Miközben a marketingszakma soha nem látott térnyerése tapasztalható és a digitális átállás egyre inkább érezteti hatását a kommunikáció és sales területén egyaránt, még mindig akadnak olyan nemzetközi márkák, akik nem elég körültekintően szervezik meg a kampányukat. Ebben a posztban összeszedtük 2015 legnagyobb - és nemegyszer legszórakoztatóbb - marketinges buktáit.
1. A ketchup és a pornó esete
Néhány évvel ezelőtt a paradicsomszószt forgalmazó Heinz kiírt a vásárlóinak egy arculattervezési versenyt Németországban. A pályázati időszakban QR-kódokat nyomtattak a ketchupos üvegekre, hogy az érdeklődők kényelmesebben tudják elérni a márka weboldalát okostelefonokról. Bár a verseny még 2014-ben lezárult, a Heinz ezután sem szüntette meg a sagsmithheinz.de honlapot. Beolvasás után lett nagy meglepetés: arról ugyanis megfeledkeztek a marketingesek, hogy a domaint utólag megvásárolta a pornóban és online szexuális szolgáltatásokban utazó Fundorado.
2. Sör vagy pénisz?
Igencsak meglepődhettek a Costa Rica-i sofőrök, amikor autójukkal a Republica Parrillera Pilsner sör óriásplakátja mellett haladtak el: szemből még hagyján, na de ha valaki ellentétes irányból érkezik...?! Mindenesetre a főzde reklámszakemberei biztosan egy életre megtanulták, hogy szexszel mégsem lehet mindent eladni; a hirdetőtábla balesetveszélyességéről meg ne is beszéljünk.
3. Hitler fagyija
Az indiaiak átlag alatti iskolázottságának köszönhetően valószínűleg vajmi keveset tudnak arrafelé a Führer világpolitikai szerepéről és a Holokausztról, így egy áruház és néhány pub után akár fagylaltot is örömmel neveznek el Adolf Hitlerről.
4. Nemi erőszakra buzdít a Budweiser?
Talán az összes közül az egyik legnagyobb hibát a Bud Light munkatársai vétették, a sörmárka legújabb szlogenje ugyanis így hangzik: “The perfect beer for removing ‘no’ from your vocabulary” vagyis a "Legtökéletesebb sör, hogy töröld a szótáradból a 'nem'-et". Ha a mottó kétértelműsége nem volna elég, a címkén a “The perfect beer for whatever happens” felirat is olvasható, aminek a fordítása valahogy így hangzik: "A tökéletes sör, bármi történjék is." A két sor összecsengésének fényében a "bármi történjék is" talán nem a legszerencsésebb megfogalmazás, - legalábbis a fogyasztók szerint, - akik hamarosan hangos tiltakozásba és az #UpForWhatever Twitter-kampányba kezdtek a márka ellen. Az online közösség szerint a szlogen nemcsak támadó és züllött, de nyíltan hirdeti az alkoholtól fűtött erőszakosságot.
5. A Lexus szó szerint elküldte vásárlóit a p.cs.ba
A Lexus "NX" a legtöbb országban megszokott gépkocsimodellnek számít, de nem Litvániában. A letteknél ugyanis az "NX" betűszó a "naxui" vagy “nachui” orosz eredetű szitokszó rövidítése, melynek jelentése az angol "Fuck" kifejezés megfelelője. Általában az "NX" az "eik" igével alkot egy szókapcsolatot, így azonban az "Eik NX" szó szerint azt jelenti, hogy "Menj és b.szd meg magad!". A marketingesek valószínűleg elfelejtették, hogy az országot csaknem ötven évig megszállás alatt tartották a szovjetek, így a kifejezés természetesen hétköznapi káromkodásnak számít Litvániában, mivel sok ember még mindig beszéli az orosz nyelvet. Kétségkívül figyelemfelkeltő, de nem feltétlenül vásárlásösztönző technika.
6. Garázsvásár az Amazonnál
Az Amazon egynapos akciója nagy dobásnak indult, - a vállalat eleve úgy harangozta be, mint egy, a Fekete Pénteket is lenyomó akciót, - de végül hatalmas bukta lett belőle. A vásárlók visszajelzései és a média tudósításai alapján kígyózó sorok, megkérdőjelezhető minőség és általános csalódottság kísérte az eseményt, ami sokkal inkább hasonlított egy sima hétvégi garázsvásárra, mint egy multinacionális vállalat jól felépített kampányára. A fogyasztók természetesen zseniális tweetek kíséretében hangot is adtak nemtetszésüknek, mely nagyban rontotta a cég nyilvános megítélését.
7. Játékok és akciós vodka
Litvánia egyik legnagyobb szupermarket-hálózata, a Maxima családi hónapot hirdetett, amit az egészséges életmódnak és a hagyományos értékeknek dedikált. A baj csak az, hogy az ajánlataik között nemcsak 30%-kal olcsóbb gyermekjátékok, de 20%-os leárazású, akciós vodka is szerepelt. Ez aztán a szívet melengető családi idill: az alkoholista apuka plüssmacit vesz gyermekének kiengesztelésül az előző napi verésért.
Kihagytunk bármit, ami helyet érdemelt volna a listában? Kommentben várjuk a javaslatokat!
/A képek forrása: marketing.shmarketing/