Mint minden terméket, a tévésorozatokat is népszerűsítik, ma már leginkább a közösségi médiában, de vannak egészen nagyszabású megoldások is, életnagyságú óriáskoponyától kezdve a megrendezett zombitámadásig. Az új X-aktáknak maga az Amerikai Egyesült Államok egyik legfontosabb szövetségi hírszerző szervezete, a CIA csinált reklámot. Na és arra emlékszik valaki, hogy réges-régen Herkules és Xéna csókolózott? De a kettő közül melyik sorozatban történt ez, és egyáltalán melyik volt előbb?
UFO-jelentéseket hoztak nyilvánosságra
Régi pr-os aranyszabály, hogy azt el kell elérni, hogy mások beszéljenek a cégünkről vagy a termékünkről, és éltessék azt. Ezt erre az évre bőven ki is maxolta – sorozat-kategóriában legalábbis biztosan – a néhány hete újraindult X-akták. Úgy tűnik, a világ egyik leghíresebb hírszerző szolgálatának is van humorérzéke, a CIA ugyanis a vadonatúj évad indulása apropóján saját levéltárában őrzött, eddig publikálatlan ufóészlelési jegyzőkönyveket tett közzé honlapján.
Az X-akták újraindítása nyomán direkt úgy csoportosították a most bemutatott 5-5 dokumentumot, hogy az egyik csoportot a lelkes Mulder ügynöknek, a másik pedig a szkeptikus Scully ügynöknek ajánlják. Vagyis az első öt iromány inkább szemtanúk beszámolóinak leírása, a másik öt pedig tudósok magyarázatairól számol be.
A partra vetett sárkánykoponya és egyéb rémségek
Az elmúlt években egészen nagyvolumenű projektekkel is reklámoztak sorozatokat a gyártók. Az egyik legemlékezetesebb az óriási sárkánykoponya volt, ami a Trónok harcát reklámozta az angliai Dorsetben 2013-ban. A sorozat jellegzetes szimbólumát, a sárkányt idéző élethű koponya a tengerparton feküdt, mintha a víz sodorta volna partra. A tizenkét méter hosszú szobor annak a kampánynak a része volt, amely az HBO sorozatának harmadik évadját reklámozta.
Forrás: Hotdigitalnews.com
Hasonlóan hatásos reklámfogással promózták néhány éve a Walking Deadet: a sorozatot gyártó AMC zombivá maszkírozott emberekkel ijesztgetett New York utcáin. Természetesen rejtett kamerákkal felvették a gyanútlan járókelők reakcióit, a videó pedig fénysebességgel terjedt a neten. A csatorna nem fogja vissza magát, ha a sorozat népszerűsítéséről van szó: a Walking Dead 2015 őszén történelmet írt, mert a világ egyik leghíresebb sportcsarnokában, a new york-i Madison Square Gardenben lehetett elsőször látni a hatodik évad első epizódját. A stadion színpadán állt már John Lennon is, és Muhammad Alinak is volt itt emlékezetes meccse, arra azonban korábban nem volt példa, hogy egy tévésorozat évadpremierjét vigyék a helyszínre.
Ki volt előbb: Herkules vagy Xéna?
A keresztpromóció minden területen szívesen alkalmazott reklámfogás, ez a sorozatoknál sincs másképp. A legemlékezetesebb példa Herkules és Xéna összeboronálása volt néhány epizód erejéig. Kevesen tudják, hogy Xéna eredetileg a Herkules című sorozatban bukkant fel mellékszereplőként, és a karakter népszerűsége hívta életre a Xénát, ami a Herkules utódsorozata, azaz spinoffja. A sorozatban több Herkulesből ismert mellészereplő visszatért, így volt egy kis előnye annak, aki ismerte az előzménysorozatot. Utána két olyan Xéna-epizód is készült, amelyekben Herkules is megjelent a harcos királylány oldalán.
Forrás: Denofgeek.com
A CSI: A helyszínelők és utódsorozataianak alkotói is összehozták a különböző sorozatok karaktereit. A 2004-es New York-i helyszínelők, az eredeti széria második spinoffja, a 2002-ben indított CSI: Miami helyszínelők egyik epizódjában mutatkozott be, amikor Horatio New Yorkba utazik egy Miamiból szökött gyanúsított nyomában, és együtt dolgozik a helyi kollégákkal, és a vezetőjükkel, Mac Taylor nyomozóval.
De azért nemcsak spinoffoknál fordul elő a keresztpromóció: az amerikai NBC Megőrülök érted című sorozatát a kilencvenes években sugározták, és a csatorna másik sorozatának, a Jóbarátoknak a szereplője, Phoebe ikertestvére, Ursula Buffey (Lisa Kudrow) rendszeres felbukkant a sorozatban.
Mi mindent lehet kezdeni a közösségi médiával?
Hogy ne csak extrém példákat mutassunk be, lássuk, hogy mennyi lehetőség van egy sorozat reklámozására a közösségi médiában. Ennek főleg az egyes évadok közötti időszakokban van fontos szerepe: előzetesekkel, rövid részletekkel lehet fenntartani az érdeklődést a hosszú hónapok alatt, amíg a rajongók várják a folytatást.
Néhány sorozat esetében különösen jól használják ki ezt a lehetőséget. A Down Abbey című brit sorozat, amelynek lassan már 2,5 millió követője van a Facebookon, élen jár ebben. A felületen gyakran találkozhatunk karakterek emlékezetes mondataival és aranyköpéseivel, a második évad első tíz perce pedig a Facebookon jelent meg először (a PBS csatorna oldalán) 2011 decemberében. Néhány hét alatt több mint 100 ezren látták a videót, és a PBS Facebook-oldala több mint 20 ezer új rajongót szerzett.
Forrás: VentureHarbour
A közösségi médiában a sorozatokkal kapcsolatos kvízekkel lehet még nagy felhajtást csinálni, hiszen a mindenre elszánt rajongók szeretik bebizonyítani maguknak és egymásnak is, hogy ők a legnagyobb fanatikusok. Az Így jártam anyátokkal-kvízek különösen népszerűek voltak , és persze sokan az ismerőseiket is meghívták a játékba, ami újabb rajongókat vont be.
A csatornák Twitteren is igyekeznek kapcsolatba lépni a közönséggel. Ez érthető, hiszen a fiatalok nagy része már okostelefonnal a kezében ül le a tévé előtt. A lehetőséget nagyon jól próbálta kiaknázni a Glee, amikor a színészek valós időben tweeteltek a műsor alatt.
Brandépítés a sorozatpiacon - Jubileumi kommunikációs meetup
Februári meetupunk előadója Radóczy Katalin, az AMC Networks International - Central Europe film- és sorozatcsatornáinak programigazgatója.
Időpont: február 17., szerda
Kapunyitás: 18.30, kezdés: 19.00
Helyszín: Kuplung
Találkozunk február 17-én :)
Posted by Média 2.0 on Friday, February 5, 2016