Harminc év zenetörténelem egyetlen gifben

2014. augusztus 26. 09:08 - Sandor Krisztián

A Digital Music News összeszedte a különböző hanghordozók eladási statisztikáit, majd szemléltette a piaci részesedésük változásait az elmúlt 30 évben. Te is az internetből szeded ki a zenét, mi? Hát kazettát meg ki fog venni?!

Tulajdonképpen senki, de még pár év, és CD-t se nagyon. Az adatokat a Recording Industry Association of America szolgáltatta, ami a MAHASZ amerikai megfelelője, ezért a számok csak a tenegerentúlon hitelesek, de mivel amúgy is az Amerikai Egyesült Államok diktál a popszakmában, a folyamatok az egész világra kivetíthetők.


Az első vizsgált évben, 1983-ban még a bakelit és a kazetta volt a menő, de a nyolcvanasas évek alatt egyre nagyobb szeletet harapott ki magának az eladásokból a CD. A 90-es évek folyamán már piacvezető a formátum, a tetőpontot 2003-ban érte el, több mint 95 százalékos piaci részesedéssel – gyakorlatilag egyeduralkodó volt azok között, akik úgy döntöttek, hajlandóak zenéért fizetni. Az új évezredben viszont elindult a digitális átállás, és ezzel együtt a médiafogyasztási szokások változása: először megjelent az iTunes, majd a Spotify-hoz hasonló streaming szolgáltatók is egyre szélesebb körben terjedtek el. Sosem hallgattunk még ennyire változatosan zenét, mint az elmúlt években.

És ez csak a jéghegy csúcsa!

Ennél még sokkal árnyaltabb a valóságos kép, hiszen ez csak arra a zenére vonatkozik, amiért fizettek is. Tehát nem foglalja magába se a fájlcserélőket, melyek az 1999-ban úttörő Napster óta a lemezeladások zuhanásában és az mp3 formátum elterjedésében is kulcsszerepet játszottak, se a Youtube-ot, melyre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kiadók, miután Justin Bieber, valamint a Gangnam Style sikere láttán felfedezték a vírusvideókban rejlő pénzt lehetőségeket. Tavaly óta pedig a Billboard toplistán is figyelembe veszik a slágerek Youtube-nézettségét, így lett listavezető Baauer a Harlem Shake számával.

Külön érdekesség még, hogy a 2000-es évek elejére szinte teljesen eltűnő bakelitek eladása az elmúlt években jelentősen megugrott. Többen már a hanghordozó reneszánszáról beszélnek, de a tavalyi év 3 százalékos részesedése inkább csak divatos hóbortot jelent, nehogy lecseréld az iPododat gramofonra.

(Ha beleszédülnél a gyorsan váltakozó évekbe, itt egyesével is meg lehet nézni a diagramokat)

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr246631879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zool2107 2014.08.26. 17:14:25

Azért az érdekes (már akinek :)), hogy az LP/EP és a vinyl single aránya minimálisra csökken, majd szépen elkezd felkúszni megint. Remélem egy hosszú távon kibontakozó trendnek vagyunk tanúi...

kis59 2014.08.26. 22:40:29

iPod és a gramofon egyformán gagyi......egy direktnyomott LP közelébe semmi sem ér.

semmiextra 2014.08.26. 23:27:57

Sajnos a cikk szerzője tud sokat a zenéről.
A bakelit eladások az analóg rendszerek jobb minősége miatt ugrottak meg. Akinek van pénze és igényes ma már csak bakelitet vesz.

turoslecso75 2014.08.26. 23:42:28

Abszolut bakelit rajongó vagyok (ex-dj-ként - 90-es évek...).
De vaktesztes meghallgatáson a bakelit nálam megbukott. Minél jobb cuccon hallgattam, annál jobban kijöttek a technikai korlátai.

Bocsánat, de inkább úgy látom: akinek van pénze és sznob ma már csak bakelitet vesz.

Az LP emlékére egy kis igazi bőrös meló az etalontól, én is csak erre használom :)
www.youtube.com/watch?v=WNwSylqapJY

Sandor Krisztián 2014.08.27. 00:14:13

Semmiextra:

Nem az elmúlt években ugrott meg az analóg hangrendszerek minősége.
Szerintem a trend mozgatórugója sokkal közelebb áll az utánad szóló véleményéhez: egy bizonyos réteg körében divat lett - "akinek van pénze és sznob, az vesz"
süti beállítások módosítása