A Facebook szűrő algoritmusa miatt szinte lehetetlenné vált jelentős tömegeket elérni az oldalon: a céges posztok idén februárban már csak a követők hat százalékához jutottak el. Az Eat24 nevű amerikai ételszállító cégnek elege lett: múlt héten szakító levelet posztolt falára, amiben bejelentette, teljesen kiábrándult a közösségi oldalból, és hamarosan törli magát. A levél minden idők legnépszerűbb posztja lett az Eat24 oldalán. Brandon McCormick, a Facebook kommunikációs igazgatója válaszában azt írta, reméli, hogy barátságról még lehet szó, de megérti, ha ez most nem működhet. A szakító levél népszerűsége és médiavisszhangja is mutatja, hogy jó tartalommal még mindig sok embert el lehet érni.
Korábban már írtunk arról, hogy a Facebook szűrő algoritmusa miatt szinte lehetetlenné vált jelentős tömegeket elérni az oldalon. Az állítólagos cél az, hogy csak a számunkra érdekes tartalmak jelenjenek meg a hírfolyamban, viszont sokak szerint a pénzszerzés a fő motiváció. Az Ogilvy & Mather nemzetközi reklámcég friss felmérése szerint a céges posztok tavaly októberben még az oldalak követőinek tizenkét százalékát érték el, idén februárban pedig már csak hat százalékot. Egyes híresztelések szerint a Facebook vezetése idővel egy-két százalékra szeretné csökkenteni ezt az arányt.
Facebook, az egész a te hibád!
Az Eat24 nevű amerikai ételszállító a múlt héten megelégelte, hogy a Facebook algoritmusa posztjaik és a rajongóik közé áll, ezért szemtelen szakító levelet írt a közösségi oldalnak.
„Kedves Facebook! Szia, Eat24 vagyok. Figyelj csak, beszélnünk kell. Nem könnyű ezt kimondani, mert olyan régóta együtt vagyunk, de szakítanunk kell. Szeretném azt mondani, hogy nem a te hibád, hogy velem van a baj, de az a helyzet, hogy az egész csakis a te hibád. Nem akarlak bántani, de már nem az az okos, vicces közösségi oldal vagy, amibe évekkel ezelőtt beleszerettem. Megváltoztál. Nagyon is."
Az Eat24 azzal vádolja a Facebookot, hogy már nem a régi önmaga, hanem egy közönséges reklámfelület. Az elmúlt öt évben az Eat24 nagyrészt ételekkel kapcsolatos fotókat és mémeket osztott meg, de azzal is dicsekedett már, hogy pornó oldalakon hirdeti magát, egyszer pedig a medvepéniszt mutogató tévés hirdetésükön viccelődött. Az oldalnak 70 ezer lájkja volt, amikor a múlt héten bejelentette, már nincs annyira oda a Facebookért, és a jövőben a Twitterrel és az Instagrammal szeretné szorosabbra fűzni a viszonyt.
Azért még lehetünk barátok
Brandon McCormick, a Facebook kommunikációs igazgatója a szakító levélhez hasonló stílusú választ írt, amelyben kiállt az algoritmusért. Szerinte bár a felhasználók nagy része azt mondja, minden ismerőse posztját látni szeretné, a szűrés megszüntetése után óriási információözön lepné el az üzenőfalakat, és jóval kevesebb lenne a minőségi tartalom. A promózott posztok kérdésére nem tért ki, de elmondta, hogy a felhasználók barátaik és családtagjaik bejegyzéseire kíváncsiak, nem pedig cégek marketingfogásaira. McCormick levelét egy tőrdöféssel zárta, és a Facebook barátságát ajánlotta fel.
„Szóval sajnáljuk, hogy így kell ennek véget érnie, mert mi úgy gondoljuk, hogy továbbra is lehetnénk barátok, de tényleg. Persze teljesen megértjük, ha térre van most szükséged."
Mivel a Facebook az Instagram anyavállalata, az Eat24 kénytelen élni a lehetőséggel.
A szakító levél volt a legnépszerűbb poszt
Ironikus, hogy a szakító levél messze a legnépszerűbb poszt lett az Eat24 oldalán, hétfőn reggelig 2.200 lájkot kapott, és majdnem ezren osztották meg. Korábbi bejegyzéseik általában körülbelül tíz lájkot szereztek, de a legnépszerűbbek sem jutottak száznyolcvannál tovább.
Ez a példa jól mutatja, hogy tömegek eléréséhez lájkokat és megosztást generáló tartalom kell: meglepő, kreatív, vicces, ironikus, mint ez a szakító levél. Azok a cégek, amelyek nem tudnak vagy nem akarnak pénzt áldozni a nagyobb elérésre, kénytelenek virális tartalmakat létrehozni.
Itt olvashatsz arról, hogy hogyan kell magától terjedő tartalmat létrehozni a Facebookon.