Hogyan használja a médiát a Z-generáció?

2014. november 22. 09:00 - Rumpf Nikoletta

A közösségi média-, a public relations-, a különböző gerillamarketing és webkettes technológiák térhódításával egyre több a kiaknázható kommunikációs csatorna és módszer, melyek a fiatal generáció számára a folyamatos felfedezés és feltöltődés élményét nyújtják. A Pécsi Tudományegyetem munkatársai csütörtökön bemutatták több éve tartó kutatási eredményeiket A Kommunikáció a fiatal generációkkal című konferencián. Előadásaik az Z- és Y-generáció attitűdjeiről, kommunikációs szokásairól, valamint médiahasználatáról szóltak.

A mindent bele nemzedék

A kutatók szerint ugyan attitűdalapú részekre bonthatjuk a generációt, de vannak univerzális jellemzők is: náluk értékké a tapasztalat vált, nem a tudás. Ez látható, magatartásuk alapja: mindenhol ott kell lenni, mindent látni és természetesen dokumentálni kell, majd megosztani. Kiderült, hogy a túl sok lehetőség miatt az általános gyorsaság már nem elég, egyszerre kreatívnak is kell lenni; a technológia és fesztiválfüggőség mellett kell idő az alibi-hobbikra, melyekkel ügyesen lehet kerülni a munkát vagy a családot - tudhatjuk meg Törőcsik Máriától, a generációs sajátosságok legismertebb kutatójától. De valóban különbözik ez a száz évvel ezelőtti fiatalok habitusától?

Nem elég egy csatornát, az egész médiumegyüttest szemügyre kell venni, sem azt, hogy ez hogyan épül be a mindennapokba. Érdemes kontinuitásokban gondolkozni, így a fő kérdés az, hogy mi számít valódi újdonságnak?

Home-theater-pc.jpgPéldaként vegyünk egy vasárnap délutánt a Meier családnál, aki ebéd után, desszertként, médiát fogyaszt. Az, hogy Meier apuka újságot olvas és a háttérben a televízióban megy a meccs, szintén egy egy időben történő többszörös médiafogyasztás. A generációs különbségeket vizsgálva a posztindusztriális kor kérdése így az, hogy maga a médium önmaga segítségével hogyan kínál fel lehetőségeket arra, hogy rendezzük kapcsolatainkat. Milyen eszközöket kínál tehát a digitális médiarendszer? A vizsgálatok egyik perspektívája az volt, hogy a digitális bennszülöttek milyen médiumokat preferálnak, hol kommunikálnak?

A médiahasználók médiafogalmai változnak: az átlagos médiahasználó napi több mint hat órát tölt online. Jogos kérdés, hogy mit tekint a generáció médiahasználatnak? Mi számít klasszikus tömegmédiumnak? A telefon, a számítógép eszközök vagy csatornák? Csak az internet lehet platform? Médiának számít a szubkulturális identitáseszköz, mint a bakelit vagy akár a könyv, de extrém példaként akár az iskolai csengőt is ide sorolhatjuk mint a diákoknak hasznos információt kommunikáló, közvetítő csatornát. Kialakul egy médiapesszimista attitűd a fiatalokban, ugyanis szerintük a médiahasználat káros, veszélyes, manipulatív és kifejezetten rossz hatással van az időhasználatunkra. Akkor mégis mire jó az állandó online jelenlét?

Az önzetlen éncelebek

Egyszerre történik mozgás a globális médiatérben, a fizikai térben, a földrajzi és kulturális terek kontextusában. Sokan lépnek fel az internet miatti elidegenedés kapcsán, ám ha ebből a perspektívából vizsgáljuk az interperszonális kapcsolatokat, akkor pont az ellenkezőjét vehetjük észre: az állandó online jelenléttel egy percre sem veszítjük szem elől barátainkat és folyamatos kölcsönhatásban lehetünk. Eközben altruizmust is megfigyelhetünk: ez a mobil nemzedék fordulatot hoz a tudásmegosztás vonatkozásában. Az egyedi tartalomteremtéssel létrehozta saját elnevezését a „produsert” (producer, alkotó és a user, felhasználó szóból). 17989_youtube-partner.jpgÁm a piac a szűkösség elvén alapul így a feltörekvő Z-k veszélyeztetik a hagyományos tartalomgenerálókat. Ez hibrid összefonódást, konvergens médiamodellt hoz létre. A tartalmat a hétköznapi autoritás hatja át, a vicces, szórakoztató, tematikus információátadás. Az „éncelebek” videóiban megfigyelhetünk egy különleges gender dinamikát s rövid idő alatt a tartalomból érdekessé válik a személy is.

A generáció is figyel bennünket miközben anyanyelvi szinten beszéli a médiát. Érdeklődést keltő hívószavakkal csalogatnak mindennapjaikba, noha celeb mivoltuk pont hétköznapiságukból fakad. A korai adaptálás a siker kovácsa, de ez a fajta tudományos tudásmegosztás az eszközökkel karöltve könnyen eluralkodhat rajtuk. Gondolkozzon el minden kedves olvasó, aki ébredés után közvetlenül előbb nyúl a telefonjához, mint a mellette fekvő kedveséhez.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr246921723

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hé, öreg, dobj fentre egy miatyánkot a csóringerekért! 2014.11.23. 12:55:58

Szanyi kapitány ráírt Twitteren a római pápára. Letegezte a Szentatyát, és rendelt egy imát az éhező magyar gyermekekért - úgy, ahogy lecsúszott alkeszek szoktak egy kört kérni szutykos külvárosi késdobálókban. Ő maga egyébként nemrég egy elveszített ...

Trackback: "Támadj, támadj, támadj minden irányból!" - tanítja a magyar baloldalnak Barack és Hillary példaképe 2014.11.23. 12:49:03

Kötelező olvasmány a baloldalon Saul Alinsky könyve, a "Rules for Radicals". Alinsky forradalmat hirdetett és kommunizmust akart csinálni az USA-ban az 50-es években, miután a marxista eszmék kritikátlan rajongója, a bolsevikok 1917-es hatalomra jutásá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wiener 2014.11.23. 11:46:10

ezeknek a dolgoknak a nagy része kitaláció, az idősebb kutató nem érti a fiatalabb generációt és elméleteket gyárt amivel magát igazolja

egyébként a következő generációt hogy fogják elnevezni a bölcs kutatók ha már az Y-nál tartanak?

2014.11.23. 14:16:48

Ez szerintem valami lila bölcsészkaron volt beadandó. Tele van olyan szavakkal és szófordulatokkal, amiket tipikusan csak ott használnak, élő ember nem ejti ki a száján. Remélem, ezek a szakok mára teljesen önköltségesek, mert a fenti poszt a legjobb példa rá, hogy egyetlen rohadt fillért nem szabad áldozni a fenntartásukra. Ehelyett azt a pénzt tényleges R&D-re kell fordítani. (Bocs, utólag megnéztem, a kislány marketingszakos, ez mindent megmagyaráz.)

bölcsbagoly 2014.11.23. 15:33:14

@wiener: Nehéz is megérteni azt aminek nincs értelme! Amúgy, nem igaz, hogy nem értik, hanem nem tartják értelmesnek s ezt saját több évtizedes tapasztalataik alapján állítják! Ugyanis, minden öreg kutató volt valamikor fiatal, de nem minden fiatalból lesz öreg!

inebhedj - szerintem 2014.11.23. 16:07:42

Figyelembe véve, hogy a média technikai fejlődése csökkenti az emlékezet és növeli a felejtés erejét (ma sokkal nehezebb hosszú távon megőrizni adatokat, információkat, mint mondjuk 30 éve), így a Q generáció (copy by Monty Python) számára a Z generáció média anyanyelvi előnyeit szerencsésen ellensúlyozza majd, hogy semmire se fognak emlékezni, mert szinte semmilyen információ sem marad meg 10-20 évnél hosszabb távon.

lifelike 2014.11.23. 16:18:08

"webkettes"

annyira áp-tu-dét az író, a kifejezés 5-7 éve volt trendi, ma már senki nem használja

Koós Miklós · http://koos.hu 2014.11.23. 17:18:17

a "Hogyan használja a médiát a Z-generáció?" cím után botor módon azt vártam, hogy valami válasz is megfogalmazódik, pl. hogy mire használják a jelenleg trendi platformokat, mint az fb, az instagram, a tumblr és társaikat , pl. használják-e még az email-t és ha igen mire? Ha beszélgetni akarnak valakivel, akkor azt telefonon, fb chat-en, skype-on vagy más felületen teszik, használják- e és ha igen mire a Microsoft és a google (esetleg a yahoo) számtalan alkalmazását? Hogyan használják a különféle webshopokat, csak ajénlások alapján, vagy másképpen? Hogyan hatnak rájuk a reklámok és ha hatnak, melyek miképpen?

Csupa megválaszolatlan kérdés, pedig érdekes lenne ismerni ezekre a válaszokat. Persze ahhoz kutatéás kell, igen sok munka, ráadásul külön kell választani a hazai trendeket a vilégűtrendektől, mert nélunk semmi sem olyan, úgy és akkor, ahogy másutt.
süti beállítások módosítása