Végre megszabadulhatunk a trolloktól

2013. április 15. 18:32 - Háhner Petra

Origo, Index, Hír24, Facebook, Twitter, Google News, Digg, Reddit és még sorolhatnánk. Az internet világában egyszerű dolga van annak, aki tájékozódni szeretne, ráadásul egyre kifinomultabb eszközök segítik a hatalmas hírözön szűrését. Mégsem mondhatjuk, hogy könnyű minőségi tartalmakba és értelmes párbeszédekbe botlani. A Newsana nevű új felület viszont trollkodóktól mentes hírfogyasztást ígér, egyelőre még beta.

 Az interneten fellelhető, folyamatosan frissülő és bővülő hírfolyam egyre emészthetetlenebbé válik, segítség nélkül rengeteg keresgélést és időt igényel az érdekes tartalmak kiszűrése. Ezért vált az emberek hírfogyasztásában központi szereplővé az email, a Facebook, a Twitter, a közösségi hírmegosztó oldalak és a webes hírolvasó szolgáltatások. Úgy tűnik azonban, hogy még ezeknél is többre, vagy jobbra lenne szükség.

information_overload_hydrant.jpg

A közösségbe vetett hit

Néhány napja elindult egy új közösségi alapú hírmegosztó felület: a Newsana nevű portál – a „news” és a „nirvana” szavak összetételéből − a szakmai közösségi hálózatot kombinálja a hírmegosztással. Az alapítók a különféle algoritmusok és a legtöbb klikket összegyűjtő oldalakra lecsapó robotok helyett a tagok közreműködésében, kollektív tudásában,értékítéletében bíznak.

Jelenleg a két legismertebb közösségi hírmegosztó portál az aranykort rég elhagyó Digg, és a felfelé ívelő Reddit. Mindegyiken vannak kategóriák, de egyik sem specializálódik igazán. Még egy szereplőt érdemes megemlíteni: a Quibb kizárólag az üzleti világ eseményeivel foglalkozik. Itt komoly szűrők határozzák meg, hogy ki válhat a hangsúlyozottan szakmai online közösség tagjává.

Még mindig az email a csúcstartó

Sokan a Facebook megjelenésétől számítják a közösségi hírmegosztás kezdetét, megfeledkezve az emailben és egyéb üzenetküldő rendszerekben terjedő hírekről és linkekről. Ezeknek a mai napig fontosabb szerepük van, mint gondolnánk – írta néhány hónapja az Atlantic.

A hírportálok statisztikái mutatják, hogy egy látogató melyik linken, illetve melyik oldalról érkezett a felületre. Az adatok szerint az esetek 69 százalékában nincs előzmény. Ez arra utal, hogy az olvasó egy üzenetben kapott linkre kattintva jutott az oldalra. Úgy tűnik, hogy az emberek jelentős része még mindig köremailekből és továbbított üzenetekből értesül a világ eseményeiről. Mivel a Facebookon és a Twitteren könnyű információkat elszalasztani, a fontos dolgokat az emberek inkább elküldik egymásnak. Speciális eszközök ide vagy oda, még mindig az a legbiztosabb, ha egy minket jól ismerő rokon vagy barát továbbítja nekünk a híreket.

Trollok harca

Ben Peterson és Jonathan Wong korábban az Újságírók az Emberi Jogokért (Journalists for Human Rights - JHR)  nevű szervezetnél dolgoztak. Miután munkájuk során szembesültek azzal, hogy mekkora kihívás az egy adott témára vonatkozó legfontosabb híreket és gondolatokat összegyűjteni, nekiláttak a Newsana megtervezésének.

Peterson kritizálja a Redditet, mert alacsony színvonalúnak és gyakran sértőnek találja az oldal tartalmait. Csalódottan tapasztalta, hogy a hírportálok többségén még a legintelligensebb gondolatokhoz fűzött kommentek is hemzsegnek a felesleges sértegetésektől, így szükségesnek érzi egy trollmentes környezet létrehozását.

Peterson szerint a Newsana esetében is a színvonal megtartása lesz a legnagyobb kihívás, bár pont ezt a célt szolgálja a meghívós rendszer. Akik valamilyen területen otthonosan mozognak, jelentkezhetnek tagnak, az elfogadott tagok pedig hetente tíz főt hívhatnak meg. A tervek szerint így fog bővülni a közösség. A tagokat rangsorolni is fogják építő jellegű hozzájárulásuk alapján. A rangsorban elöl állók tevékenysége nagyobb hangsúlyt fog kapni az oldalon. Az alapítók azt remélik, hogy ez a játékmechanizmus (gamification) motiválóan hat majd a közösség tagjaira.

newsana-screenshot-3.jpg

A Newsana mint történelmi kalauz

A Newsana-tagok megoszthatnak híreket, hozzászólhatnak egymás posztjaihoz, és szavazhatnak a nap hírére. A szavazatok alapján minden nap kiderül, hogy az egyes kategóriákon belül melyik volt az öt legjelentősebb poszt. A felületet bárki olvashatja, de szavazni, posztolni és hozzászólni csak a bejelentkezett tagok tudnak.

Egyelőre az elsődleges cél a közösség méretének növelése. Peterson és Wong még nem tudják meghatározni, hogy mi lenne az ideális létszám. Végső céljuk, hogy szakértők milliói vegyenek részt több ezer téma megvitatásában, és az oldal idővel egy történelmi kalauzzá váljon, amin az elmúlt két hónap vagy akár az elmúlt ötven év legfontosabb gondolatai és történései mind megtalálhatók – írta a Newsana jövőbeli terveiről a Toronto Star.

A szolgáltatás egyelőre beta, csak meghívás után érhető el. A tervekhez illeszkedve már a meghívóigénylésnél nagyon sok adatot kell megadnunk magunkról, a rendszer Twitter-, Facebook és Linkedin-fiókot kér, valamint egy rövid bemutatkozást is, amiben meg kell jelölnünk a minket legjobban érdeklő témát. Ez tényleg jó lehet a felhasználók szűrésére, de azt sem érdemes elfelejteni, hogy így nagyon értékes adatbázishoz jutnak a Newsana kitalálói.

Fotók: Empowernetwork, Techcrounch

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr85220024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása