Felfalja a magyar internetet a Facebook

2016. április 19. 13:26 - Sandor Krisztián

Már az egész világon elérhető a Facebook Instant Article, amivel azonnal, betöltési idő nélkül olvashatunk cikkeket mobilról. A New York Timestól a Buzzfeedig a legnagyobb lapok vettek részt a fejlesztésében, amivel már rá sem kell mennünk annak az újságnak az oldalára, amelyiknek az anyagát el akarjuk olvasni. Itthon a 24.hu vezette be a rendszert, megkérdeztük tőlük, miért vágtak bele és mi lesz a hirdetésekkel.

A Facebook április 12-re ígérte, hogy az egész világon elérhetővé teszi a kiadóknak az Instant Article-t, amivel - ahogy a neve is mondja - azonnal, betöltési idő nélkül fogyaszthatunk cikkeket mobilról a közösségi oldalon.

A rendszert még 2015. májusában indították el, eleinte 9 partnerrel együttműködve, méghozzá nem kispályásokkal: Atlantic, BBC News, Bild, BuzzFeed, Guardian, National Geographic, NBC, New York Times és a Spiegel.

Azóta folyamatosan finomították, szeptemberben újabb partnereket hoztak be (Huffington Post, Mashable, Vox többek között), béta-tesztelték Ázsiában, olyan változtatásokat próbálgattak, amivel a kiadók reklámtartalmakat is be tudnak vonni és publikálni, hogy aztán először az iPhone-okon, majd az összes androidos mobilon megjelenjenek az instant cikkek.

 

screenshot_2016-04-19-10-43-04_1.png

Így néz ki élesben: ha a Facebook hírfolyamban egy cikk képén ott van a villám a jobb felső sarokban, akkor az egy Instant Article

 

Eleinte elég megosztottak voltak a vélemények, milyen hatással lesz ez a kiadókra és mennyire lesz vonzó a felület - kontra: a Facebook megint elszipkázza a hirdetési bevételeket és megfojt mindenkit, pro: legalább szép és letisztult lett a felhasználói felület - de majdnem egy év elteltével úgy tűnik, hogy sikerült olyan rendszert összepakolni, ami a kiadóknak és a felhasználóknak sem feltétlenül hátrányos.

A Business Insider Intelligence digitális média elemzőgárdája például sikeresnek értékelte a kiadók szempontjából a rendszert, mondjuk ehhez hozzátartozik, hogy a Business Insider is ősz óta a használók között van.

Persze a nagy nyertes természetesen a Facebook, mert ezzel is sikerül elérnie, hogy nehogy véletlenül elkattintsunk a közösségi oldalról. Még egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz a világhoz, hogy az internet egyenlő legyen a Facebookkal.

Elsőként ugrottak a Facebook instant cikkeire, megkérdeztük, miért

Most, hogy a magyar tartalomszolgáltatók is használhatják az Instant Article-t cikkeik és videóik publikálásra, egyelőre egyedül a 24.hu ugrott a lehetőségre a nagy híroldalak közül.

A főszerkesztő Kustánczi Norbertet kérdeztük, hogy miért döntöttek az Instant Article mellett, és hogy meséljen nekünk az első tapasztalatokról.

 

screenshot_2016-04-19-10-43-34.png

Így néz ki élesben: tényleg egyszerűbb így a megosztás, de kérdés, mennyire tudatosul a felhasználóban a brand és továbbkattint-e a kiadó további anyagaira

Mi szólt az Instant Article bevezetése mellett?

A 24.hu-nál nagyon komolyan vesszük a Facebookot. Lehetőségként és nem veszélyforrásként tekintünk rá. A social médiát nagyon sok ember használja, mi pedig az embereknek készítünk tartalmakat. Emiatt sok energiát fektetünk a közösségi médiás megjelenéseinkre (a nagy médiabrandek közül mi léptük át először - és organikusan - a 400 ezres rajongószámot), a facebookos videókra, sőt, a nagy magyar site-ok közül mi használjuk a legtöbbet a Facebook Live szolgáltatását. Logikus lépés volt tehát az Instant Article is. Az amerikai induláskor kérdések a hirdetésekkel kapcsolatban fogalmazódtak meg bennünk.

Mik az első napok tapasztalatai? Történt változás a forgalomban, akár abszolútértékben, akár platformonkénti elérésben?

Még nagyon kevés idő telt el a bevezetés óta, korai erről beszélni.

Van valamilyen tesztidőszak, ami után értékelitek, hogy menjen vagy maradjon a Facebook cikkolvasó rendszere?

Nincs kimondva ilyen jellegű időintervallum, de alaposan vizsgáljuk, hogy a FIA (Facebook Instant Article - szerk.) milyen hatással van az olvasottságra és a userélményre.

Korábban az olvasóitok mekkora része jött Facebookról?

Átlagban nagyjából az olvasóink harmada, de ez nagyon függ a napszaktól, a tartalomtól és az egyes eseményektől.

Nem tartotok attól, hogy háttérbe fog szorulni a 24.hu márkája, ha az olvasó a Facebookon olvas titeket, és nem kattint tovább?

Az Instant Article-ök is brandelt tartalmak, és ugyanúgy továbbkattinthatnak rajtuk keresztül az olvasók a 24.hu-s kontentekre, mint a saját reszponzív oldalunkon. Az pedig csak előny tud lenni, ha ezeket a tartalmakat villámgyorsan, gyakorlatilag várakozás nélkül, szinte azonnal megkapják a látogatók.

Visszatérve a reklámokra: milyen érvekkel sikerült meggyőzni a salest, hogy ráálljatok az Instant Article-re? Mire számítotok, milyen hatással lesz ez a reklámbevételekre?

A FIA fókuszában az olvasók jobb kiszolgálása van (tartalom minősége és gyors fogyaszthatósága), de teljes mértékben figyelembe vették, hogy a médiacégek – és így a hirdetők –  számára fontos mérőkódok beépítése is lehetséges legyen. Így például a Central Média által alkalmazott adverticumos hirdetésmérő-zónakód egy az egyben beépíthető és használható hirdetéskiszolgálásra, sőt, a Gemius hivatalos, auditált mérőkódja is leköveti és értelmezni tudja a napi felhasználókat. Ezen kívül valós idejű statisztika is elérhető, a FIA támogatja a Google Analyitics kódot is.

Röviden: a sales igényeket továbbra is változatlanul és teljes mértékben kiszolgáljuk. Sőt. A FB további újításai (live videó, 360 fokos videó stb.) segítik a médiacégek tartalmainak még interaktívabb megjelenítési lehetőségeit, ami a userek több interakcióját kiváltva tovább erősíti a márkát, és tágítja a tartalmi palettát.

Ezek a változások korábban ekkora mértékben soha nem látott lehetőségeket nyitnak a hirdetők számára ahhoz, hogy a tartalomhoz jobban illeszkedve, egyfajta új megközelítésű, abszolút XXI. századi multimedia felületekben való gondolkodást is kialakítsanak a hagyományos megjelenési felületek mellé való társításával, és elérjék a Magyarországon található napi 5 millió Facebook-felhasználót.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr338643736

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2016.04.20. 11:39:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[megmondoember] 2016.04.20. 15:29:29

A fizetett cikket a magyar törvények értelmében jelezni kell. Más értelme ennek meg nem volt, nem lehetett, hiszen egy hét alatt nyilván semmi tapasztalatot nem lehetett a dologgal gyűjteni.

Személyes véleményem szerint amúgy hülye az a kiadó, ami ráugrik a Facebook újítására, mert csak újabb ponton hozza függő helyzetbe magát tőle. Még csak nem is technológiát adoptál, hanem egy szolgáltatást, aminek feltételeit és árát a FB úgy változtatja meg egyik napról a másikra, ahogy akarja.

És ha elterjed, akkor akarni fogja, és nem a kiadók javára. Ha meg nem terjed el, akkor ez is egy értelmetlen befektetés volt a kiadók részéről.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2016.04.24. 13:10:04

Lófax a nem kirívóan szimpatikus Cukkerbörg seggébe.