Aki tartalmat gyárt, azt utálni fogják

2016. január 11. 19:19 - Média 2.0

Január nyolcadikán bemutatkozott a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) frissen alakult junior szakosztálya. A szakosztály első programjaként beszélgetésre hívták Szirmai Gergely youtubert, videóbloggert, aki a közönségnek elsősorban a Hollywood Hírügynökség című videóblogból lehet ismert. Szirmai nem akar a tévéképernyőre kerülni, mert nem enged beleszólást a tartalomba, ott pedig az mindennapos. A kommentelők terápiás jelleggel élik ki a dühüket az interneten. A vlogger szerint a jó tartalomgyártó vállalkozó is, mindig tovább kell lépni, újat építeni, ha valami már sikeres.

10556325_1084825141557496_3823087483332522199_n_1.jpg/FOTÓ: Ezer László/

Szirmai Gergely videóblogger a Hollywood Hírügynökség keretében készített filmkritikái miatt lett ismert. Szerinte a komoly, szakmai hátterű videók nem kapnak akkora figyelmet, mint az egyszerű tartalmak, vagyis azok az anyagok, amik elsősorban valamilyen frusztrációt dolgoznak fel mint például a Twilight-kritika. Szirmai ennek ellenére igyekszik megtartani a minőségi és szórakoztató tartalom egyensúlyát, egy-egy videója mögött komoly munka áll, nem csupán leül a kamera elé beszélni. Olykor erkölcsről tart előadást, önmagának klónokat kreál, hogy egy motívumot még teljesebben tudjon bemutatni, nemcsak egy adott videót gondol át, hanem az egész sorozatnak koncepciót ad. Szirmai beszélgetőpartnere a MÚOSZ estjén a Fókusz riportere, Kilyén Tamás volt.

12509743_1084825294890814_9041427219167394834_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

A tévé a Youtube ellen

Kilyén és Szirmai párosa pont olyan volt, mintha a hétköznapi televíziót szembeállítottuk volna a Youtube-bal. A tradíció, a hagyományos interjú próbálja tartani a lépést az interjúalannyal, aki számtalanszor kikacsint a közönségére, hiszen jól ismeri azt, rengeteg közös poénjuk van. Szirmai élvezte is a figyelmet, sokat humorizált, parodizálta magát, másokat, mindig kedvesen, egyszer sem bántóan. Mint mondta, ritkán van alkalma élő közönség előtt beszélni. 

12509833_1084826454890698_7702413724139223910_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

Mi kell a szakmájához? Szerinte elsősorban biztonságérzet. A youtubernek bíznia kell magában, helyén kezelni a kritikákat, ugyanis mindegy, milyen tartalmat gyárt, sok felhasználó úgyis utálni fogja és kritizálni. Az internet szerinte alkalmas arra, hogy tömegek terápiás célzattal adják ki a dühüket és gyűlöletüket, ennek pedig kiváló céltáblája az, aki tartalmat gyárt. Ezen túl kell esni, de, és ezt többször kiemelte, a videóblogolás a világ legjobb szakmája, Szirmai saját bevallása szerint semmilyen más munkát nem csinálna. Egy dologra kell nagyon figyelni: aki hobbiból űzi, az gyenge tartalmat gyárt majd. El kell hinni, hogy ebből is meg lehet élni, és főállásban, hivatásként kell űzni a tartalomgyártást. Sőt, saját munkáját párhuzamba is állította a televízióval, mondván, hogy át kell venni a kereskedelmi tévézéstől a profizmus gondolatát. Következetesen kell tehát csinálni a munkát, tudatosan kiszolgálni a közönséget és figyelni a visszajelzésekre.

Nem enged beleszólást a tartalomba

Mivel egy riporter tette fel a kérdéseket, törvényszerűen elhangzott az alábbi: vágyik Szirmai tévéképernyőre? A válaszból megtudtuk, hogy a Hollywood Hírügynökséget többször megkeresték különböző ajánlatokkal, de a videóblog műfaja egyszerűen nem kompatibilis a tévével. Ennek a műfajnak ugyanis része a szabad véleményalkotás, amely nem tűr semmilyen megkötést, tartalmi korlátot, vagy előírást, ami a televíziónál mindennapos. Ott eleget kell tenni a tulajdonosok, a befektetők, a műsorszerkesztők kívánalmainak, tehát a videók készítői messze nem kapnának akkora szabadságot, mint a neten. Hasonló a helyzet a szponzorokkal is: Szirmai csak olyan szponzorral hajlandó tárgyalni, akinek nincsenek tartalmi elvárásai a videókkal szemben. Hangsúlyozta, hogy aki gyorsan eladja magát és mindent bevállal, az rövid ideig fog élni ebben a világban.

12494732_1084825844890759_1320863844931358750_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

Mitől kritikus a kritikus?

Arra a kérdésre, hogy mennyire tartja magát kritikusnak, csak nevetést és határozott fejrázást kaptunk válaszul. Szerinte a kritikus karakteréhez olyan sztereotípia kapcsolódik, amelynek ő nem felel meg: öreg, tweedzakós, szakállas úriember, klasszikus értelmiségi, aki egy karosszékben üldögélve elemzi a fénybeállításokat. Nemcsak, hogy nem illik bele a kritikusról alkotott képbe, de nem is akarja ezt a képet, a kritikus szakmát megújítani. A kritika ugyanis átfogó elemzés jelent, míg Szirmai egyszerűen a véleményét mondja el. A vélemény pedig, tette hozzá, nem lehet hivatalos, nem lehet az egyik véleményt többként kezelni a másiknál csak azért, mert azt egy kritikus mondta. Sőt, a klasszikus kritikus eltűnőben van, mivel ezt a szakmát az interneten, pusztán tehetségből is kiválóan lehet űzni.

A társadalmi szerepvállalás bizonyos formáit viszont fontosnak tartja. Szirmai a videóiban gyakran moralizál, közéleti témákban fejtegeti gondolatait. Mindezzel nem a bölcselgés a célja, hanem felhívja a figyelmet, hogy a filmek ilyen téren is érdekesek. Saját elmondása szerint csak igyekszik beszélni arról, ami a filmről eszébe jutott, hátha az további gondolatokat szül a nézőkben.

12552893_1084826684890675_178671497454167586_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

Elmondta, hogy pályája elején még kétszer is megnézett egy filmet, mielőtt megírta volna a videó alapját, de ma már zsigerből látja egy filmen, hogy miről fog szólni a videó. A blogger szerint a minőség sokszor nem egyenlő a szórakoztató értékkel. Ahogy a legnézettebb Youtube-videók többsége sem minőségi, úgy kedvenc gyermekkori filmje, amit a mai napig nagyon szeret, a Space Jam is szakmailag minősíthetetlen. Néha szükség van agyatlan tartalomra, az kapcsolja ki legjobban az embert – vélekedett.

Lehetőségek a Youtube-on

A Hollywood Hírügynökség mellett Szirmai két másik csatornát üzemeltet. Az első a GameDay Iroda, igazi geekeknek, amiben játékokat mutatnak be. Emellett nemrég elindította régi álmát, az utazós videóblogját, az AFK Légiót. Tervezi már azt a csatornát is, ami majd a Hírügynökséget váltja, ha az kimerül. Szerinte a sikeres youtuberkedéshez kell egy adott vállalkozói szemlélet: ha egy csatorna megáll a lábán, el kell engedni és tovább kell építeni a profilt. Ha a szakmát szereti az ember, és nem a konkrét témát, akkor jönnek majd az ötletek.

12508680_1084826744890669_872013350433395157_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

A beszélgetést alapvetően két téma uralta, a televízió és a net kapcsolata, továbbá a sikeres jelenlét a Youtube-on. Többször felmerült bennem, hogy milyen jó lett volna, ha Szirmai magáról a tartalomkészítésről beszélhetett volna. A kihívásokról és az akadályokról, amiket eddig ő megtapasztalt. Honnan veszi a motivációt? Miként éli meg ezeket a sikereket? Van-e egyáltalán ideje felfogni? Eleve érdekelt a világnézete, a pozitivitás, amit hoz magával, és ami annyira frissítő volt.

12553068_1084826864890657_5414373511213640260_n.jpg/FOTÓ: Ezer László/

Az egész délután alapvetően jó hangulatú és nevetgélős volt. Kevesebb szakmai témáról volt szó, mint vártam, ennek oka az lehetett, hogy Kilyén a televízió világából érkezik, kevesebbet tud az internetes tartalomgyártásról. A páros viszont kifejezetten jó előadónak bizonyult: a közönség érdeklődését végig fenntartották. A Múosz junior szakosztályának előadás-sorozata jól kezdődött, várjuk a folytatást.

Szerző: Varga Csenge és Topolay Gábor

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr738261842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fidesz a mutyipárt 2016.01.12. 12:17:41

Nem enged beleszólást. Mert ő mindenkinek megmondhat mindent.

Az korrekt. Oszt a blogírók cenzúrájával mi van? Ők persze eldönthetik, hogy ki az aki nekik írhat, nehogymá másnak is szava legyen rajtuk kívül.

Kovács István1234 2016.01.19. 12:02:58

legalább ő nem süllyed le dancsó szintjére
ez is valami :)

2016.03.15. 05:07:33

Petőfi jóslata (ahogy megvalósult) Iroda lom ismerethez!

Petőfi jóslata nagyon "bejött"! "Ha a nép uralkodni fog az irodalomban, közel áll ahhoz, hogy a politikában is uralkodjék!" Írta Arany Jánosnak a Toldi születésekor! Mára beteljesült! Csak nem szereplőként, hanem az "alkotókként” irodalmat „hamisítók” uralkodnak az irodalomban, politikában!

. Annak, hogy 'á sok szellemi erővel rendelkező zsidóság az irodalom terén csak reklám-silányságokat tudott termelni: nem csak racionaliz¬musa az oka. Racionális volt a római is, irodalma mégis világképletté lett. Legfőbb oka éppen az, hogy a zsidó írók mindenütt hazug alapra: más faj pszichéjébe, vagy egy gyökértelen „nemzetközi” ideológiába, hamis elvonásokra helyezkednek.
Minden egészséges faj magának épít jövőt, és amelyik faj hagyja, hogy egy másik faj életépítésének eszközéül használja fel, megérdemli az elpusztulást. De milyen propagandamunkát végez ezen a téren a magyar intelligencia: a magyar arisztokrácia és a magyar középosztály? Szabó Dezső
„írók, politikusok, mindenfajta újságok riporterei, röviden irodalmi ügynökök úgy a szocialista mozgalomban, a fenekük pedig a német sajtón ül. Minden újságon rajta tartják a kezüket, és elképzelheted, hogy milyen émelyítő az, az irodalom, amit ez eredményez.” Ez az egész zsidó világ, Michael Bakunyin
Liszt Ferenc , 1811-1886, (már, vagy még? Tudta!) Die Israeliten A zsidó folytatja a pénz kisajátítását, és az állam torkát pénzeszsákja szájának a szorosabbra vagy lazábbra engedésével fojtogatja. A sajtó minden eszköze a kezében van, hogy a társadalom alapjait szétzúzza. Ő az alapja minden olyan vállalkozásnak, amely a trón ledöntésére, az oltár széttörésére és a polgári jog megszüntetésére irányul."
süti beállítások módosítása