Csoda, hogy egyáltalán vannak magyar sorozatok

2016. április 04. 14:27 - Szentléleky Szabó Ágnes

Valamennyi szakmabeli igennel válaszolt, amikor Sixx az Index kultúra rovatának újságírója feltette a kérdést: mondhatjuk-e kész csodának, hogy készülnek magyar sorozatok. A hétvégi Friss Hús fesztivál kerekasztal-beszélgetésén résztvevő hazai döntéshozók szerint elképesztően drága itthon a sorozatok előállítása, de még így sem lehetetlen minőségi tartalmat alkotni. Az adaptáció a biztos út, vagy a kísérletezés és a bevállalás hozza meg a sikert?

Az adaptáció biztos pálya?

Temesvári Marietta, aki a Sony Pictures képviselője szerint sokkal könnyebb televízióra vinni valahol egy sorozatot, ha az már külföldön bizonyított. Az RTL programigazgatója, Kolosi Péter szerint még ez sem lehet garancia a sikerre, a Válótársak esetében volt olyan ország, ahol kudarc volt, máshol megnyerte a nézőket.

Az HBO-nál már magabiztosabban kísérleteznek: Krigler Gábor, kreatív producer elmondta, hogy teljesen saját formátumú megoldásokat is készítettek már, ezt azért tehetik meg, mert évente csak egy magyar gyártású sorozatra fókuszálnak, és inkább nem is sietnek. Az Aranyélet nyolcrészes első évadja egyértelműen pozitív fogadtatásban részesült, a közönség úgy gondolta, biztosra vehetik a második évadot. Mégis „vért izzadva, széllel szemben” kapták meg néhány hete a zöld utat a folytatásra, mert „semmi sem nyilvánvaló, hiába a siker”. Míg az USA-ban bátran berendelnek előre három évadot a Homelandből, addig nálunk az ilyen magabiztosság szinte elképzelhetetlen.

Nem gondoltuk volna, hogy ezt ennyire jól is lehet csinálni

Az Aranyélet alkotása már írószobában történt, ami azt jelenti, hogy a forgatókönyvírók nem otthon az asztaluknál dolgoztak utólagos finanszírozás reményében, hanem kiszámítható, havi fizetésért hetente több alkalommal bejártak együtt ötletelni a csapattal. Krigler szerint ez sem jelentett sokkal magasabb költségeket az HBO-nak, mégis motiválóbb és eredményesebb környezetet tudtak teremteni.
00_aranyelet_werk.jpg
Az Aranyélet forgatása (Forrás: HBO)
Hámori Barbara a televíziós, fikciós tartalomfejlesztéssel foglalkozó ContentLab & Factory működését a startupok világához hasonlította: olyan kockázati tőkebefektetők anyagi támogatását élvezhetik, akik látnak fantáziát egy-egy projektjükben. Nem a már meglévő forgatókönyvírók edukálását tekintik elsődleges céljuknak, hanem az új tehetségek felkeresését, amelyre jól működő mentorprogramot is kidolgoztak már. Azt pedig ő is elismerte, hogy külön dicséret illeti az HBO-t azért, amiért itthon rutintalan pályán ilyet alkotott.

Sokkal drágábbak vagyunk, mint a környező országok

Kolosi arról mesélt, mennyire nehéz az RTL Klub luxemburgi döntéshozóival tárgyalnia saját produkciókról, hiszen a magyar tartalmak előállítása sokszor 20-30, de akár 50 százalékkal is drágább lehet, mint például az egyébként magasabb életszínvonalú Szlovéniában. A kerekasztal többi résztvevője is megerősítette, hogy elképesztően magas bérigénnyel dolgoznak a hazai filmesek, és szerencsésebb lenne, ha kialakulna egy sorozatgyártásra specializálódott szakmai réteg is, akikért kevesebbet kellene versenyezni.

Már nem derogál színészként sorozatban játszani

A beszélgetés moderátora, Sixx Ónodi Eszter esetét hozta fel példaként, akinek színész kollégái kezdetben nem értették miért vállal el szerepet a tévéképernyőn. Néha úgy tűnhet, hogy a színház világában degradáló, ha valaki erre szánja magát, ezzel szemben Amerikában a színészek és a forgatókönyvírók is tudják, hogy "a televízió az új film".
 
Hámori Barbara csapata ma már a legnagyobb nevekkel dolgozhat együtt, de szerinte is meglátszik, hogy az elmúlt 20 évben a színházban játszók nem nagyon szerepeltek tévén. Most kell felépíteni egy új generációt.


Marketing nélkül nincs siker, de hülye, aki sitcomba vág

Az RTL Klub programigazgatója szerint ma még a magyar néző mindenevő, mert minden műfajból csak egy keveset kap, de Temesvárival egyetértettek abban, hogy komédiák műsorra tűzéséhez kell a legnagyobb bátorság. A vígjátéksorozatoktól elvárjuk, hogy minden sora vicces legyen, amit az amerikai sorozatoktól gyakran meg is kapunk, de itthon csak kevés jó példát tudnánk felhozni nevettető tartalomra.

A közmédia kudarcba fulladt próbálkozásairól Hámori szerint a köréjük épített reklám hiánya tehet, „marketing nélkül nem lenne szabad útjára engedni sorozatokat". Ebben igaza is lehet, hiszen ha a Duna Televízió egyébként nem olyan rossz visszhangokat kiváltó sorozatára, a Csak színház és más semmire gondolunk, akkor sem jut eszünkbe semmi, ami ráirányította volna figyelmünket.
4 komment
Címkék: sorozat magyar

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr278558086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2016.04.04. 20:37:21

Várható videó, mint régebben?

csika7 2016.04.05. 08:58:58

A hazai szakmának végre rá kéne jönnie, hogy akár moziról, akár tv-ről akár bármilyen más filmes kifejezémódról is beszélünk, elsődleges forrása az internet (lesz). Mára a (nagyváros jellege miatt ugyan Budapesten kissebb mozikban sikeresen működik a mozi projekt) moziba szinte már csak akkor megyünk, ha a mozi technikailag valami pluszt is ad, amit otthon nem kapok meg. Gyerekkoromban elképzelhetetlennek tartottam, amikor a Duna Tv-ről videóval vettem fel Kusturica Undergrund-ját, hogy ma csak kb negyedóra szörfölés után nézhetem a filmet, de lehet, valamilyen streaming szolgáltatónál meg is nézhetném. Bizonyos hivatalos felületeket is csak azért használok, mert anyám régivágású előfizető, és ahhoz járnak ezek. Ezért például egy Tarantino vagy Kubrik, de akár idevehetjük a Saul fiát is nem éri meg nekem moziban, hisz itthon is meg van a megfelelő technikám (és lehet fröcsögni a film és a digitális hatás miatt mert nem éri meg, a videón sz.r tv-n is működött egy egy film akkor a 4k csak javít az élményen). Tök felesleges fizetni is egy egy tartalomért, habár a kényelem miatt sokszor ha minimális lenne a díjszabás talán megérné. MIndenesetre a fenti eltolódás miatt a Tv szolgáltatók a net segítségével és a prémium sorozatokkal a mozit szivárogtatják be a szobába. Az amerikai szolgáltatók erre rájöttek, lásd pl netflix, és sorozatok gyártásának egyik legjobb fokmérője a netetes letöltések. Pl egy Black Sails nem csupán a TV-s adatok miatt kapta meg a zöldutat szerintem, hanem a netes terjedésének köszönhetően. A Game of Trones meg már moziban is megy az USA-ban. A kulcs a net lenne már itthon is. Már az én, nem fiatal , korosztájom is letölt, okos TV-t vagy Projectort használ otthon, mind azt úgy, hogy még a régi adathordozókon felhalmozott gyűjtemény is dobozokban porosodik, azaz ami most a moziba kerül, bunkó emberek, zacskócsörgések, kezdés utáni bemászások, filmközbeni budiramenések, közlekedési problémák, és további egyébb kelllemetlenségek nélkül itthon a saját dőbeosztásom szerint csinálhatom, és miután megnéztem a filmet, eldöntöm, érdemes e azt moziban is megnézni. Tud e ahhoz többet adni a terem, a film, a technika. Amíg a világháló jelenlegi formájában működik, egyértelmű, hogy a filmes szűrőt az internet fogja betölteni, és ebben a közegben pedig a Sorozatok jelen pillanatban új, forradalmi szerepet kaptak, amelyek szerepe egyre fontosabb a kultúrában, és gyökeresen változtatják meg a filmes kultúrát.
Ui: nem ellenőriztem helyesírást, reggeli kv mellett fél kézzel pötyögök.....

csika7 2016.04.05. 09:11:20

@csika7: A cikkhez annyit, hogy a net nélkül hiába minden itthoni felmérés, kutatás és stratégia, hiszen a szolgáltatók számár egy sötét folt a magyarországi netes és otthoni Filmes szokások felmérése. Amíg a szakma görcsösen erölködik egy produkció szinvonalán, addig a marketing és a pr itthon még mindig az elavult régi felületeket preferálja, és le van maradva akár a kinti gyártású szériák hazai bemutatásával, hanem a hazai gyártás és a minőség létrehozásával is. A lemaradást csakis a berögzült dogmák eltörlésével, magunk mögött hagyásával hozhatnánk be, egy olyan gondolkodási formulával, ami bele mer vágni, rizikózik és előre tud gondolkodni.

Flankerr 2016.04.05. 09:53:40

@csika7: Pont az általad leírtakra is utal a "csoda" szó.
"addig a marketing és a pr itthon még mindig az elavult régi felületeket preferálja, és le van maradva akár a kinti gyártású szériák hazai bemutatásával"
Itt viszont örvendetes javulás tapasztalható, és mily véletlen, pont a kábeles adók részéről. AMC, FOX, AXN, HBO, és más adók is egyre többször csinálnak olyat, hogy a világpremierként, már adják is felirattal a friss részt, és aznap, vagy másnap már szinkronosan is! Lásd legutóbb a Night Manager, és olyan nagyágyúk mint Walking Dead, vagy épp a Trónok Harca. Netes stream hasonló.
süti beállítások módosítása