A Google létezése óta nem nagy ügy jó fotót szerezni, sőt a képek jogtalan felhasználása mondhatni az online kultúra része. A blogok többsége hivatkozás nélkül vesz át illusztrációkat, az I F*cking Love Science (IFLS) Facebook-oldal üzemeltetője pedig egy saját márkát épített képek átvételére. A tudományos bloggerek körében egyre nagyobb a felháborodás: a Scientific American egyik szerzője négy blog lecsupaszításával szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy alulértékelt a fotósok munkája az internet korában. Képzeld csak el a kedvenc portálodat fotók nélkül! Más kérdés, hogy néha tényleg nehéz kinyomozni a képek forrását.
A fotósokat nem becsüljük
Naponta rengeteg képpel találkozunk: legörgetjük, posztoljuk, lájkoljuk és megosztjuk őket, közben pedig át sem fut az agyunkon, hogy ez valakinek az alkotása. A bloggerek is számos fotós, illusztrátor és karikaturista munkáját használják fel, hivatkozást azonban csak ritkán látni ezek mellett. Ha kész a blogbejegyzés, keresnek néhány képet a Google-n vagy a Wikipédián, amivel feldobhatják a szöveget. Arra már ritkán figyelnek, milyen jogi megkötések tartoznak egy-egy képhez. A vizuális anyagokat sokan kiegészítőknek tekintik, pedig valójában sokat tesznek hozzá a tartalomhoz.
Az alkotók egyre kevésbé tolerálják, hogy a netes társadalomnak egy nagy része visszaél műveikkel. De miért is törődnének ebbe bele? Aki elkészít egy jó képet, szaktudással és megfelelő eszközzel rendelkezik, megérdemelné, hogy tiszteletben tartsák a szerzői jogait, a munkáért járó fizetségről nem is beszélve. A probléma általános, azonban a tudományos blogokkal kapcsolatban van a legnagyobb visszhangja. A Scientific American blog szerzői több posztjukban hívták már fel a figyelmet a fotók és a fotósok alulértékeltségére.
Lenyúlt képekkel márkát is lehet építeni
Alex Wild természetfotózással is foglalkozó rovarkutató egy évvel ezelőtt felháborodottan írt arról a felfedezéséről, hogy a fotók jogtalan felhasználása az I F*cking Love Science (IFLS) nevű népszerű Facebook-oldal egyik alappillére. Wild legnagyobb meglepetésére saját munkájával találkozott az oldalon, majd végzett egy kisebb kutatást. Megnézte a legfrissebb száz fotót az IFLS hírfolyamában, és ellenőrizte, hogy fel vannak-e tüntetve a források. A képek huszonhat százaléka rendesen le volt hivatkozva, tizenöt százalék mellett egy link volt, de ötvenkilenc százalékban semmiféle utalás nem volt arra, hogy honnan származik a tartalom.
A fenti kép Wild példái között szerepel: Katie Campbell pólótervező alkotása látható rajta, a címe pedig "Sose kezdj asztronautával!". Az IFLS oldalán megjelent posztból egyik információ sem derül ki, ami nemcsak a tervező jogait sérti, de a Facebook felhasználási feltételeinek sem felel meg.
Az pedig egyenesen ironikus, hogy Elise Andrew, az oldal üzemeltetője arra használja ezeket a tartalmakat, hogy saját márkát hozzon létre, és pénzt keressen saját, márkázott pólói eladásával. (Wild blogbejegyzésének megjelenése után egyébként az asztronautás kép mellé került hivatkozás, és egy darabig minden fotó mellett szerepelt a forrás az IFLS Facebook-oldalán).
Lecsupaszított oldalakkal kampányolna