Az Instagram új funkciót tesztel a celebek kedvéért

2017. július 04. 10:03 - Krázsik Fanni

A Youtube után más közösségi média üzemeltetői is rájöttek arra, hogy a felületeiken elrejtett - vagy pont, hogy nagyon is középpontba állított - termékek, szolgáltatások mutogatása reklámozási értékkel bír. Egy új szabálynak köszönhetően a termékelhelyezést muszáj egyértelműen feltüntetni, a helyes hashtagelésre a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) után maga az Instagram is felhívja a figyelmet. Új funkcióval próbálja rávenni a sztárokat a reklámozás megfelelő módjára, amely már az alcímnél megjelenik, ezzel kizárva a lehetőséget, hogy valakinek elkerüli a figyelmét.

A közösségi média legnagyobb platformjai szoros versengésben állnak egymással. Különböző újításokkal próbálnak az élmezőnyben maradni, ezzel megnyerve a felhasználókat. Hol egy új „lájkgomb” jelenik meg a Facebookon, hol pedig az Instagram és a Snapchat koppint egy-egy funkciót a másiktól – természetesen újracsomagolva és innovációként tálalva azt. Nem új jelenség, hogy a közösségi tér különböző felületein megjelenő celebek, és az úgynevezett influencerek („megmondóemberek”, befolyásoló személyiségek) irányítják a trendek alakulását, őket követve értesülhetünk a legújabb tendenciákról, legyen szó a divat világáról, gasztronómiáról vagy akár szelfitrendekről. Ez olyan területté vált, amiben minden nagy technikai- és médiavállalat érdekelt, és amely rengeteg átláthatósági kételyt és kérdést vet fel.

Figyelem! A kép nyomokban reklámot tartalmazhat!

Az is bebizonyosodni látszik, hogy a natív reklámé a jövő, ami nagyjából egy olyan hirdetést jelent, amely illeszkedik a környezetébe, releváns és nem zavarja meg a felhasználót a tartalomfogyasztásban. A natív reklámra remek példa egy-egy szponzorált Instagram-bejegyzés. Nem titok, hogy számos híresség tüntet fel a posztjaiban kozmetikai termékeket, vagy pózol éppen a legfrissebben beszerzett kedvenc márkás gönceiben. Az átlagfelhasználó számára azonban nem derül ki egyértelműen, hogy az ilyesfajta tartalom szponzorált. A posztoló celebek többsége eddig is legalább betaggelte a szponzort, de egy „Köszönöm” és a támogató neve elegendő volt.

Az FTC bekeményített

De ez a félmegoldás mostantól nem szabályos. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission - FTC) álláspontja szerint egy egyszerű „hashtag” és a partner neve nem kellőképp evidens, a kulcsszó a „partnership”, amiből egyértelműen kiderül, hogy egyfajta szövetkezési viszonyról van szó. A hírességeknek mostantól kötelességük az #ad (azaz reklám) vagy a #sponsored (tehát szponzorált) címkékkel ellátni a feltöltött képeiket – és nemcsak az „olvass tovább” rész legvégén elrejteni, ami egy hosszú bejegyzésnél nem is jelenik meg.

Egy évvel ezelőtt például a Kardashian-klán tagjait is megfigyelték, és kiderült, az Instagram-tevékenységük hagy némi kivetnivalót maga után: a Truth in Advertising csapata több mint 100 olyan posztot talált a nővérek oldalán, amelyek fizetett tartalmak voltak, de helytelenül voltak felcímkézve. 

A legutóbbi jelentésből kiderült, hogy az Instagramot mesterfokon használó, 50 legkedveltebb híresség helytelenül posztol; a hirdetések 93 százaléka ugyanis nem FTC-kompatibilis. A szponzorok számára az a legfontosabb, hogy nyilvánvalóvá váljon: a híresség és a márka között „anyagi összeköttetés” van. Két hónappal azután, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság hírességek tucatjainak figyelmeztető leveleket küldött ki, az Instagram is kidolgozott egy módszert, amelynek segítségével megkönnyíti a szponzorált felhasználók dolgát.

Mivel állt elő az Instagram?

Néhány alkotóval és vállalkozóval kidolgozták a „paid partnership” (fizetett partnerség) hashtaget, amiből egyértelműen kiderül mindenki számára a pénzbeli kötelék. A jelölés előnye, hogy közvetlenül a felhasználó neve alatt alcímként jelenik meg, így nincs rá esély, hogy valakinek elkerülje a figyelmét, vagy a posztoló a bejegyzés végén rejtse el. Az új eszköz segítségével a hírességek könnyedén betagelhetik a vállalatot, amellyel anyagi kapcsolatban állnak, és az új szabályozásnak köszönhetően a márkázott tartalom szélesebb körökben elérhetővé válik.

 

instagramtaglabels.png

Kép forrása

A megjelölések a My Story-funkcióra is érvényesek, ezeknél ugyanúgy rá lehet írni a címkéket, mint egy hagyományos kép feltöltésekor. Az oldal új eszköze tesztelés alatt áll, így nem sok ilyen, helyesen megjelölt képet találunk az Instán, de az alkalmazás működtetői szeretnék, ha az új funkció később beépülne. Egyelőre várják a visszajelzéseket, kíváncsiak az emberek reakciójára.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr1912611561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.