Román reklámokban bújnak el a magyar színészek

2015. március 17. 16:13 - Bödör András

Az amerikai színészlegendák fiatal korukban ciki reklámszerepeket is elvállaltak, de sokan már befutott sztárként sem tudtak ellenállni a könnyű keresetnek. Reklámban szerepelni azonban elég lenézett dolog a színészek számára, ezért reklámos szerepléseiket szívesen bújtatják el Japánban. A magyar színészek számára is rangon aluli a reklámszereplés, de hazai reklámozók csökkenő költségvetése miatt ők csak Romániában dugdoshatják reklámos karrierjük termékeit.

Sok színész előszeretettel csinál magából bohócot a legkülönbözőbb reklámokban, de úgy tűnik, hogy a legcikibb szerepléseket az élelmiszerreklámokban sikerül összehozniuk. Régóta tudjuk, hogy van az a pénz, amennyiért korpásodik az ember haja, és nő a koleszterinszintje. Időről időre megjelennek olyan összeállítások, amelyek a sztárok reklámokban történő szereplését próbálja összeszedni, de valójában lehetetlen egy teljes listát összeállítani, mert rengeteg színész adta el a lelkét egy-egy reklámban itthon és külföldön egyaránt.

Fiatalság, bolondság

Közülük sokan védekezhetnek a Csupasz pisztoly című moziból jól ismert „Fiatal voltam, meg kellett élnem.” mondattal, ha megkérdeznénk őket, miért vállaltak részvételt ezekben a szörnyű reklámokban, hiszen ők még pályájuk előtt vagy elején adták erre a fejüket. Mint például a Jóbarátok Joey-ját játszó Matt LaBlanc, aki a 80-as években csillogtathatta meg színészi képességeit egy 7UP reklámban, vagy Leonardo DiCaprio, aki még gyerekként szintén a 80-as években játszhatta el nagyon hitelesen a zsírszegény sajtból torkoskodó tinédzser szerepét. Leo egy másik felejthetetlen alakítását is megőrizte az utókor számára az internet kitörölhetetlen emlékezete abban a reklámban, amelyben egy különösen hangosan pukkanó rágó élvezeti értékéről szeretne bennünket meggyőzni. De Elijah Wood, Meg Ryan, Ben Affleck és Brad Pitt is rávehető volt egy-egy élelmiszerreklámra, amikor még nagyon kellett nekik a pénz.

 

Steven Seagali magasságok

Jónéhányan azonban már befutott színészként tűntek fel vállalhatatlan tv reklámokban. Náluk akár indokolt is lehet a reklámkészítő szempontjából, hogy profi színészt kért fel, mert a hirdetésben szereplő figura megformázásához sokszor szükség van színészi tehetségre is. Bár vannak olyan mozisztárok, akiknek ez is komoly nehézséget okoz, elég, ha csak Steven Seagalra gondolunk. Nyilván nem hátrány, ha ez a színész ráadásul még egy nagyon ismert és elismert művész is. Ilyen például Sean Connery a Suntory Crest whisky 1992-es reklámjában, vagy Nicole Kidman egy 2009-es Schweppes reklámban, amelyet a hazai tv csatornák reklámblokkjaiban is láthattunk, de a sort folytathatnánk.

steven-seagal-arckif.jpg

Egy kis mellékes Japánból

Külön kategóriát képeznek a japán reklámok. Sok már befutott amerikai színész vélte úgy, hogy Japán túl messze van hazai rajongótáboruktól, így azok a vérgáz japán reklámok, amelyekben szerepet vállalnak, nem rontják a renoméjukat odahaza. Ők sem számíthattak azonban az internet rohamos fejlődésére és a videomegosztok felfutására, amelyek révén mindenhová eljutottak ezek az enyhén szólva is kínos tévé reklámok. Bruce Willis, Tommy Lee Johns, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Brad Pitt, Nicolas Cage, Steven Seagal is elmentek a világ másik végére, hogy jó pénzért segédkezzenek egy-egy gagyi reklám előállításában. Vannak olyanok, például a filmjeiben akkoriban ellenségeit százasával halomra gyilkoló Sly vagy Arni, akik annyira rákaptak erre a könnyű pénzkeresetre, hogy többször is gond nélkül vállaltak a kemény harcos imidzsüktől teljesen idegen karakterek eljátszását távol keleti reklámokban.

Ki, mit vállal el?

A legfrissebb élelmiszerreklámban azonban parádés színészi munkát figyelhetünk meg Kevin Bacon részéről, aki az Amerikai Tojás Terméktanács részére készített reklámban vállalt szerepet. Mi illik ugyanis a tojáshoz legjobban? Hát a szalonna. Értitek?

Néha előfordul, hogy politikai vonzata is van annak, amikor egy színész reklámban szerepel. David Duchovny egy orosz sörreklámban tűnt fel nemrég, amit sokan az orosz politika melletti kiállásként értelmeztek az orosz-ukrán konfliktusban, magyarázkodásra kényszerítve a színészt.

Kérdés, hogy amikor ezek a már befutott színészek elvállalnak egy-egy határozottan ótvar reklámot, hol van a menedzserük, aki lebeszélné őket erről. Az ő esetükben ugyanis egyáltalán nem igaz Prokopp Dóra elhíresült mondása, miszerint „Van az a pénz, amiért korpásodik a hajam.” Egy felelős menedzsernek nem csak arra kellene figyelnie, hogy honnan és mennyi pénzt tud pártfogoltja zsebébe, és így nyilván a sajátjába is lapátolni, hanem a színész hírnevére, imidzsére, annak személyes márkájára, amit kifejezetten rontanak ezek a színvonal alatti szereplések, ahogy egy-egy rossz filmszerep is.

Románia a mi Japánunk

Érdekes, hogy itthon nem igazán találják meg az élelmiszerreklámok a magyar színészeket, Hernádi Judit Flóra margarin hirdetésén és Szulák Andrea Danone Activia tv reklámján kívül most nem is tudnék felidézni többet. Más reklámokban azonban többször is feltűntek magyar színészek. Molnár Piroskától (Vodafone) és Szervét Tibortól (T-Mobile) kezdve Rudolf Péteren (Mindig TV), Szabó Győzőn (Blikk) és Kovács Lajoson (Vodafone) át Magyar Attiláig (FHB) és Kamarás Ivánig (Duna House), vagy hogy az ifjabb generációt említsük, Janklovics Péterig (Sziget, OTP) és Stefanovics Angéláig (BBank Emese) számtalan hazai színész szerepelt már reklámokban.

Miután azonban a válság elérte a reklámszektort is, a megbízók a lecsökkent kommunikációs költségvetésükből már nem szívesen fizetnek profi színészekért, vagy pedig egyre kevesebbet hajlandóak fizetni nekik. Pedig a hazai színészeknek sokszor tényleg szükségük van a reklámfilmekben való szereplésből származó bevételekre, hiszen nálunk egy már befutott színész sem mondhatja el magáról, hogy élete végéig biztosított a megélhetése. Romániában viszont állítólag sokkal jobban megfizetik a reklámokban szereplő színészeket, így egyre több magyar színésznek van egy kis mellékese a román reklámiparból. Akárcsak a japán reklámokban szereplő amerikai színészek, ők is arra számítanak, hogy a szomszédban készült reklámokat a hazai közönség soha nem fogja látni.

 

Média 2.0 Meetup márciusban is

A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Sör mellett.

Előadóink:

Tóth Péter István, a ZSKF oktatója, az evolúciós pszichológia és a kommunikáció kapcsolatának szakértője

Méth Barbara, a Shopline marketingese

Időpont: 2015. március 30. - 18: 30 

A helyszín: Könyvtár Klub - Múzeum krt. 4.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.

Itt vagyunk a Meetup.com-on.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr367276291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

victor vacendak 2015.03.18. 06:04:25

esetleg példát is láthatnánk az állítólag román reklámokról, melyben magyar színész szerepel?

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.03.18. 09:22:25

Ha esetleg belinkelnél néhány román reklámot magyar színészekkel, akkor a hazai közönség is láthatná őket...

randomuser1 2015.03.18. 09:46:57

"...ők is arra számítanak, hogy a szomszédban készült reklámokat a hazai közönség soha nem fogja látni"
A legtöbb regionális kábelszolgáltató évek óta lengyel, csehszlovák és román spotokkal tölti ki az idehaza nem eladott reklámidőt, így erre számítani nagyjából felesleges :)

erol 2015.03.18. 12:32:32

Rudolf Péter qrva jó!
süti beállítások módosítása