Egy sportolónak a tehetség és a szorgalom mellett ma már jó kommunikációra és üzleti érzékre is szüksége van ahhoz, hogy kiemelkedővé váljon. Király Gábor, a magyar válogatott kapusa – az egyik legnépszerűbb magyar focista – először azzal robbant be a nemzetközi közvéleménybe, hogy profin védett az Eb-n ikonikussá vált szürke mackónadrágjában. Aztán a közösségi média felkapta egy tavalyi interjúját, amiben többszöri nekifutásra sem volt hajlandó kimondani azt amit, a Heti Válasz újságírója hallani akart: hogy a stadionépítés jó dolog. Nevét mára mindenki ismeri, és úgy él a köztudatban, mint a szerény szombathelyi futballsztár, aki keményen megdolgozott a sikerért. Erre jó, hiteles márkát lehet építeni, amit Király meg is tett: megnéztük a K1rálysport brandet.
Király Gábort, a szombathelyi Haladás, és korábban több ország klubjainak játékosát, a magyar válogatott kapusát ma már szinte minden magyar ismeri, és valószínűleg kedveli, olyanok is, akik az elmúlt években, évtizedekben egyáltalán nem néztek focit. A szimbolikus jelentésű szürke mackónadrág tulajdonosa sosem akart celebbé válni, bár rengeteget dolgozott azért, hogy idáig eljusson - derült ki D. Tóth Kriszta Elviszek magammal című műsorának szerdai különkiadásában, ahol Király saját márkája is szóba került.
Forrás: Hirstart.hu
Így kell divatba hozni a kényelmet
Király régóta kiemelkedő sportolónak számít, mostani berobbanásának oka pedig, hogy kiválóan védett az Eb-meccseken. Bevallása szerint ebben rengeteg munka van, rendszeresen végzett és a mai napig végez pluszfeladatokat, mert a tökéletességre törekszik. Ennek a törekvésének egyik motívuma a híres szürke mackónadrág is, aminek a híre a nemzetközi sajtót is megjárta az Eb alatt. Király egyáltalán nem akart ezzel divatot teremteni, az ő célja az volt, hogy minél kényelmesebb és praktikusabb ruhában játsszon. Így jött a nadrág, amiről egyébként már az idei bajnokság előtt is többen megkérdezték, hogy hol vette, azóta pedig szimbolikus jelentése lett: Király és a magyar válogatott egyik védjegyévé vált.
Bár neki a szürke mackó továbbra is olyan természetes, mint a focicipő vagy a kesztyű, felismerte az igényt, idén áprilisban piacra dobta saját márkás szürke mackóalsóját. Az ötlet be is jött, mert a magyar-portugál meccs utáni napra (június 23.) az egész készletet elkapkodták. Király sajtósa ekkor azzal nyugtatta a vásárlókat, hogy a népszerű ruhadarab napokon belül ismét kapható lesz, újdonságként XXL-es méretben is. A hírek szerint Király körülbelül 8 millió forintot kaszálhatott a szürke nadrágokkal.
Forrás: kiralysport.hu
Mindig mindenhol figyelt
Királynak nem ez az első jó üzleti húzása: egyik leghíresebb vállalkozása a Szombathelyen működő Király Gábor Nemzetközi Kapusiskola: 2003-ban saját sportkomplexumot is létrehozott Király Sportlétesítmény néven, 3 évvel később pedig sportegyesületet alapított szintén focista édesapjával, Király Ferenccel. Kiváló marketingérzékről árulkodik a K1ralysport márka megalkotása, és K1raly bolt elindítása is, ahol sportkellékek (mackónadrág, kapuskesztyűk, kulacs, tornazsák) mellett egy róla szóló könyv is megvásárolható.
Nemcsak a fociról akart világéletében minél többet megtanulni – mondta el D. Tóth Kriszta műsorában. Mindig mindenből tanulni akar, és mindig mindenhol figyelt, például a különböző marketingtechnikákra vagy az emberek viselkedésére is, akárhol játszott éppen külföldön. Láthatóan nem nyomulós üzletember, de tudatosan építkezik. A sajtóval kapcsolatban is látható nála egyfajta tudatosság: nem celebként viselkedik, megválogatja, hogy kinek ad interjút, és azt is, hogy mit mond. Jó példa a 2015-ös Heti Válasz-interjú, ahol akárhogy próbálkozik Borókai Gábor főszerkesztő, Király nem hajlandó azt mondani, hogy a stadionépítés önmagában jó dolog.
Ezektől pedig az egész csak még hitelesebb lesz: ő sikeres, de szerény futballkirály, aki kemény munkájának köszönheti eddigi teljesítményét. Egy olyan nemzetközi sport- és egyben médiaesemény, mint az Eb pedig nagyszerű lehetőség volt ennek az erősítésére (akkor is, ha nem ez volt az elsődleges cél).
Mi Király titka, miért sikerült neki az, ami nagyon kevés sportolónak? A sikerek mellett rengeteget figyelt, amit látott, beépítette saját stratégiájába, nem fél saját értékrendjét közvetíteni (ezt rengeteget hangsúlyozza a DTK-s interjúban), és patikamérlegen válogatja meg lépéseit, hogy tényleg hiteles maradjon.
A sportoló igenis termék
Egy sportolónak ma már jó kommunikációra és üzleti érzékre is szüksége van ahhoz, hogy kiemelkedővé váljon: nem elég a tehetség, eladhatónak kell lenni, ezt maga Király is megerősíti, amikor azt mondja, a pályán a közönséget is tudatosan szórakoztatja. Borbély Zoltán, a DIGI Sport kommentátora, a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) egykori sajtószóvivője korábban a Média 2.0 sportkommunikációs meetupján többek között a sportmenedzsment fontosságáról beszélt. "A sportoló bizony termék, és bármilyen csúnyán is hangzik, és ezt el kell fogadni” - mondta a márciusi rendezvényen.
A fentieket bizonyítja például az is, hogy a sportbizniszből a szponzorációk mellett minden évben óriási szeletet hasít ki a mezek értékesítése. Az egyes klubok és az azok legnépszerűbb játékosainak nevével ellátott pólók szép számban fogynak világszerte: eddig Lionel Messi nevével adták el a legtöbbet, de a 2015-2016-os szezon abszolút nyertesei a Manchester United-mezek, amelyekből több mint 1,7 millió darab kelt el. A foci pedig a világ legnépszerűbb sportjaként, hatalmas üzlet, ügyes marketinggel pedig még hatalmasabb.