Nem szállít több utast a Malaysia Airlines. A tervek szerint legalábbis ezen a néven. Az MH370-es járat márciusi, rejtélyes eltűnése és az MH17-es járat júliusi katasztrófája a nemzetközi tragédiák szimbólumává tette a maláj légitársaságot. Van reménye a Malaysia Airlines-nak változtatás nélkül sikeresen tovább működnie? És hogyan hatnak az elmúlt hónapok tragikus eseményei a légi közlekedés megítélésére?
A többségében a maláj kormány tulajdonában lévő Malaysia Airlines már a két légi szerencsétlenség előtt is alulteljesített - az elmúlt három évben több mint 1,2 milliárd veszteséget produkált -, az idei év eseményei után viszont már végképp nem meglepő, hogy a cég a márka megújítására kényszerül. A legfontosabb és egyben legnehezebb feladata annak elérése, hogy az emberek a légitársaság nevét ne a tragédia fogalmához kössék, így az arculatváltás első lépéseként elég valószínű a márkanév lecserélése – írja az International Business Times.
A The Telegraph szerint a Malaysia Airlines az esetleges új néven kívül új befektetőket is keres, illetve növelni kívánja kiszervezéseit, hogy javítson jövedelmezőségén. Feltehetően nem marad el az olyan stratégiai kérdések felülvizsgálata sem, mint a háborús övezetek feletti repülés. Az MH17-es járat tragédiája óta több nagyobb légitársaság is bejelentette az ukrán konfliktusos terület elkerülését, a dubaji Emirates légitársaság pedig az iszlamisták által elfoglalt iraki területek fölötti repülés ideiglenes beszüntetése mellett döntött a napokban.
A maláj gép felrobbantása után alig egy héttel két szerencsétlenség fokozta a megdöbbenést: az Air Algerie járata feltehetőleg a rossz időjárási viszonyok miatt, a TransAsia Airways pedig sikertelen kényszerleszállásával okozta további 173 ember halálát. A nagy horderejű balesetek utáni félelem - aminek többen hangot is adtak különböző közösségi oldalakon - természetes, de a repülés szakértők azt hangsúlyozzák, hogy az esetek és azok kiváltó okai között nincs olyan összefüggés, amely megkérdőjelezhetné az iparág biztonságosságát.
2014-ben eddig tíz halálos kimenetelű baleset történt a légi közlekedésben – ebből a két legnagyobb pedig a Malaysia Airlines-hoz köthető, pedig nyilvánvaló, hogy ez véletlen egybeesés -, de ez még mindig nem rossz arány a 2013-as évhez képest, ami 29 balesettel az iparág eddigi legbiztonságosabb éve volt. A halálos kimenetelű légi szerencsétlenségek tíz éves átlaga 17, mellyel a közforgalmú repülés még mindig a legbiztonságosabb utazási mód.
A Sunday’s Telegraph egyik cikkében Hugh Dunleavy, a Malaysia Airlines kereskedelmi igazgatója a légitársaság-közösséget közös, egy iparágként való cselekvésre szólítja fel. Dunleavy egyrészt a meglévő folyamatok felülvizsgálatát, illetve a biztonságos repülést leíró standardok szigorítását szorgalmazza. Azt is hozzátette, hogy hisz a légitársaság tragédiákból való felerősödésében. A Malaysia Airlines továbbra is kb. 50 000 utast szállít naponta 360 járatán.