@skarlát betű: Illik válaszolni ha kérdeznek.
Esetleg ezt hívom érdeklődésnek.
Hogy van Mrs.skarlát betű?
Még mindig haragszik rám?
No de miért?
Mert az önével ellenkező (nek hitt) gondolatokat közvetítek a kommunikációs csatornán keresztül?
Ezen ön ismét megsértődik "tisztelt asszonyom"?
A sértődés ezek szerint az ön lelkébe taposva fejti ki áldatlan hatásait?
Ez az a legbensőbb félelme lehet, hogy gyerekkorában sem fogadta el az apukája?
Ez rombolja úgy az ön lelkét?
A félelem ami döhöt szül, majd haraggá válik és gyűlöletté?
Ezért esküszik bosszút minden (ön által) nehezen érthető logika miatt?
Ez a férfi logika?
Ez elég egyoldalú kommunikáció.
Én nem haragszom .
:)
Legyen ez a hite hölgyem.
A harag rossz tanács adó.
Ugye érted miért küldtem neked privát üzenetet ami után kihúzta az egyik kommentemet?

skarlát betű · http://hutlenseg.blog.hu 2014.01.20. 20:13:01

@csakférfi: Fenntartom a jogot, h ne válaszoljak bizonyos kommentekre, levelekre és galambpostákra, főleg, ha azok olyan stílusúak, személyeskedők és tenyérbemászók, mint a tieid. Ne tessék engem kioktatni a másiknak adandó kötelező tiszteletről, ott a szemében a gerenda, azzal foglalkozzon.

Nem vagy kitiltva a blogról, de ha megint ugyanolyan stílusban nyilvánulsz meg, mint múltkor - és mint most is, sajnos -, akkor az lesz a vége.

` 2014.01.20. 20:15:08

„Stanik és Ellsworth vizsgálatában azt találta, hogy a magasabb verbális intelligencia pontszámokat elérő nők nyitottabbak voltak a rövid távú szexuális kapcsolatok irányába, ugyanakkor kevésbé érdekelte őket a partner gazdagságának és státuszának jelzése és kevésbé vonzódtak a tradicionális nő-férfi szerepekhez, mint az alacsonyabb intelligencia pontszámú társaik. A kevésbé intelligens nők valószínűleg alacsonyabb eséllyel indulnak az un. "tudás alapú társadalom"-ban, hogy magasabb iskolai végzettséget, ezen keresztül jól fizető állást és anyagi függetlenséget szerezzenek, mint intelligensebb társaik, ezért az erőforrások megszerzésének más útját választják, egy erőforrással bíró partner (férj) megszerzését.„

"Az American Psychological Society tanulmánya szerint ugyanis minél vonzóbb külsővel rendelkezik egy nő partnere, annál nagyobb valószínűséggel fogja élvezni vele a szexuális együttléteket is. A Florida Atlantic University tudósai vizsgálatukban szintén az anyagi helyzet és egyéb társadalmi tényezők jelentőségét hasonlították össze a férfiak attraktivitásával, és arra az eredményre jutottak, hogy bár az előbbi két szempont is jelentős- különösen a nők tudatos mérlegelésének köszönhetően, s főleg a nem-vizuális, pusztán szó- vagy írásbeli vizsgálati módszereken alapuló kérdőíves felmérések során- hosszú távon a külső jelentősége vitathatatlan, s a statisztikákban az köszönt vissza, hogy nagyobb súllyal bír, mint a férfiak gazdasági, vagy társadalmi státusza. Egyedül a házastársak egyenlőségével találtak később hasonló korrelációt, egy 27 ezer pár szexuális szokásait elemző kutatásban. (Hangsúlyos, hogy egyik kutatásban sem csupán a szexuális együttlétek gyakoriságát, hanem a minőségüket és ezen belül a nők elégedettségét is mérték.)
Visszatérve az előzőhöz: a tanulmány során közel 400, stabil heteroszexuális kapcsolatban élő nő szexuális életét vizsgálták meg. Koruk 17 és 62 év között, átlagosan 23 év volt. A kapcsolat hossza 1 hónap és 40 év között változott.
Az eredmények összegzése igazolta, hogy a nőknek- egyéb tényezőktől függetlenül- több orgazmusuk van a külsőleg vonzó férfiakkal. Egész pontosan: minél vonzóbb külsőleg egy nő partnere, annál gyakrabban él át vele orgazmust.

Dr. Todd Shackelford pszichológus, a tanulmány egyik szerzője azt fejtegette, hogy evolúciós kapocs lehet a jó külső és a jobb minőségű gének között. Azok a nők pedig, akik rendszeres orgazmust éltek át, nagyobb eséllyel estek teherbe, mert a hüvelyizmok összehúzódása segíti a megtermékenyülést. A kutatócsoport vezetője szerint a jó megjelenés nagy mértékben örökletes tulajdonság és a jó gének mutatója lehet."

` 2014.01.20. 20:23:51

A magyarázat alapvetően elhibázott. A megoldás inkább a nők egymás közötti státuszversengése lehet. Ez a cikk erről szól.

szepsegkutatas.blog.hu/2014/01/04/mire_kell_a_penz_a_noknek

A nők drága dolgok megvásárlásával fitogtatják egymás felé a nőiességüket, amivel elrettentik a "női vetélytársakat", főképp termékeny napjaikon. Hogy ennek mi értelme, azon még gondolkozni kell. Talán valami főemlős maradvány.
A lényeg, hogy ebből kifolyólag egy olcsó cucc a nőiességgel ábrázolva undorral tölti el őket.
A másik, hogy nőknek nőkkel kapcsolatos szexista reklámokkal eladni valamit kicsit olyan, mintha férfiaknak próbálnánk meg férfi-szexista reklámokkal.

` 2014.01.20. 20:51:15

Szóval a szexhez nem kell diploma. Legfeljebb a házassághoz, egyeseknek. De az meg olyan, mint régen a föld a földhöz. 100 lányt kérdeztek meg több mint száz éve, hogy miért akar férjhez menni? A 100-ból egy része azt mondta, hogy legyen külön háza, a szülitől, néhányan utazni szerettek volna.

A maradék végre sétálni az utcán, társaságba járni, gyereket szülni. Egyetlen egy sem mondta, hogy szerelemből.