A Facebook halott, a Twitternek semmi értelme

2015. január 21. 09:01 - Bödör András

A Facebook halott, az Instagram divatos és menő, a Twitter teljesen értelmetlen a Snapchat pedig a legintimebb közösségimédia-felület. Sarkos, de legalább kendőzetlenül őszinte véleményét érdekes szempontokkal alá is támasztja cikkében Andrew Watts. Hogy kicsoda ő? Nem közösségimédia-szakértő, nem nagynevű kommunikációs szakember, nem is a szociológia professzora. Watts egy egyszerű 19 éves egyetemista, a texasi Austin állami egyetemen tanul és mellékesen érdekli a közösségi média és annak szerepe. Véleménye azonban pont attól érdekes, nézőpontja pedig pont amiatt egyedi, hogy mindenfajta kommunikációs előélettől és előítélettől mentesen nyújt betekintést abba, hogyan is vélekednek az amerikai tizenévesek a Facebookról, Instagramról, Google+-ról és társaikról.

A megjelent cikkhez számtalan egyetértő komment érkezett hasonló korúaktól, valamint rengeteg gratuláció és köszönet azért, mert ilyen remek insightokat kaphattunk a közösségi eszközök tizenéves használóiról. Akár az alkalmazás- vagy weboldalfejlesztőknek, akár a hirdetőknek, akár a különböző kommunikációs ügynökségeknek vagy tartalomelőállítóknak komoly nehézséget okoz az, hogy nem érzik, és ezért nem is értik ennek a korosztálynak a (mobil)internet használati szokásait. Andrew mindenestre hangsúlyozta, hogy neki semmilyen kutatási eredménye vagy tudományos adata nincs állításai alátámasztására. Mindaz, amit leírt, csupán saját és kortársai tapasztalata és véleménye. Kutatási adatokkal, tanulmányokkal úgyis tele a padlás, ezért bárki három kattintással eljuthat olyan adatokhoz, amik alátámasztják, amit ő leírt. Vagy épp ellenkezőleg, cáfolják azt.

 

facebook_1.pngNem fog az iWiW sorsára jutni


„Már csak arra használjuk, hogy megtaláljuk az ismerőseinket.” Mintha már hallottunk volna ehhez hasonló mondatokat egy közösségi oldallal kapcsolatosan. Igen, az IWIW-ről mondtuk ezt néhány éve, most viszont a Facebookról mondják ezt az amerikai tinik. Ciki rajta lenni, de ciki az is, ha nem vagy ott. Olyan, mint egy kínos családi vacsora, amire muszáj elmenni és sajnos nem lehet róla lelépni. Mindannyian voltunk már ilyen vacsorán: a nagybátyád cikiz, hogy miért nincs barátnőd, a nagymama sápítozni kezd, amikor elmondod, hogy kipróbáltad a siklóernyőzést, anyukád rád szól, hogy túl sokat jársz buliba, ahelyett, hogy a diplomadolgozatodat írnád, az unokaöcséd pedig a felismerhetetlen óvodai kutyarajzaival zsibbaszt. Ja, és néha oldalbabök a nagynénéd unokatestvérének a mostohaapjának a keresztlánya.

Három dologra azért mégis jó a Facebook, és ezek miatt nem fog az IWIW sorsára jutni. A zárt csoportoknak köszönhetően gyorsan hozzájuthatunk a minket valóban érdeklő információkhoz, azoktól, akikkel tényleg szoros kapcsolatban vagyunk, ráadásul reklámok nélkül. A Messenger segítségével pedig kapcsolatot tudunk tartani olyanokkal, akikkel annyira nem vagyunk jóban, hogy elkérjük a privát mobilszámukat, de annyira azért igen, hogy bejelöljük őket a Facebookon. (Amire állítólag az új szó a magyar nyelvben a beismerősözés. Hát, nem tudom.) Ez a közösségi ugródeszka, az első lépcsőfok, amikor valakivel a közösségi hálón fel akarjuk venni a kapcsolatot. Ha a való életben szert teszünk egy új ismerősre, először a Facebookon keressük meg (hiszen mindenki rajta van), hogy virtuálisan is felvegyük a kapcsolatot, aztán már sokkal könnyebb megtalálnunk őt az Instagramon, Tumbleren és a többin.

 

instagram.pngA leginkább használt közösségi felület

Hiába vannak többen a Facebookon és van több ismerősük is ott, mégis az Instagram a leggyakrabban használt közösségi médiaeszköz a tizenévesek körében. Amellet, hogy az idősebb korosztály még nem igazán fedezte fel, ezért most még tényleg „cool” Instagram használónak lenni, az is egy nagy előnye, hogy nincs rajta post-dömping, így nem egy végeláthatatlan postfolyamot kell végigpörgetni. A fiatalok azt is szeretik, hogy nincsenek linkek, nem kell továbblépni egy másik oldalra, hogy megtudják, mit szeretne közölni vagy megosztani velünk az ismerősünk és persze nem botlunk bele naponta ötször a „Ha csak egy videót nézel meg a héten, akkor ez legyen az.” típusú idegesítő linkekbe sem, amiket amúgy sincs eszünk ágában sem megnyitni. Érdekes meglátás Andrew részéről az is, hogy az Instagramon nincs rajtunk az a kényszer, hogy ha valaki elkezd követni minket, akkor nekünk is kötelező őt viszontkövetni, ami megint csak azt eredményezi, hogy csak számunkra releváns tartalommal fogunk találkozni, ha belépünk az alkalmazásba.

A szerző szerint a legfontosabb szempont az, hogy mindezeknek köszönhetően az Instagram nem üzletiesedett el, sokkal fontosabb a tartalom. Ez részben az Instagram lényegéből fakad, mert a használói jobban megválogatják, hogy mit tesznek fel. Több figyelmet fordítanak arra, hogy csak azt a fotót publikálják, ami tényleg mondanivalóval bír. Ráadásul a beépített filterek és effektek segítségével még egy fakezű, vak kőtörő is képes olyan képeket készíteni, amiket még André Kertész is elvállalna, ezáltal a tartalmak is sokkal minőségibbek, mint a Facebookon.

 

twitter.pngSemmi értelme

Ezt gondolják az amerikai fiatalok a Twitterről, pedig az USA-ban sokkal nagyobb népszerűségnek örvend ez az alkalmazás, mint Magyarországon. Bár néhány iskolában valóban van néhány nehézsúlyú Twitter használó, és van a fiataloknak egy csoportja, akik hírforrásnak, „hírcsatornának” tekintik, esetleg retweetelnek egy-egy érdekesebb bejegyzést, de a többség egyáltalán nem használja. Már csak azért sem, mert elég nehéz az alkalmazásban megtalálni az ismerőseinket. Ez az a közösségi alkalmazás, ahol egy rakás idegent követünk, és minket is egy rakás vadidegen követ.

 

snapchat.pngAhol igazán magadat adhatod

A Snapchat nagyon gyorsan népszerű lett a fiatalok körében, mert ez egy olyan alkalmazás, ahol teljesen önmagunk lehetünk, nyugodtan őszinték lehetünk, hiszen a bejegyzéseink a megtekintés után rögtön eltűnnek. Az üzenetek sokkal személyesebbek, mert a címzett annak elolvasásakor néhány másodperc koncentrált figyelmet áldoz ránk. Érezve ennek súlyát igyekszünk röviden és tömören fogalmazni.

 

 

google.pngRadar alatt repül

Ha a Facebookot halottnak tekintik az amerikai tinik, a Google+-t már el is temették. A cikk szerzője bonyolultnak és feleslegesnek tartja az ismerősök kategorizálását, körökbe osztását, és ebben egyet is érthetünk vele. Az USA-ban a technológiai érdeklődésű tizenévesek között jellemzőbb a használata az Google szolgáltatásokba történő integrációja miatt, de a többiek számára egyszerűen nem üti át az ingerküszöböt.

 

 

youtube.pngMindenki használja

Kétségtelen, hogy a Youtube gyakorlatilag kikerülhetetlen egy igazi internethasználó számára. A szerző szerint a fiatalok körében a két legnézettebb tartalom a Let’s Play videók (amikor azt nézhetjük, ahogy mások videójátékot játszanak és azt kommentálják) és a smink tanácsok és szépségtippek, de a tanulásban is segíteni tud a videómegosztó, hiszen könnyebb megérteni és megtanulni valamit, ha egy oktatóvideó segít benne. Mióta pedig HD tartalmak is vannak fent, a Youtube sok iskolás számára a TV-t is helyettesíti, sorozatokat, showműsorokat néznek rajta.

A cikk írója sorba vesz még számtalan közösségi alkalmazást, amelyek azonban Magyarországon vagy ismeretlenek (mint az Ello vagy a Plague) vagy nem igazán elterjedtek (mint a Myspace). De van olyan is, ami a fiatalok számára nem relevánsak, mint például a LinkedIN, ahol csak azért csinálnak profilt és próbálják azt valamennyire karban tartani, mert tudják, hogy a fejvadászok, toborzócégek és későbbi reménybeli munkáltatójuk HR-esei ott fogják először leellenőrizni, nem egy komplett pszichopatával van-e dolguk.

Minden héten egy új alkalmazás

Szinte hetente kerül ki egy új közösségi app az alkalmazás boltokba, de csak alig néhány lesz ezek közül sikeres. A tinik között is sokan vannak, akik hajlandóak letölteni és kipróbálni egy-egy új alkalmazást, de ha az első használatkor nem nyeri el a tetszésüket, soha többet nem fogják használni. Az persze nem újdonság, hogy senki nem szeret hirdetéseket, ajánlatokat látni a közösségi oldalon, de azon azért érdemes lenne nekünk is elgondolkodni itt Magyarországon, hogy mik azok a tényezők, amik egy közösségi alkalmazást népszerűvé tehetnek, vagy épp ellenkezőleg, halálra ítélnek. Így könnyebben megjósolhatjuk azt is, melyik applikációra érdemes jobban odafigyelnünk és melyiknél jött el az idő, hogy elfelejtsük.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr537087571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

norbert79 2015.01.21. 11:18:59

"I’m an innovative, process-improving, rational student passionate about technology, music, and culture. I am a sophomore Management Information Systems (MIS) major in The McCombs School of Business at The University of Texas at Austin. I am currently minoring in Marketing and pursuing a certificate in Computer Science. I have previous experience with event planning, consulting, marketing, communicating with customers, coding, and more." - Nincs több kérdésem, ennyit az 'elfogulatlan' tinédzserről.

dex.ion 2015.01.21. 11:21:36

ez az egész poszt már kijött vagy egy hete, vagy itt, vagy vmelyik másik index blogon.

dex.ion 2015.01.21. 11:26:12

@norbert79: miért ne lehetne elfogulatlan attól, hogy van technikai tapasztalata, és jól ismeri a social mediat? részrehajló akkor lenne, ha egyik vagy másik cégnek dolgozna a fentiek közül.

♔bаtyu♔ 2015.01.21. 11:43:24

Ja, a Facebook halott és már én sem érzem magam túl jól.

Ostoba nyafogás ez. Valaki felkap egy hírt "amerikai fiatalok" és végighullámzik a neten.

Az persze tény, hogy az a közösségi rendszer lesz jobb, amely a titkosszolgálatok igényéit mégjobban kielégíti. Tehát ha megjelenik egy olyan, amibe az ostoba már a vérét is analizáltathatja, akkor az lesz a nyerő.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.21. 12:40:44

"A Facebook halott, az Instagram divatos és menő, a Twitter teljesen értelmetlen a Snapchat pedig a legintimebb közösségimédia-felület. "
Valójában egyiknek sincs sok értelme, a fésznek kb. annyi néha, hogy híreket, információkat lehet rajta terjeszteni, de valójában naoyn kevesen használják értelmes dolgokra.
Katasztrófa az egész ahogy van.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.21. 13:35:48

és jól látom, hogy a közösségi oldalakról szóló bejegyzést nem lehet egy kattintással megosztani? Vagy csak sikerült eldugni?

Lord_M_ 2015.01.21. 14:41:02

@doggfather: Minek osztanad meg, hat nem latod, hogy halottak ezek a cuccok ? :)

Vegyel egy par galambot, printeld ki a cuccot es engedd szabadjara a madarakat egy - egy peldany kinyomtatott verzioval.

nahh! uj "anti-social-media" otlet.
egy hely ahol nem talasz meg senkit, nem kovethetsz senkit, a megosztasaid meg random embereknel tunnek fel - vagy el. es te is veletlenszeruen latsz tartalmakat. - "like" helyett "dislike" van, es akit egyszer dislike-oltal, az tobbet nem jelenik meg a folyamban. Raadasul garantaltan nem jelenitunk meg ugyanabbol az orszagbol (allambol) tartalmat, szoval vadidegen emberek eletebe nyerhetsz egy pillanatra betekintest.

+ annyit meg lehet tenni, hogy a korodnak megfelelo vagy a korodnak nem megfelelo tartalmakat akarsz e latni.

Igy viszont nem gaz, hogy anyad is az oldalon van, hiszen nem tud neked szolni, irni, nem tud kellemetlen helyzetbehozni.

Elonyei:
- erdekes idegen emberekrol szerezhetsz informaciot
- csak egy pillanatra kell vele foglalkozni,
- esetleg a tartalmak erdekesebbek lehetnek, mert csak egy "elsobenyomast" lehet tenni
- siman "intim" hiszen a vilag masik vegen levo emberek nem tudjak, hogy te ki a fene vagy "nem mondhatom el senkinek, elmondom hat mindenkinek" - eset

Hatranyok
- ha nem birod a kritikat, akkor utalni fogod a "a postjaidat 234.983 ember utalja" jellegu ertesiteseket :)

- nem lehet "tartos kapcsolatot" letrehozni (bar ha mindenki mast dislike-olsz, akkor elobb utobb csak a kivalasztottakat lathatod)

Hozadek:
- mivel az oldal nem jelenit meg tartalmat az adott orszagbol, helyi reklamoktol mentesulsz
- ha dislike-ot nyomsz egy reklamra, akkor a hirdeto eltunik a listadbol orokre
- ugyanakkor kulfoldi kreativok munkajat esetleg lathatod (mondjuk egy francia reklamugynokseg keszitheti a magyar reklamokat) - lehet bejon / lehet nem :)

(ha valaki megcsinalja, a bevetel 30%-ara igenyttartok mint otletgazda) - vannak meg korszakalkoto oteleteim
... Ahhh neki is allok inkabb megcsinalni :)

termeszetesen managelheted a sajat posztjaidat, beallithatsz elmulasi idot (amikor is a poszt torlodik)

- de ha megnyitod mas adatlapjat, akkor ott nem latod, hogy o miket posztolt

- adhatunk hozza chatprogramot, ami egybemossa a ket kedvelt chatet - a kommunikacio nem tart tovabb barkivel egy percnel, es a chatet egy random karakter veszi at utana
azaz a beszelgetes fonala kovethetetlen (pont mint egy piaci vasarcsarnok kozepen allva)

mondom, hogy anitsocialbook :) ez kell a fiataloknak :P

Túrós (törölt) 2015.01.21. 15:11:56

vissza az MSN-es időket!!!

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.01.21. 15:32:07

Kinaban baromi jol megvagyunk Facebook, Youtube es Twitter nelkul Ezek mind blokkolva vannak. Van helyettuk, Weibo, Wechat es Youku. A wechatet hasznalja mindenki, ez olyan mint a What's up. Van legalabb 500 millio helyi felhasznaloja, telefonszam alapjan keresed meg/adod hozza az ismeroseidet a listadhoz. Legtobben audio uzeneteket kuldenek egymasnak. Chat csoportokat hoznak letre stb.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.01.21. 15:42:15

@Túrós: Akkor mar inkabb vissza NetMeeting idoszakat, ICQ-t, AOL messenger... meg a VocalTec videotelefont ami sosem akadozott meg 1.4kb-seces dial up modemen!!@!

steery 2015.01.21. 15:45:53

A fészbúk egyértelműen a saját sikerének áldozata lett. Túl sokan használják, akiknek túl sok elvárása, igénye van vele szemben, ezért túl van fejlesztve. Túl nagy, túl bonyolult, túl lassú, túl sok minden van rajta. Túl sok mindenkinek akar megfelelni, így végül senkinek sem felel meg igazán. Vagyis olyan lett, mint a politika. :-D
Bukta. De mégse dől össze, mert a hibái ellenére is viszi tovább a lendület.

paráznabillegető 2015.01.21. 17:14:22

az excel mikor döglik meg?
és a javascript?
hát a magyar nyelv?

Dr_utcai_arcos 2015.01.21. 17:36:31

Mondom én, hogy nem kéne mindenkinek egyetemre járni. Még az usásoknak se.

Dr_utcai_arcos 2015.01.21. 17:43:27

@Lord_M_: A dislike-nál nem eltűnik az illető a folyamból, hanem elmegy egy speciális csapat és megveri. Ezentúl mindenki 10x is meggondolja, miket posztol majd ki.

bari-kád 2015.01.21. 17:43:47

@Lord_M_: oké, ezt a bejegyzésedet nem dislikeolom. :D

eßemfaßom még áll 2015.01.21. 17:47:34

"Ráadásul a beépített filterek és effektek segítségével még egy fakezű, vak kőtörő is képes olyan képeket készíteni, amiket még André Kertész is elvállalna, ezáltal a tartalmak is sokkal minőségibbek, mint a Facebookon."

ígen, egy fotó attól lesz minőségi, hogy mobillal készül és rá van téve 3 előre gyártott filter.

bari-kád 2015.01.21. 17:48:31

@Chaoyang: Kína egy világ a világon belül. Viszont az, hogy nagyon jól elvagytok vele, még nem igazolja az "egyél szart, mittudoménhánymilliárd légy nem tévedhet" mondást. Gyakorlatilag kizárja a világ többi részét.

Túrós (törölt) 2015.01.22. 19:21:51

@Chaoyang: azért nem azt mondtam hogy menjünk vissza a postagalamb-ig, de milyen faszán eldumáltunk anno azon mindenféle szirszar életesemény folyamatos posztolgatása nélkül

2016.03.15. 05:24:15

A profitéhség felfalja a világot! A reklám szemét, meg megfojtja!
süti beállítások módosítása