A karácsony nem három napig tart, hanem már október végén elkezdődik, legalábbis a bevásárlóközpontok, az utcai díszkivilágítások, a rádiók és a vállalatok üzleti stratégiái szerint. A boltok elkezdik az ünnepi akcióikat, a cégek pedig a jótékony, CSR tevékenységüket, amely mindennél nagyobb reklám számukra, miközben azért szép dolog is.
A jótékonykodás, ajándékozás, akciós kuponozás mind-mind zseniális reklámfogás, amelyet nagy lendülettel vet be szinte kivétel nélkül minden cég bizonyos időszakonként. Ahogy a gyerekek december 1-től mindennap megkapják a csokoládét az adventi naptárból, úgy kapjuk mi is a hívogató ajándékokat az üzletektől.
CSR = vállalati társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility)
A fogalom jelentése az, hogy a vállalatok önkéntesen szociális és környezeti szempontokat érvényesítenek üzleti tevékenységükben, az őket körülvevő társadalom életszínvonalának javítása céljából. A legtöbb CSR program viszont nem nélkülözi a közvetett vagy közvetlen üzleti hasznot, mint például azt, hogy ezekkel az akciókkal nagymértékben hozzájárulnak a szervezet megítéléséhez, elfogadásához, hírnevének növeléséhez.
Minden napra egy ajándékreklám
A holland ABN AMRO bank úgy döntött, hogy idén decemberben segít az ügyfeleinek az eladó otthonuk meghirdetésében. Olyan reklámlehetőségeket kínálnak fel, mint az óriásplakát az autópályán, a rádióhirdetés vagy a Facebook-reklám. A bank fizeti az összes költséget, ezzel megkönnyítve az egész hirdetési folyamatot. A hirdetők egy adventi kalendáriumhoz hasonló naptárat találnak az oldalon (kibővítve a hónap végéig), amelyben minden napra el van rejtve egy ajándékreklám. A leendő résztvevőknek csak regisztrálniuk kell az akció oldalán, ahol meg kell magyarázniuk egy mondatban, hogy mi teszi az ő otthonukat különlegessé, miért gondolják, hogy extra nyilvánosságot érdemelhetnek. Ezek alapján választja ki a zsűri, hogy kié legyen a napi figyelemfelkeltő reklámhirdetés.
Ennek az akciónak a keretében, Hollandiában, Ermelo városában, az egyik ügyfél házába felépítettek egy minihullámvasutat, amelyre felülve nézhetik végig az érdeklődők az eladó ingatlant. Ráadásként az egyes helyiségekben hangfelvételekből tudhatnak meg többet a látottakról, akár egy múzeumban. A szórakoztató lakásbemutató mellett a sok sajtómegjelenés is garantált az eladó számára, így egészen biztosak lehetünk benne, hogy az otthona hamarosan elkel.
Diótörő és farönk-karácsony
Szerencsére egyre több rászorulót, segélyszervezetet támogatnak a magyar üzleti szférában is, az alábbiakban két idei projektet emeltünk ki.
A Magyar Állami Operaház idén harmadszor is megrendezte a már hagyományosnak mondható Diótörő-fesztivált. A rendezvény alatt a balett ismert figuráival, kórusmuzsikával, ünnepi műsorral és karácsonyi csemegéket árusító bódékkal várta az intézmény az Andrássy útra látogatókat, akik a szokásokhoz híven az Opera vezető művészeitől is vásárolhatnak forró italt. A programok december 24-ig tartanak, de a vásár csak 31-én zár be. A teából és a forralt borból származó bevételt a rászoruló gyermekeket és családjaikat segítő Magyar Ökumenikus Segélyszervezet javára ajánlják fel.
Az Erzsébet térre a Hello Wood és a Design Terminál közös projektjeként egy hatalmas, fahasáb-karácsonyfát állítottak, amely pontosan 5000 fadarabból készült. Az installáció hasábjait ők is a rászorulóknak ajánlották fel, az Ökomenikus Segélyszervezeten keresztül. Nem ez egyébként az első hasonló akciója a Hello Wood csapatának, tavaly a Művészetek Palotája előtt 365 db szánkóból építettek karácsonyfát, ennek darabjait az SOS Gyermekfalu lakóinak adományozták.