Már az egész világon elérhető a Facebook Instant Article, amivel azonnal, betöltési idő nélkül olvashatunk cikkeket mobilról. A New York Timestól a Buzzfeedig a legnagyobb lapok vettek részt a fejlesztésében, amivel már rá sem kell mennünk annak az újságnak az oldalára, amelyiknek az anyagát el akarjuk olvasni. Itthon a 24.hu vezette be a rendszert, megkérdeztük tőlük, miért vágtak bele és mi lesz a hirdetésekkel.
A Facebook április 12-re ígérte, hogy az egész világon elérhetővé teszi a kiadóknak az Instant Article-t, amivel - ahogy a neve is mondja - azonnal, betöltési idő nélkül fogyaszthatunk cikkeket mobilról a közösségi oldalon.
A rendszert még 2015. májusában indították el, eleinte 9 partnerrel együttműködve, méghozzá nem kispályásokkal: Atlantic, BBC News, Bild, BuzzFeed, Guardian, National Geographic, NBC, New York Times és a Spiegel.
Azóta folyamatosan finomították, szeptemberben újabb partnereket hoztak be (Huffington Post, Mashable, Vox többek között), béta-tesztelték Ázsiában, olyan változtatásokat próbálgattak, amivel a kiadók reklámtartalmakat is be tudnak vonni és publikálni, hogy aztán először az iPhone-okon, majd az összes androidos mobilon megjelenjenek az instant cikkek.
Így néz ki élesben: ha a Facebook hírfolyamban egy cikk képén ott van a villám a jobb felső sarokban, akkor az egy Instant Article
Eleinte elég megosztottak voltak a vélemények, milyen hatással lesz ez a kiadókra és mennyire lesz vonzó a felület - kontra: a Facebook megint elszipkázza a hirdetési bevételeket és megfojt mindenkit, pro: legalább szép és letisztult lett a felhasználói felület - de majdnem egy év elteltével úgy tűnik, hogy sikerült olyan rendszert összepakolni, ami a kiadóknak és a felhasználóknak sem feltétlenül hátrányos.
A Business Insider Intelligence digitális média elemzőgárdája például sikeresnek értékelte a kiadók szempontjából a rendszert, mondjuk ehhez hozzátartozik, hogy a Business Insider is ősz óta a használók között van.
Persze a nagy nyertes természetesen a Facebook, mert ezzel is sikerül elérnie, hogy nehogy véletlenül elkattintsunk a közösségi oldalról. Még egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz a világhoz, hogy az internet egyenlő legyen a Facebookkal.
Elsőként ugrottak a Facebook instant cikkeire, megkérdeztük, miért
Most, hogy a magyar tartalomszolgáltatók is használhatják az Instant Article-t cikkeik és videóik publikálásra, egyelőre egyedül a 24.hu ugrott a lehetőségre a nagy híroldalak közül.
A főszerkesztő Kustánczi Norbertet kérdeztük, hogy miért döntöttek az Instant Article mellett, és hogy meséljen nekünk az első tapasztalatokról.
Így néz ki élesben: tényleg egyszerűbb így a megosztás, de kérdés, mennyire tudatosul a felhasználóban a brand és továbbkattint-e a kiadó további anyagaira
Mi szólt az Instant Article bevezetése mellett?
A 24.hu-nál nagyon komolyan vesszük a Facebookot. Lehetőségként és nem veszélyforrásként tekintünk rá. A social médiát nagyon sok ember használja, mi pedig az embereknek készítünk tartalmakat. Emiatt sok energiát fektetünk a közösségi médiás megjelenéseinkre (a nagy médiabrandek közül mi léptük át először - és organikusan - a 400 ezres rajongószámot), a facebookos videókra, sőt, a nagy magyar site-ok közül mi használjuk a legtöbbet a Facebook Live szolgáltatását. Logikus lépés volt tehát az Instant Article is. Az amerikai induláskor kérdések a hirdetésekkel kapcsolatban fogalmazódtak meg bennünk.
Mik az első napok tapasztalatai? Történt változás a forgalomban, akár abszolútértékben, akár platformonkénti elérésben?
Még nagyon kevés idő telt el a bevezetés óta, korai erről beszélni.
Van valamilyen tesztidőszak, ami után értékelitek, hogy menjen vagy maradjon a Facebook cikkolvasó rendszere?
Nincs kimondva ilyen jellegű időintervallum, de alaposan vizsgáljuk, hogy a FIA (Facebook Instant Article - szerk.) milyen hatással van az olvasottságra és a userélményre.
Korábban az olvasóitok mekkora része jött Facebookról?
Átlagban nagyjából az olvasóink harmada, de ez nagyon függ a napszaktól, a tartalomtól és az egyes eseményektől.
Nem tartotok attól, hogy háttérbe fog szorulni a 24.hu márkája, ha az olvasó a Facebookon olvas titeket, és nem kattint tovább?
Az Instant Article-ök is brandelt tartalmak, és ugyanúgy továbbkattinthatnak rajtuk keresztül az olvasók a 24.hu-s kontentekre, mint a saját reszponzív oldalunkon. Az pedig csak előny tud lenni, ha ezeket a tartalmakat villámgyorsan, gyakorlatilag várakozás nélkül, szinte azonnal megkapják a látogatók.
Visszatérve a reklámokra: milyen érvekkel sikerült meggyőzni a salest, hogy ráálljatok az Instant Article-re? Mire számítotok, milyen hatással lesz ez a reklámbevételekre?
A FIA fókuszában az olvasók jobb kiszolgálása van (tartalom minősége és gyors fogyaszthatósága), de teljes mértékben figyelembe vették, hogy a médiacégek – és így a hirdetők – számára fontos mérőkódok beépítése is lehetséges legyen. Így például a Central Média által alkalmazott adverticumos hirdetésmérő-zónakód egy az egyben beépíthető és használható hirdetéskiszolgálásra, sőt, a Gemius hivatalos, auditált mérőkódja is leköveti és értelmezni tudja a napi felhasználókat. Ezen kívül valós idejű statisztika is elérhető, a FIA támogatja a Google Analyitics kódot is.
Röviden: a sales igényeket továbbra is változatlanul és teljes mértékben kiszolgáljuk. Sőt. A FB további újításai (live videó, 360 fokos videó stb.) segítik a médiacégek tartalmainak még interaktívabb megjelenítési lehetőségeit, ami a userek több interakcióját kiváltva tovább erősíti a márkát, és tágítja a tartalmi palettát.
Ezek a változások korábban ekkora mértékben soha nem látott lehetőségeket nyitnak a hirdetők számára ahhoz, hogy a tartalomhoz jobban illeszkedve, egyfajta új megközelítésű, abszolút XXI. századi multimedia felületekben való gondolkodást is kialakítsanak a hagyományos megjelenési felületek mellé való társításával, és elérjék a Magyarországon található napi 5 millió Facebook-felhasználót.