Hamis népszerűséget ontanak a lájkgyárak

2014. február 12. 15:25 - Varga Csenge

Ma már senki sem vonja kétségbe a közösségi média létjogosultságát a mindennapokban, sőt az üzleti életben sem: egy-egy cég vagy márka kedveltsége ezeken az oldalakon komoly értéket jelenthet. Ahogy mindennel, ezekkel a számokkal is igyekeznek trükközni, és mérhető üzleti előnyt szerezni. Mit jelent a valójában a népszerűség a YouTube-on vagy a Facebookon? Miért fontos, hogy Obamának több millió követője van a Twitteren?

Klikk nekem!

fake_twitter_followers_main_640x360.jpg

Mivel nem csekély pénzbeli támogatáshoz juthat az, aki komoly rajongótáborral büszkélkedik, nem csoda, hogy a másik oldalon is megjelent a kínálat: bizonyos vállalkozások lájkokat generáló robotot, vagy aprópénzért kattintgató klikkrabszolgákat ígérnek. Rengeteg a hamis lájk, és szinte lehetetlen kiszűrni őket, bár árulkodó jelek azért vannak: például semmitmondó tartalmak hirtelen megugrott támogatottsága vagy távoli országokból jött lájkok.

Az egyszerű információközlésben, tájékoztatásban is fontos szerepük lehet a klikkfarmoknak, akár a politika területén is. Ezzel a módszerrel több ember érhető el, hiszen több megosztás több embert takar. Támogatottság és szponzoráció.

Ki a népszerűbb?

Sztárok, üzletek és még az Amerikai Egyesült Államok kormánya is vásárolt Facebook-lájkokat, Twitter követőket és Youtube-feliratkozókat a klikkfarmoktól. Az itt dolgozók nem tesznek mást, mint kattintgatnak a lájkgombra, vagy a videóra, megosztják a csiripeket, csak azért, hogy feljebb tornásszák a közösségi média számait. Akinek LinkedInen  több a kapcsolata, sokkal meggyőzőbb.  A Soundcloud klikkjei komoly kihatással lehetnek az eladási, rádiózási és lejátszási számokra. 

A Youtube a guru

A Youtube komoly tényezővé nőtte ki magát az évek alatt: lényegében olyan médiaként kezelhetjük, ami egyben televízió, videómegosztó és blog. Ez a különböző szereplőnek köszönhető, hiszen rengetegféle csatorna van, olyan látogatottsági számokkal, hogy az bizony akár jóval meg is meghaladja országunk lakosságának a számát. Elsősorban nem a mindenki által ismert vírusvideókra gondolok, vagy híres előadók új klipjeire. Sok csatorna generál magas nézettségi számokat csupán a folytonos posztolásnak köszönhetően, olyan tartalommal, ami elsőként lényegtelennek tűnik: megosztják a saját gondolatukat a nagyvilággal, mint Jenna Marbles, vagy végigkommentelik a játékot, amit játszanak- Pewdiepie, de még sorolhatnám.

Érdekesnek tűnhet, hogy valakinek a munkája nem más mint, heti egy alkalommal leül a kamerája elé, és véletlenszerű dolgokról beszél, ezzel követkőkre talál, és ebből megél. Némely csatorna komolyan felépített témakörrel rendelkezik, és az ötletet támogató technológia is vetekszik egy-egy stúdiójáéval.

Mi a fake?

Végül pedig ajánlom ezt a Youtube-videót, ami összegzi, hogy mit is jelent egy lájk a Facebookon.

Ahogyan korábban írtam, a hirtelen lájknövekedés gyanús lehet. Illetve minden olyan oldal, ami belekényszerít minket a tartalom kedvelésébe, még mielőtt a kívánt képet/szöveget megmutatná, nagy eséllyel egy ilyen „követő-vadász” oldal lesz, amelyen keresztül valaki igyekszik profithoz jutni.

Aki ilyen oldalt talál, szigorúan kis országunk vonatkozásában, ne habozzon megosztani velünk a media20blog@gmail.com címen.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr185811132

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.02.12. 17:00:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pityutanarur · http://pityutanarur.blog.hu 2014.02.12. 20:52:08

Én azt hittem, ahogy ezek a panaszok nyilvánosságra kerültek, a Facebook azonnal kezd valamit a problémával. Ma olvastam egy 2012-es cikket, amiben egy szemfüles rendszergazda kinyomozta, hogy az oldalát 80%-ban botok keresték fel a Facebook hirdetésnek köszönhetően. techcrunch.com/2012/07/30/startup-claims-80-of-its-facebook-ad-clicks-are-coming-from-bots/

Nem mondom, hogy a Facebook egy rakás szar, de ebben a formában már nem szívesen fektetek energiát a Facebook-os tartalommegosztásba. Hírlevelezéssel többre megyek.

senkiember 2014.02.13. 09:05:52

Nulla problémát látok én ebben. Ez a nép szórakozása mint régen a ringispill, és ha majd megunják akkor abbahagyják. Az pedig nagyon jó, hogy emberek pénzhez tudnak jutni ... ha van marha aki fizet érte.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.02.13. 21:45:48

Nem mindegy, hogy lájkokat nyomkodnak szerencsétlen pórok, vagy ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatra hívogatnak más szerencsétlen nyomikat?
süti beállítások módosítása