Erre számítson, ha szerkesztőséget alapítana

2015. december 16. 09:54 - Kovács Izabella N.

Bármennyire telített is az online médiapiac, szinte nem telik el úgy nap, hogy ne bukkanna fel egy újabb szerencselovag, aki ötletével teljesen egyedi, hiánypótló magazint vagy folyóiratot kínál. A legtöbb ilyen aztán pár hónapos stagnálás és a munkaerőhiány tüneteinek jelentkezése után eltűnik a süllyesztőben. Vajon létezik még egyáltalán olyan ötlet, amivel győztesként lehet berobbanni egy ilyen sokszereplős versenybe?

Az Open Society Foundation Független Újságírás programjának keretében a Columbia Egyetem készített egy  tanulmányt  "Újságírás fillérekért: Innováció és újságírói startup" címmel, melyben 35 startup vállalkozás újságíróival készítettek interjúkat Ausztráliától kezdve Dél-Afrikán át a Maldív-szigetekig.

why-journalism-needs-ward.jpg

Forrás: Mediashift

A megkérdezettek nagy részét az eredmények szerint az motiválja az elindulásban, hogy úgy érzik, rést találtak a médiapiacon. Ezt többnyire kétféleképpen próbálják betölteni: insider tartalmak szolgáltatásával vagy a technológia újszerű felhasználásával. Előbbire jó példa a Közel-Keleti helyszíni tudósítás, a Brazília jogrendszeréről szóló tematikus írások, az állami beruházások mértéke más országokban. Ami a technológiát illeti, itt a whatsappos hírszerzéstől kezdve a drónokkal való kukkoláson át, a tiltott területeken való mobilos élő közvetítésig bármi szóba jöhet. 

A szerkesztőségi startupok jellemzői

Jellegükből adódóan az ilyen vállalkozások nagyon kicsik, többnyire pár főből állnak az alapítóval az élen. Érdekes lehet, hogy a kutatáshoz használt interjúk során a megkérdezettek egyike sem jelölte meg a bevételt, mint fő motivációt, bár természetesen az összes vállalkozás hosszú távú tervei között szerepelt a profitrealizálás és a nyereség növelése. A kis szerkesztőségeknek - főleg induláskor - szinte egyáltalán nem telik saját, teljes állású értékesítési munkatársra vagy webfejlesztőre, de a beszélgetésekből kiderült, hogy részidőben szívesen alkalmaznának ilyen szakembereket, mivel céljaik elérése érdekében fokozottan törekszenek a médiafogyasztók minőségre igen érzékeny igényeinek kielégítésére. Ez a jellemvonás kedvező feltételeket kínálna a vállalkozó kedvű médiafejlesztéssel foglalkozó ügynökségek számára, amennyiben az összeköttetés megvalósulna.

20150119_c5477_photo_en_10336.jpg

Innováció - Forrás: Newswire

Általános tendencia, hogy ódzkodnak a szofisztikált, közösségi oldalakra specializált drága eszközöktől, hiszen a céljaik igen prózaiak: növelni a nézettséget, a megbízhatóságot és megosztottabbá tenni az anyagi forrásokat. A kutatók szerint ez lényegében megegyezik a mai média összességének főbb problémakörével is. Talán egy ilyen igény beszippanthatja az újdonsült engagement editorokat (főleg a közösségi oldalakon dolgozó is, lojalitás kialakításáért felelős munkatársakat), ha azok szintén az ügynökségi oldalról, gazdaságosabban tudnak belefolyni a munkába. 

Rés a hálón


Az innovatív kisvállalkozások ezenkívül nagy érdeklődést mutatnak egymás iránt is, viszont az elmondottak alapján nagyon úgy tűnik, hogy kapcsolataik az országhatárokon belülre szorulnak. Ez egyrészt felveti a belterjesség problémáját, ami a későbbiekben olyan összefogásokat is eredményezhet, amelyek miatt az új szereplők esetleg kiszorulnak a piacról, másrészt viszont előnyökkel is jár, hiszen előfordul hogy a találkozókon komplett technológia- és ötletcserék valósulnak meg. A kutatást végző szakemberek ebből kifolyólag azt gyanítják, hogy erre az újonnan kialakuló közösségi hálózatra könnyen ráhúzható lenne egy vezetők által kialakított formális keret, amely kihasználhatóbbá, hatékonyabbá tehetné a mostani, szabálytalan kereszteződéseket.

Annak ellenére, hogy az elemzés igen széleskörű és több kontinensre kiterjed, a magyar tendenciáktól valamelyest eltérő képet ad. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes rá odafigyelni, hiszen sok mindent üzen a jövőről: az új, nagy szerkesztőségek ideje úgy tűnik, lejárt, hiszen az információözönben csökken a lapok iránti elkötelezettség, a híreket nem az online magazin böngészésével, hanem közösségi oldalakról "beesve" érjük el. Széles terep kínálkozhat viszont azok számára, akik a kis költségvetésű, kevés alkalmazottal dolgozó médiacégek igényeire specializálódnak és ezekre olyan személyre szabott megoldást tudnak kínálni, ami bonyolult rendszerek helyett átláthatóan képes hosszú távú elégedettséget kivívni mind a fogyasztók, mind pedig az ügyfelek részéről. 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr938124802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cardiobascuralis 2015.12.17. 03:08:30

Van egy sokkal egyszerűbb módja.
Kérni kell a Sorostól néhány milliárdot, ahogy Uj Péter tette, aztán találni egy idióta nevet (444.hu), majd elcsábítani az egyre szarabb Indextől az írni egyébként sem nagyon tudó haverokat, oszt már meg is van.
süti beállítások módosítása