Ne dőljünk be, igyunk csapvizet!

2014. május 27. 09:11 - Bakos Zsófia

Fiatalság, öröm, felfrissülés, boldogság, kiegyensúlyozottság. Ezeket ígéri a legtöbb ásványvízmárka reklámszlogenjében. A számok az emberi naivitásról és lustaságról árulkodnak: globálisan 22000 milliárd forintot költünk palackozott vízre évente. Úgy tűnik, a palackozott víz lett az évszázad marketingfogása, úgyhogy joggal teszi fel a kérdést Dr. Phil Hammond a Telegraph oldalán: valóban felhagytunk a racionális gondolkodással?

Mit is kapunk a pénzünkért?

Egyre többen gondolják úgy manapság, hogy érdemes felhagyni a PET palackos víz fogyasztásával, és helyette inkább a csapvizet választják. Amerikában a „Take back the Tap”, azaz „Vegyük vissza a csapokat” kampány keretében sorra csatlakoznak az éttermek a megmozduláshoz, ezáltal tudatosan próbálják a vendégeiket is erre biztatni, másrészt pedig kímélik a környezetet. Ásványvíz helyett kancsókban felszolgált csapvíz állt az összes elnökségi rendezvényen is, amikor 2012-ben Dánia töltötte be az Európai Unió soros elnökségét. Szakértők szerint Magyarország is megtehette volna ugyanezt. Még nem késő tiszta vizet önteni a pohárba.

Az Indiana University antropológus professzora, Richard Wilk úgy gondolja, hogy a palackozott víz sikere árulkodó jel arról, hogy miként is működik a globális kapitalista piac a mai világban. Szerinte a palackozott víz áráért valójában a döntési szabadságunkat vesszük meg: kiválaszthatjuk, hogy melyik márkát emeljük le a polcról. A reklámok és a marketingfogások által vezérelve megveszünk egy üveg valamit, amit egyébként ingyen is megkaphatnánk.

A Bottlemania írója, Elizabeth Royote szerint egy palack víz épp azt az érzést adja meg az embernek, mint az iPod vagy a mobiltelefon: privát, hordozható és egyéni. A marketingfogás kulcsa az, hogy az ásványvizek egészséges alternatívát nyújtanak. De valójában mire is?

Kathryn Hawkins marketingszakértő véleménye szerint a PET palackos vizek nem a csapvíz, hanem a különböző szénsavas, mesterséges színű, egészségtelen löttyök alternatívája. A Nestlé Pure Life amerikai kampányában például az anyákat próbálták meggyőzni arról, hogy napi egy palack cukrozott üdítőital helyett egy üveg Nestlé-vizet adjanak csemetéjüknek. A legtöbben azonban nem is gondolnak bele, hogy az Egyesült Királyság és az USA területén a csapvíz minősége kiemelkedő: 99,96 százalékban megfelel az előírásoknak. Így a Nestlé által befolyásolt anyukák, akiknek feltett szándéka, hogy gyerekük egészségére ügyeljenek, valójában Nestlé ásványvíz helyett egy pohár csapvizet is adhatnának nekik.

BottlevsTap.jpg

A természetességet hirdeti, közben pedig pusztít

A legtöbb ásványvíz csomagolása, szlogenje a természetes világ szépségét és egészségét emeli ki, de a valóságban hatalmas méretű környezetkárosodást okoz. Jól ábrázolja ezt a világméretű pusztítást a Csendes-óceán területén húzódó Great Pacific szeméthalom üres, eldobott műanyagflakonok sokaságára, amelynek területe kétszerese Texasénak. Nemcsak szemét termelődik általuk, de az előállítás során nem is ügyelnek a gazdaságosságra: becslések szerint három liter vízre van szükség ahhoz, hogy egy liter kristályvíz a piacra kerülhessen.

img_Great-Pacific-Garbage-Patch_2.jpg

A magyarok vízügyei

Egy magyar család évente átlagosan 70 ezer forintot költ palackozott vízre annak ellenére, hogy a magyar csapvíz minősége az ország döntő részén teljesen biztonságos. Persze vannak olyan területei Magyarországnak, ahol sérülékenyek a vízbázisok, de Papp Mária, a Magyar Vízközmű Szövetség nyugalmazott főtitkára szerint sokkal ésszerűbb megoldás lenne a vízvezeték éves ellenőriztetése és karbantartása. Ezáltal az ország jelenleg sérülékeny területein is nyugodtan lehetne csapvizet fogyasztani. Mi még kispályások vagyunk az amerikaiakhoz és a britekhez képest, akiknél már kezd átbillenni a mérleg: az elmúlt évek adatai szerint már több palackozott vizet vásárolnak bármilyen egyéb italnál.

Megéri megvenni?

Lehet, hogy a reklámok által bemutatott örök fiatalság és élettel teli szervezet ígérete hívogató, de az előírt napi két liter vizet csapvíz formájában is elfogyaszthatjuk, semmivel nem járunk rosszabbul, sőt! A palackozott víz összköltsége (előállítás, csomagolás, forgalmazás) ötszázszor nagyobb, mint a csapvízé; minőségük többnyire megegyezik, bár esetenként a palackozott víz minősége rosszabb is. Nemcsak anyagi, hanem környezetvédelmi szempontból is érdemes átgondolni, hogy megéri-e a PET-palackos ásványvíz.

72 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr566198043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2014.05.28. 14:05:10

Pár évig mi is vettük a palackozottat, aztán elmúlt a rózsaszín köd és visszatértünk a csapvízre. Óriási pazarlás volt az ásványvíz, már látom. A tisztító kancsó bőven elég. Főleg ott, ahol jó állapotú a vezetékrendszer.

hellsing 2014.05.28. 14:07:11

Szerintem az, hogy a csapvizek minősége 99.96%-a megfelel az egészségügyi előírásoknak, még önmagában nem jelenti azt, hogy ásványvíz=drága csapvíz. Az ásványvizekben van (vagy lehet) egy csomó oldott ásványi anyag, ami hasznos a szervezetnek, és nem található meg a csapvízben.

Egészségügyi előírás, hogy a C-vitamin ajánlott napi beviteli mennyisége 60mg, de nem véletlenül lehet kapni 1000-2000mg-os tablettákat...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.05.28. 14:09:07

Igyon csapvizet aki akar, én nem.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.05.28. 14:09:26

Ásványvizet nem csak eldobható PET palackban lehet venni, hanem 20 literes újratölthető ballonban is, mi is úgy szoktuk. Egyszer kell megvenni hozzá a készüléket, és hosszútávon visszajön az ára. A csapvízzel egyébként is az a fő bajom, hogy mire felér a 4. emeletre, ihatatlanul langyos lesz (képzelem, egy 10 emeletes panelban mi lehet a helyzet)

Ad Dio 2014.05.28. 14:15:14

Sokan azért isszák az ásványvizet, mert egy időben trendi volt és beépült az "életszínvonal" nevű képletbe. Sznobhatás.

magnificat 2014.05.28. 14:36:07

Úgy látom mindenki újépítésű, szuper csövezésű lakásból jön. Én amikor kiengedem a vizet, annyi klór van benne, hogy jó ideig kell várni mire egyáltalán átlátszóvá válik, de ha forralom akkor is érdekes lerakódások jelennek meg az edényen itt-ott. Anno a koliban is hasonló volt a helyzet, sőt nem egyszer egy-egy kiadós esőzés után nem enyhén volt fura a szaga és a színe. Szóval én speciel megértem, ha valaki nem / nem teljesen bízik a csapvízében.

szemeteske 2014.05.28. 14:36:36

Aki ágál az ásványvíz ellen azt kóstolja meg az érdi csapvizet. Sírva fog az ásványvíz gyártók ölébe menekülni.
Nem azért iszom mert trendi, hanem mert ettől nem fáj a gyomrom.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 14:56:11

@hellsing:
"Az ásványvizekben van (vagy lehet) egy csomó oldott ásványi anyag, ami hasznos a szervezetnek, és nem található meg a csapvízben."

Persze, ez is beetetés.

Ha azt mondják, hogy a csapvízben mészkő van, akkor fuuuuujjj, ki akar mészkövet inni?
De ha az asványvízre ráírják, hogy "Tartalmazza a csontjainkhoz szükséges napi kalciumkarbonát 100 százalékát, akkor mindenki veszi az ásványvizet.

Pedig az nem más, mint a mészkő.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 14:58:53

@// Gery Greyhound:
"A csapvízzel egyébként is az a fő bajom, hogy mire felér a 4. emeletre, ihatatlanul langyos lesz"

Hát ez valóban katasztrófa.
Mert az, hogy kitöltöd egy palackba és beteszed a hűtőbe, az szóba se jöhet.

Ted Harper 2014.05.28. 15:04:32

@magnificat: Butaság amit írsz. A pohárba engedett ivóvíz nem a klór miatt nem átlátszó, hanem a levegő buborékok miatt. Ezért van az, hogy egy idő után kitisztul.
Olyan kevés klór van egy pohár vízben, hogy azt nem láthatod. Még a tömény sósav is átlátszó, ha beleteszed a pohárba. Forraláskor az ivóvízben oldott ásványi anyagok csapódnak ki, hiszen az nem desztillált víz. Nem látok összefüggést a zárt hálózatból érkező ivóvíz és a kiadós esőzés között. Vagy gémeskútból vetted a pohár vizet?

doktor.dikhed 2014.05.28. 15:28:22

@hellsing: A csapvízben is van oldott ásványi anyag.
A lényeg pedig: "Kiegyensúlyozott táplálkozás hiányában önmagában az ásványvíz sem jelent megoldást a megfelelő ásványi-anyag bevitelre. Egészséges, teljes értékű táplálkozás esetén normál körülmények között szervezetünk nem igényel extra ásványi anyag dózist. "

tudatosvasarlo.hu/cikk/termekteszt-csapviz?page=6

A C vitamin őrületről annyit, hogy az emésztőrendszeren keresztül bevitt 400 mg felett már nem emelkedik a sejtekben a c vitamin szintje.

Napi 2x500 mg-nál érték el azt, hogy a vizeletben folyamatosan mérhető volt a c vitamin koncentrációja, tehát ilyenkor volt a c vitamin utánpótlás folyamatos, de mivel folyamatosan ürült is, nyilván már ez is sok.

Szóval több ezer mg-os adagokban max intravénásan érdemes bevinni :)

PITTA 2014.05.28. 15:34:34

@magnificat: Nálunk is iszonyat klóros a víz. Évek óta csapra szerelhető víztisztítót használunk. 0,5-1 évente kell benne szűrőt cserélni (2000ft) és teljesen kiszedi a klórt és sok mást is. Eddig szürkészöld volt a vízkő a forralóban, most hófehér. 8-10e forintért már beszerezhető. Mi már csak ezt isszuk. Jobb mint a kancsó, mert folyamatosan lehet belőle vizet venni, pl főzéshez, teához, viráglocsoláshoz és ólcsóbb üzemeltetni mint a kancsót.
Ilyen: www.vizetiszom.hu/custom/viztisztitowebaruhaz/image/cache/w500h500m00/product/Blue2in1_aszali_viztisztito_vizszuro_beepitve.JPG

magnificat 2014.05.28. 15:42:26

@Ted Harper: meglehet, de akkor mi az a fehér lepedék, ami az edények és a pohár falán marad a csapvíz esetén, és pl ásványvíznél nem, pedig annak is van bőven ásványi anyag tartalma? Miért van az, hogy az albérletemben lassan kicsorog a víz (tehát nem "zubog"), mégis percekig állnia kell hogy valamelyest átlátszó legyen (bár forralás közben ismét kijön rajta valami, ami ásványvíz esetén nem), míg szüleimnél ezerrel folyik, mégis 1 sec-en belül átlátszó?

A tény az, hogy a vízművek mindenhol csak az ingatlanig garantálják, hogy a vízminőség milyen. Onnantól a lakás, lakótelep, és egyebek felelőssége, függ a csövektől, stb. A koliban gondolom a szar csövek miatt volt az, hogy beszivárgott valami valahol, aminek nem lett volna szabad. Anno csináltunk is képeket róla.

PITTA 2014.05.28. 15:42:39

@szemeteske: az előbbi hozzászólásomat ajánlom. 1 havi ásványvíz költségből visszajön az ára és nem kell hazacipelni a vizet, se a pet-et a szelektívig...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 15:42:41

Mellesleg ez is az ostobaság-kategória:
ásványvíz jó - csapvíz rossz.
Nem minden fekete-fehér emberek, hányszor kell még a szátokba rágni???

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 15:45:49

@magnificat:
"Miért van az, hogy az albérletemben lassan kicsorog a víz (tehát nem "zubog"), mégis percekig állnia kell hogy valamelyest átlátszó legyen ... míg szüleimnél ezerrel folyik, mégis 1 sec-en belül átlátszó? "

Na látod, vagyis a szüleidnél tökéletes a csapvíz, nálad "rossz". Egy-egy. Mégis teljes mellszélességgel kiállsz amellett, hogy SENKI ne igyon csapvizet.

magnificat 2014.05.28. 15:49:33

@Hoppácska: Hoppá. Szövegértés. Hol is említettem olyat hogy senki se igyon csapvizet? így szép nagy SENKI-vel? Azt írtam hogy én speciel megértem, ha valaki tartózkodik tőle. Én is iszok csapvizet. Albimban is, szüleimnél is (sőt általában szörppel). Melegben én jobban szeretem az ásványizet, mert engem speciel jobban hűsít, kevésbé akarok egyből utána ismét inni, de ez egyéni dolog (pszichológiai vagy csak simán ízlés). Ennek ellenére én ugyan egyszer nem állítottam olyat hogy senki se igyon. De azért támadj le nyugodtan.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.05.28. 15:50:55

@hellsing: az 1000-2000 mg-os C-vitamint pont azért árulják a gyártók, kóklerek, sarlatánok, amiért a palackozott vizet is árulják: mert van olyan birka, aki megveszi

ahol most élek, Ázsiában, nem iható a csapvíz, van ahol nem is ajánlott még tusolásra sem használni
lehet kapni csapra köthető víztisztítót, meg forralni lehet
közterületeken, középületekben, tömegközlekedési állomásokon pedig ingyenes az automatából folyó víz, csak palackot, kulacsot kell vinni magaddal

a magyar víz kifejezetten jó, egy időben én is vettem otthon ásványvizet, mert gondoltam, hogy megéri, egészségesebb, aztán egyszer kiszámoltam, hogy hány százszor drágább így a víz literje, mintha csapból venném, és akkor megdöbbentem, Magyarország nagy részén felesleges ásványvizet venni, a csapvíz szuper

a magyar palackos ásványvizek nagy részében tényleg magasabb az ásványi anyag tartalom, nem úgy, mint a francia, olasz palackozott vizekben, amik csak csapvíz minőségűek
szóval a magyar ásványvíz, ha nem is csapvíz, de legalább kemény víz, "van benne anyag", sok mindenre ez sem jó, de legalább ásványvíz
1000 mg/l oldott ásványi anyag tartalom felett az ásványvízzel is óvatosan kell bánni, mert megterheli a vesét
és nem árt váltogatni az ásványvizeket, ha valaki palackosat iszik, mert más az összetételük, van amelyik nagyon nátriumos (Balfi) szóval kell pihentetni a szervezetet

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 15:55:20

@magnificat:

Hát, mert te vitatkozol azokkal akik jobban értenek a vízminőséghez. Nem magamra gondoltam.

zizi77 2014.05.28. 15:58:23

XXII. ker.-ben rossz ízű a víz, így palackosat iszunk, de Ráckevén pl. Nagyon finom. Ott mindig a csapvíz megy.

magnificat 2014.05.28. 16:05:44

@Hoppácska: Vitatkozok? Elég érdekesen értelmezed a vita fogalmát, emellett azt hogy ki mennyire ért a vízminőséghez, te konkrétan honnan szűröd le? Elég sok hirtelen következtetést vontál le elég rövid idő alatt mindenféle megalapozottság nélkül. Ez nem feltétlen jó tulajdonság :)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 16:08:01

@magnificat:
Na jó, menjél politikusnak.

Tökéletes lennél oda.

magnificat 2014.05.28. 16:09:28

@Hoppácska: Páratlan következtetés! :)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.05.28. 16:12:28

@magnificat:

Persze, az én következtetéseim páratlanok, meg hirtelenek.

Akkor ezt megbeszéltük.

aeidennis 2014.05.28. 16:13:23

Az egyszeri ember fizet azért ami gyakorlatilag ingyen van (kb. 0,4 Ft/l), hazacipeli a vizet ami egy mozdulattal kijön a csapból, és még meg is magyarázza, hogy ez így tök rendben van.
Mint hidrológus csapvizet iszom, ha langyos beteszem a hűtőbe, ha nem frissít eléggé jégkockát csinálok belőle, és ha ez még mindig kevés ott van a szódásszifon. Ha pedig klóros a víz mintát veszek belőle és elviszem bevizsgáltatni.

magnificat 2014.05.28. 16:16:02

@Hoppácska: ha két, általam nem mondottá torzított kijelentésremre történt reakcióm után már egyből politikusnak kívánsz küldeni, akkor valóban megbeszéltük :)

WildBear 2014.05.28. 16:19:50

@zizi77: Hát én pont a XXII-ben laktam, és szerintem nagyon jó a víz!

min 2014.05.28. 16:43:26

A régi belvárosi házaknál valóban szar a víz ami köszönhető az ólombetétes csatiknak meg ahol sok idős ember lakik ott a pangó víznek.
Az erzsébet híd alatt megy át az egyik fő vízvezeték és volt szerencsém egyszer onnan kóstolni. Háát kérdeztem is, hogy hol a fenében van ez a víz a lakásokból? Kellemes, jéghideg....

burakefendi 2014.05.28. 16:56:35

Nálunk az irodában két éve lecserélték a ballonos ásványvizet vízszűrő berendezésre. Nagy volt a felháborodás, hogy persze, megint rajtunk spórol a cég, már rendes víz sem jár nekünk :)

Hehe64 2014.05.28. 16:58:44

Fatornyos falumban, (és fél Balatonfüreden) az ország egyik legdrágább, és legrosszabb vizét "élvezhetjük". Klórtartalma szó szerint lemarja a bőrt fürdéskor, zuhany alól kijőve mintha beliszteztek volna. De volt már baktériumos botrány is.
A palackos víznek itt nincs alternatívája.
Tehát igen csak területfüggő a "mit érdemes inni" kérdése.

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 17:05:59

@magnificat: "Én amikor kiengedem a vizet, annyi klór van benne, hogy jó ideig kell várni mire egyáltalán átlátszóvá válik,"

Az az sok pici levegőbuborék a vizedben, ha az klór lenne, kb ott helyben halnál meg ha megiszod.

"de ha forralom akkor is érdekes lerakódások jelennek meg az edényen itt-ott."

Az a vízkő, nem öröm takarítani, de ha meg nincs benne egyáltalán az lesz a desztviz és meghalsz töle ha csak azt iszod :)

Narancskommunista (törölt) 2014.05.28. 17:06:12

@hellsing:
"Az ásványvizekben van (vagy lehet) egy csomó oldott ásványi anyag, ami hasznos a szervezetnek, és nem található meg a csapvízben."

Mert a csapvízben ugye az nincs, ugye?

"Egészségügyi előírás, hogy a C-vitamin ajánlott napi beviteli mennyisége 60mg, de nem véletlenül lehet kapni 1000-2000mg-os tablettákat... "

Ha megnézel egy tájékoztatót ezekről, le van írva, milyen esetekben ajánlott több C vitamin bevitel, egyébként meg legfeljebb placebo-nak jó a több ezer mg naponta, mert kontrollcsoportos vizsgálatokkal eddig még nem sikerült bizonyítani, hogy bármit is segítene ekkora mennyiségben a C vitamin az előírt minimumhoz képest.

min 2014.05.28. 17:06:15

@Hehe64: Így van. A dél-keleti régióban elég lágy a víz ami a mosógépeknek és egyéb vizes eszközöknek biztos jó de számomra nagyon posnyák íze volt a keleti régióban meg sok helyen elég magas az arzén tartalom. Egy jó minőségű házi vízszűrő jó tud lenni viszont az majd 200rugó mindennel együtt.

Narancskommunista (törölt) 2014.05.28. 17:07:48

@eßemfaßom meg áII:
Na meg ha az ásványvizet forralja, akkor is lerakódik a mészkő, csak lehet, hogy ő éppen olyan helyen lakik, ahol a csapvízben van sokkal több, mint a legtöbb ásványvízben.

Narancskommunista (törölt) 2014.05.28. 17:09:11

Megjegyzem, néha én is veszek ásványvizet, de leginkább palacknak, hogy utána csapvízzel újratöltsem, meg ha kurva sokat futok és izzadok, akkor szoktam néha venni magasabb ásványi anyag (elsősorban nátrium) tartalmú ásványvizeket, pl. Balfi, Visegrádi.

Narancskommunista (törölt) 2014.05.28. 17:10:29

Egyébként az is vicces, amikor valaki más régióba költözik, és onnantól kezdve ahelyett, hogy megszokná a helyi csapvíz ízét pár hét alatt, még évekkel később is csak az ásványvizet issza.

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 17:14:03

A klórról meg annyit, hogy ha valaki zavar az engedjen ki pár liter vizet a már üres ásványvizes flakonokba. A klór gyorsan lebomlik, ha nagyon durva a helyzet másnapra akkor is eltűnik a vízből. Akinek van medencéja az tudja, hogy ha nem valami direkt erre a célra gyártott stabilizát tartós klórtablettát dob a vizbe hanem sima klórgranulátumot az aznap hatékonyal leöli az algákat másnapra viszont nyoma sincs a vízben.

Szóval aki a vizmű közelében lakik annál értelemszerűen klórosabb lesz a viz, de ez a petpalackba kiengedve ugyanugy lebomlik mint a vezetékben a távolabbi helyekig elérve.

magnificat 2014.05.28. 17:20:47

@eßemfaßom meg áII: értem, köszönöm. Tehát ez a tejszerű sűrű anyag csak vízkő (azaz oldott ásványi anyag). Mindegy, így sem túl bizalomgerjesztő, de továbbra is ugyanúgy iszom majd mint eddig :)

kkn 2014.05.28. 17:56:26

@Ted Harper: Pedig, amikor rohadt klórszagú a víz, akkor jobban felbuborékosodik, mint amikor nem. DE nem az a baj, hogy akkor tovább fehér, hanem az íze, bűze. Nekem ihatatlan.
Mostanában meg az újabb adalék az algátlanító. Az a vicces benne, hogy ettől meg olyan a csapvíz szaga, mintha poshadt, algás vizet innék. Lehet, hogy az általa feloldott algákat érezzük ilyenkor, de mindegy is, szar íze van.

--

Én amúgy az olyan ásványvizeket vettem, amik nem szénsavasak, és semleges az ízük, mint a jó csapvíznek.

De pl. hugomnak gyerekkorában az itthoni csapvízzel semmi gondja nem volt. Amikor Szolnokra került kollégistának, először enm tudta, mitől csattan ki folyamatosan a szája, meg piroslik a bőr a szája körül. Amikor tovább itthon maradt, elmúlt, onnantól ott ásványvizet ivott, mert azt a csapvizet nem bírta.

Sajnos sok helyen van gond a csapvízzel, ha nem is folyamatosan. Általában azt iszok, de sokszor jön olyan a csapból, amit nem szívesen inna meg.

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 18:26:46

@Narancskommunista: én is veszek bubis vizet mert alapvetően szeretem a buborékokat a löttyben, és ahogy próbálgattam, egy liter házi szóda a szifonnal nem olcsóbb mint a gazdaságos bubisvizek, főleg ha 10 patronből 2-3 nem müködik és a végeredmény még a vadiujfriss patronnál is feleannyira buborékos mint a teszkóviz.

Bambano 2014.05.28. 18:28:44

@// Gery Greyhound: én a 12.-en lakom. nem ihatatlanul meleg a csapvíz.

@magnificat: "a forralom akkor is érdekes lerakódások jelennek meg az edényen itt-ott.": örülj neki, azoktól válik jóízű iható vízzé, ami forraláskor kiül az edényre. Azt is emlegetik az okosok, hogy a magyar víz kemény. Ez igaz. Ettől jóízű.

A csapvíz legnagyobb előnye számomra, hogy magától feljön a 12. emeletre, ugyanez a palackos vízről nem mondható el. Nálunk az volt a szokás sokáig, hogy néha vettünk keményebb pet palackos üdítőket, elmostuk, újrafelhasználtuk. Most agyalok a házi víztisztító beszerzésén, mert a nyarat nem fogjuk megúszni cipekedés nélkül.

egyébként meg a szakértők szoktak röhögni a palackos vizen, mert a csapvizet folyamatosan ellenőrzik mindenhol, a palackos vizet meg nem. tehát sokkal nagyobb eséllyel leszel beteg a palackostól, mint a csapvíztől. Kivétel erősíti a szabályt.

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 18:30:23

@magnificat: A kiengedéskor tejfehér víz ami lassan letisztul az levegő. Ami forraláskor kirakosik és szilárd az a vízkő. Ha valami tejfölszerű rakodik ki, az valami system error, olyan nem lehetne a vizben, szóval gyorsba kivizsgáltatni a vizet.

Bambano 2014.05.28. 18:33:13

@eßemfaßom meg áII: kinek mi a gyors. az a pár ezer év, ami alatt a klór lebomlik, neked lehet, hogy gyors, nekem nem.

@magnificat: természetesen nem, a tejszerű sűrű anyag nem lehet oldott vízkő, mert az kizárt, hogy kiengeded a csapból, amiben ki van csapva a mészkő, majd hagyod állni, és pár perc alatt oldatba megy.

az, amit ott látsz, az klór, mindenféle ellenkező tévelygés ellenére. soha nem fogsz olyat látni, hogy egy oldatban, amiben annyira magas a koncentráció, hogy kicsapódott az oldott anyag, majd hirtelen oldatba megy külön behatás nélkül. kémiai nonszensz. az sem igaz,hogy levegő, a levegő nem várakozik percekig a víz alatt, hogy kimásszon belőle.

Bambano 2014.05.28. 18:40:02

@magnificat: olyat még nem látott a világ, hogy kijön egy oldat a csapból, ami olyan tömény, hogy az oldandó anyag szilárd állapotban is lebeg benne, majd hirtelen ez a szilárd anyag feloldódik és átmegy az oldatba.

az ott klór, a lebegő mészkő kémiai nonszensz.

magnificat 2014.05.28. 18:40:36

@eßemfaßom meg áII: eltűnik az is belőle idővel, illetve csak nagyobb mennyiségű víz megengedésekor (tehát pl lábasban) van olyan hatása, úgyhogy felteszem ez ugyanaz a levegő, csak nagyobb mennyiségben sűrűnek és gomolygónak hat :) Mindegy, ezt issza itt az egész lépcsőház, nálam szerintem csak hipochonderebb emberek léteznek, szóval biztos ki lett vizsgáltatva már, ha valakinek gyanús volt. Az én részemről a téma lezárva. Egész idő alatt csak arra utaltam, hogy noha igen, az ásványvíz és a csapvíz között kémiailag ugyan nincs jelentős különbség (oldott anyag tartalom itt-ott, meg max szénsavasság), én megértem azt, ha valaki nem bízik a csapvizében, a fenti példákat is látva. Simán csak van ahol nem olyan jó a csatorna rész a lakásban, meg el tudok képzelni olyan peremkerületet is, ahol kevésbé van jó állapotban maga a fő vízcső sem. Ebből adódóan mindenki mást tapasztal a vizében, más ízű mindenhol, és ebből fakadóan dönt hogy most kiad pénzt a flakonosért vagy sem. Viszont elég balgaság automatikusan hülyének bélyegezni mindenkit, aki ásványvizet is (!) fogyaszt. Erre fent volt utalás.

Bambano 2014.05.28. 18:40:55

a blogmotor fejlesztői meg igyanak Pávai Vajna márkájú ásványvizet, sokat.

aeidennis 2014.05.28. 19:06:14

@Bambano: Ha az klór akkor te már régen halott lennél. A klórgáz ugyanis mérgező. Amennyiben a vízműveknek nem az a marketingstratégiája, hogy kjiirtsa a potenciális fogyasztóit, akkor valószínűleg tévedsz. Jótanács: vidd el bevizsgáltatni, és ha mégis klór, jelentsd fel a vízműveket a fogyasztóvédelemnél. Még a tévében is benne lehetnél. :)

vasdoki 2014.05.28. 19:06:47

@Mdavid89: Pont a kancsók és a csap végére szerelhető víztisztítók szerepeltek a legrosszabbul egy ÁNTSZ víztisztító tesztben!
viztisztitos.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1145536
Még a sokkal komolyabb víztisztítók között is kevés, ami tényleg használható. Akkor inkább tisztítás nélkül, esetleg valamivel ízesítve kell inni a csapvizet.

Bambano 2014.05.28. 19:07:04

@aeidennis: meglepne, ha irtási céllal nem mérgező anyagot raknának a vízbe...

aeidennis 2014.05.28. 19:15:49

@Bambano: Tudtommal még senki nem halt meg csapvíztől.

WildBear 2014.05.28. 19:39:56

@Bambano: A klór oldódik vízben, ha meg olyan töménységű lenne, hogy gáz formában kiválik, akkor már szétmarta volna a csapot.
Egy évfolyamtársam ipari vízvizsgálattal foglalkozik, és a mérések szerint az ásványvíz, és a magyarországi vezetékes ivóvíz (nem kútvíz!) tisztaságában nincs különbség. Amennyit esetleg "ront" a csapvízen a klór, ugyanannyit ront a palackos ásványvízbe beoldódó lágyító.

WildBear 2014.05.28. 19:41:09

@Bambano: "meglepne, ha irtási céllal nem mérgező anyagot raknának a vízbe..."

Meglepne, ha a csapvízbe raknának mérget, de az ásványvízbe nem... :-D

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 19:43:33

@Bambano: Most pármillió medencéző fellélegzett, ezek szerint nem kell venni drága pénzen folyamatosan a klórtablettákat meg greanulátumot, eccer bele kell tenni a medencébe és ottmarad örökre.

bigmac 2014.05.28. 19:57:04

Pesten ihhhatatlan a csapviz....még szomjasabb leszek töle mintha tikkadnák

radnaughty 2014.05.28. 20:09:04

elolvastam a kommenteket, és meglepett, hogy eddig senki nem említette a csapvizek gyógyszer és hormonkészítmény tartalmát. ezt ugyanis - bár tudják, hogy benne van és káros - még nem szűrik/tisztítják a csapvízből, pedig állítólag arányaiban nem is lenne túl drága a technológia. na ez az, ami a jobb ásványvizekben nincs benne. a rossz minőségű, rozsdás, lerakódásos, régi vízvezetékekről pedig már esett szó.

WildBear 2014.05.28. 20:13:37

@radnaughty: Sokkal-sokkal kevesebb gyógyszer, és hormon van a csapvízben, mint az élelmiszerekben. Jóval kevesebb, mint a műanyagflakonból kioldódó lágyító.

Dr_utcai_arcos 2014.05.28. 20:18:37

@// Gery Greyhound: 9-en lakom és tökéletesen iható hideg a víz!

BGy · http://babosi.blog.hu 2014.05.28. 20:23:47

A frissen kiengedett csapvízben lévő fehérség apró buborékok. A csapvég okozta turbulens áramlás során keveredik bele. Engedd meg a csapot lassabban, nem lesz benne annyi mikrobuborék.

WildBear 2014.05.28. 20:27:33

@BGy: Igazad van, direkt azért van a csap végén a diffúzor.

Bambano 2014.05.28. 20:32:08

@eßemfaßom meg áII: azt írtad, hogy a klór lebomlik. nem bomlik le, nincs hová. a medencét valószínűleg nem klórral tisztítják, hanem valamilyen klórvegyülettel, ami bomlik.

web szerint triklórizocianursav a hatóanyag, ami vízben bomlik, hipoklórsavra és cianursavra, ami tovább bomlik. ezért kell pótolni.

kvadrillio 2014.05.28. 20:51:18

DEHOGY DŐLÜNK BE NEKI !
" Egyes becslések szerint Budapesten évente húsz tonna gyógyszer kerül a Dunába, s ezáltal a csapvízbe is.

A kémiai analitikai tudomány mostanra eljutott arra a fejlettségi szintre, hogy mérni tudják a vizekben található gyógyszermaradványokat, olyan érzékeny vizsgálati módszerek állnak rendelkezésre, hogy szinte néhány molekulát is ki tudnak mutatni egy liter vízben. A gyógyszermaradványokból származó vegyületek nagyon pici koncentrációban, nanogramm per liter tartományban fordulhatnak elő, a vegyületcsaládok jellemzően fájdalomcsillapítók, stimulánsok, hormonok, magyarázta a Wessling Laboratórium egyik munkatársa a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. Ezek a vizsgálati minták általában olyanok, amelyeket öt évvel ezelőtt még teljesen tisztának mondtak volna a szakemberek. Ha egy százmilligrammos tablettában egy egység hatóanyag van, akkor körülbelül tízmillió liter vizet kellene meginnunk ahhoz, hogy egy tablettányi hatóanyag jusson a szervezetünkbe.

Ugyanakkor sok helyen lehet azt olvasni, hogy a vizekben található gyógyszermaradványok veszélyt jelenthetnek az élővilágra, az ilyen vegyületek által szennyezett vizekben élő halaknál például hermafroditizmust, sőt feminizálódást, nőivarúságot is megfigyeltek hím egyedeknél. A szakember hozzátette, ezek intő jelek arra vonatkozóan, hogy esetleg egy vízi ökoszisztéma élete egészen meg tud változni a vegyületek hatására. "

kvadrillio 2014.05.28. 20:57:31

@kvadrillio: .Külföldi kutatási eredményekre hivatkozva sokan határozottan állítják, hogy sok más egyéb mellett a csapvíz is felelős lehet a hormonháztartásbeli változásokért, mert a vizelettel együtt olyan gyógyszermaradványok, fájdalomcsillapítók, antibiotikumok és hormonok is távoznak a szervezetből, amelyek nagy mennyiség esetén okozhatnak bonyodalmakat, hiszen a vizelettel együtt a csatornarendszeren keresztül mindez bekerül a természetes vizekbe, vagyis az ivóvízbe is. Nagyon fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a szennyvizek szűrése, tisztítása az utóbbi egy évtizedben is komoly fejlesztéseken ment keresztül, amely egyrészt utalhat arra is, hogy jelenleg nem lehet tökéletesen kizárni az ivóvízen keresztül ártó, ható gyógyszermaradványok veszélyét, és ezzel tisztában van a szennyvízkezelő iparág is.

...KÁBSZER.....TÁPSZER...EGYÉB NYAVALYÁK.....HA KEMÉNY A VÍZ, VESEKÖVET IS OKOZ.....

eßemfaßom meg áII 2014.05.28. 21:55:34

@kvadrillio: magyarul bort kell inni abban nincs tápszer és nem okoz vesekövet

Bambano 2014.05.28. 22:38:51

@kvadrillio: értem, tehát a vizelettel.
vagyis ha beteg vagyok, ezentúl az erkélyről toljam a slagot, ne a budiba?

kábszer sincs szerintem a vízben, kevés ennyire hülye ember létezhet, aki nagy nehezen összeszedi rá a zsetont, nagy nehezen talál egy dílert, megveszi, majd kihajítja. a kábszer bomlására jellemző metabolitok vannak a vízben, ami kijön az emberből, miután a kábszert a májad lebontotta.

PITTA 2014.05.29. 10:08:34

@burakefendi: Nálunk is, de a ballonos Clearwater is szűrt víz ám, nem ásványvíz... :-)

PITTA 2014.05.29. 10:15:20

@vasdoki: Nálunk teljesen kiszedi klórt és sok mást is, nincs szaga és semleges lesz tőle a víz íze + a KDF réteg meggátolja a baktériumok elszaporodását. (2in1 csapra szerelhető 10 mikron + aktív szén + KDF) De ha választanom kell akkor inkább baktérium mint vegyszer, a baktériumot megemészti a gyomrod... Kislányunk születése óta ezt a vizet issza pici korában azért forraltuk, makk egészséges.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.05.29. 12:37:06

@Dr_utcai_arcos: @Bambano: Ez meglepő, ezek szerint a mi házunkban csesztek el valamit a szigeteléssel, itt 25 fok felett lóhúgy jön a csapból. Persze lehetne palackba tölteni és hűtőbe tenni, de a ballonos megoldás praktikusabb.

@kkn: Nem tudom, Szolnokon mi a helyzet, de Cegléden rokonoknál nem tudom meginni a csapvizet, mert nyers húsra emlékeztető íze van. Bele sem merek gondolni, mi lehet arrafelé a vízben.

vasdoki 2014.05.29. 18:47:03

@PITTA: "baktériumot megemészti a gyomrod..."
Ha ez így lenne, soha nem fordult volna elő ételmérgezés, bélfertőzés, szalmonella fertőzés, stb. Tényleg csökkenti a telepszámot a gyomor savassága, de utána következik a vékonybél, ami meg jó lúgos, segítve a szaporodást. Arról nem is beszélve, hogy a gyerekeknél a gyomor pH csak 4 éves kor körül éri el a felnőttekét.
A KDF meg nehézfémek keveréke, ami tényleg generál a víz átfolyása során olyan mágneses mezőt, ami szintén csökkenti a telepszámot, viszont ez sem teljes, és a fogyasztó nehézfém expozíciója nő. Aztán meg csodálkozik az ember, ha a gyereke tizen-huszonévesen rákos lesz. A KDF a fürdővíz kezelésére lett kifejlesztve, mint például a zuhanyszűrők.

Békési Szilva 2015.06.29. 00:23:48

Aki ásványvizet vesz, az buta. Egyrészt hazánkban a települések 95%-ában az ásványi anyag tartalom van akkora a csapvízben, hogy ásványvíznek minősül.
.
Másrészt, hordónkénti 60 dolláros árral számolva az jön ki, hogy a kőolaj literje csak 100 forint. Hoppá! Drágább vizet iszik, mint a kőolaj? Akkor önt átbaszták!

Békési Szilva 2015.06.29. 00:31:34

@hellsing: Neked is elmondanám, hogy hazánkban a csapvíz a települések 95%-ában tartalmaz annyi ásványi anyagot, hogy ásványvíznek minősül.

okta 2015.06.29. 09:19:31

- lehet, hogy a 70 kommentelő között van, aki "rájött", hogy ez nem magyar cikk, azaz több dolog miatt sem érdemes a hazai helyzettel összehasonlítani...
- csapvizet iszunk, de TISZTÍTOTTAT! Tisztítás nélkül meg nem innám, láttam már ilyen ipari szűrőket, hogy néznek ki.
- azért ha útközben valaki megszomjazik, egyszerűbb venni egy flakon vizet, mint keresni egy csapot.
süti beállítások módosítása