Minden magyar turista ősbunkó?

2015. június 09. 09:39 - Pintér Dániel Gergő

Elindult a szallas.hu legújabb reklámkampánya, amely a korábbi évekhez hasonlóan idén is rendkívül megosztó: a szpot főhőse az átlagos magyar utazó, aki nemcsak ízléstelenül öltözködik, de rántott húsos zsemle nélkül be sem teszi a lábát Londonba, ahol folyton magyarul próbál útbaigazítást kérni és végül ellopja a szappant a szállodai szobából. Bár az alkotók nyilvánvalóan görbe tükröt akartak tartani a nézők elé, az üzenet nem biztos, hogy átjön, ráadásul a célcsoportot sem feltétlenül ésszerű vérig sérteni. 

A szallas.hu jelenleg Magyarország legnagyobb szállásfoglaló oldala: jelenleg 175 ország szolgáltatásait lehet elérni a felületén és több mint 279 000 vendégértékelés közül böngészhetnek a turisták. Az elsődleges célcsoportnak azonban még mindig a belföldi utazást tervezők számítanak, éppen ezért talán nem biztos, hogy szerencsés az a karikatúra-szerű kép, ahogy a reklámfilm az átlagos magyar utazót ábrázolja.

Kreatív szerint a szallas.hu online ügynöksége, az Artisan Marketing viselkedésalapú felméréssel tesztelte a videó végén elhangzó üzenetet, melyből az derült ki, hogy a magyarokat a külföldi foglalástól leginkább az idegen nyelvek ismeretének hiánya tartja vissza. Bár a Springer & Jacoby Budapest által készített új reklám célja az volt, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a portálon ma már 5 kontinens szállásait lehet magyarul lefoglalni, a BMW megnyerésének a lehetősége és utazási szokásaink nyilvánvaló kifordítása sokkal emlékezetesebb marad.

Bunkók vagyunk és büszkén vállaljuk

Dorcsinecz József, a szallas.hu ügyvezetője a Dívány megkeresésére azt mondta, hogy a magyarok több mint fele gondolja úgy, hogy ránézésre felismeri honfitársait egy külföldi, turistáktól nyüzsgő nyaralóhelyen. A portál nem reprezentatív felmérésében 1300 embert kérdeztek meg; a leggyakoribb vélemény szerint külföldön is harsányan beszélünk az anyanyelvünkön, nem tartjuk be az írott vagy éppen íratlan helyi szabályokat, nejlonszatyorral és szandál-zokniban közlekedünk, ráadásul amikor éppen nem alkudozunk vagy lopunk a szállodából, akkor rántott húsos zsemle lóg ki a szánkból. 

A videó kreatívkoncepciója elvben ezekre, a hazai turistákra jellemző sztereotípiákra épít, az már más kérdés, hogy ezek mennyire felelnek meg a valóságnak, illetve ha meg is felelnek, mennyire akarjuk ezt a vállalhatatlan képet sugározni magunkról és biztosan célravezető-e a filmben látott hozzáállást erősíteni. Igen, jól érti: ezek szerencsére nem a külföldiek benyomásai a viselkedésünkről, hanem magyarokat kérdeztek meg magyar utazási szokásokról és a lesújtó véleményt aztán magyar médiamunkások ábrázolták egy magyarokat lejárató videóban, ami aztán a megosztó feldolgozás miatt tömeges kattintást hoz a brandnek - zömében Magyarországról. A szallas.hu-nak egyénként nem ez az első alpári húzása: láttunk már tőle köpős és szopós reklámot is, de az oraatallitas.hu domainje is az ő tulajdonukban van. A honlap érdekessége, hogy sehol nincs feltüntetve, hogy a petíciót ki hirdeti és miért, illetve hogy mi lesz a látogatók pofátlanul összegyűjtött adataival.

Az vitathatatlan, hogy a márka évről-évre eléri azt, hogy megkülönböztethető legyen és beszéljenek róla, de a fiatalosságot nem feltétlenül érdemes összekeverni a bunkósággal - főleg az olyan érzékeny témákban, mint az országimázs vagy kulturális identitás. Az ostoba konklúzió, a túlzó általánosítások és a felmérést "alátámasztó" statisztikai módszerek önkényes sutba dobása lehet, hogy akkora antimagyar hype-ot eredményez, hogy felpörög a portál látogatottsága, de könnyen eljöhet az a pillanat is, hogy a szallas.hu reklámfilmjei által rendre sugárzott lesújtó képet egyszercsak megelégelik azok, akikről szól és átpártolnak valamelyik konkurenciához.

Ön mit gondol a kampányról? Kommentben várjuk a véleményeket!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr57526606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

goodjohnwin 2015.06.09. 16:12:57

A trivago úgy tud emlékezetes maradni, hogy közben kreatív és kellemes néznivaló a szpotja. Lehet, hogy megjegyzem a cég nevét, de hozzáteszem azt is, hogy "ezt ne"...

2015.06.09. 17:01:28

Az eletben nem hasznaltam meg a szallas.hu-t.

Eztan nem is fogom.

Ez Dorcsinecz meg a Shrek fejevel annyira szimpatikus figura, hogy kb ilyen reklamokat nezek ki belole.

Zár Balta 2015.06.09. 18:06:17

Ha fizetek, akkor a kereteken belül azt csinálok amit akarok: zsemlét zabálok, magyarul kérdezek, lefikázom magamban amit látok, stb.
Legfőképpen pedig LESZAROM a szallas.hu-t !
süti beállítások módosítása