A Digital Music News összeszedte a különböző hanghordozók eladási statisztikáit, majd szemléltette a piaci részesedésük változásait az elmúlt 30 évben. Te is az internetből szeded ki a zenét, mi? Hát kazettát meg ki fog venni?!
Tulajdonképpen senki, de még pár év, és CD-t se nagyon. Az adatokat a Recording Industry Association of America szolgáltatta, ami a MAHASZ amerikai megfelelője, ezért a számok csak a tenegerentúlon hitelesek, de mivel amúgy is az Amerikai Egyesült Államok diktál a popszakmában, a folyamatok az egész világra kivetíthetők.
Az első vizsgált évben, 1983-ban még a bakelit és a kazetta volt a menő, de a nyolcvanasas évek alatt egyre nagyobb szeletet harapott ki magának az eladásokból a CD. A 90-es évek folyamán már piacvezető a formátum, a tetőpontot 2003-ban érte el, több mint 95 százalékos piaci részesedéssel – gyakorlatilag egyeduralkodó volt azok között, akik úgy döntöttek, hajlandóak zenéért fizetni. Az új évezredben viszont elindult a digitális átállás, és ezzel együtt a médiafogyasztási szokások változása: először megjelent az iTunes, majd a Spotify-hoz hasonló streaming szolgáltatók is egyre szélesebb körben terjedtek el. Sosem hallgattunk még ennyire változatosan zenét, mint az elmúlt években.
És ez csak a jéghegy csúcsa!
Ennél még sokkal árnyaltabb a valóságos kép, hiszen ez csak arra a zenére vonatkozik, amiért fizettek is. Tehát nem foglalja magába se a fájlcserélőket, melyek az 1999-ban úttörő Napster óta a lemezeladások zuhanásában és az mp3 formátum elterjedésében is kulcsszerepet játszottak, se a Youtube-ot, melyre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kiadók, miután Justin Bieber, valamint a Gangnam Style sikere láttán felfedezték a vírusvideókban rejlő pénzt lehetőségeket. Tavaly óta pedig a Billboard toplistán is figyelembe veszik a slágerek Youtube-nézettségét, így lett listavezető Baauer a Harlem Shake számával.
Külön érdekesség még, hogy a 2000-es évek elejére szinte teljesen eltűnő bakelitek eladása az elmúlt években jelentősen megugrott. Többen már a hanghordozó reneszánszáról beszélnek, de a tavalyi év 3 százalékos részesedése inkább csak divatos hóbortot jelent, nehogy lecseréld az iPododat gramofonra.
(Ha beleszédülnél a gyorsan váltakozó évekbe, itt egyesével is meg lehet nézni a diagramokat)