A héten kiderült, hogy nyáron indulhat az Apple online rádiója. A sokak által halálra ítélt médiaformához persze nem hagyománytiszteletből nyúl az cég: megreformálnák a rádiózást egy olyan, személyre szabott csatornával, melyben a hallgató léptetheti a zenéket, sőt, a hirdetések testreszabásához hasonlóan, idővel a zenei ízlésünket is ismerné a program.
Ha egy zene annyira megtetszik, hogy szeretnénk azt a CD-tárunkban a telefonunk memóriájában tudni, azonnal meg is vásárolhatjuk. Persze nekem nincsenek illúzióim, a magyar mentalitástól oly messze áll ez a fajta szemlélet, mint Ukrajna az Európai Uniós csatlakozástól.
A szolgáltatás természetesen elsőként az amerikai piacon debütál majd, később pedig a brit, a japán, az ausztrál, a francia és a német területeken lesz elérhető. Az Index újságírója szarkasztikusan megjegyzi cikkében, "hogy Magyarországra mikor jut el, egyelőre rejtély, de az, hogy maga az iTunes zenebolt is csak évekkel az indulása után nyitott meg itthon, nem sok jót sejtet."
Egy azonban biztos: a rádiózás is átalakult. Ma már nem (csak) nagyapáink rádióival fogjuk az adást, hanem a számítógépünkön és telefonunkon is. Évek óta kaphatók wifi-rádiók is, amelyek hagyományos rádióadáson túl a netrádiók befogására is képes. Ezek a készülékek nem hozták el a rádió fellendülését, arra még várni kell, talán a rádió digitális átállásáig, amikor is nemcsak öt országos frekvencia lesz Magyarországon, így lehetőség nyílik majd arra, hogy több rétegrádió szóljon az egész Kárpát-medencében országban.
Beköltözött az internet a rádióba (Forrás: hackedgadgets.com)
Azt azonban ne gondolja senki, hogy az emberek nem hallgatnak rádiót a XXI. században. A 2012 decemberi felmérések alapján a lakosság 73 százaléka - azaz 6,2 millió ember - naponta hallgat rádiót hazánkban. Ha ez az arány stimmel az USA-ban, akkor bőven nem halott piacot bővíthet tovább, nyitva az új generációkra, akik már tényleg nem nyúlnak a porosodó készülékekhez.
Lehet, hogy a netes rádiózásnak pont egy kihívóra van szüksége: a piacot évek óta uralja a Winamp által kifejlesztett Shoutcast-technológia. Nagyon sokféle kliens csatlakoztatható hozzá, ebből adódóan nincs egységes felület, reklámmodell, egyszerű, megszokható kezelhetőség. Az eddigiek alapján pont ezt várhatjuk az Apple-től.