Az akciós vodka és a pornó: 2015 legkínosabb marketinghúzásai

2015. december 29. 09:03 - Pintér Dániel Gergő

Miközben a marketingszakma soha nem látott térnyerése tapasztalható és a digitális átállás egyre inkább érezteti hatását a kommunikáció és sales területén egyaránt, még mindig akadnak olyan nemzetközi márkák, akik nem elég körültekintően szervezik meg a kampányukat. Ebben a posztban összeszedtük 2015 legnagyobb - és nemegyszer legszórakoztatóbb - marketinges buktáit.

1. A ketchup és a pornó esete

Néhány évvel ezelőtt a paradicsomszószt forgalmazó Heinz kiírt a vásárlóinak egy arculattervezési versenyt Németországban. A pályázati időszakban QR-kódokat nyomtattak a ketchupos üvegekre, hogy az érdeklődők kényelmesebben tudják elérni a márka weboldalát okostelefonokról. Bár a verseny még 2014-ben lezárult, a Heinz ezután sem szüntette meg a sagsmithheinz.de honlapot. Beolvasás után lett nagy meglepetés: arról ugyanis megfeledkeztek a marketingesek, hogy a domaint utólag megvásárolta a pornóban és online szexuális szolgáltatásokban utazó Fundorado.

tumblr_inline_nq8xhjwlam1tqem84_500.jpg

 2. Sör vagy pénisz?

Igencsak meglepődhettek a Costa Rica-i sofőrök, amikor autójukkal a Republica Parrillera Pilsner sör óriásplakátja mellett haladtak el: szemből még hagyján, na de ha valaki ellentétes irányból érkezik...?! Mindenesetre a főzde reklámszakemberei biztosan egy életre megtanulták, hogy szexszel mégsem lehet mindent eladni; a hirdetőtábla balesetveszélyességéről meg ne is beszéljünk.

tumblr_inline_nzf6njdavs1tqem84_500.jpg

3. Hitler fagyija

Az indiaiak átlag alatti iskolázottságának köszönhetően valószínűleg vajmi keveset tudnak arrafelé a Führer világpolitikai szerepéről és a Holokausztról, így egy áruház és néhány pub után akár fagylaltot is örömmel neveznek el Adolf Hitlerről.

tumblr_inline_nlmnovjmj31tqem84_500.jpg

tumblr_inline_np20czgmfx1tqem84_500.png

4. Nemi erőszakra buzdít a Budweiser?

Talán az összes közül az egyik legnagyobb hibát a Bud Light munkatársai vétették, a sörmárka legújabb szlogenje ugyanis így hangzik: The perfect beer for removing ‘no’ from your vocabulary” vagyis a "Legtökéletesebb sör, hogy töröld a szótáradból a 'nem'-et". Ha a mottó kétértelműsége nem volna elég, a címkén a The perfect beer for whatever happens” felirat is olvasható, aminek a fordítása valahogy így hangzik: "A tökéletes sör, bármi történjék is." A két sor összecsengésének fényében a "bármi történjék is" talán nem a legszerencsésebb megfogalmazás, - legalábbis a fogyasztók szerint, - akik hamarosan hangos tiltakozásba és az #UpForWhatever Twitter-kampányba kezdtek a márka ellen. Az online közösség szerint a szlogen nemcsak támadó és züllött, de nyíltan hirdeti az alkoholtól fűtött erőszakosságot.

tumblr_inline_nr2dehijne1tqem84_500.jpg

5. A Lexus szó szerint elküldte vásárlóit a p.cs.ba 

A Lexus "NX" a legtöbb országban megszokott gépkocsimodellnek számít, de nem Litvániában. A letteknél ugyanis az "NX" betűszó a "naxui" vagy “nachui” orosz eredetű szitokszó rövidítése, melynek jelentése az angol "Fuck" kifejezés megfelelője.  Általában az "NX" az "eik" igével alkot egy szókapcsolatot, így azonban az "Eik NX" szó szerint azt jelenti, hogy  "Menj és b.szd meg magad!". A marketingesek valószínűleg elfelejtették, hogy az országot csaknem ötven évig megszállás alatt tartották a szovjetek, így a kifejezés természetesen hétköznapi káromkodásnak számít Litvániában, mivel sok ember még mindig beszéli az orosz nyelvet. Kétségkívül figyelemfelkeltő, de nem feltétlenül vásárlásösztönző technika.

tumblr_inline_nr2diuyqbw1tqem84_500_1.png

6. Garázsvásár az Amazonnál

Az Amazon egynapos akciója nagy dobásnak indult, - a vállalat eleve úgy harangozta be, mint egy, a Fekete Pénteket is lenyomó akciót, - de végül hatalmas bukta lett belőle. A vásárlók visszajelzései és a média tudósításai alapján kígyózó sorok, megkérdőjelezhető minőség és általános csalódottság kísérte az eseményt, ami sokkal inkább hasonlított egy sima hétvégi garázsvásárra, mint egy multinacionális vállalat jól felépített kampányára. A fogyasztók természetesen zseniális tweetek kíséretében hangot is adtak nemtetszésüknek, mely nagyban rontotta a cég nyilvános megítélését.


prime.png

7. Játékok és akciós vodka

Litvánia egyik legnagyobb szupermarket-hálózata, a Maxima családi hónapot hirdetett, amit az egészséges életmódnak és a hagyományos értékeknek dedikált. A baj csak az, hogy az ajánlataik között nemcsak 30%-kal olcsóbb gyermekjátékok, de 20%-os leárazású, akciós vodka is szerepelt. Ez aztán a szívet melengető családi idill: az alkoholista apuka plüssmacit vesz gyermekének kiengesztelésül az előző napi verésért.

tumblr_inline_nor86zozdr1tqem84_500.jpg

Kihagytunk bármit, ami helyet érdemelt volna a listában? Kommentben várjuk a javaslatokat!

/A képek forrása: marketing.shmarketing

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr128176810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bocsipityu288 2015.12.29. 09:28:32

a sorozatot Szinetár Miklós művész Úr magán cége hozta be

tede 2015.12.30. 16:57:58

Azért kíváncsi lennék, hogy mit gondolnak hitlerről az indiaik. Tényleg semmit nem tudnak róla? Hihetetlen. De akkor meg minek veszik a cuccot? Talán a szvasztika miatt...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.12.30. 18:28:25

Hát elég erőltetett példák, inkább tévedések, mint "kínos marketinghúzások", de biztos nem "bukták".
Sajnos, sok ember ma abból próbál hasznot húzni, hogy mások szavait, cselekedeteit kiforgatja, átértelmezi és teljesen más jelentésűnek állítja be...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.12.30. 18:32:11

Még egyszer átnézve a listát, talán a Lexus tévedését lehetne joggal kínosnak nevezni, habár az is inkább nevetséges (mint amikor egy másik autótípus jelentette spanyolul, hogy kicsi farok vagy mit...).

bread 2015.12.31. 01:02:06

Az NX nem jelent semmit. Vagy HX (на xуй), vagy NC/NH (na huj, na huy, na chuy, lövésem nincs mi lehet a litván átírás). De a 'h' hangot nem orosz х ˙[ha]-val jelölik (hiába az orosz megszállás, az cirill írásmód nem keveredett a latinnal); ebben 100%-ig biztos vagyok, mert az az ábécéjüknek még csak nem is része: lt.wikipedia.org/wiki/Lietuvi%C5%B3_kalba#Ab.C4.97c.C4.97l.C4.97 de ha valaki ).

Szóval ez inkább egy szép, kövér hoax, mint marketingesek elcseszése. :)

bread 2015.12.31. 01:03:34

@bread: szóval, ha valaki tud litvánul, azért szóljon, ne hagyja, hogy hülyét csináljak magamból. :)

vilkas 2016.01.11. 23:50:52

@bread: Jól mondod: a litván ABC nem tartalmaz X betűt...

vilkas 2016.01.12. 00:00:02

@bread: Litvániát nem a LETTEK lakják. Az eredeti angol nyelvű cikkben nem is említik meg a letteket, ez csak a magyar verzióban tűnik fel... ;)

Egyébként a litván nyelv lényegében nem tartalmaz káromkodásra szavakat, arra a mai napig orosz szavakat használnak. Ez lehet a sztori gyökere...

De ez az egész nem hangzik rosszabbul, mint ahogy itthon hallatszik pl. a S. RONDA vagy H. Getz autótípusok neve...

vilkas 2016.01.12. 00:06:01

A 7. ponthoz: a képen egyáltalán nem látszik, hogy ez a leárazás a "családi hónap" miatt lenne. A felirat egyik lényeges része nincs lefordítva (amelyet a piros mezőben lehet olvasni): a termékek a "Köszönet" kártya (gondolom, ez vmi törzsvásárlói kártya lehet) használatával vehetők meg kedvezményesen... Azaz semmi köze a családi hónaphoz...

vilkas 2016.01.12. 00:28:11

@vilkas: Egyébként a neten olvasható litvánul a MAXIMA nyilatkozata az ügyről.

Röviden: a családi hónap logóját soha nem használták együtt alkoholos italok reklámozásával...