„A gépek meg ez az új technológia elidegenítenek meg minden. Már nem is emberként kezelnek minket.” – mondogatták az emberek és meghallotta a Facebook. A vezetőség a jövőben humánosabban szeretne bánni a Facebook felhasználóival, melynek első lépéseként száműzik a felhasználó megnevezést. Helyette az ember szót fogják használni. De tényleg szükség van erre a változtatásra?
Most, amikor a csapból is az folyik, hogy hogyan teszi tönkre az internet a kapcsolatainkat és hogyan válunk egyedi emberekből a közösségi média által egyszerű felhasználókká, akik bármilyen identitás mögé elbújhatnak, a Facebook időszerűnek látta a változtatást. Új módszert dolgoztak ki felhasználói bázisuk kezelésére, melynek célja az emberibb viszonyulás. Első lépésként elhagyják a már annyira belénk ivódott „felhasználó” kifejezést, és mostantól „emberereknek” nevezik őket.
A vállalat felállított egy olyan csapatot is, amelynek feladata a mérnökök és a dizájnerek segítése, hogy azok valóban a felhasználók és a hirdetők igényei szerint dolgozhassanak azáltal, hogy pontosan megismerik a felhasználói és a reklámozói oldalt. Még a belső kezelőfelületeiket átalakították: a műszerek eddig „napi átlagos felhasználókról” mutattak statisztikákat, mostantól viszont „napi átlagos emberek” fognak megjelenni a kijelzőn.
Sok hűhó miért is?
Nem ez volt az első ilyen kezdeményezés: a Twitter társalapítója, Jack Dorsey már két évvel ezelőtt szeretett volna megszabadulni a „felhasználó” megnevezéstől, mert az egyik szótári meghatározása szerint a felhasználó olyan személy, aki illegális drogokat fogyaszt.
Gould Stewart, a Facebook dizájn osztályának igazgatója szerint eléggé nagyképű dolog lenne azt gondolni, hogy az emberek azért léteznek, hogy használják a vállalatok termékeit. A szolgáltatás használatán túl is van életük, ezért fontos először is felismerni azt, hogy emberekről van szó, nem pedig valami átláthatatlan masszáról. A Facebook már említett „empátia csapatának” pont az a feladata, hogy személyesen meglátogassa a partnereket és hirdetőket, többet megtudjon a vállalatról és céljaikról, hogy ez alapján összehangolják a közös munkát.
Szóval: oké, nem felhasználók vagyunk, hanem EMBEREK. De ennyi erővel vevők sem vagyunk, mint ahogy ügyfelek, fogyasztók és kuncsaftok sem. Miért minősül pejoratívabbnak és tárgyiasultabbnak a felhasználó, mint például a fogyasztó? Tényleg szükség van ennyi energiát ölni egy olyan jelenség meg szüntetésébe, amivel a Facebooktól függetlenül is nap mint nap találkozunk?
Végülis ez is csak üzlet
A Facebook elképzelése szerint a személyes kapcsolat miatt a vállalat dolgozói jobban a szívügyüknek érzik majd a partner sikerét, mintha az csak egy névként, egy absztrakt dologként jelenne meg, ami mögött nem tudják, mi áll. A cél, hogy a reklámozó esetleges kudarcát a vállalat dolgozói is átérezzék, így ösztönözve a hatékony és sikeres munkát. Olyan helyre pedig, ahol a siker szinte garantált, bárki szívesen megy reklámozni – nem mintha a Facebook már nem lett volna eddig is kellőképp vonzó a hirdetők számára.
A reklámok tekintetében is új, ambíciózus célkitűzések kerültek napirendre. Az új tervek abból az elképzelésből táplálkoznak, hogy az emberek többsége úgy tekint a reklámokra mint felesleges és zavaró tényezőkre. Viszont ha lényegesen kevesebb és számukra releváns reklámok jelennek meg, sokkal hatékonyabban fogak működni, és a célközönség is jobban elköteleződik. Vagyis: mindenki boldog és dől a lé. Igaz, hogy célzott hirdetések már vannak, de jóval hatékonyabbá lehetne tenni őket.