Az elmúlt években számos megoldás született a lappiac technológiai és finanszírozási kihívásaira, de amit a Kreatív január 23-i cikkében láttunk, nemzetközi szinten is egyedülálló. A kiemelkedő hazai szaklap online kiadása ezúttal egy másik újság büdzséjéből dolgozott, ami furcsa médiagazdaságtani áthallásoknak enged teret. Jogosan merül fel a kérdés: miért fizet a Népszabadság a reklám, illetve marketing tematikájú havilapnak a tartalom előállításért, illetve mi olvasható pontosan a pártkommunikációról szóló interjúban, amit a köztudottan baloldali felület nem kíván megjelentetni?
A konvergens média térhódításának köszönhetően nemcsak a cross-platform innovációk, de a speciális üzleti modellek ideje is eljött. Vannak orgánumok, amik a közösségi finanszírozás, azaz a crowdfunding elvére támaszkodva próbálnak túlélni az egyre koncentrálódó lappiacon, mások – gyakran pártpolitikától sem független – szponzorációs rendszerrel támogatják meg hirdetési bevételeiket.
A mecenatúra évezredes hagyománya nem ismeretlen a magyar sajtó számára sem: egyes kiadványok alaptőkéjét már a 18. században is meghatározta a kor kiemelkedő üzletembereitől befolyó adomány mértéke. A kommunikációs szakma, a gazdasági érdekek és a hatalom aztán a technológiai fejlődés következtében megteremtette békés szimbiózisát az állampolgárok befolyásolására, amin ma már aligha csodálkozunk. Olyan esetre azonban, hogy egy újság kvázi megvesz egy felületet egy másik lappiaci szereplőtől és saját tartalmát házon kívül jelenteti meg, a magyar médiából sem emlékszünk.
„Szponzorált tartalom! A cikk elkészítését a Népszabadság támogatta!" – olvasható a meghökkentő zárósor a Kreatív Online Már nem lehet hazudni című írása végén. A Bruck Gábor pszichológus-politológussal készült interjú a politikai marketing elmúlt húsz évéről, a médiatúlsúly és a botrányok erejéről szól. A két újság közti bizarr együttműködést tehát kézenfekvő volna a témaválasztással indokolni, hiszen a Sawyer Miller Group elnöke pártkommunikációs kérdéseket is feszeget, mely a közelgő választásokkal egyre aktuálisabbá válik. Az sem titok, hogy a Kreatív rendszeresen foglalkoztat hosszútávon ingyen gyakornokokat, erőforrásproblémáira és tartalomhiányra azonban semmi sem utal: az EU Adaptive által értékesített szaklapot ugyanis hivatalosan nem szemlézi a MATESZ. A Népszabadság példányszámai ezzel szemben meredeken zuhannak, így elképzelni is nehéz, hogy miért áll érdekében fizetni egy gyökeresen más célcsoporttal rendelkező orgánumnak a megjelenésért.
via Mediablog