Így dolgoznak a leggyűlöltebb sajtómunkások 2015-ben

2015. november 25. 09:00 - Topolay Gábor

A hírességek általában menekülnek előlük, a pletykalapokon csámcsogóknak ők szállítják a napi betevőt. Technikai felszereltségük és lenyűgöző ötletgazdagságuk ellenére azonban elmondható, hogy a lesifotós műfaját általános megvetés övezi. Pedig ha csak napi munkájuk nehézségeit, problémamegoldó készségüket, kapcsolati hálójukat és a munkájukban rejlő bizonytalanságot nézzük, úgy a minőségi paparazzo az egyik legtiszteletreméltóbb figurája lehetne a médiának. Nézzük a bulvársajtós néhány műfogását, és hogy milyen új eszközöket adott kezébe az online média.

Bevezetőnek egy rövid fejtegetés a szó eredetéről, csak hogy egy nyelvet beszéljünk. A paparazzo kifejezés először Fellini Az Édes Élet című 1960-as filmjében jelent meg egy fotós neveként. Maga a rendező úgy mondta, hogy egy olasz nyelvjárás használja a szót a szúnyog zümmögésére, és ez emlékeztette őt a fotóalanyok körül döngicsélő sajtósra. Eredetileg a paparazzo az egyes szám, ha többen vannak, akkor paparazzi. Ekként a paparazzik fordulat a dupla többes szám miatt értelmetlen volna. Ám a nyelv kacag a logikán (via Nádasdy) és a Google szerint is az egyes számban lévő paparazzi terjedt el – mivel arra 123 ezer találatot számlál, szemben a paparazzo szerény 16 ezrével –, kénytelenek vagyunk meghajolni a közösségi nyelvhasználat előtt: paparazzi és paparazzik. De elsősorban persze lesifotós.

bratislava_bronze_paparazzo.jpg/A lesifotós szobra Pozsonyban. Forrás: Wikipédia/

Az ősi módszer: figyelni az utcán

Miles Diggs és Cesar Peña a 247Paps.TV nevű, sztárokkal foglalkozó oldal tulajdonosai, mindkettő tapasztalt lesifotós. A New York Postnak adott interjúban mesélték el, hogyan néz ki egy olyan munkanapjuk, amikor a jól bevált, online média előtti eszközökkel igyekeznek anyagot gyűjteni.

Reggel tesznek pár kört New York felkapott, celebek lakta negyedeiben, a Sohóban, vagy West Village-ben, közben elhaladnak a legdrágább hotelek mellett, majd autóznak egyet a hírességek lakhelye körül, hátha látnak valakit. Ez a rutin a város méreteiből és a helyi közlekedés sajátosságaiból adódóan is több órát jelenthet, de hát a munka az munka, a sajtós örül, ha dolgozhat. Mindeközben folyamatosan egyeztetnek az általuk „kis ügynököknek” nevezett embereikkel, akik a gyakorlatban közös selfie-re és aláírásra vadászó rajongók. Szakmai kapcsolatukban nem a pénz dominál (pénzt adni a kidobónak vagy a portásnak „olyan Los Angeles-i mentalitás” – mondja enyhe megvetéssel Diggs), hanem a közös előnyök: mindkettő szól a másiknak, ha megfelelő fotóalanyt lát.

_56934721_photographers.jpg/Forrás: bbc.co.uk/

Nem csak ő maga, de a személyzete is bizonyíték a sztár jelenlétére. Diggs és Peña arcról ismerik a helyi celebek sofőrjeit és testőreit, fürkészés közben figyelik tehát a kocsikban várakozók arcát is. Értelemszerű, ha Rihanna sofőrje egy kocsiban üldögél egy étterem előtt, Rihanna valószínűleg bent lesz az étteremben. A feladat ilyenkor kettős, nemcsak le kell fotózni valahogy a bent lévő híres embert, de amíg várnak rá, el kell kerülniük a feltűnést. Ugyanis a személyzet is jól ki van képezve a lesifotósokból, ők is pásztázzák a környéket. Folyamatos harc ez, a sajtós elejteni, a személyzet védeni akarja a vadat.

Az új módszer: figyelni a közösségi médiát

Egy kép, ami ma 400 dollárt ér, 15-20 ezer dollárt ért az Instagram előtt” – mondja keserűen Peña. Pedig óriási lehetőség van a celebek mindenható exhibicionizmusában, ha valaki figyelmesen szemlélődik. Ördögi a példa, amit Diggs felhoz: Derek Jeter, a New York Yankees baseballsztárja a pletykák szerint eljegyezte kedvesét, Hannah Davist, aki megdöbbentő módon modell. Csak az eljegyzési gyűrűt nem látta senki, a páros nem mutatta meg a sajtónak. A leendő feleség azonban magamutogatás közben nagy hibát vétett. 

hannah_davis.jpg/Halloween Davis-szel és Jeterrel/

Posztolta a fenti képet az Instagramra. Diggs egyből kiszúrta rajta a hotelszobák tipikus elrendezését, sőt, még a függönyökön és a szőnyegen lévő jellegzetes mintát is. Végigböngészte a környék hoteljeinek ajánlatát, és megtalálta azt, amelyiknek pont így néz ki egy szobája. Kicsivel később már a bejárat előtt álldogált, várva az alkalmat. Davist úgy kapta le, hogy az észre sem vette a lesifotóst, a nagyfelbontású képet nagyítva pedig láthatóvá vált az ujján lévő gyűrű. A képért 25 ezer dollárt kapott.

Szintén szemfülességre és a közösségi oldalak fineszes használatára utal, amikor Nicki Minaj egyik táncosa posztolt egy képet egy klipforgatás próbájáról, megjelölve a helyszínt, a paparazzik pedig ezt kiszúrták. Hashtageket – például #madonnaishere –, továbbá képaláírásokat is folyamatosan kutatnak, hátha valaki a friss megosztás alá kiírja, hogy épp kit látott.

A kép értéke

A hír akkor ér sokat, ha először halljuk, egy szituációról készült kép pedig akkor, ha csak egy van belőle. A paparazzi baja, hogy már nagyjából mindenkinél van egy digitális fényképezőgép. Bármikor előszedhető, bármikor készíthető vele elfogadható minőségű kép. Ha egy híresség kilép az utcára, nemcsak a hivatásos örökíti meg, hanem mindenki, aki épp arra jár, ez triviális. Éppen ezért fontos, hogy a legjobb fotóra való vadászatot más ne vegye észre.

maxresdefault_1.jpg/Emma Stone és Andrew Garfield ötletesen használja fel a paparazzik figyelmét. Forrás: YouTube/

Diggs mesél egy esetről, mikor is egy Scott Disick nevű hírességre vadászott, aki épp csalta a párját. Meg is látta őket egy helyen, tökéletes szögben és megvilágításban. Habár közelebb is mehetett volna, inkább a lesötétített autóból készítette a képeket. Ha ugyanis valaki meglátja őt egy hatalmas objektívet lóbálva az utcán, az felhajtást eredményezhet, más is rájön, hogy itt bizony híresség látható. És minél több kép készül a tiltott románcról, annál értéktelenebb lesz Diggsé. A paparazzi tehát inkább vállalt egy rosszabb minőségű képet, amit másnap eladott 10 ezer dollárért.

Tényleg gyűlölt?

A paparazzik neve egybeforrt az indiszkrécióval, a magánszféra állandó megsértésével és azzal, hogy gátlástalanul átverekszik magukat mindenen egy jó képért. Érdekes az összehasonlítás mondjuk egy hadifotóssal. Ha eltekintünk attól ténytől (amitől persze nem lehet eltekinteni), hogy a lesifotós a legnagyobb biztonságban trollkodik bele mások magánéletébe, míg a haditudósító a frontvonallal mozogva, sarkában a halállal örökíti meg az erőszakot, a módszereik nagyon hasonlóak. Bizonytalanság, eseménytelen várakozás napokig, aztán, ha történik valami, folyamatos feszültség és koncentráció. Továbbá mindkettő abból él, hogy megdöbbentő képeket készít, amelyek vonzzák a célközönség szemét. Csak más témáról.

paparazzi_thumb_2.png/Forrás: cityofnidus.blogspot.com/

A paparazzikkal szembeni legfőbb érv mindig az, hogy gusztustalanul beleártják magukat idegenek intim szférájába, és olyan pillanatokat örökítenek meg, amelyek titokban tartásához mindenkinek, akár egy közszereplőnek, celebnek is joga van. A kommenteket alapozzuk meg tehát az alábbi morális kérdéssel: érdemel-e egy centinyi privát szférát, egy másodpernyi intimitást és nyugalmat az a híresség, aki pont amiatt él szégyentelen luxusban, hogy mások foglalkoznak vele, imádják őt, és követik minden lépését? Érdemel a magánéletének kicsiny része diszkréciót, ha a nagyobbik részét önként kiteregeti?

 

A gasztronómia és a kommunikáció találkozik - Média 2.0 meetup decemberben!

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.

Előadóink:

Bart Dániel, az Élesztő tulajdonosa és Balázs Gábor, az Élesztő marketingese Kézművessör-marketing és sörforradalom címmel tartanak előadást.

Jancsa János, a Burger Blog szerzője, a Street Kitchen gasztromagazin videobloggere Burgerkommunikáció nullától külföldig címmel ad elő.

Időpont: 2015. december 2.

A helyszín: Közgárden - Budapest, Ráday u. 43-45.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr718092764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.11.26. 04:13:41

A média robotosa
…Olyan műveletlen, mint a kárpótlási föld. Úgy szórja mérgező ostobaságait, mint a parlagfű a maga pollenjét.
Szakmai képzése során fogalmazás gátlót szedettek vele. Ettől szellemi impotenciában szenved, nincs egy termékenyítő gondolata sem. Írásai elvetélnek. Szófordulataival folyton találkozunk, mint régi, kellemetlenkedő ismerőssel, aki mindig visszaköszön, ahányszor az újság szemünk elé kerül. De ez nem akadályozza meg Őt abban, hogy szómenésével ne rondítsa tele a lapot, és ne kenjen minden szennyet a demokráciára, mint falusi ember a budi falára.
Parlagját eke nem háborgatta, új gondolat nem lazította évek óta. Negyven év ideológiaeső lemosta róla a termő réteget, sűrűn átszőtték a (nagyot) csattanó maszlag gyökerei. Semmiféle új eszme nem bír rajta megtelepedni, megeredni, gyökeret verni. Megfojtja a bitorlók sötétje, és minden életet elszív a nyugat aran(y)kája.
Az élőlények között a legfurcsább állat: a mindenkori hatalomhoz simulékony, mint a hal, alázatos egy főpincér, hízelgő, mint egy hölgyfodrász. Ha kritizálni kényszerül: gyáva nyúl. A nem engedélyezett eszmén akkorát rúg, mint a ló. Ha leleplezik, tátog, mint a hal és vissza csíp mint az angolna. Ha eladják is, a régi gazdához hű, mint a kutya, a megbecsült rabszolga. Az elvárásokkal nem egyező dolgokat nem látja meg, mint a vakond, és felszínre túrja azt, ami hasznavehetetlen.
Az olvasót a buta ember gőgjével magánál is ostobábbnak tartja, lenézi,, és nem jut eszébe, hogy Ő élősködik az olvasón, silány portékát árulva Néki.
Szellemileg olyan toprongyos, hogy egy rendszerváltás gatyája sincs. Kifakult-színehagyott lelkén hamis vörös száradt. Eltompult agyának a tényeken kicsorbult fogaskerekei lötyögnek a hazugság tengelyén a régi eszmerendszer SZU-ette dobozában, de mégis a régi zene szól belőle, mint az ócska verkliből.
Szerencséjére a „szociális otthonba” vágyók, vevők az Ő nosztalgia slágereire, az „azért régen jobb volt” kezdetűre, és megriadnak az új, progresszív Csurka rocktól, mely mást, többet követel: nyitottabb elmét, igazlátó szemet, realitásérzéket, és nem a vörös paradicsom álmát!
Valamikor a vézna tehetségén lötyögött a papírruha, alig takarta nem létező szemérmét. A Szabad Európa szellője gyakran leleplezte szemérmetlenségét, de Ő túlélte a szabad Európát is! A gerinctelenek mindig nagy túlélők! Addig uszított a vállalkozók „rablása ellen”, amíg maga lett a (kéz)tördelő szerkesztőből, az üldözött burzsuj helyett, irigyelt burzsuj, újgazdag sajtóvállalkozó.
Lásd még: Ady:”A leg szomorúbb állatok.” Című cikkét 1902
Sajtó: olyan nyilvánosház, hol bérelhető férfiak igyekeznek eladni a politika torzszülött bájait, magukat, és árujukat kelletve. A megrontás fogalmát kimerítve. Ahol bűnözni lehet, büntetlenül, szeméremsértés szemérmetlenül, de nem véletlenül, hanem kizárólag pénzért!
süti beállítások módosítása