A Snapchat a hírfogyasztás kapudrogja

2015. október 29. 09:55 - Bolcsó Dániel

A Snapchat hírekkel kapcsolatos alapelve már-már közhelyesen egyszerű: a fiataloknak nem számukra idegen közegben és formában kell kínálgatni a híreket, aztán siránkozni, hogy nem kell nekik, hanem odavinni, ahol ők egyébként is az idejüket töltik, és olyan formába önteni, amely számukra is vonzó. És lám, valóban elkezdenek híreket (is) fogyasztani.

A Snapchatben rejlő potenciált nem nehéz belátni. A felmérések szerint az Y-generáció nagy része nem keresi kifejezetten a híreket a közösségi oldalakon, mégis egyre többen ilyen módon tájékozódnak. Vagyis ha már szembe jönnek a hírek, akkor 88 százalékuk legalább alkalmanként el is olvassa őket. Teszi ezt egyre inkább a telefonján: a képernyők előtt töltött idő egyre nagyobb részét teszi ki a mobiltelefon kijelzője. Márpedig a Snapchat felhasználóinak 45 százaléka 18-24 év közötti, amivel magasan ez a legfiatalabb közösségi app.

A hatása pedig már érezhető is a médiafogyasztási szokások változásában. Ahogy a közelmúltban írtuk, a Snapchat az álló videók élharcosa, az appban 100 millió felhasználó néz meg napi 2 milliárd mobilvideót, amelyek nagy része vertikális, és ez a hagyományos médiára is visszahat.

Azonban még ennél is fontosabb az az általános trend, hogy más csetelős appokhoz hasonlóan a Snapchat is túlnyúlik az üzenetküldésen, és sokoldalú platformmá bővül. A Facebook Instant Cikkeihez hasonlóan a Snapchat is a híreket akarja bekebelezni, de kevésbé agresszívan, nem kizárólagos elosztóként. Ahelyett, hogy maguktól a hírforrásoktól szipkázná el az olvasókat, jellemzően inkább olyanokat próbál megszólítani, akik máshonnan kevésbé jutnának hozzá a napi hírekhez – és ezen keresztül az app a médiapiacon is egyre nagyobb befolyást szerez.

Az egyes médiumok szokásos saját fiókjain túl a Snapchat kétféle úton indult el a központi hírelosztóvá válás felé. Az egyik a Discover nevű hírplatform, ahová a médiumok az appra szabott egyedi tartalmat gyártanak. A másik a Live nevű szekció, ahol a Snapchat csapata a felhasználók saját videóiból szerkeszt soknézőpontú videótudósításokat egy-egy eseményről vagy témáról.

A kis fehér szellem és a nagy színes képek

A Discover, vagyis felfedezés nevű funkciót idén januárban indították be. A lényege, hogy a fő csetelős felületről jobbra suhintva a felhasználók gondosan válogatott médiapartnerek hírcsatornáit nézegethetik. Egyszerre mindig csak 15 csatorna kap helyet, tehát ha új partner kerül be, az valami másnak a helyét veszi el. Jelenleg olyan médiumok találhatók meg, mint a Mashable, a Daily Mail, a Buzzfeed, a CNN, a National Geographic, a Vice vagy az MTV; és olyan nagy nevek estek már ki, mint a Yahoo News vagy az ESPN.

Ez ad bizonyos exkluzivitást is a szolgáltatásnak, amely így olyan, mint egy elit klub. Egyrészt tényleg az, hiszen népes és célzott csoportot képes elérni, így a klubtagság komoly előnyökkel jár. Másrészt viszont egyszerű gyakorlati oka is lehet a korlátozásnak: kontraproduktív lenne a fiatal felhasználókat túl sok lehetőséggel elárasztani, hiszen épp az veszne el, aminek most a fél médiapiac a csodájára jár: hogy igenis hajlandók híreket fogyasztani, ha megfelelő módon tálalják nekik.

Márpedig nagyon figyelnek a tálalásra. Ugyanaz a hozzáállás a híreknél, mint a vertikális videóknál is: a mobilélmény nem utógondolat, hanem kiindulópont. A partnerek a tartalmat az appra szabják, így olyan közönséget szólíthatnak meg vele, amelyet egyébként nagyrészt nem érnének el. Az eredmény: a hírek színes-hangos-mozgó köntöst kapnak, sok a kép, a videó és az animáció, a legtöbb csatorna kifejezetten dinamikus hatású. Ugyanúgy suhintásokkal lehet navigálni, oldalirányban lehet váltani az adott csatorna tartalmai között, a gyakran izgő-mozgó nyitóképeket felhúzva pedig el lehet merülni magában a tartalomban.

Már ha el lehet, mert gyakran egy-egy vicces kép vagy információmorzsa, esetleg háttérvideó önmagában álló tartalom, ezek elvegyülnek a hosszabb videókkal és hírekkel. Illetve a hirdetésekkel is, amelyek pont ugyanolyan stílusúak, mint a tartalmi elemek. A szerkesztők tanultak a hírválogatásokat kínáló appoktól is, mint amilyen a Yahoo News Digest: korlátozott számú hírt kínálnak, napi egyszer frissítve, hogy ne fulladjon bele a felhasználó a hírözönbe. A Discover nem is törekszik arra, hogy a világ minden fontos történésében naprakésszé tegye az olvasót, erre nem is alkalmas. Ahogy a nevéből is látszik, inkább a felfedezést teszi lehetővé, az élményszerűség köntösébe csomagolja a rekreációs hírfogyasztást.

Néhány példa a Discover nyitóanimációira

Tévéközvetítés, több ezer operatőrrel

Külön egység a médiacsatornák alatti Live szekció, ahol a Snapchat saját szerkesztőcsapata állít össze egy-egy történetet a felhasználók által feltöltött, nyilvánossá tett képekből és videókból. Ezt mindig valamilyen esemény vagy helyszín köré szervezik, így a felhasználók helyadatai alapján könnyű összeszedni a releváns posztokat.

Az így összerakott történeteket bárki megnézheti – 24 órán át, mielőtt el nem tűnnek az appból, akárcsak a személyes üzenetek. Peter Hamby, a Snapchat hírrészlegének vezetője a videórögzítés előtti tévézéshez hasonlította a Snapchat mozgóképes tudósításait. De ugyanő egy fontos különbséget is kiemelt: míg a tévékamerák sok helyre nem juthatnak be, a Snapchat milliónyi kamerája a felhasználók telefonjain mindenhol ott vannak, így a segítségükkel számos különböző nézőpontot tömörítő mozaikok jöhetnek létre.

Az utóbbi időben az egyik ilyen sztori a mekkai zarándoklatot mutatta be, de pár hete épp Budapest is bekerült a Live szekcióba, minden különösebb eseménytől függetlenül. Ez pedig reklámnak se rossz, hiszen ezeket a sztorikat napi 15 millió felhasználó nézi világszerte.

Peter Hamby személye egyébként jelzi, hogy a Snapchatnél nem viccelnek ezzel az egész hírezősdivel: az Amerika-szerte elismert politikai riporter a CNN-t hagyta ott az app hírfőnöki pozíciójáért április végén. Ő már csak tudja, mekkora potenciál rejlik a dologban. A New York Times akkori információi szerint a CNN Snapchat-csatornáját napi egymillió felhasználó nézte. Nem Hamby volt egyébként az első, aki ismert médiamunkásként igazolt a céghez, korábban például a Verge egyik újságírója csatlakozott az apphoz, amelyről nem sokkal korábban még cikkekben tudósított.

Hamby szerint a fiatal felhasználói bázis miatt a Snapchat hírszolgáltatása vállaltan oktató színezetű. “Egy 19 éves talán nem is hallana az iráni atommegállapodásról, de ha az arcukba nyomul Snapcheten, ahol egész nap élnek, azt én társadalmi jóként értékelem” – mondta a Snapchat-hatásról.

16910572286_e2a358543c_z.jpg

Kép: AdamPrzezdziek

Tartósabb lesz-e, mint az elpárolgó üzenetek?

Persze minden a Snapchatnek se jön be, ők is keresik még a valóban hatékony megoldásokat. Eredetileg például saját csatornát is indítottak a Discover platformján, Snap Channel néven, ahol saját előállítású tartalmat kínáltak. A csatornát azonban október elején bezárták, hiába sikerült az élére elcsábítani Marcus Wileyt a Fox tévéadótól programigazgatónak.

További kérdések is felmerülnek a hosszútávú sikerességgel kapcsolatban. A Snapchat menedzsmentje például – a partnerektől kiszivárgó hírek szerint – mintha nem rendelkezne kidolgozott, hosszú távú tervvel arról, hogy merre is tartson a hírszolgáltatás. Az improvizációt a partnerek egyelőre tolerálják az elit klub tagságáért cserébe, de nagy kérdés, hogy az első lelkesedés után mi lesz, ha alábbhagy a Discover sikere. Az is kérdéses, hogy a jelenlegi hirdetési modell fenntartható-e hosszútávon akár a kiadóknak, akár magának a Snapchatnek.

Tartalmi szempontból az a kérdés, hogy nem merül-e ki gyorsan a helyi értékű rugalmasság ellenére összességében elég kötött forma, amelybe a kiadók az anyagaikat kénytelenek szorítani az appban. Már csak azért is, mert a jelenlegi trend szerint egyre inkább a személyre szabott, a szokásaink és választásaink alapján hozzánk igazított tartalomfogyasztás kerül előtérbe, itt viszont maga a tartalom nagyjából annyira személyre szabott, mint egy nyomtatott lapban, csak a ruhája új és trendi – egyelőre viszont elég jól áll neki ez az új ruha. Kérdés, hogy hosszútávon is kényelmes lesz-e, vagy kiderül, hogy a király valójában meztelen.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr488021713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.