Bíróságon a helye a meztaposó románoknak

2013. április 11. 01:17 - DontFreakOut

 

ProSport_cimlap_Gorbicz.jpg

Nagy port kavart a napokban az április 6-i Valcea–Győri Audi ETO KC női kézilabda-BL-elődöntje kapcsán a román ProSport cikke (azóta törölték, de az interneten minden megmarad), melyben román olimpikonok Görbicz Anita mezét tépik, hajítják el, vagy éppen tapossák meg. Fair play, médiaetika, szakmai önbecsülés vagy csak egyszerű tisztelet, oda se neki? 

Azt már tudjuk, hogy a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, Borkai Zsolt és a Magyar Kézilabda Szövetség is elítéli ezt a fajta hangulatkeltést, és akár sportdiplomáciai lépéseket is tehetne az ügyben.  Úgy tűnik, nem fog, ami a magyar sportdiplomácia impotensségét jelzi. Lehet a meztaposásnak valami komolyabb, jogi következménye, felléphet-e a ProSporttal szemben Görbicz Anita vagy a győri csapat, esetleg kénytelenek annyiban hagyni?

 A Médiatörvénytől a Btk-ig

Mivel a fenti cikk médiatartalom, a Médiatörvény alkalmazása tűnik kézenfekvőnek. A magyar törvényi szabályozás értelmében azonban a ProSport nem tartozik magyar joghatóság alá (Smtv. 2-3.§), így sem a Médiatörvény, sem pedig a 2010. évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmakról szabályozásai nem vonatkoznak rá.

Valószínűleg magyar joghatóság esetén sem ezeket a jogszabályokat alkalmazták volna. Ennek oka, hogy a fenti cikk a becsületsértés, esetleg a jó hírnév megsértése kategóriába sorolható. Ezen cselekmények a Büntető Törvénykönyv hatálya alá tartoznak, így ennek megfelelően kell eljárni. Vagyis, Görbicz Anita saját maga tehetne feljelentést a ProSporttal szemben, melynek – ha a becsületsértés bizonyítást nyer – a Btk. 179-180§-a szerinti büntetéssel kellene számolnia.

 „Csupán viccnek szántuk”

Azóta Lucian Lipovan, a lap főszerkesztője cikkében nemcsak bocsánatot kért, de külön is méltatta a magyar csapat játékosát. Nem mellesleg a képekről az alábbi nyilatkozatot tette a Nemzeti Sport Online hasábjain: „Csupán viccnek szántuk, szerettük volna feltüzelni a Valcea játékosait a nagyon fontos meccs előtt. […] Semmiféle támadó szándékunk nem volt, sem Görbicz Anita, sem a Győr, sem a magyarok ellen. Nagyon sajnáljuk, hogy rossz érzést keltettünk az emberekben, és elnézést kérünk mindenkitől, akit megbántottunk.”

Még ízetlen tréfának is rossz, nemhogy hangulatkeltésnek. Ugyanez a román újság egyébként nem kapott akkreditációt a Hollandia – Románia válogatott focimeccsre, mivel a román–holland labdarúgó-Eb-selejtező előtti lapszáma Van Hitler főcímmel, Luis van Gaal fotójával a címlapon jelent meg.

ProSport_cimlap_van_Gaal.jpg

 Hová lett a médiaetika?

A győri klub, a magyar szövetség és maga Görbicz Anita is nyilvánvalóvá tette, hogy nem szeretne jogi eszközökkel élni, inkább a pályán torolná meg a sérelmet. Az erkölcsi győzelem a miénk, csúcs. De mi lesz a médiaetikával? Ki tanítja meg a ProSportot és a hozzá hasonlókat, hogy akkor is létezhet a másik iránti tisztelet, ha arra nem kötelez senki és semmi?

 A print és az online sajtót figyelembe véve lassanként olyan új műfaj születik meg, amelynél megtalálhatók az oldschool újságírás formai elemei (szerkesztőség, fizetett szerkesztők és munkatársak stb.), a nyelvezet, a stílus és a témafelhozatal viszont a bulvárra és szinte a blogokra kezd emlékeztetni. A hétköznapi szókincs, az élőbeszéd és a szleng kifejezéseinek mind gyakoribb megjelenése az online médiumokat közelebb hozta az olvasókhoz, azonban, míg elmúlt években a print és az online média között a határvonal erősödését érezhettük, ezt az esetet figyelembe véve felmerül a kérdés: a nyomtatott sajtó is ebbe az irányba halad?

 A nyelvi-formai tendencia ugyanis az újságírói etikába is beszivárog; ez kell a népnek? Keltsünk hangulatot! Olimpikonokat felkérni ilyen akcióra, majd az eredményt ország-világ elé tárni – viccnek is pocsék. Sportteljesítmény növelésére még annál is rosszabb, a szakma presztízsének javítását tekintve pedig kész tragédia.

 Hosszú távon a gátlástalan újságírói viselkedés igencsak negatív képet fest az igényes médiát fogyasztók és a tisztességes sportot követő olvasók, nézők számára. Ha sportolókat rá lehet venni ilyenre, és ezt – minden következmény nélkül – meg is lehet jelentetni, akkor a jövőben ne csodálkozzunk, ha az újságírókat a jelentős eseményeknek még a közeléből is elhajtják…

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr415216083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fejesrob 2013.04.11. 18:08:21

Pár napja egy blogger ezt humorosnak tartotta. Aztán vagy két nap múlva egy román már a magyarok elgázosításának igényéről beszélt.

Nem érdemes ezzel foglalkozni, más "kultúra". A románok bemutatkoztak már úgyis rendesen a világban, nem véletlenül nem akarják őket sehová beengedni.

Negyvenértelmiségi (törölt) 2013.04.11. 18:14:21

Le a kalappal Görbicz polgártárs előtt.

Ellentétben a valódi bűnök (lopás, rablás, gyilkosság stb.) elkövetőire kiszabott (-ható) büntetésekkel, az álbűnök (pl. az izmus) üldözése semmilyen visszatartó erőt nem jelent, mi több, erősíti a jelenséget.

Faszom kivan már, hogy a balsik bevitték a politikát a sportpályákra, és büntetőjoggal hadonásznak ott, ahol semmi keresnivalójuk.

Az, hogy kit sért egy ilyen cselekedet, az sokkal inkább a "sértetten" (címzetten) múlik, mint az elkövetőn, szemben az igazi bűnökkel.

Aki nem akar egyfolytában rettegni, az leszarja az ilyet.

Hagyjuk meg a rettegést a bosszú népének, nekik való, mi meg basszuk meg fasszal az oláhokat a sportpályán.

flippant 2013.04.11. 18:32:18

Te, és az EU mit szól ehhez? Nagyon komoly dolgokhoz nyúltatok (Btk., médiaetika). Ezt előtte Brüsszellel kellene megvitatni ill. engedélyt kérni rá, hogy eleve szabad e ilyen komoly dolgokat felhozni

victor vacendak 2013.04.11. 18:43:33

@Negyvenértelmiségi: "Faszom kivan már, hogy a balsik bevitték a politikát a sportpályákra"

balsik? ők kik?

kennyking 2013.04.11. 19:02:24

Engem nem zavar, hogy a románok ezt tették.Mert ők csak románok.Görbiczéket sem zavarta.Inkább jól elverték a kirakatcsapatukat.Nemes bosszú.

kennyking 2013.04.11. 19:03:04

@flippant:
" Te, és az EU mit szól ehhez?"
:)))))

Fejesrob 2013.04.11. 19:23:25

@flippant: Az EU szerintem kevés lesz. USA külügyminisztérium de mindenképp előtte Izrael.

Vilmos Sándor 2013.04.11. 19:26:27

Nem csak a magyar sportdiplomácia impotens, mintha az egész magyar qrmányt debil,hipokrata,impotens "emberekből"válogatták volna össze, nehogy véletlenül okosabbak legyenek, mint a vezír!

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2013.04.11. 19:33:52

Számomra rejtély, hogy amikor konkrétan magyarellenes atrocitás történik, akkor azok a kommentelők, akik jellemzően übermagyarnak gondolják magukat, akkor hogy képesek bagatellizálni, euzni, izraelezni. Mindegy, hogy miről van szó, csak lehessen fröcsögni? Nincs ezzel baj, ha valaki erre gyorsul, csak akkor szakadjon le arról a vonalról, hogy mekkora magyar is ő.

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2013.04.11. 19:36:03

@kennyking: Szerintem Görbiczéket meglehetősen zavarta.

kennyking 2013.04.11. 19:55:16

@gusthy1: Miért zavarta volna? Ez csak egy fotó.Ráadásul nem nekünk megalázó.Szerintem a Vacea játékosait jobban zavarta, hiszen ők sportemberek, románok és a magyarokat vetélytársnak nézik, nem ellenségnek.Nem hiszem, hogy a sajátjaik bunkósága feldobta volna őket.

Fejesrob 2013.04.11. 21:08:34

Most már a románok kinyalhatják. Ezt a meccset elbukták.

smartdrive 2013.04.11. 21:37:04

jézusom, ezek már ettől elsírják magukat? mi lenne, ha kitörne az atomháború?

Ad Dio 2013.04.11. 21:45:21

A Lányok megverték őket.

Ez a válasz.

SZÉP VOLT!!!

Makkasz 2013.04.11. 21:54:58

Ilyen butasagto, azt fejeztek ki a meztaposasssal, hogz felnek Gorbicztol, rettegnek hogy szetszivatja oket. Ebben mast latni nemigen lehet.

Mi koze ehhez a sportdiplomacianak es nemzetieskedesnek, nem ertem.

Gorbicztol rettegtek. Meg is szivtak.

Ad Dio 2013.04.11. 22:02:18

@Makkasz:

Francokat. A meztaposással a saját színvonalukat akarták demonstrálni. Sikerült.

Viszont azért ilyenkor a sportdiplomáciának kell valamit reagálnia, mivel egy élsportolót egy másik ország élsportolói "inzultálták". De messzire menni nincs értelme. Jelezni kell hogy ilyet intelligens eberek nem szoktak tenni, meg sportbecsület, tisztelet, tolerancia.

Aztjóvan.

A lényeg úgyis a pályán dől el. És mi megyünk tovább.

Evvan.

Makkasz 2013.04.11. 23:42:06

@Ad Dio: Az inzultálás, hogy megveszik a mezét, pénzt kap klubja és Ő. Utána mint tulajdonosai a meznek, elbohockodnak.

Ez még szánalmasabb problémakreálás mint a zászlóégetés. Szerintem Görbicz büszke a bénázásukra, tőle való félelmükre.
Poén.

Ad Dio 2013.04.12. 18:43:40

@Makkasz:

Az a szép a demokráciában hogy elfér benne mindenféle vélemény. A Tied is bár egyetérteni vele nem kell.

Azt gondolom hogy az igazság a két szélsőség között van. Az egyiket Te képviseled, aki szerint ez "poén". A másik szélsőség az aki a MAGYAR NEMZET elleni frontális támadást vél itt felfedezni.

Lángzámbite. Poénnak nem poén. Van kit megbotránkoztat, sőt úgy tűnik sokakat. Ezért egy demokráciában illendő vele foglalkozni. Szeretnénk ha ez a módi általánosulna? Szeretnénk ha minden b-közepes így nyilvánulna meg? Szeretnénk ha a hivatalos válasz elmaradásával a törzsdrukkerek "válaszolnának" valami hasonló tahósággal? Nem hiszem hogy szeretnénk. Max azok akik imádják a zavarost.

Szerintem egy visszafogott de egyértelmű visszajelzés kell a hivatalos sportdiplomácia részéről. És ennyi. Az ügyet a valódi súlya szerint kell kezelni.

Makkasz 2013.04.12. 19:56:42

@Ad Dio: Ez az amivel nem kell foglalkozni. Így marad néhány együgyű buta poénja (minthogy az is) mindenki hergelése és feszültségkeltés helyett.

Ha átnézel rajtuk az a legegyszerűbb. A púposkodás a nagy büdős semmiért hasonló mint amit ők csináltak, még rosszabb.

Ad Dio 2013.04.12. 21:26:06

@Makkasz:

Értelmezd kérlek amit leírtam. Tökéletesen egyetértünk odáig, hogy nem kell púposkodni. Viszont kulturáltan jelezni hivatalos csatornán át hogy ez meg ez nem ok, messze nem "púposkodás" vagy feszültségkeltés. Épp ellenkezőleg: ha a társadalom egy jelentős része felháborodik valamin, akkor a feszültséget éppen az kelti ha nincs semmiféle hivatalos reakció.

A nyomás ilyenkor is megtalálja az útját, csak olyan formában, ami tényleg "púposkodás" meg hergelés lesz. Jó az?

Nem kell velem egyetérteni, de jelenleg sajnos kettőnk közül én képviselem a racionalitást és Te állsz szélsőséges helyzetben.

A szélsőség meg ritkán helyes...

Makkasz 2013.04.12. 21:32:35

@Ad Dio: Másképp is levezetheted hogy nem akarod érteni mit mondok, nem értek egyet veled, tehát nem helyes amit mondok.

A sportdiplomácia, kultúrpolitika, élsport támogatás, atyáskodás nem csak ezen a téren, mindenütt értelmetlen.

Elképzelem ahog egy Bulls játékos mezébe belefújják az orrukat, megtapossák, lehányják. Mi a reakció: ez gusztustalan. Ennyi, a többi felesleges erőlködés.

Nem azért nem értünk egyet, mert valamelyikünk racionális, a másik meg nem. Egyszerűen szűklűtókörű vagy, nem tudsz kitörni az eddigi gyakorlatból. Azon belül, szép és értelmes amit mondasz, le a kalappal.

Ad Dio 2013.04.12. 22:00:59

@Makkasz:

Az a baj, hogy hiányzik belőled a valódi tolerancia és szolidaritás. Mert egy dolog hogy Te hogy érzel és egy másik, hogy egy demokráciában egy intézménynek hogy kell reagálni akkor, ha a társadalom egy jelentős részét megbotránkoztató esettel kerül szembe.

Ezért mondom hogy az én oldalamon a racionalitás áll amikor a helyzetet értékelem, a Te oldaladon meg az hogy Te személy szerint mit érzel.

A Bulls játékos példája nem párhuzam. Próbáld meg így: Franciaország fociválogatottjának mezét a Nemzeti Sport által szervezett összejövetelen megtapossa és kigúnyolja néhány magyar olimpikon. Szerinted majd a francia sportdiplomácia hallgatni fog? Francokat. És ez így van rendjén. Nem kell túllihegni, de le kell szögezi hogy ilyet nem szoktunk mink itt Európában. Pont.

Makkasz 2013.04.12. 22:20:42

@Ad Dio: A te oldaladon a berögzött dolgok tudálékos visszaböfögésén túl semmi nem áll.

Személy szerint mit érzek :)))). Neked más a véleményed mint amit személy szerint gondolsz?:))))

A franciák elég különös népség. Ilyen súlyú esetet ennek ellenére le sem szarnák. A németek sem. Kanadaiak küldenének még mezt, mert látták hogy tönkrement (tőlünk is ez lenne frappáns válasz, ill. ha Valcea helyi ellenfele boltjban árulnának Görbicz mezt).

Sportdiplomácia, üzengetés, butaság. Az is hogy erölködsz, hogy neked jobban igazad van mint nekem.

Ad Dio 2013.04.12. 22:37:12

@Makkasz:

"Személy szerint mit érzek :)))). Neked más a véleményed mint amit személy szerint gondolsz?:))))"

Nem értesz, de ha kicsit lehiggadsz és koncentrálsz, menni fog.

Én el tudom VÁLASZTANI a saját érzelmeimet a helyzettől és képes vagyok racionálisan megközelíteni azt, megvizsgálva az ügyet abból a szemszögből ahogy egy demokráciában illik. Egy-egy társadalom sokféle emberből áll. Úgy tűnik Magyarországon sok olyan ember van, akit megbotránkoztat egy ilyen kijelentés. Így a sportdiplomácia helyesen jár el amikor lép.

Ettől az értékeléstől tök független hogy én hogy érzek ezzel az üggyel kapcsolatban.

Remélem érthető, mert ennél világosabbá aligha tudom tenni.

NB: személyeskedéssel nem ész sokra. csak felbosszantod magad lefekvés előtt. Az meg egészségtelen és tök felesleges is.
süti beállítások módosítása