Brad Pitt arcával próbálták eladni a 12 év rabszolgaság című filmet, pedig ő csak mellékszereplő. A Tumblren felháborodást keltett, hogy a rabszolgaságról szóló drámát fehér bőrű színésszel hirdetik. A sikeres reklám nagykönyve szerint ez logikus, de mindenképp érthető marketingdöntés: a világ egyik legnépszerűbb színészével próbálták moziba csalni a közönséget. Az olaszországi terjesztő mégis úgy döntött, hogy elnézést kér a plakát miatt, és újat készíttet.
Akkor most ki a főszereplő?
A 12 év rabszolgaság című életrajzi dráma az idei év egyik legjobban várt, vagy legalábbis legtöbbet reklámozott filmje. A valós eseményeken alapuló történet szerint az 1840-es évek Amerikájában a szabadnak született Solomon Nortupot elrabolják, és eladják rabszolgának. A film azt mutatja be, ahogy Nortup rabszolgaként embertelen körülmények között kűzd az életéért, és azért, hogy ismét szabad lehessen.
Az olaszoknál február elején mutatják be a filmet, így a plakátok nemrég elárasztották az országot. Az olaszországi terjesztők a hivatalos, 20 Century Fox által jóváhagyott plakátok helyett új változatot készítettek: ezeken a két mellékszereplő, Brad Pitt és Michael Fassbender óriási arcképe látható középen, a főszereplő pedig szinte alig észrevehető a kép jobb alsó sarkában. Az eredeti, Amerikában megjelent plakátokon egyedül a főszereplőt játszó színész, Chewitel Ejiofor látható. Az olasz változat híre gyorsan terjedt a neten, és felháborodást keltett.
A módosított plakátok
Az egész a Tumblren kezdődött
A botrányt egy „Carefree Black Girl” nevű olaszországi mikroblogger indította a Tumblren, a következő szöveggel osztotta meg a plakátról készült fotót: „Hónapok óta figyelem a filmről szóló híreket, és tényleg alig várom, hogy lássam. Úgy tudom, hogy Brad Pitt nem főszereplő, sőt nem is olyan fontos szereplő a történetben, hogy a plakát közepére kerüljön. Bár én nem sokat tudok a marketingről, ez már azért túlzás, nem?”
A véleményt sokan megosztották, bloggerek is felkapták a hírt, és úgy értelmezték, hogy Olaszországban rasszista plakáttal próbálják eladni az új amerikai filmet. Nem kellett sokáig várni a terjesztők reakciójára sem: a film olaszországi terjesztője, a Lionsgate szerint engedély nélkül módosították az eredeti plakátot. A felelősséget az olasz plakát készítője és terjesztője, a BIM Distribuzione vállalta: hivatalosan is elnézést kért, és lecserélte plakátokat. Azt állítják, hogy nem rasszista szándékkal változtattak, hanem úgy érezték, ez a verzió jobban illik a film témájához.
Nem rasszizmus, hanem marketing?
Amerikában minden évben rengeteg film készül, mégis kevés hoz igazán nagy bevételt, mert egy nagyszabású film elkészítése rettentő drága. Épp ezért fontos a sikeres marketing: bevált stratégia, hogy népszerű színészekkel hirdetnek, őket látjuk az előzetesekben és a plakátokon, függetlenül attól, hogy mekkora szerepük van a történetben.
Szemben Brad Pittel, és a mostanában egyre ismertebb Michael Fassbenderrel, a 12 év rabszolgaság főszerepét játszó Chiwetel Ejiofor nem ismert Európában, így marketingszempontból logikus volt az olasz plakátterjesztők döntése. A plakátbotrány miatt most már biztosan mindenki hallott a filmről, és megismerte Ejiofor nevét is.
A hivatalos plakát
Egyébként nemcsak Olaszországban gondolták úgy, hogy a szereplőgárdából Bard Pitt neve adja el a legtöbb jegyet. Az Index mozis blogján, a Cinematrixon Brad Pitt most rabszolgákat szabadít címmel jelent meg ajánló a filmről, amit a cikk szerint nehéz végignézni, de fontos mondanivalója miatt mindenkinek kötelező.