Tibi atya szerint a cigányozás görbe tükör a társadalomnak

2015. március 11. 09:34 - Árki Noémi

Humbákfalva részeges papja, a fröccs védőszentje, Tibi atya tegnap a BME kampuszra látogatott. Vagy legalábbis a Humbák Művek marketingese, Tóth Bence, aki a BME KommON Kommunikációs Szakkollégium által szervezett I. Karrier Estnek volt a vendége. Hogyan lesz egy fiktív karakterből egy közel 650 ezres lájkot begyűjtő Facebook-oldal? Hogy lehet  egy alkoholista pap a társadalom görbe tükre? Lehet cigányozásra, nők tárgyiasítására márkát építeni? Az biztos, hogy marketingből lenne még mit tanulniuk. Például felesleges próbálkozás volt minket cenzúrázni.

A műanyagflakonos bor lehet minőségi?

Nem voltam még teltházas előadáson, ezért csináltam egyet.” Szóval valahogy így indult. Csak úgy maguknak, poénból. Céljuk még nem nagyon volt vele és ebbe belefértek az erőteljesen előítéletekre építő és sértő viccek is. Aztán Tibi atya tágította hívei körét, és egészen más fordulatot vett a történet.

10494852_421830104623956_650981637257159404_n.jpg

Az örökké kótyagos atya már nemcsak magáért, hanem állítása szerint a társadalomért iszik és osztja meg gondolatait. Tibi atya „görbe tükör a társadalomnak”. Tóth Bence elmondta, hogy a kezdeti önszórakoztatást követően már tudatos cél volt a társadalmi felelősségvállalás és főként a tévhitek kiirtása. Szerinte elég nagy probléma az, hogy az emberek fejében az él, hogy ami olcsó, az rossz, és ami drága, az jó. Találtak egy hatalmas piaci rést, és ráépítettek egy egész brandet. „Miért ne lehetne az olcsó is jó?” felkiáltással megalkották a petpalackba töltött minőségi bort és nyitottak egy olyan kocsmát, amit valahova a Nagykörút késdobálói és a belváros túlárazott bárjai közé pozicionáltak. Az első befektetők a szülők voltak, aztán kénytelenek voltak startupjukkal a közel sem egyszerű üzleti életben boldogulni, amit Bence szavaival élve „a BME-n elfelejtettek megtanítani”.

Számoljunk csak egy kicsit. Szóval van egy Tibi atya a Facebookon, aki újabban már Instagramon is ellát minket jó tanácsokkal; aztán egy Fröccskocsma, ahol bármikor szívesen lát minket egy itókára, egy Humbák Művek Kft. nevű cég, holnap, webshop, és a társoldalakról még nem is beszéltünk.

Meg kell hagyni, valamit tudnak a fiúk – már ha egyáltalán fiúk, a szerkesztőséget ugyanis mély titok övezi. Még azt sem tudtuk meg, hányan szolgálják fáradságos munkával nap mint nap az atyát, vagy hogy egyáltalán pontosan kitől származik Tibi atya. Tibi atya tudatosan tartózkodik a rivaldafénytől, melynek oka, hogy nem szeretnék, ha a magyar média felkapná, és celebet csinálna belőle. Vagy csak nem szívesen vállalnák személyesen is mondjuk az alábbi, nőnapi posztot:

Az eredeti bejegyzést törölték az oldalról. Az atya marketingesei lehet, hogy sokat tudnak az alkoholról, de a Streissand-hatásról még van mit tanulniuk. Ez volt az eredeti poszt:
tibi_nok.jpg

És akkor még nem beszéltünk az előítéletekre építő, cigányozó bejegyzésekről.

Ezt is leszedették, ez is megvan:

tibi_ciganyok.jpg 

Tibi atya marketingese szerint persze nem ez a névtelenség oka: egy jó könyvben a karaktert az olvasó fejleszti magában, míg egy filmben készen kapjuk azt, és ők pont ezt a túlzott konkrétságot szeretnék elkerülni. Hadd legyen meg mindenkinek a maga kis Tibi atyája, na. Aki ráadásul egyre közelebb kerül hozzánk, halandókhoz, hiszen már nemcsak ott valahol a virtuális térben kortyolgatja jól megérdemelt fröccsét, de kocsmát is nyitott itt, a valóságban, nekünk.

Minden poén, ami vállalhatatlan

Kétségtelen, hogy Tibi atya azóta sem talált méltó konkurenciára. Laci rabbi, Zsóka néni és a többiek elég gyorsan lehúzhatták a rolót, nem sikerült őket megtámogatni azzal az egyediséggel, azzal a lényeggel, ami az atyát élteti.

Ez pedig a szarkazmus. A kritikus szemlélete mindannak, amivel a mindennapokban találkozunk. Éppen ezért Tibi atya ízig-vérig magyar. A Humbák Művek gondolkozott ugyan nemzetközi nyitáson, de a karakter és ez a fajta humor valószínűleg nem aratna sikert más országokban. Kérdés mondjuk, hogy tényleg ezekkel találkozunk-e és hogy mi választja el a kritikai szemléletet a nevetségessé tételtől. Az mindenesetre el is hangzott, hogy az elsődleges cél a társadalmi üzenet.

Arra a kérdésre azonban, hogy hogyan férnek össze az előítéleteken alapuló poénok a társadalmi felelősségvállalással nem igazán kaptunk választ. Vagyis annyit, hogy tulajdonképpen sehogy, de ez is poén, és a poén az görbe tükör. Hát jó. Tény, hogy az elmúlt időben egyre kevesebbszer bukkannak fel ilyen jellegű posztok, ami vagy a szerkesztők tudatos változtatásának vagy egy ügyes befektető tanácsának eredménye, de még mindig erősen kötődnek Tibi atyához, az alkoholizmusról nem is beszélve. Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy Tibi atya oldalának olvasása alkoholizmushoz vezetne, de ahogy az előadáson is elhangzott, Tibi atya kortalan. Nincs egy jól behatárolt és megcélzott közönsége, mindenkinek szól. Egy tinédzser éveiben járó, kevésbé kiforrott nézetekkel rendelkező fiatal pedig nem biztos, hogy vicc helyett nem egyfajta útmutatásként fogja beépíteni Tibi atya filozófiáját. Arról már nem is beszélve, hogy ezek a poénok nem mindig maradnak a kritika kategóriáján belül. Szóval a görbe tükör oké, de azt azért nem vesszük be, hogy itt tényleg csak erről lenne szó.

Kép 1

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr337258493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szb9 2015.03.11. 14:15:12

Régen pedofil poénjai is voltak, de azt már szépen visszafogták azóta, gondolom gátolta a népszerűség-növekedést.

paráznabillegető 2015.03.11. 14:22:12

@szb9: vagy csak már nem áll fell neki... :p

szamaritánus 2015.03.11. 15:48:38

a posztolónak mi a baja a nyilvánvaló irigységen kívül?

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2015.03.11. 18:54:42

@szb9: Japánban már nem divat a pina - második, befejező rész
klou.tt/3qyf6uj2170p

sterimar 2015.03.11. 19:28:09

Kissé álszent dolog Tibi atyán sopánkodni.

Hanastazia 2015.03.11. 20:43:21

A "Munkát válalok"-os posztban egyébként hol van a cigányozás? Nem akarok következtetéseket levonni, de az cigányoz, aki ebben cigányozást lát.
Egyébként elég nívó alatti poénjai vannak az atyának, azt meg kell hagyni.

Dömötör Patkó 2015.03.12. 12:06:10

Noémi, írtam neked privátban fb-on, légyszíves nyisd meg az "egyéb" mappát. Egyébként amit írsz itt, az hemzseg az ellentmondásoktól, illetve a nem megfelelően alátámasztott, fals félinformációtól. Egyébként érdekes, hogy azt írod, máshol nem dívik a szarkasztikus humor. Talán azért írhattad, mert még sosem hallottál a Monthy Pythonról, Dr. House-ról, Charlie Hebdoról, A rémrendes családról (ami annak ellenére, hogy női szervezetek sovinisztának billogozták, ugyanúgy figurázza ki mindkét nemet - Tibi atya nemkülönben). Csak néhányat említettem, mert hamar kimeríteném a rendelkezésemre álló karakterszámot, ha folytatnám.
Azt is írod, hogy káros lehet a fiatalabb korosztályra nézve. Valóban. De miért is egy oldal a felelős azért, mert olyanok nézik, akiknek nem való? Az interneten ennél sokkal károsabb hatások érik azokat a fiatalokat, akik felügyelet nélkül garázdálkodnak rajta, és ezért a hatásért nem tehető felelőssé egy-egy oldal.