Pontosan 25 éve ismerkedhettek meg a magyar tévénézők a texasi Ewing-család történetével, a Dallassal. Mit jelentett a rendszerváltás utáni első években a magyar nézőknek a sorozatban bemutatott amerikai álom? Hogy lehet, hogy minden idők egyik legnépszerűbb sorozatszereplőjét, Jockeyt az amerikai változatban nem is így hívták? Elég dörzsölt-e Berényi Miklós, hogy kiérdemelje a magyar Jockey Ewing címet? Ezekre a kérdésekre válaszolunk a sorozat magyarországi indulásának 25. évfordulóján.
A magyar nézők pontosan 25 évvel ezelőtt, 1990. december 28-án (egyes források szerint 31-én) kezdhették el nézni a Dallast a Magyar Televízión. A szappanopera magyarországi sikerének jellemző mutatója, hogy vetítése idején sokan kérték, hogy gyermekük a Pamela, a Bobby vagy a Samantha nevet viselhesse. A sorozatnak karakteres arculatot adott az emlékezetes főcímzene, amelyet rengetegen kívülről el tudnának dúdolni, és amelyhez Galla Miklós humoros szöveget is kitalált. Nálunk pont akkor kezdték el sugározni, amikor az Egyesült Államokban már majdnem befejeződött. A késés oka állítólag a rendszerváltás volt.
Erre a zenére gyűltek a tévé előtt a családok
Így költözött a nappalinkba a kapitalizmus
A kilencvenes évek közepének Magyarországát három sorozat fémjelzi: a Dallas, a Família Kft. és a Szomszédok. Míg utóbbi kettő a kis magyar valóságról szólt, a Dallasszal maga az amerikai álom áramlott az otthonokba. A magyar bemutató után a közvéleményben megjelent egy olyan álláspont, hogy a Dallas a kapitalista gazdaságot igyekszik vonzóvá tenni a magyar nézőknek. Bár a készítőknek nem lehetett ilyen céljuk, a sorozat valóban részletesen bemutatja a dörzsölt nagyvállalkozói létet. Az amerikai elit életvitele és mindennapjai kikapcsolódást jelentettek a munkától megfáradt nézőknek, akik közben azt is megtanulhatták, hogy a pénz nem minden. A gazdag Ewing-családnak ugyanis épp elég gondja volt: válások, csalódások, hazugságok és viszályok. (Aki ezeknek egy részét szívesen felidézné, annak ajánlunk egy összeállítást a sorozat legjobb balhéiról.)
Forrás: Starity.hu
Az amerikai változatban nincs is Jockey
Jockey Ewing, a manipulatív, törtető és erkölcstelen üzletember az egyetlen karakter, aki az eredeti sorozat minden részében kivétel nélkül megjelent. Őt tartják az egyik legnépszerűbb szereplőnek a televíziózás történetében. Érdekesség, hogy az eredeti, angol nyelvű változatban J.R. (John Ross) Ewing volt a neve. Feleségét, Sue Ellent is átkeresztelték: az ő neve Samantha lett, állítólag azért, mert fonetikusan a magyar nyelvben a "szú" a rovarra utalt volna. A sorozat cselekményét eredetileg Jockey öccse, Bobby és Pamela Rómeó és Júlia-stílusú házasságára akarták építeni. Végül aztán Jockey karakterét helyezték a középpontba, mert világossá vált, hogy ő a legérdekesebb szereplő.
Jockeyt gonoszsága ellenére is kedvelték a nézők, bár mindenkit meglepésként ért, amikor egy showműsorban kiderült, hogy a szerepet játszó Larry Hangman valójában egy kedves és szelíd ember. A színész halála után 2012-ben a sorozat folytatásának készítői úgy döntöttek, hogy nem választanak más színészt a szerepre, hanem Jockey karakterét is eltemették. Hasonlóan megható gesztus volt, hogy a szereplő emlékére elkészítették a Dallas főcímdalának áthangszerelt, temetési indulós hangzású változatát. 2014 tavaszán az Egyesült Államokban forgalomba került a karakterről elnevezett J.R. Ewing bourbon whiskey.
Dallasozás, az első népszerű ivós játék
A tévéhez köthető ivós játékok közül talán a dallasozás volt az első, amely szélesebb körben ismertté vált. A játékszabály egyszerű: ahányszor valamelyik szereplő alkoholt iszik, a játék résztvevőinek is le kell gurítaniuk egy italt. A szereplők nagy része szívesen fogyasztott egy-egy dupla whiskeyt ebéd mellé, vagy csak úgy, munka után. Már maga Jockey annyi whiskeyt iszik (videó), hogy tisztességesen be lehet rúgni akár egy epizód alatt.
Bobby tévétörténeti halála és feltámadása
Még a szappanoperák mesevilágában is van halál, de a legritkább eset, hogy az egyik főszereplő hal meg. Érdekes televíziótörténeti fordulat volt, hogy Bobby Ewingot, a sorozat egyetlen becsületes olajvállalkozóját, ráadásul a női nézők nagy kedvencét a nyolcvanas évek közepén kiírták a sorozatból: a történet szerint autóbalesetben meghalt. Patrick Duffy, a karaktert alakító színész egyébként maga kérte, hogy írják ki a szappanoperából, mert szüleit brutális kegyetlenséggel meggyilkolták montanai kocsmájukban. Duffy összeomlott, és hosszú ideig képtelen volt feldolgozni szülei halálát, ezért távol akart kerülni a forgatásoktól.
A Dallas kitalálójának, David Jacobsnak soha máskor nem kellett ekkora népharaggal szembenéznie: a színész és az általa alakított karakter visszatéréséért nézők milliói tüntettek. A forgatókönyvírók végül úgy oldották meg, hogy Bobby halálát és az utána eltelt időszakot felesége, Pamela álmaként mutatták be. Ezzel mintegy másfél évnyi dallasnézést tettek zárójelbe. Mondhatni új korszak kezdődött a televíziózás történetében, hiszen a halál olyan fordulattá vált, amellyel a producerek kedvük szerint játszhatnak. Elhitte vajon bárki ezek után, hogy Jockey az utolsó rész végén öngyilkos lett? Aki nem, az jól tette, mert 1996-ban a Jockey visszatér című filmben kiderült, hogy valójában csak a tükörbe lőtt.
Forrás: Demotivalo.com
A Barátok közt a magyar Dallas?
A Barátok közt olyan jelentőséggel bír a magyar televíziózásban, mint a Dallas az amerikaiban – írja Antalóczy Tímea szociológus Szomszédok közt című könyvében, amelynek egyik fejezetében összehasonlítja a Dallast és a Barátok köztöt. A kutató szerint annak, aki mindkét sorozatot figyelemmel követte, feltűnhettek hasonló karakterek, jellemek és fordulatok. Ezenkívül a Barátok közt sem a magyar átlagot mutatja be, mint például a Szomszédok, hanem a gazdasági elit, a nagyvállalkozói réteg életét tárja elénk.
Az összehasonlítás alapján Berényi Miklós Jockey magyar megfelelője, a hatalomimádó üzletember, aki a cél elérése érdekében nem riad vissza semmilyen eszköztől. A lelkiismeretes típus, a kisebbik testvér pedig Bobby és András, akiknek jelleme ellentétes bátyjukéval. Eddig talán meg is áll a párhuzam, de a könyvben javasolt Cliff Barnes - Novák Laci összehasonlítás épp olyan erőltetett, mint a Samantha és a Berényi Zsuzsa közötti párhuzam. Az összehasonlítást persze nem lehet ilyen szigorúan nézni, hiszen más társadalmi és kulturális közegben játszódik a két történet.
Ötrészes történetnek indult
A Dallas 1978. áprilisában 5 részes minisorozatként debütált az Egyesült Államokban. A készítők eredetileg csak tesztnek szánták, hiszen akkoriban nem voltak nagy családi drámákkal teletűzdelt sorozatok. Azonban még ugyanabban az évben elkezdődött a második évad is, 24 epizóddal. Eleinte nem volt nagyon népszerű: az 1979-1980-as évad hozta meg az igazi nagy áttörést, amelyben meglőtték Jockeyt. Végül akkora siker lett, hogy 67 nyelven szinkronizálták és több mint 90 országban tűzték műsorra. A Dallas által elért rekordokat a mai napig nem volt képes egyetlen sorozat sem felülmúlni. Volt olyan epizód, amelyet 90 millió amerikai néző látott, nemzetközi szinten pedig 360 millió a csúcs. Az összesen 14 évadot megélt Dallas 357 epizódon keresztül mutatta be a Ewing-család viharos mindennapjait.
Nem szűnő érdeklődés és bebukott folytatás
A Dallas utolsó epizódja után sem szűnt meg az érdeklődés a sorozat iránt. 1996-ban és 1998-ban is készült egy-egy film, amelyek tulajdonképpen a népszerű sorozat folytatását képezik: a Jockey visszatér és A Ewingok háborúja. 2010-ben a TNT amerikai kábelcsatorna bejelentette, hogy elkezdik forgatni a folytatást. A sorozat középpontjában Jockey fia, John Ross és Bobby fogadott fia, Christopher áll, de az eredeti sorozatból ismert Jockey, Samantha, Bobby és Cliff is feltűntek. Viszont ez nem volt elég ahhoz, hogy a nézők igazán beleszeressenek, nem hozta a remélt nézettséget.
2014 őszén, a harmadik évad után a TNT bejelentette, hogy nem rendeli be az új Dallas újabb évadját. A rajongók ekkor ismét bedobták magukat: elindították a Save Dallas! azaz Mentsük meg a Dallast!-kampányt, és a készítők is tárgyaltak pár céggel, de mindenki nemet mondott. Bár már lassan 20 éve, hogy véget ért az eredeti sorozat első hazai vetítése – 1997. október 24-én –, azóta több csatorna is részben vagy teljes egészében újravetítette.