„Teljesen elbizonytalanodtam, mikor megláttam. Ez lenne ő? Alig ismertem fel. Totál máshogy nézett ki a képein.” És akkor ez még csak egy balul elsült Tinder randi, nem pedig egy csúnyán végződő netes átverés. Egy holland diáklány igen egyedi módon hívta fel arra a figyelmet, hogy a világhálón nem feltétlen minden az, aminek látszik.
Zilla van den Born emlékezetes dél-ázsiai körúton járt – de csak a Facebookon. A barátja kivételével ugyanis senki nem tudta, hogy a lány el sem hagyta Hollandiát, és azon ügyködik, hogyan hitesse el a világhálón keresztül összes ismerősével, milyen fantasztikus kalandokban van része. A grafikusnak tanuló Zilla mindent pontosan kitervelt és leszervezett az „útjára”, melyet egy egyetemi projekt keretein belül bonyolított le. A reptéren könnyes búcsút vett családjától, majd szépen visszavonatozott amszterdami lakásába, amit azután csak óriási sál és napszemüveg mögé bújva hagyott el.
Facebook-oldalát folyamatosan bejegyzésekkel és fotókkal frissítette - csakhogy a búvárkodós képe egy uszoda medencéjében, a buddhista szerzetessel pózolós egy helyi templomban, az egzotikus ázsiai ételt kóstolós pedig a konyhájában készült. (Mire jó a Photoshop.) A lány még a saját szobáját is átrendezte, hogy mikor az „időeltolódás miatt” hajnalban jelentkezett Skype-on, ne tűnjön fel, hogy nem is egy Oriental hotelszoba franciaágyán fetreng.
Az eset elsőre érthetetlennek és felháborítónak tűnhet, hiszen negyvenkét napon keresztül verte át szeretteit és több száz barátját - milyen jó, hogy nekünk, magyaroknak „ismerőseink” és nem „barátaink” vannak a Facebookon -, viszont csak így érhette el a kívánt hatást. „Fel akartam hívni a figyelmet arra, hogy a közösségi médiában mennyire egyszerű eltorzítani a valóságot. Mindenki tudja, hogy a modellek képei retusáltak, de sokszor elsiklunk afelett, hogy valójában mi magunk is manipulálunk dolgokat. Egy idealisztikus világot alakítunk ki magunkról online, aminek semmi köze a valósághoz.” Tehát, nem biztos, hogy valóban irigylésre méltó egy ismerősünk újabb #perfectmorning-ja, amit a #bestboyfriendje által készített #healthyanddelicious reggeli varázsol azzá huszadjára a héten, vagy az a smink nélkül még tökéletesebbnek látszó #nomakeupselfie. Habár Zilla most szándékosan nem ment, remélem, egyszer tényleg eljut Dél-Ázsiába. Az már egy másik kérdés, hogy ki fogja neki elhinni.
Jön az októberi Média 2.0 Meetup!
A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.
Meghívott előadók:
B. Csejtei Ildikó, médiakommunikációs szakember, a Sanoma és a TV2 Csoport volt marketingigazgatója
A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia szimbiózisaAczél Petra, egyetemi docens, BCE kommunikáció
Médiaműveltség mint kulcskompetenciaIdőpont: 2014. október 14.
A helyszín: Hamarosan!
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.